Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Ettermontere batteri?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Ettermontere batteri? on Tir 30 Okt 2012 - 22:23

KnutR

Admin
Enkle spørsmål: Kan jeg ettermontere batteri på en sykkel som IKKE har batteri? Hvordan? Hva må jeg tenke på?

Bakgrunn: Jeg har en Husqvarna TE610, som i bunn og grunn er en TC (cross-versjon) med lys. Ingen elektrisk start, ingen elektrisitet før motoren går. I og for seg en grei ide vektmessig, men ikke fullt så ideelt når man kjører bensintomt utpå kvelden midt på en øde landevei.
Piloten på toppen er såpass velbygd at den ekstra vektbesparelsen ikke kommer til nytte læll, dessuten ble det noe så innmari mørkt i det motoren stoppa....

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

2 Re: Ettermontere batteri? on Tir 30 Okt 2012 - 23:18

Har den dynamo og laderegulator samt plass til ett batteri (evt via noe custom brakket) så bør det selvsagt gå fint å montere batteri.
Det er jo "kun" to ledninger som skal kobles til (+ og -) :)

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Ettermontere batteri? on Ons 31 Okt 2012 - 5:01

Ute på skikkelig tynn is her, men om den kun har lys, har den kun vekselsstrøm, og trenger både likeretter og regulator? Dette mener jeg man får som en dings fra KTM feks, men her og nå gjør jeg lurt i å spille ballen over til "Vi" i Larvik..

tongue

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Ettermontere batteri? on Ons 31 Okt 2012 - 19:59

Om den har en dynamo i ordets rette forstand så produserer denne likestrøm rendeer

Har den derimot en alternator så produserer den vekselstrøm..

Det er vel ikke uvanlig at laderegulatoren også fungerer som likeretter.. santa

Hvordan det henger sammen på en KTM tror jeg noen andre må svare på..

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Ettermontere batteri? on Ons 31 Okt 2012 - 21:48

Nå var dette en Husqvarna TE/TC 610 uten batteri, men *med* lys.
I verste fall er det jo bare å sette ett minibatteri. f.eks. i luftfilterboksen (tips fra thumpertalk) og koble + til + og - til - rett på lykta..
Bør funke det... lading også (det må jo være dynamo og likeretter når det er lys vel?)

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Ettermontere batteri? on Ons 31 Okt 2012 - 22:33

KnutR

Admin
Kongen skrev:Nå var dette en Husqvarna TE/TC 610 uten batteri, men *med* lys.
I verste fall er det jo bare å sette ett minibatteri. f.eks. i luftfilterboksen (tips fra thumpertalk) og koble + til + og - til - rett på lykta..
Bør funke det... lading også (det må jo være dynamo og likeretter når det er lys vel?)
Om ikke rett på lykta, så iallefall inn på tenninga eller lysbryteren. Batterier har jeg plenty av etter en avsluttet modellflykarriere, så det er i boks.
Skal lete gjennom koblingsskjemaer og se om jeg blir noe klokere.

Kan jeg eventuelt måle meg frem på for eksempel lykta med et multimeter for å finne ut om det er AC eller DC der? Vil jeg få en voltverdi om voltmeteret står på likespenning og pæra får vekselsspenning inn?

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

7 Re: Ettermontere batteri? on Ons 31 Okt 2012 - 22:45

KnutR skrev:Kan jeg eventuelt måle meg frem på for eksempel lykta med et multimeter for å finne ut om det er AC eller DC der? Vil jeg få en voltverdi om voltmeteret står på likespenning og pæra får vekselsspenning inn?

Kanskje måle mellom den ene ledningen og jord,med multimeteret på DC,og se om du får resultat?

Hvor er han dærre elektrikeren når man trenger han?

8 Re: Ettermontere batteri? on Tor 1 Nov 2012 - 0:08

Bør ikke være en umulighet å få til, siden den tydeligvis har en lys-spole som mest sansynlig produserer vekselstrøm.
Litt avhenging av om det er en, eller flere spoler som produserer strøm til lyset, kan man montere en likeretter/spenningsregulator, slik at det lar seg gjøre å lade et batteri.
Litt viktig at ladeeffekten overstiger lyspærene sin effekt/forbruk, slik at det blir overskuddstrøm til å lade batteriet også, men det tipper jeg går greit siden det sikkert er tatt høyde for at bremselys og horn kan brukes uten at hovedlyset slukner
Ville først sjekket opp om det er en, eller flere faser fra lys-spolen(e) slik at man kan velge riktig likeretter/regulator.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]