Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Realiteter i politikken

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Realiteter i politikken on Man 19 Nov 2012 - 11:27

Ja så har de kommet på banen med sine alternative budsjetter disse borgelige partiene.

Og da faller jo det meste i fisk for dem - Jens kan glise - det er jo bare tull -de har ikke noe å komme med. Og det er vanskelig å se hvordan de dekker inn sin pengebruk.
Og å gi lettelser for å få fart på økonomien er vel ikke det man trenger mest nå med stort press - bedre å spare dette til dårligere tide -det er så
innlysende at selv Frp burde forstått det.

Øke matmomsen og redusere formueskatten - det var virkelig kreativt - ta fra de fattige og gi til de rike - vel det er ialle fall høyrepolitikk.

Og så er de misunnelige på Jens sitt iniativ for regnskogene - som er noe som gir veldig bra valuta for penga - og gir Norge god kred. internasjonalt -
men der skal H og Frp kutte - og selv Dagens Næringsliv er uenige.

http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2510741.ece

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Realiteter i politikken on Man 19 Nov 2012 - 14:43

Snart skal vi vel få en norsk "Månelanding" også? Det begynner å bli noen milliarder siden Jens hadde løsningen på verdens CO2-utfordringer, tipper norsk, ren gasskraft er rett rundt hjørnet nå?

Typisk norsk å være god! alien

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Realiteter i politikken on Man 19 Nov 2012 - 15:35

Jens blir beskyldt for å ikke være visjonær eller ha vyer - men jaggu har han tatt noen sjangser - CO2 fangst - klimakvoter- regnskogsfond - i motsetning til forrige Bondevik som innførte røykeloven (OK) og kontannstøtte - ikke ok.

- men det at Hollis ikke kommenterer noe av det over viser vel at han er enig.

Det med regnskogen - det var jo i miljøforlik med de borgerlige at dette med regnskog ble tatt med for noen år siden - så det er jo merkelig at de ikke viderefører dette?

Drit i verden - leve Toten er vel tankegangen - de må spare noen steder og satser på at 3. verden ikke kan klage.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Realiteter i politikken on Man 19 Nov 2012 - 15:38

99Trollerud skrev:Snart skal vi vel få en norsk "Månelanding" også? Det begynner å bli noen milliarder siden Jens hadde løsningen på verdens CO2-utfordringer, tipper norsk, ren gasskraft er rett rundt hjørnet nå?

Typisk norsk å være god! alien

Sjekk denne linken i The Economist:

http://www.economist.com/node/21564417

Den amerikanske drømmen - lever i Norge - det landet der rike foreldre betyr minst ifht hvordan den enkeltes muligheter til å make it er.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Realiteter i politikken on Man 19 Nov 2012 - 16:05

Haya99 skrev:
- men det at Hollis ikke kommenterer noe av det over viser vel at han er enig.

Nei, det betyr nok ikke det.. Men det er så vanskelig for dere andre (leses "Haya") å forstå hvor uenig jeg er i Keyenesiansk politikk og Sentralbank-styrt pengepolitikk.

Etter 100 år med sentralbankstyrt pengepolitikk er hele vestlige verden konkurs. Alle gamle industrinasjoner ligger med brukket rygg og regningen er sendt til barn og barnebarn, og dem sine barn. Jens og øvrige norske Keynesianere mener at Norge kan være unntaket. Kanskje AS Norge kan fortsette å svi av penger som fulle sjømenn, i håp om at økonominen skal gå bra. At dette har ført alle andre utfor stupet, ser de helt bort fra.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Realiteter i politikken on Man 19 Nov 2012 - 20:38

99Trollerud skrev:.. Kanskje AS Norge kan fortsette å svi av penger som fulle sjømenn, i håp om at økonominen skal gå bra...
Du har nok aldri vært en full sjømann du, for da hadde du ikke brukt det uttrykket i negative sammenhenger Rolling Eyes
Norge er jo bygget opp av fulle sjømenn, og vi blir bare rikere og rikere

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Realiteter i politikken on Man 19 Nov 2012 - 20:44

jhn skrev:Norge er jo bygget opp av fulle sjømenn, og vi blir bare rikere og rikere

At vi sjøfolk bare blir rikere og rikere,kommer av at vi ikke får lov å drikke mens vi er på jobb lenger.

Ka ska vi då bruk pængan tell clown

8 Re: Realiteter i politikken on Man 19 Nov 2012 - 20:57

Hmm, du har jo rett i det, æ tænkte ikke på det.
Men de andre blei jo rikere da vi hadde lov å drikke, så ...no e det vår tur

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Realiteter i politikken on Man 19 Nov 2012 - 21:25

99Trollerud skrev:

Etter 100 år med sentralbankstyrt pengepolitikk er hele vestlige verden konkurs.

Hehe - på de 100 åra har verden utviklet seg som aldri før - det har vært en dundrende suksess. Trollerud du har faen ikke peiling !!!

Det vi ser nå er noen voksesmerter - men det er så mange hysteriske kjerringer der ute som skriker katastrofe at alle tror det er krise.
"the fiscal cliff" alle prater om kunne godt vært gjennomført som er rask hestekur - men det smerter nok litt mindre med en mykere approach.

Problemet i US er at Corporate og rike IKKE betaler skatt - hadde de gjord det slik de gjorde for 30 år side hadde US hadd ok okønomi.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Realiteter i politikken on Man 19 Nov 2012 - 21:27

KliffArne skrev:
jhn skrev:Norge er jo bygget opp av fulle sjømenn, og vi blir bare rikere og rikere

At vi sjøfolk bare blir rikere og rikere,kommer av at vi ikke får lov å drikke mens vi er på jobb lenger.

Ka ska vi då bruk pængan tell clown

Vel nordmenn reiser som aldri før - er fulle -og bruker penger som fulle sjømenn på land - har prøvd begge variantene - og jeg svir nok av mer nå enn som jungmann.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Realiteter i politikken on Tir 20 Nov 2012 - 10:43

Haya99 skrev:
99Trollerud skrev:

Etter 100 år med sentralbankstyrt pengepolitikk er hele vestlige verden konkurs.

Hehe - på de 100 åra har verden utviklet seg som aldri før - det har vært en dundrende suksess. Trollerud du har faen ikke peiling !!!

Det vi ser nå er noen voksesmerter - men det er så mange hysteriske kjerringer der ute som skriker katastrofe at alle tror det er krise.
"the fiscal cliff" alle prater om kunne godt vært gjennomført som er rask hestekur - men det smerter nok litt mindre med en mykere approach.

Problemet i US er at Corporate og rike IKKE betaler skatt - hadde de gjord det slik de gjorde for 30 år side hadde US hadd ok okønomi.

Dette er nok litt av grunnen til at forrige tråd ble såpass lang, og endte med at en av debattantene fikk raserianfall; Undertegnede og Professor Haya er ikke i samme galaxe..

Vi mennesker skiller oss fra resten av klodens skapninger fordi vi (angivelig) tenker og planlegger, mens dyreriket slår seg til ro med å handle på instinkter. Men hva vil det si "å tenke", og hvor flike er vi egentlig til å løse utfordringer vha planlegging og tenking?

Med et "betraktet utgangspunkt" trekker vi våre konklusjoner. "Fordi A, så B"? "Fordi B, så A"? Denne er en gammel slager; "Det regner, altså er gatene våte". Kontra "Veiene er våte, altså regner det"?

Fordi Haya har leilighet, seilbåt, bil og motorsykkel er verden bedre nå enn for 100 år siden. Fordi maten dukker opp på Rema 1000, uten at vi trenger å jobbe i fjøs og jobbe på åkeren, er verden et bedre sted. Fordi vi kan sette oss på et fly og forflytte oss fra vinter og kulde til varme sandstrender i løpet av noen få timer, er verden et bedre sted?
-Hvem kan motsi slike fakta?

For det første må vi lukke øynene for at 1% av verdens befolkning kontrollerer 50% av verdens rikdommer. For det andre må vi lukke øynene for at 50% av verdens befolkning har mindre enn 10 kr pr dag å leve for. Vi må lukke øynene for at det aldri har vært flere hjemløse, flere alkoholikere, flere narkomane, flere gatebarn. Vi må lukke øynene for at vi aldri har hatt mer gjeld. -Jeg tror kanskje budskapet mitt kommer frem, tiltross for at "enkelte" ikke ser det?
-Har du vært heldig, og blitt født i Norge, helst før år 2000, så fremstår nok verden som et flott sted. Har du vært litt mindre heldig, og blitt født i Hellas i 1985, så er det ikke sikkert du føler deg like overbevist over at kloden styres optimalt? Er du født i Favelaen i Brasil, eller i New Dehlis slumområder, er jeg hellig overbevist om at du hadde hatt det vel så bra i 1912 som du har det i 2012, men på dette punktet er Haya tydeligvis ikke enig..

Så må vi nok en gang utfordre "de små grå"; Om vi ser at gatene er våte, kan det være andre årsaker til dette, enn at regnet høljer ned? Kan vannet komme andre steder fra?
-Selvfølgelig kan det det..

Når Sentralbankens Venner (Haya & Co) bruker dagens verdensblide som eksempel på hvor suksessrike Sentralbankstyrt pengepolitikk har vært, er det vel lov å spørre hvordan det hadde vært om det IKKE hadde vært Sentralbanker som hadde styrt pengepolitkken vår?

Hvordan hadde verden sett ut om vi fremdeles holdt fast ved middelalderens forbud mot renter? Hvordan hadde verden sett ut om John F Kennedy hadde klart å tilbakeføre pengepolitkk til et Statlig ansvar, istedet for å gi kontrollen over verdens største økonomi til et privat eid foretak? (Jeg tor svært få mennesker forstår forskjellen på "pengepolitikk" og "finanspolitikk", på engelsk "monitary policy" og "fiscal policy" (Ref "Fiscal Cliff"?))

-Litt gøy er det å observere at Haya er inbitt motstander av Corporate Power, og inbitt forkjemper for at rike skal betale skatt.

Når man vet at Federal Reserve er privat eid, AKA "Corporate Power", OG at all skatt i USA betales INN til Federal Reserve blir dette en logisk brist for meg.
-Jeg kunne vært med på notene i langt større grad om JFK hadde fått pengepolitikken og pengetrykkingen inn under statlig kontroll og dermed fått skatteinntektene inn til STATEN, men jeg kan ikke være med på at skatteinntektene går til et privat firma. Absolutt ikke!

Tror jeg avslutter dette nå. Verden er slik at enten så er et menneske villig til å innse at den virkelighetsoppfatningen man har KAN ha noen punkter som man med fordel kan revurdere sitt syn på, eller så vil man gå mer og mer i lås etterhvert som man blir presentert for andre måter å se verden på. Fenomenet kalles "Confirmation Bias", og er ganske utbredt. Iløpet av de siste 10-12 årene har jeg og Haya hatt et par diskusjoner som likner på denne. Jeg har ennå ikke opplevd å høre at Haya har hatt ETT innlegg kritisk til AP, Jens, Obama og sosialismen i sin helhet. Tror confirmation bias sitter ganske godt i den mannnen. Blir spennede å se om jeg klarer å få ham til å justere sin virkelighetsoppfatning de neste 12 år, men jeg tviler sterkt.. cyclops

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Realiteter i politikken on Tir 20 Nov 2012 - 11:32

*popcorn*

Tror ikke du trenger hjelp av meg... ;-)

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

13 Re: Realiteter i politikken on Tir 20 Nov 2012 - 12:00

Du gir Sentralbanken - en alt for sentral (!) plass i historien - den tekniske og industrielle utvikling og genrell politikk er mye viktigere.

Du glemmer hungersnød (også i europa og norge tidligere) og diverse jævlige sykdommer - som spanskesyke , spedalskhet etc etc - når du antyder at det var bedre før. Analfabetiske - dårlig rettsikkerhet for svake og arbeidere - jævlige arbeidsforhold etc.

Er noe av det tåpeligste jeg hører er at ting var bedre før - det er mangel på kunnskap å hevde noe slikt.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Realiteter i politikken on Tir 20 Nov 2012 - 12:02

Haeggis Amateur Line skrev:*popcorn*

Tror ikke du trenger hjelp av meg... ;-)

Når jeg ser tilbake, og innser at denne "debatten" har vart i sikkert 12 år nå, så tror jeg nok jeg trenger avløsning før eller siden, så hold deg klar..

Og kjøp popcorn i bulk, det kan gå med mye..

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Realiteter i politikken on Tir 20 Nov 2012 - 12:24

Jeg har hatt stor underholdning i det siste å se diverse youtube hvor Rep. blir disset etter valget - utrolig givende.

Søk på f. eks Bill Maher på youtube..... er ikke bare morsom - men han mange gode poenger.

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Realiteter i politikken on Tir 20 Nov 2012 - 13:16

Det er mye bra underholdning på YT. Enig for en gangs skyld.

Men er verden din slik at alt Republikanere sier er dumt, og alt Demokrater sier er bra?

Og hvor går skjæringslinjen mellom hva som er bra politikk i Usa kontra hva som er bra politikk i Norge? Det er vel tivlsomt at Obama og Jens er 100% enige på alle punkter?

Selv om Jens er relativt forsiktig nå som han har blitt voksen, så tror jeg Israel / Palestina-konflikten er et eksempel på en sak der norske og amerikanske sosialister står ganske langt fra hverandre?
-Hva er Hayas syn på den saken?

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Realiteter i politikken on Tir 20 Nov 2012 - 16:42

12 år gammel jente forstår en del av gamet..

https://www.youtube.com/watch?v=d1IgiNnOZV4&feature=fvwrel

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Realiteter i politikken on Tir 20 Nov 2012 - 18:14

Obama må være svært taktisk i hva han sier - han hater nok dagens lederskap i Israel men må pga pol hensyn holde klaffen.

Det er idioter på begge sider - de største idiotene på begge sider styrer politikken og det må jo gå galt. Det som er ille er at folket velger de rasshøla på ytterste høyre og de oppfører seg slik at palestinerne rekrutteres til ekstreme krefter - som sender raketter selv om de vet de blir bombet sønder og sammen - målet er en storkrig. Hamas har vel vært på gli men Israel bygger ulovlige bosettinger og provoserer - de ydmyket Obama ved å gi faen og fortsette å bygge tross han ba dem la være.

US - Norge er svært forskellige og Jens og Obama har forskjellig utg- punkt. Men det er håp for US når de revelger Obama - Tea-baggerne er de store taperne sammen med de konservative kristne - og det virker bra framover.

I Norge viser de borgeriges forlag til budsjett at de ikke har noe å tilføre - vi kan jo ikke være så stupide her i landet at vi nå velger en H/Frp regjering neste år - da vil jeg gremmes.

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Realiteter i politikken on Tir 20 Nov 2012 - 18:44

Haya99 skrev:Obama må være svært taktisk i hva han sier - han hater nok dagens lederskap i Israel men må pga pol hensyn holde klaffen.

"Politiske hensyn", eller "økonomiske hensyn"? Eller rett og slett sannheten er at ADL vil sørge for at man aldri, never, ever, vil få en amerikansk president som våger å ytre den minste kritikk av Zionistene?

-Jepp.. Tror vi alle vet svaret på den der...

Haya99 skrev:
Det er idioter på begge sider - de største idiotene på begge sider styrer politikken og det må jo gå galt. Det som er ille er at folket velger de rasshøla på ytterste høyre og de oppfører seg slik at palestinerne rekrutteres til ekstreme krefter - som sender raketter selv om de vet de blir bombet sønder og sammen - målet er en storkrig. Hamas har vel vært på gli men Israel bygger ulovlige bosettinger og provoserer - de ydmyket Obama ved å gi faen og fortsette å bygge tross han ba dem la være.

Godt å høre at du innrømmer at begge sider har sterke og svake sider. Det har aldri skjedd før.

Men hvem er "rasshøla på ytterste høyre"? Høyre i dagens Hellas og i Tyskland i 1939 har lite eller ingen likhetstrekk med amerikansk høyreside? Amerikansk høyreside er liberalister, ikke sosialister, svært viktig å forstå den forskjellen..

Haya99 skrev:
US - Norge er svært forskellige og Jens og Obama har forskjellig utg- punkt. Men det er håp for US når de revelger Obama - Tea-baggerne er de store taperne sammen med de konservative kristne - og det virker bra framover.

Ja, ja.. Time will tell.. Selv har jeg lite tro på at Obama kan redde den skakk-kjørte nasjonen US-of-A. Så lenge pengepolitikken styres av FED og ikke av Treassury, er det ingen mulighet for politikerene å utrede noe som helst.

Haya99 skrev:
I Norge viser de borgeriges forlag til budsjett at de ikke har noe å tilføre - vi kan jo ikke være så stupide her i landet at vi nå velger en H/Frp regjering neste år - da vil jeg gremmes.

Du vil ikke merke noe forskjell på om Keynes-Jens eller Keynes-Erna bestemmer. Alt forblir det samme.

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Realiteter i politikken on Ons 21 Nov 2012 - 9:37

Høyresiden i forb med Israel denne gangen - velgerne i Israel har nøkkelen til fred - velger de en regj. som anerkjenner Palestinerne vil de ha mulighet til fred - da vil ekstremistene på Pal side miste oppslutning.

Det som skjer i den delen av verden er at islamitiske krefter overtar hele området og da ender Israel som en liten øy for seg selv.

Hvis US da skulle bli svekket i framtida kan det være kjørt for Israel - de har ikke så mange andre å stole på etter sin oppførsel de siste åra.

Konfliktlinja de fører nå vil bli deres undergang - alternativet er å få til en varig fred -og håpe de som kommer til makta rundt dem ikke er av den mest militante sorten.

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Realiteter i politikken on Ons 21 Nov 2012 - 9:44

Hvorfor skulle "Israel bli en øy for seg selv"?

Om de åpner opp grensene sine for Palestinere, kan de bo der SAMMEN? Alle andre land i verden skal integrere og respektere alle kulturer og religioner, det er bare i Israel sitt tilfelle man aksepterer apartheid og etnisk diskriminering?

(Men jeg er ikke dummere enn at jeg skjønner hva du mener, dette er forøvrig nøyaktig det samme som Ali Linstad og Mahmoud Ahmadinejad sier..)

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Realiteter i politikken on Ons 21 Nov 2012 - 9:54

Og Gnore:

Det blir stor forskjell med en ren H/Frp regjering:

Privatisering av skoler , sykehus og helse - kanskje også endel bedrifter som Telenor og Statoil blir solgt ut - staten skal jo ikke drive med slikt
i følge dem. Private skoler -det vil komme religiøse skoler -som hjernevasker ungene - det trenger vi faen ikke.

Skattelette - sette fyr på en het økonomi -og bruke oljefondet - ingen med mer en to celler kan mene det er lurt for landet nå.
Fjerne formueskatten og øke matmomsen - dårligste forslaget på lenge - ta fra de fattige og gi til de rike.

Utenriks: Israel -gjør hva dere vil - drit i resten - stopp regnskogsfondet - og reduser u-hjelpen.

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Realiteter i politikken on Ons 21 Nov 2012 - 9:55

I US har det Rep. partiet blitt kidnappet av ytre fløyen i partiet - under siste Bush var det Corp Power som styrte US.

Folk skjønner at Tea-baggers er noen tullinger og at Palin er totalt ubrukelig.
Høyreside har vært utrolig flinke til å drive propaganda - og fattige konservative mener i fullt alvor at de rike og selskapene ikke skal betale skatt-
og at Big Gov er det største problemet for den ikke Big Corp - som er den virkelige ulven.

Under krisa i 30-åra måtte det Big Gov til for å løse den - lage gode regler - det er oppløsningen av disse reglene som har ført til dagens situasjon.

Den jevne US innbygger er desverre nesten tilbakestående når det gjelder kunnskap - godt hjulpet av Fox- news og dess like som driver desinformasjon.

Hele krisa i US kunne enkelt vært løst med normal skattelegging - slik de hadde tidligere .

US er et stort land er det noen som trenger Big Gov så er det dem - men tiltroen til politikerne er ikke på topp overthere.

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Realiteter i politikken on Ons 21 Nov 2012 - 11:33

Haya99 skrev:
Den jevne US innbygger er desverre nesten tilbakestående når det gjelder kunnskap

Dette gjelder tydeligvis ikke bare i USA... Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Realiteter i politikken on Ons 21 Nov 2012 - 11:40

99Trollerud skrev:
Haya99 skrev:
Den jevne US innbygger er desverre nesten tilbakestående når det gjelder kunnskap

Dette gjelder tydeligvis ikke bare i USA... Rolling Eyes

Nei her i landet er det jo Frp som er dumhetens apostel - f.eks da Siv dro fram en sveiseblind svenske som klimaekspert - det er rein desinformasjon og dumhet satt i system.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next