Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Grustråden

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Grustråden on Lør 10 Nov 2012 - 16:13

Tenkte jeg sskulel starte en tråd om og for de som kjører og har interesse for å kjøre MC uttafor asfalten. Vi kan jo tipse hverandre eller bere prate om utstyr, dekk, kjøreruter o.s.v og dele erfaringer på godt og vondt.

Selv er jeg som amatør å anse, men har kjørt nok på grus til å konkludere med at kjøregleden med sånn type kjøring er 100%. Man opplever naturen på en helt annen måte og det er vanlig med dyreopplevelser ute i "skauen".

Jeg har en kjørekompis som som ble tatt med på grusveiene for første gang i fjor og er helfrelst. Han sa nylig til meg at "den eneste feilen med dette" sa,n "er at jeg ikke oppdaget dette 15 år før".

Tut & Kjør! Very Happy

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Grustråden on Lør 10 Nov 2012 - 16:27

Så for å starte med meg selv, så blir jeg 59 år til sommer,n og altså "stygg-gammal", men det gjør ikke noe for gruskjøring kan være alt fra adrenalinkick og breisladd til å putre av gårde i rolig tempo og "lukte på blommorna".

Ofte er det en kombinasjon av dette. Og jeg klarer stort sett å klore meg på de andre og fullføre med mesteparten av æren i behold. Wink

Det kan også være helgeturer med telt, stormkjøkken og fiskestang.

Jeg kjører en 1993 Honda Africa Twin 750 og kjører hovedsakelig enten i Totenåsen og omegn, eller i Årnes-Mangen-Auskog området. Det blir gjerne noen avstikkere inn på grusveier i Sverige også.

Harrytur på 95% grusveier fra Årnes via Auskog-Høland og Sukkerveien til Töcksfors tur/retur er en klar vinner.

Som en annen kompis av meg sa, "er man bitt av grusbasillen er det ingen vei tilbake". Så frem til våren kan vi jo kose oss med denne:

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Grustråden on Lør 10 Nov 2012 - 23:24

KnutR

Admin
Flere av oss som er bittelittegranne hekta på grus. Første gangen jeg opplevde å ha kontroll over sykkelen i full sladd på en flott grusvei var helt rått :) Totenåsen det og, forresten.

Har du testet vinterkjøring? AT'n bør kunne klare det og den? Har kjørt noen vintere nå, og det er ordentlig gøy! Per akkurat nuh har jeg ikke piggdekk til "nysykkelen", noe som egentlig er litt plagsomt.

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

4 Re: Grustråden on Søn 11 Nov 2012 - 0:01

KnutR skrev:Flere av oss som er bittelittegranne hekta på grus. Første gangen jeg opplevde å ha kontroll over sykkelen i full sladd på en flott grusvei var helt rått :) Totenåsen det og, forresten.

Har du testet vinterkjøring? AT'n bør kunne klare det og den? Har kjørt noen vintere nå, og det er ordentlig gøy! Per akkurat nuh har jeg ikke piggdekk til "nysykkelen", noe som egentlig er litt plagsomt.
jeg har kjørt to vintere med henhodsvis en Transalp 600 og sist vinter med en Suzuki DR650 RSE.

Piggdekka er montert på AT,n samt varmeholker og planen er å kjøre så mye som mulig i vinter også. Håper bare at det ikke blir for mye saltlake, for jeg er avhengig av å kjøre AT,n til og fra de brøyta grusveiene.

Tetet Trelleborgdekka ute på våte, sølete og gjørmete grusveier nå og de sitter skikkelig bra på sånt underlag også. :)

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Grustråden on Søn 11 Nov 2012 - 0:04

Grus og gjørme er DRITGØY!!!

Jeg har sannsynligvis rekruttert to nye.
Døtrene mine har i dag falt ned på en konklusjon, etter årevis av sykkelmas fra pappa, masse youtube, diskusjoner, vurderinger og spørsmålsrunder.

De vil begynne med motocross, for så gå videre til enduro. Evt ta steget helt ut i fremtiden og satse på rally raid.

Som Tyra sa; "Det ser kjempeløye ut å kunne herje med kompiser overalt, tryne og leke og drite seg ut uten at det går så fort at du dauer tvert av det..."

...den jenta blir noe stort engang Very Happy

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

6 Re: Grustråden on Søn 11 Nov 2012 - 10:32

Har inntrykk av at det er flere grusveier der borte på østlandet,enn her i vest.Her står det som regel en bom foran de få som er.

Og så jeg som er sååå lovlydig bounce

7 Re: Grustråden on Søn 11 Nov 2012 - 11:02

KliffArne skrev:Har inntrykk av at det er flere grusveier der borte på østlandet,enn her i vest.Her står det som regel en bom foran de få som er.

Trodde heller ikke at det var så mye grusveier rundt omkring i mitt område,MEN når du har fokus på å finne dem så gjør du det.Det finnes så gode kart på nett at det er lett å finne veier.

Vis Medlemmets Profil http://www.bronnoymcklubb.com

8 Re: Grustråden on Søn 11 Nov 2012 - 12:13

KliffArne skrev:Har inntrykk av at det er flere grusveier der borte på østlandet,enn her i vest.Her står det som regel en bom foran de få som er.

Både jeg og de jeg kjører sammen med velger å kjøre lovlig. Og vi betaler bomavgifter der det er det. Og det med å betale bomavgifter synes jeg er viktig, fordi at det er private veier eller eid av ulike "skogslag" o.s.v. som bruker tid og resssurser på veldikehold og brøyting og holder de åpne for allmennheten mot en veiavgift. Avgiften på veiene her i området er på kr 27.- for en MC og gjelder i et døgn og det blir bare småelig å ikke betale det.

Det jeg gjorde var at jeg begynte å kjøre på steder i mitt nærområde hvor det logisk sett skal være grusveier. Og så begynte jeg å kjøre på "oppdagelsesturer" og fant ganske fort lovlige veier/ruter å kjøre.

Og jeg traff jo andre på grussykler ute, snakket med dem og fikk tips om nye områder og veier og sånn utviklet det seg videre. Fikk tips om "offroadklubber/grupper" på nett hvor man kunne lese om andres erfaringer og få tips om turer, ruter, o.s.v.

Og som nevnt, kart er et must. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Grustråden on Søn 11 Nov 2012 - 12:21

Sisko skrev:

Trodde heller ikke at det var så mye grusveier rundt omkring i mitt område,MEN når du har fokus på å finne dem så gjør du det.Det finnes så gode kart på nett at det er lett å finne veier.
Enig. Legger man litt jobb i det, søker på nett, sjekker kart, o.s.v. så finner man i det minste de som er der. Very Happy

Og det er helt klart verdt "bryderiet". Det setter MC livet i et helt nytt perspektiv hvor man får både kjøreopplevelser og naturopplevelser på en helt annen måte enn med å bare ligge på asfalten, selv om jeg liker det også. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Grustråden on Søn 11 Nov 2012 - 12:32

Sist jeg var på oppdagelsesferd,så endte jeg opp ved enden av flystripa på flyplassen her. SAS og Norwegian rett over hodet clown

Og det klarte jeg uten å snike meg forbi noen bommer. Men muligens litt på kanten å kjøre over det nyslåtte jordet,og over en grøft rabbit

11 Re: Grustråden on Søn 11 Nov 2012 - 12:37

KliffArne skrev:Sist jeg var på oppdagelsesferd,så endte jeg opp ved enden av flystripa på flyplassen her. SAS og Norwegian rett over hodet clown

Og det klarte jeg uten å snike meg forbi noen bommer. Men muligens litt på kanten å kjøre over det nyslåtte jordet,og over en grøft rabbit

HeHe, ja muligens. Cool

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Grustråden on Søn 11 Nov 2012 - 12:51

Vi har klubbhus i "enden av stripa"
Litt mindre flyplass da Very Happy

Vis Medlemmets Profil http://www.bronnoymcklubb.com

13 Re: Grustråden on Søn 11 Nov 2012 - 14:38

Vi er jo heldige i så måte her å Østlandet. Jeg bor på Romerike som er et typisk skog og jordbruksområde hvor det naturlig er masse grusveier. Vi har hele Romeriksåsen, Hurdal og Totenåsen, Nannestad, Årnesområdet, Auskog-Høland og Mangenområdet og grensetraktene mot og inn i Sverige, +,+,+ og alt dette ligger i en radius av 3 til 5 mil fra Oslo. Very Happy

Og det er jo ingenting for en ihuga MC og grusentusiast. Blir jo ikke varm i trøya en gang før vi er i grusparadiset. Razz

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Grustråden on Man 12 Nov 2012 - 23:13

Haeggis Amateur Line skrev:Grus og gjørme er DRITGØY!!!

Døtrene mine har i dag falt ned på en konklusjon, etter årevis av sykkelmas fra pappa, masse youtube, diskusjoner, vurderinger og spørsmålsrunder.

De vil begynne med motocross, for så gå videre til enduro. Evt ta steget helt ut i fremtiden og satse på rally raid.

Som Tyra sa; "Det ser kjempeløye ut å kunne herje med kompiser overalt, tryne og leke og drite seg ut uten at det går så fort at du dauer tvert av det..."

Var veldig synn at det ikke ble noe gårdstur på dere i sommer Crying or Very sad
Men da hadde vel maset vært ennå større nå med å begynne å kjøre cross tongue

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Grustråden on Tir 13 Nov 2012 - 1:27

Hi-side skrev:

Var veldig synn at det ikke ble noe gårdstur på dere i sommer Crying or Very sad
Snart ny sesong! Very Happy

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

16 Re: Grustråden on Tir 13 Nov 2012 - 2:38

Haeggis Amateur Line skrev:
Hi-side skrev:

Snart ny sesong! Very Happy
Det som er det beste med Motorcross og Enduro er jo at det er en helårsaktivitet om man vil det selv. F.eks. en kompis av meg er bonde og har lagd en bane på et jorde og der er det full fart hele vinteren, bare telen får satt seg i bakken. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Grustråden on Tir 13 Nov 2012 - 2:48

Et kult bilde med en Africa Twin i hovedrollen man kan drømme seg litt bort med i det triste gråværet som er nå. clown

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Grustråden on Tir 13 Nov 2012 - 17:03

Igårkveld tok jeg XT'en over Burmavegen,5-6 km med grusvei. Er vel det eneste alternativet vi har her på Karmøy.
Oppdaget da at lyset ikke er mye å skryte av på denne moppen,sånne ting man ikke legger merke til når man kjører mest på dagtid eller langs veier med gatelys rabbit

19 Re: Grustråden on Tir 13 Nov 2012 - 17:58

KliffArne skrev:Igårkveld tok jeg XT'en over Burmavegen,5-6 km med grusvei. Er vel det eneste alternativet vi har her på Karmøy.
Oppdaget da at lyset ikke er mye å skryte av på denne moppen,sånne ting man ikke legger merke til når man kjører mest på dagtid eller langs veier med gatelys rabbit
HeHe, og du er ikke alene om å oppdage det. Very Happy Den konklusjonen har jeg kommet frem til på AT,n også. Så ekstralys, både fjernlys og kjørelys/spredre, står på ønskelista mi. sunny

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Grustråden on Tir 13 Nov 2012 - 18:04

Lurer litt på noe som dette som er Biltema sine:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Belysning/Takelys-82731/

Og da er det jo fint med et forum som dette for å høre om andre har erfaringer med disse eller lignende. For personlig syns jeg ikke ekstralys på en MC skal være for store og disse ser jo fine ut. Men de må jo funke til sitt bruk først og fremst. :)

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Grustråden on Tir 13 Nov 2012 - 18:11

KliffArne skrev:Igårkveld tok jeg XT'en over Burmavegen,5-6 km med grusvei. Er vel det eneste alternativet vi har her på Karmøy.
Men det må jo være en til: Grusveien 17, 4270 Karmøy HeHe clown

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Grustråden on Tir 13 Nov 2012 - 22:56

I alle dager da. Burmavegen er på Nesodden, og er snaut 4Km med grus: http://kart.gulesider.no/m/9A23X

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Grustråden on Tir 13 Nov 2012 - 23:39

990-Trygve skrev:

I alle dager da. Burmavegen er på Nesodden, og er snaut 4Km med grus: http://kart.gulesider.no/m/9A23X

Som sagt,det var mørkt og dårlige lys på XT'en,så mulig jeg kjørte litt feil clown

http://kart.gulesider.no/m/9AFbs

24 Kosevideo. on Tor 22 Nov 2012 - 14:56

Litt å kose seg med i gråværet. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]

Similar topics

-

» Grustråden