Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Jeg får dunder'n igjen, jeg...

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Fre 30 Nov 2012 - 15:37

Det har skjedd igjen.. Har gått tom for ideer..

Jawamotoren har ligget en snau uke i dieselbad, hjalp ikke en dritt.. Fikk som sagt et tips om å sette den i oppvaskmaskinen, det har jeg ikke prøvd ennå, men jeg har prøvd å løse opp oljen i kokende vann. Hjelper nesten ikke det heller.. Oljefilmen blir mykere, men sitter fremdels noe helt jævelig fast mot metallet..

Hva skal man prøve nå?

Klister-fjerner fra skismøringskufferten?

Alle tips tas imot med åpent sinn.. (Skulle si "med takk", men jeg er ikke så flink til å vise takknemmelighet, så jeg håper "med åpent sinn" funker like bra? )

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Fre 30 Nov 2012 - 15:40

Koke den i frostvæske er visst et "hot" tips! Kan dog ikke gå god for utfallet..

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Fre 30 Nov 2012 - 15:42

Skulle akkurat til å foreslå å hive den inn i stekeovnen,se om driten blir flytende da,og flyter av.

Men kanskje kokingen til Øyvind også kunne fungert.

4 Re: Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Fre 30 Nov 2012 - 15:47

Skal teste varmepistol imorgen.. Men jeg la en liten del oppe på peisen og varmet den grundig. Oljefilmen blir jo mykere, men den er sykt klissete og like mye sitter igjen på metallet, som det som følger med på kluten man tørker med.. Sad

Noen i nærheten som har en ultralydvasker? Wink

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Fre 30 Nov 2012 - 15:58

Har du forsøkt med olje da? Jeg pleier å bruke CRC 5-56 som "rengjøringsmiddel".
cat

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Fre 30 Nov 2012 - 16:38

Damprengjører, kjøp en billig en fra Biltemen!
Og virker ikke den, så gi den til kjerringa, så blir iallefall hun fornøyd!

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Fre 30 Nov 2012 - 16:42

S1000RR skrev:Damprengjører, kjøp en billig en fra Biltemen!
Og virker ikke den, så gi den til kjerringa, så blir iallefall hun fornøyd!

Kjærringa blir aldri fornøyd, uansett hva jeg gjør.. Det er det som er så bra, for da slipper jeg å prøve å blidgjøre henne.. Resultatet er gitt på forhånd, så det er like greit å avstå?

I love you

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Fre 30 Nov 2012 - 20:09

Testet en slik liten damprenser fra biltema - det var ikke noe vits - men en sånn skikkelig sak som man blåser rein armeringsjern på byggeplasser i kulda kunne nok gjort en jobb.....

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Lør 1 Des 2012 - 4:32

Kjemi var aldri min sterke side, men en læresetning sitter;

"Likt løser likt"?

-Siden slik "speedway-olje" er av den vegetabilske sorten (?), kanskje plantemargarin vil funke?

Smultkoke dritten?? Shocked

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Lør 1 Des 2012 - 7:24

Prøv med en skibrenner - svi det av.....

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Lør 1 Des 2012 - 7:28

Haya99 skrev:Prøv med en skibrenner - svi det av.....

Blir det første jeg skal prøve på idag. Oppfølging kommer..

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Lør 1 Des 2012 - 13:59

Aceton.. Det eneste jeg har funnet som ser ut til å løsne denne guffa var aceton. Har prøvd alt fra 5-65 til felgrens, teakolje og malingsfjerner, helt til jeg fant en flaske aceton. Som seg hør og bør i slike situasjoner, så var det i underkant av to spiseskjeer med væske igjen på flaska.. Sad

Men det ser hverfall ut til at koden kanskje er knekt.. Nå skulle jeg bare hatt tips om hvor man skaffer mye aceton for en billig penge?

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Lør 1 Des 2012 - 15:02

Vet om en kar som tydelig har ganske mye erfaring med diverse løsemidler og alkoholer.
Skal jeg sette deg i kontakt med ham?

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

14 Re: Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Lør 1 Des 2012 - 15:39

Haeggis Amateur Line skrev:Vet om en kar som tydelig har ganske mye erfaring med diverse løsemidler og alkoholer.
Skal jeg sette deg i kontakt med ham?

Kjører han Africa Twin?

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Lør 1 Des 2012 - 15:53

Trollis prøv øg løse opp dritten i noe matolje fordelsvis raps olje.
Det løser opp bitumen og jeg vil bli forundret om den ikke løser opp den vegetabilske oljen også.
Likt løser likt Shocked

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Lør 1 Des 2012 - 15:58

custom 95 skrev:Trollis prøv øg løse opp dritten i noe matolje fordelsvis raps olje.
Det løser opp bitumen og jeg vil bli forundret om den ikke løser opp den vegetabilske oljen også.
Likt løser likt Shocked

Sikkert ikke dumt.. Skal se om jeg orker å gjøre et forsøk i kveld. Men det er så kaldt ute i bua mi nå.. Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Lør 1 Des 2012 - 16:13

99Trollerud skrev:
custom 95 skrev:Trollis prøv øg løse opp dritten i noe matolje fordelsvis raps olje.
Likt løser likt Shocked

Sikkert ikke dumt.. Skal se om jeg orker å gjøre et forsøk i kveld. Men det er så kaldt ute i bua mi nå.. Rolling Eyes
Temperaturen i bua di kan jeg lite gjøre med, bare oppfordre deg til å gni på oljen i høyt tempo slik at det skaper friksjon og varme clown

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Lør 1 Des 2012 - 16:29

Jeg stjal en flaske rapsolje fra kjøkkenbenken og tusset ut i skjulet. Det var igrunn ingen umiddelbar reaksjon å se, men nå ligger et drev og koser seg i et rapsoljebad over natten, så får jeg sjekk i morgen tidlig.

Skulle sikkert tatt og kokt greiene i en frityrgryte, vil jeg tru..

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Lør 1 Des 2012 - 16:32

99Trollerud skrev:Jeg stjal en flaske rapsolje fra kjøkkenbenken og tusset ut i skjulet. Det var igrunn ingen umiddelbar reaksjon å se, men nå ligger et drev og koser seg i et rapsoljebad over natten, så får jeg sjekk i morgen tidlig.

Skulle sikkert tatt og kokt greiene i en frityrgryte, vil jeg tru..
Det løser nok, men raskeste og beste resultatet blir ofte når man jobber litt med den "masserer den inn"

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Man 3 Des 2012 - 23:43

På laboratoriet bruke æ metylenklorid til å fjerne bitumenet fra asfalten, dette stoffet løser opp/fjerner all bitumen fra asfalten og æ sitt igjen med rent tilslagsmateriale. Du må kontakte et firma som heter Univar og høre om du får kjøpe metylenklorid hos dem. Veidekke kjøper inn i 200 liters fat, vet ikke om det finnes å få kjøpt i mindre volum.
HUSK Å BRUKE FRISKLUFTSMASKE NÅR DU JOBBER MED DETTE STOFFET !
Metylenklorid er Toxic og har et kokepunkt/fordampnings punkt på 38 grader C. Du trenger også spesialhansker hvis du skal rote med pessfingran i det hær løsemiddelet. Hansker kan du få av meg.

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Tir 4 Des 2012 - 18:52

Mcbang skrev:På laboratoriet bruke æ metylenklorid til å fjerne bitumenet fra asfalten, dette stoffet løser opp/fjerner all bitumen fra asfalten og æ sitt igjen med rent tilslagsmateriale. Du må kontakte et firma som heter Univar og høre om du får kjøpe metylenklorid hos dem. Veidekke kjøper inn i 200 liters fat, vet ikke om det finnes å få kjøpt i mindre volum.
HUSK Å BRUKE FRISKLUFTSMASKE NÅR DU JOBBER MED DETTE STOFFET !
Metylenklorid er Toxic og har et kokepunkt/fordampnings punkt på 38 grader C. Du trenger også spesialhansker hvis du skal rote med pessfingran i det hær løsemiddelet. Hansker kan du få av meg.

This we like.. What a Face

Mulig NCC Roads også har noe av dette stuffet.. Jeg får ta noen telefoner.. rabbit

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Tir 4 Des 2012 - 22:47

De fleste asfalt laboratorier bruker metylenklorid. Du får lete i gulesider. Hvor bor du ?

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Tir 4 Des 2012 - 23:05

Googlet metylenklorid:
Generelt forbudt å bruke i yrkessammenheng i Sverige siden 1996.

Mulig fare for kreft. Farlig ved innånding. Dampene virker bedøvende. Innånding kan gi: Bevisstløshet, mulig død. Shocked

Bruk åndedrettsvern med tilført ren luft. Ved høyere dampkonsentrasjoner må hel vernedrakt med friskluftmaske benyttes. Sjekk om masken er tett. Har du skjegg er det nødvendig å bruke friskluftapparat.

Bruk vernehansker av: PVA, laminatplast med EVOH eller annet motstandsdyktig materiale. PVC har en gjennomtrengningstid på omtrent 5 minutter.

Bruk hensiktsmessige verneklær for å beskytte mot mulig hudkontakt.

albino

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Tir 4 Des 2012 - 23:15

Er det ikke bedre å ta med seg delene til Mac'ærn, og hive dem i frityrgryta, det er jo en vinn vinn situasjon:
Hollis får rengjort delene og Mac'ærn får litt mer frityrolje.

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Jeg får dunder'n igjen, jeg... on Ons 5 Des 2012 - 6:29

mortal skrev:Googlet metylenklorid:
Generelt forbudt å bruke i yrkessammenheng i Sverige siden 1996.

Mulig fare for kreft. Farlig ved innånding. Dampene virker bedøvende. Innånding kan gi: Bevisstløshet..

Jobber Haya i asfaltbransjen, mon tro?

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next