Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Roskva Electric

Gå til side : 1, 2, 3  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 3]

1 Roskva Electric on Søn 22 Apr 2012 - 14:47

Først litt bakgrunnsinfo for de som ikke har lest tråden på bike.no eller lest Bike nr. 4.

Jeg holder på å bygge en elektrisk motorsykkel sammen med 4 andre sivilingeniørstudenter ved Universitetet for Miljø og Biovitenskap i Ås. Vi har holdt på ganske lenge nå, og er straks klare for å bygge prototypen. Blir et ganske spesielt oppsett med en monocoquekonstruksjon i karbonfiber i stedet for ramme. Toppeffekten kommer til å bli på rett under 100 hk, 0-100 på 3-4 sek. og toppfart på ca. 180 km/t. Serviceintervallene kommer til å bli på 100 000 km, og man kan kjøre 100 km på en lading.

Les mer om prosjektet på roskva-electric.com, følg oss på twitter: @RoskvaElectric og lik oss på facebook: facebook/RoskvaElectric

Vi er selvfølgelig åpne for forslag, innspill, kommentarer og meninger!

Selv om vi lager mye, så kan vi ikke lage alle delene selv. Denne uka fikk vi felgene våre, bestilt rett fra BST med studentrabatt Very Happy

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Roskva Electric on Søn 22 Apr 2012 - 15:04

Felgene alene er nok til å få Haya til å gå av skaftet!

Ønsker dere lykke til med prosjektet, men personlig har jeg en forkjærlighet for forbrenningsmotorer, da.. Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Roskva Electric on Søn 22 Apr 2012 - 19:37

Serviceintervall på 100.000km....bremseveske ,olje,bremseklosser , diverse kule/rullelager osvosv holder ikke så lenge. Men selve motoren holder nok 100k uten service?(utenom olje da?) var det dere som var innom spinninwheel og kjøpte monobaksving?

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Roskva Electric on Søn 22 Apr 2012 - 20:55

Det er nesten litt ufint av semiproffene som utvikler en NY mottopsykkel at de legger ut prosjektet sitt i samme underforum som glade amatører, utflytta syke Karvikøyinger og septikeiere med tolv tommeltotter...

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

5 Re: Roskva Electric on Søn 22 Apr 2012 - 21:19

KnutR

Admin
Jeg synes det er artig at noen prøver å lage ting som summer!

Får dere godkjent denne doningen hos Statens Vegvesen slik at det kan bli skilter på den? Har forstått at selvbygg kan være et sant helvete å få godkjent..

Og ikke minst; er det meningen at dette prosjektet på sikt skal bli salgsvare?

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Roskva Electric on Søn 22 Apr 2012 - 21:58

99Trollerud skrev:Felgene alene er nok til å få Haya til å gå av skaftet!

Ønsker dere lykke til med prosjektet, men personlig har jeg en forkjærlighet for forbrenningsmotorer, da.. Rolling Eyes

Ja, nei, altså, man er jo avhengige av støtte fra forskjellige hold, og da kommer man dessverre ikke like langt med en 500 cc totakt som man gjør med el-drift.

KTMTider skrev:Serviceintervall på 100.000km....bremseveske ,olje,bremseklosser , diverse kule/rullelager osvosv holder ikke så lenge. Men selve motoren holder nok 100k uten service?(utenom olje da?) var det dere som var innom spinninwheel og kjøpte monobaksving?

Bremseveske blir et problem, dette har vi ikke hatt anledning til å se på enda.

Olje blir ikke noe problem, ei heller kule/rullelager. Motorene (det er faktisk to) holder finfint. De er jo elektriske, så ingen olje der.

Vi var innom Spinninwheel og så på en monobaksving ja. Var aldri meningen å kjøpe, vi utvikler vår egen i karbonfiber. Den første prototypen er faktisk klar nå, den skal ødelegges for å verifisere beregningene våre. Det samme gjelder andre nøkkelkomponenter/knutepunkt.

Haeggis skrev:Det er nesten litt ufint av semiproffene som utvikler en NY mottopsykkel at de legger ut prosjektet sitt i samme underforum som glade amatører, utflytta syke Karvikøyinger og septikeiere med tolv tommeltotter...

Noen må sette standarden vettu Very Happy

KnutR skrev:Jeg synes det er artig at noen prøver å lage ting som summer!

Får dere godkjent denne doningen hos Statens Vegvesen slik at det kan bli skilter på den? Har forstått at selvbygg kan være et sant helvete å få godkjent..

Og ikke minst; er det meningen at dette prosjektet på sikt skal bli salgsvare?

Vi forholder oss til gjeldende regler/standarder som om den skulle godkjennes, men dette kommer ikke til å bli prioritert.

Vi har hele veien forholdt oss til prosjektet som om det var meningen å lansere det til publikum, men siden flesteparten av oss har fått jobber å gå til når studiet er over og vi er enige om at vi trenger mer erfaring så har vi ikke gjort noen planer for lansering. Kanskje vil andre studenter etter oss følge opp og utvikle konseptet videre, kanskje vil en kommersiell aktør gå inn i prosjektet, kanskje tar vi det videre selv eller kanskje prototypen ender opp i en glemt krok på Teknisk Museum. Uansett er det en svært lærerik prosess for alle innvolverte.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Roskva Electric on Søn 22 Apr 2012 - 22:04

blir morro og følge med på:)

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Roskva Electric on Søn 29 Apr 2012 - 16:53

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Roskva Electric on Søn 29 Apr 2012 - 17:23

Jeg vil ha mere bilder av det dere holder på med,har ikke råd å kjøpe Bike-blækka :)

Vis Medlemmets Profil http://ikkebike.norwegianforum.net

10 Re: Roskva Electric on Søn 29 Apr 2012 - 17:45

Sitter og skriver masteroppgave for harde livet nå, men skal se om jeg kan finne noen bilder. Hvis du har facebook eller twitter så er det lettere å følge med der, vi laster opp noen bilder med jevne mellomrom. Det meste foregår på datamaskinene enn så lenge, så vi har ikke veldig mange bilder å vise frem.

Her vakuumstøper vi noen testbiter.

Oppsett for test av styrehodet.

Etter fullført test. Karbonfiber er tøffe saker, det holdt det det skulle og mer til.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Roskva Electric on Man 28 Mai 2012 - 22:15

Vi nærmer oss, kommer mer i løpet av uka Very Happy

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Roskva Electric on Ons 30 Mai 2012 - 1:34

Injeksjonsstøyping. Fikk støpt alle tre formene i dag, nå skal det herde til torsdag.

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Roskva Electric on Ons 30 Mai 2012 - 9:35

Nei Satan - ser man det - ramme i carbon og BST felger - dette er folk som har fortstått de store sammehenger i livet!!! bounce bounce

Dette er pokker med en flott satsing - og det værste er at det ikke er umulig noe av det de driver med. sunny cheers

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Roskva Electric on Ons 6 Jun 2012 - 8:44

Går det fremover?

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Roskva Electric on Tir 19 Jun 2012 - 20:48

Ja, det går fremover så fort at jeg dessverre ikke får tid til å oppdatere her. Chassiset ble sendt til lakking i går, alt ser ut til å være på stell. Kommer mer senere Very Happy

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Roskva Electric on Ons 20 Jun 2012 - 10:47

Hvor mye skal dere ha for ei sett ramme med baksving ?

....må da gå an å få klemt en blodtrimma Busamotor inn der - iaf en 1000 ... tongue

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Roskva Electric on Tor 21 Jun 2012 - 22:30

Tror nok ikke du har råd, og noen 1000-motor får du ihvertfall ikke klemt inn, men lett er den:

Dette er hele den bærende strukturen ("ramma").

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Roskva Electric on Tor 21 Jun 2012 - 22:53

Den der hadde sikkert RD-motoren passa perfekt i. Gi beskjed når dere gir opp,så overtar jeg den clown

Imponerende arbeid dere gjør,takk for at du tar bryet og legger det inn her! Hvor mye veier den?

19 Re: Roskva Electric on Fre 22 Jun 2012 - 7:23

Ikke råd ?- en ting er hvor mange timer/kostnader dere har brukt på formene - men når dere først har dem -kunne dere jo laget flere rammer og solgt de - selv om dere ikke skulle dekke alle utgiftene på ei ramme. Dessuten - teknologien er vel ikke så dyr lenger.

Er jo ikke mange tusen i materialer pr ramme og hvor mange arbeidstimer på å støpe ei?

Og hvis dere tenker kommersiellt engang - så må jo prisene være deretter.

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Roskva Electric on Tor 28 Jun 2012 - 18:57

Bilder fra byggeprosessen:

http://www.flickr.com/photos/roskva-electric/

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Roskva Electric on Tor 28 Jun 2012 - 19:41

Jeg liker ikke å innrømme det, men dette ser ikke så værst ut... Shocked

Over en uke siden den ble sendt til lakkering, se å få lastet opp de siste bildene, denne burde være ferdig nå??

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Roskva Electric on Tor 28 Jun 2012 - 21:23

Det bli ikke flere bilder før lanseringen lørdag 07.07.

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Roskva Electric on Tor 28 Jun 2012 - 21:44

Og hvor skal lanseringen foregå? Har dere "media" med dere,eller må jeg møte opp med fotoapparatet mitt. En reportasje her på Ikkebike hadde vel vært på sin plass rabbit

24 Re: Roskva Electric on Tor 28 Jun 2012 - 22:18

Har dere noen avtale med bike? Bladet altså?

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

25 Re: Roskva Electric on Tor 28 Jun 2012 - 23:53

Haeggis Softline skrev:Har dere noen avtale med bike? Bladet altså?

Nei,det har vi ikke clown

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 3]

Gå til side : 1, 2, 3  Next