Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Yamaha XT 500 – 1978

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Yamaha XT 500 – 1978 on Fre 16 Nov 2012 - 20:09

Her kommer noen ord og bilder av og om den gamle sliteren min, en XT 500 (1U6) fra 1978. Den ble kjøpt av meg i Sverige i 2007, av en hyggelig selger, som selvfølgelig insisterte på at vi skulle "fika". :)

Sykkelen ble fraktet over grensen, og vist frem på Risløkka trafikkstasjon senere samme år. Etter en del om og men ble den registret på norsk skilt, tror det var våren 2009. Fikk krav om å bytte til e-merket frontlykt, og at det skulle fremlegges en støytest, på tross av at det satt original lykt og eksosanlegg på sykkelen. Byttet også hovedledningsnettet til et nytt originalt fra Yamaha.

Her er noen bilder som jeg fikk tilsendt fra selger:

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Yamaha XT 500 – 1978 on Fre 16 Nov 2012 - 20:34

Sykkelen har tatt meg gjennom to Novemberløp, uten noen problemer. Novemberløpet er et veteranenduroløp, som kjøres sent i oktober.

Her er noen bilder fra 2010:

Og her er bilder fra 2012, dette var en våt dag... Enkelte mener det er det våteste Novemberløp siden starten for mange år siden. Shocked

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Yamaha XT 500 – 1978 on Fre 16 Nov 2012 - 20:52

Planen videre for sykkelen er å oppgradere med gaffel og forhjul fra YZ 465, slik at det blir bedre dempere, lengre fjæringsvei og bedre bremser foran. Bakenden skal heves like mye som fronten, mulig jeg forlenger svingarmen noe også, og forsterker den. Funderer på bedre dempere bak også, men må sjekke litt med fjæringsvei, slaglengde og innfesting av dempere, og hva som er tilgjengelig på markedet.

Motoren trenger etter hvert en overhaling, planene her er å bytte alt av lagre og tetteringer, inn med høykomp. stempel og en noe annerledes kam. Tror originalforgasseren skal fungere, med en omdysing.

Kom over et billig Wiseco-stempel på e-bay, tror det kom på litt over 400,- ferdig levert her hjemme. Dette er et 10:1-stempel, med boring 89 mm. Dette gir slagvolum på 522 ccm.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Yamaha XT 500 – 1978 on Fre 16 Nov 2012 - 21:21

Gamle Rod kan alltids hjelpe deg med å hente litt mer ut av motoren:

http://www.rodspry.co.uk/

Ellers vet jeg at AP Morstad har en STOR motor liggende i deler oppe hos seg, kanskje han er klar for å la andre overta denne..

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Yamaha XT 500 – 1978 on Fre 16 Nov 2012 - 21:27

Takk for tips, Trollerud. Har sett linken der før, tror jeg har den i samlingen min. albino Fant en annen her om dagen også, +7,0 mm slag: http://www.powroll.com/P_YAMAHA_TTXTSR500.htm Kjenner du til dette firmaet?

Skal høre hva Morstad har liggende, har faktisk ikke vært innom der oppe ennå. Shocked Shocked Shocked

Edit:
Når det gjelder motoren, så er jeg ute etter bunn- og mellomregister, ikke toppeffekt.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Yamaha XT 500 – 1978 on Fre 16 Nov 2012 - 22:19

Skal du ha bunndrag og mellomregister, så er det økning av slagvolum som gjelder.
Om jeg ikke husker feil så var vel 91-92mm max borring uten å modifisere blokka, så er det jo mulighet til å stroke, 602ccm er en grei motor....

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Yamaha XT 500 – 1978 on Fre 16 Nov 2012 - 22:51

Ja, jeg er vel egentlig klar over det, men kjører litt budsjett-trimming. Lengre slag og enda større boring får evt. komme ved en senere anledning, det blir i dyreste laget nå. Det viktigste for meg er å få en motor som går fint og er pålitelig, med en lettdosert clutch, samt få bedre bremser og dempere. king

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Yamaha XT 500 – 1978 on Man 31 Des 2012 - 12:43

Sånn så det ut etter Novemberløpet 2012, før vask. Shocked :

Lakken på tanken ble matt, slipt ned av sand og leire som ble liggende og gnisse mellom ben og tank.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Yamaha XT 500 – 1978 on Man 27 Jul 2015 - 11:38

Den gamle XT-en min har fått en del juling av meg ved å stille i diverse veteranenduroløp. Slik så den ut etter Novemberløpet 2014:

Og her er fra Våler i juni 2015:

Nå er planen å ta den på en kort ferietur her hjemme, pakker telt og sovepose på den, og sette kursen sør-vest. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Yamaha XT 500 – 1978 on Man 27 Jul 2015 - 16:21

Godt å se at det iaffall er noen her inne som har, og bruker, Mottor-sykkel Very Happy

Joa, ser da i en annen tråd at Joo er ute og kjører også, men han liker nok ikke at Beeemern blir så Møkkette, for da går nok tankene hans til betydningen av de tre unevnelige bokstavene - Bayerische Møkka Werke cheers

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Yamaha XT 500 – 1978 on Man 27 Jul 2015 - 16:43

ArcticTiger skrev:Godt å se at det iaffall er noen her inne som har, og bruker, Mottor-sykkel Very Happy

Joa, ser da i en annen tråd at Joo er ute og kjører også, men han liker nok ikke at Beeemern blir så Møkkette, for da går nok tankene hans til betydningen av de tre unevnelige bokstavene - Bayerische Møkka Werke cheers

Enig i første del, når det gjelder omtalen av den ærverdige Beemeren syns jeg du er på grensen til å være ufin Suspect . Husker du prata om hva slags sykkel du skulle ha... og du leste vel hva slags sykkel som ble kjørt hjem med båretransport fra Joo-turen Twisted Evil

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Yamaha XT 500 – 1978 on Man 27 Jul 2015 - 19:45

Må bare si at jeg gjerne skulle hatt noe på stell og helse og kondis til å kunne være med på Novemberløp. Holder ikke med et XT-prosjekt som jeg ikke har rørt siden tidlig på vinteren... Mad

Ellers er jeg ikke redd for å få beemern møkkete, den er laga for det og det hender den må ut i naturen. Men er ganske flink til å få den strigla igjen etterpå.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]