Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Koble ekstra-lys

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Koble ekstra-lys on Fre 16 Nov 2012 - 10:54

Ikke veldig fornøyd med lyset på XT'en, så hanket med meg et par av de små ekstra-lysene som Biltema selger.
Har montert dem opp også,og "prøvekoblet" ved å stjele strøm fra langlyset slik at de kommer på sammen med dem.
Men det ble ikke suksess,ser ut som om det ikke er nok strøm til å drive dem.

Det er mulig hele ladesystemet på denne moppen leverer litt dårlig, men se bort ifra det i første omgang;

Hva er den beste måten å koble til to sånne ekstralys på? Har hørt rykter om rele'er og sånt,men hvordan gjør man det på en perfekt måte?

Ta det gjerne med te-skje rabbit

2 Re: Koble ekstra-lys on Fre 16 Nov 2012 - 12:11

KliffArne skrev:Ikke veldig fornøyd med lyset på XT'en, så hanket med meg et par av de små ekstra-lysene som Biltema selger.
Har montert dem opp også,og "prøvekoblet" ved å stjele strøm fra langlyset slik at de kommer på sammen med dem.
Men det ble ikke suksess,ser ut som om det ikke er nok strøm til å drive dem.

Det er mulig hele ladesystemet på denne moppen leverer litt dårlig, men se bort ifra det i første omgang;

Hva er den beste måten å koble til to sånne ekstralys på? Har hørt rykter om rele'er og sånt,men hvordan gjør man det på en perfekt måte?

Ta det gjerne med te-skje rabbit

Er det de små tåkelysene til Biltema? Håper noen kan hjelpe for dette har jeg tenkt på også. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Koble ekstra-lys on Fre 16 Nov 2012 - 13:15

JonnyK skrev:Er det de små tåkelysene til Biltema? Håper noen kan hjelpe for dette har jeg tenkt på også. Very Happy

Ja,du lurte meg til å kjøpe dem. Får jeg bare nok spenning frem,så har jeg tro på dem. Ble mye bedre spredning av lyset.

Og så ble det jo knalltøfft å se på i dagslys rabbit

4 Re: Koble ekstra-lys on Fre 16 Nov 2012 - 14:15

Bruk et vanlig åpent rele, koble strøm fra batteri via sikring til stikk 30 på rele, stikk 87 på rele til ekstralys.
Stikk 85 kobles til spenning fra org. fulltlys via en bryter, så du har muliget til å slå av hjelpefjernlyset. Stikk 86 til jord.
Bruk et 15Amp rele så har du nok til 180W
Hella har et rele med pn 4RA 003 530-001 som har innebygget sikring, så slipper du sikring på 30-87 kretsen!

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Koble ekstra-lys on Fre 16 Nov 2012 - 14:27

Jeg elsker teskjesvarene til S1000RR Very Happy

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

6 Re: Koble ekstra-lys on Fre 16 Nov 2012 - 14:50

Ja det får'n si, et virkelig godt, kort og idiotsikkert teskjesvar.
Hvis alle hadde svart på den måten hadde det ikke farlig ..

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Koble ekstra-lys on Fre 16 Nov 2012 - 15:27

KliffArne skrev:
JonnyK skrev:Er det de små tåkelysene til Biltema? Håper noen kan hjelpe for dette har jeg tenkt på også. Very Happy

Ja,du lurte meg til å kjøpe dem. Får jeg bare nok spenning frem,så har jeg tro på dem. Ble mye bedre spredning av lyset.

Og så ble det jo knalltøfft å se på i dagslys rabbit
Nydelig! Bedre spredning av lysene er jo et must på grusveier i mørket. Greit å se litt uttafor grøfta i tlfelle det dukker opp noe stort der. Very Happy

Jeg har sett noe lignende som skal gi en sterk konsentrert lysstråle også og lurer fælt på om de hadde funka som ekstra fjernlys. :)

Sist endret av JonnyK den Fre 16 Nov 2012 - 15:30, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Koble ekstra-lys on Fre 16 Nov 2012 - 15:28

S1000RR skrev:Bruk et vanlig åpent rele, koble strøm fra batteri via sikring til stikk 30 på rele, stikk 87 på rele til ekstralys.
Stikk 85 kobles til spenning fra org. fulltlys via en bryter, så du har muliget til å slå av hjelpefjernlyset. Stikk 86 til jord.
Bruk et 15Amp rele så har du nok til 180W
Hella har et rele med pn 4RA 003 530-001 som har innebygget sikring, så slipper du sikring på 30-87 kretsen!
Takkker og bukker. Selv jeg skjønte det. (Tror jeg da) Very Happy

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Koble ekstra-lys on Fre 16 Nov 2012 - 19:07

Jeg har valgt å koble ekstra lysene opp mot p lys, men de har egen bryter.
Fordelene slik jeg ser det, er når man går av med ett godt fjernlys til ett nærlys tilsvarende t lys blir det bekkmørkt, med og koble opp mot p lys kan man også bare benytte ekstra lysene om det er lekkert pig

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Koble ekstra-lys on Fre 16 Nov 2012 - 19:14

Her er et skjema jeg lagde for en bil...

Riktignok til litt fler lys enn hva som er ønsket i dette tilfelle, men her har dere i allefall en trgning:)

Edit: koblingen for de 4 "taklysene" som gjelder i dette tilfellet, de andre 2 er "tåkelys/arbeidslys"

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Koble ekstra-lys on Fre 16 Nov 2012 - 20:06

Er det hjelpefjernlys skal de kobles så de virker sammen med fjernlys, og skal ha egen bryter og varsellampe.
Er det kurve/grøftelys ev tåkelys skal de virke sammen med parklys og ha egen bryter og varsellampe.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Koble ekstra-lys on Lør 17 Nov 2012 - 0:08

Ok,fant et rele liggende i garasjen,og googlet meg til at det er et 12V 40amp rele,med stikk nummerert som S1000RR skisserer.

Regner med dette kan brukes? Og hvilke kvadrat kabel bør brukes? Det holder vel ikke med lampettledning clown

Jording,hvor setter jeg den? På ramma eller gaffel?

13 Re: Koble ekstra-lys on Lør 17 Nov 2012 - 1:38

S1000RR skrev:Er det hjelpefjernlys skal de kobles så de virker sammen med fjernlys, og skal ha egen bryter og varsellampe.
Er det kurve/grøftelys ev tåkelys skal de virke sammen med parklys og ha egen bryter og varsellampe.
Hvor nøye er det at dette følges? Evil or Very Mad

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Koble ekstra-lys on Lør 17 Nov 2012 - 7:19

JonnyK skrev:
S1000RR skrev:Er det hjelpefjernlys skal de kobles så de virker sammen med fjernlys, og skal ha egen bryter og varsellampe.
Nå er det jo sagt over i tråden at det er spredning så da bør det jo forutsettes at det er spredere/grøftelys.
En fordel til med og koble opp mot p lys er at man får en bedre synlighet i trafikken noe jeg merket etter montering av ekstra lys å bruk på dag tid.
Jeg er enig med Jonny k, blir det noe bråk så demonterer man, viser of vips tilbake til det gamle Very Happy

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Koble ekstra-lys on Lør 17 Nov 2012 - 12:57

custom 95 skrev:
JonnyK skrev:
Nå er det jo sagt over i tråden at det er spredning så da bør det jo forutsettes at det er spredere/grøftelys.
En fordel til med og koble opp mot p lys er at man får en bedre synlighet i trafikken noe jeg merket etter montering av ekstra lys å bruk på dag tid.
Jeg er enig med Jonny k, blir det noe bråk så demonterer man, viser of vips tilbake til det gamle Very Happy
Jeg er enig med deg ang synlighet i trafikken, for jeg har sett noen med slike lys tilkoblet på dagtid og de synes mye bedre og det gjør jo ikke noe det.

Men for meg er det også viktig å ha bedre nærlys og spredning spesielt på mørke grusveier og da bør de vel være koblet mot nærlysene også vel? :)

Eller at de kobles mot en egen bryter jeg kan slå av og på etter behov uavhengig av parkering/nærlys?

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Koble ekstra-lys on Lør 17 Nov 2012 - 16:03

KliffArne skrev:Ok,fant et rele liggende i garasjen,og googlet meg til at det er et 12V 40amp rele,med stikk nummerert som S1000RR skisserer.

Regner med dette kan brukes? Og hvilke kvadrat kabel bør brukes? Det holder vel ikke med lampettledning clown

Jording,hvor setter jeg den? På ramma eller gaffel?

Om du bruker 2,5 kvadrat på ledninger for lys, pluss og jord, og 1,5kv på styrestrøm så er du sikker.
Jording i ramme på et godt jordingspunkt.

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Koble ekstra-lys on Lør 17 Nov 2012 - 16:12

JonnyK skrev:

Etter kjøretøyforskriftene er det slik det skal kobles.
Men mange kurve/tåkelys kobles via nærlys, selv om dette ikke er etter forskriftene
Ble forøvrig stoppet av en politibil, og de lurte på om viltfanger og xtra fjærlys var godkjent(noe de ikke var), da påpekte jeg at de kjørte rundt med kurve/tåkelys koblet over nærlys på politibilen demses,og at det ikke var etter forskriftene, da leverte de tilbake vognkort og førerkort og ønsket meg god tur videre, glemt var alt som hadde med viltfanger og xtralys å gjøre!

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Koble ekstra-lys on Lør 17 Nov 2012 - 18:23

S1000RR skrev:
JonnyK skrev:

Etter kjøretøyforskriftene er det slik det skal kobles.
Men mange kurve/tåkelys kobles via nærlys, selv om dette ikke er etter forskriftene
Ble forøvrig stoppet av en politibil, og de lurte på om viltfanger og xtra fjærlys var godkjent(noe de ikke var), da påpekte jeg at de kjørte rundt med kurve/tåkelys koblet over nærlys på politibilen demses,og at det ikke var etter forskriftene, da leverte de tilbake vognkort og førerkort og ønsket meg god tur videre, glemt var alt som hadde med viltfanger og xtralys å gjøre!
Jeg kommer til å koble de via nærlys men med bryter, for det er nærlysene mine som er for dårlige på mørke våte grusveier. Og Elgen er riktignok stor men jævlig vanskelig å se i skogkanten med den dårlige spredningen det er på orginallyktene. :)

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Koble ekstra-lys on Lør 17 Nov 2012 - 18:31

Jeg er også nyskjerrige på disse fra Biltema. De kaster en lang konsentrert lyskjegle og jeg lurer fælt på åssen disse kan være som ekstra fjernlys. Razz

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Belysning/Ekstralys/Takelys-2-pk-42138/

De ser også litt "snertne" ut kontra noen store 1000 metere. Cool

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Koble ekstra-lys on Lør 17 Nov 2012 - 18:40

Eller noe sånt som ekstra fjernlys monter på veltebøylen. Her er det jo litt beskyttelse også mot steinsprut fra den som kjører foran. Cool

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Belysning/Ekstralys/Fjernlys-2-stk-42342/

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Koble ekstra-lys on Lør 17 Nov 2012 - 19:59

JonnyK skrev:
custom 95 skrev:
JonnyK skrev:
Jeg er enig med deg ang synlighet i trafikken, for jeg har sett noen med slike lys tilkoblet på dagtid og de synes mye bedre og det gjør jo ikke noe det.

Men for meg er det også viktig å ha bedre nærlys og spredning spesielt på mørke grusveier og da bør de vel være koblet mot nærlysene også vel? :)

Eller at de kobles mot en egen bryter jeg kan slå av og på etter behov uavhengig av parkering/nærlys?
ved og koble opp mot p lys vil de virke på p , nær og fjern og skrus av når lyset på syklen skrus av.
og ja ha egen bryter.

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Koble ekstra-lys on Lør 17 Nov 2012 - 20:37

custom 95 skrev:
JonnyK skrev:
custom 95 skrev:
JonnyK skrev:

ved og koble opp mot p lys vil de virke på p , nær og fjern og skrus av når lyset på syklen skrus av.
og ja ha egen bryter.
AHAAAAJAAA! Embarassed
Men da har vi full kontroll da jo fordi at heldigvis er det noen som vet hva de snakker om. Takker og bukker. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Koble ekstra-lys on Lør 17 Nov 2012 - 21:22

JonnyK skrev:
custom 95 skrev:
JonnyK skrev:
custom 95 skrev:
JonnyK skrev:

og ja ha egen bryter.
AHAAAAJAAA! Embarassed
Men da har vi full kontroll da jo fordi at heldigvis er det noen som vet hva de snakker om. Takker og bukker. Very Happy
Jonny du så jo ekstra lysene mine da vi møttes i Tøcksfors.
Du sto og bælma redbull

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Koble ekstra-lys on Søn 18 Nov 2012 - 1:38

custom 95 skrev:
JonnyK skrev:
custom 95 skrev:
JonnyK skrev:
custom 95 skrev:
JonnyK skrev:

og ja ha egen bryter.
AHAAAAJAAA! Embarassed
Jonny du så jo ekstra lysene mine da vi møttes i Tøcksfors.
Du sto og bælma redbull
Er det DEG?? Very Happy HeHe, desverre tittet jeg ikke så mye på dem at jeg husker det. Very Happy Uansett, artig å treffes her. Verden er ikke så stor likevel gitt.

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Koble ekstra-lys on Søn 18 Nov 2012 - 1:45

custom 95

Var det Biltema sine? Og er du fornøyd med dem?

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next