Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

PC, Bazzaz eller få ECU reflashet

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 PC, Bazzaz eller få ECU reflashet on Lør 29 Des 2012 - 0:10

Vurdere å bruke noen få kroner på sykkelen til våren og lurer på hva som anbefales. Pt så er den "standard" med kun slip-on. Benket til 164 på hjulet. Hva er riktig "oppgradering" eller hva vil gi mest value for money?

PS: Glemte i farten at kat. er fjernet og også KN filter montert!

Vis Medlemmets Profil

2 Re: PC, Bazzaz eller få ECU reflashet on Lør 29 Des 2012 - 13:16

GSXR1000K9 skrev:Vurdere å bruke noen få kroner på sykkelen til våren og lurer på hva som anbefales. Pt så er den "standard" med kun slip-on. Benket til 164 på hjulet. Hva er riktig "oppgradering" eller hva vil gi mest value for money?

PS: Glemte i farten at kat. er fjernet og også KN filter montert!

Dynojet PCV med Autotune.

( Æ skrev et laaaangt innlegg men det "forsvant". Dog var konklusjonen at æ anbefale PCV først ).

Vis Medlemmets Profil

3 Re: PC, Bazzaz eller få ECU reflashet on Lør 29 Des 2012 - 14:16

Okey.... for oss dummies som ikke kløyver motorer før lunch hver dag... er det noen av løsningene som er enklere å montere enn andre?

Vis Medlemmets Profil

4 Bazzaz-PCV-ECU flash on Lør 29 Des 2012 - 14:27

Hvis du skal få noen andre til å flashe ECUen er jo det aller lettest. Bare å demontere den, sende den avgårde, få den tilbake og så montere den men da får man bare et "universal"map som ikke er perfekt ( så langt man noengang kan lage et perfekt map ) for din sykkel.

Ellers er vel Bazzaz og PCV relativt plug and play. Kjøper du Autotune ( som begge har muligheten til ) er det litt jobb med å sette seg inn i softwaren men såpass BURDE man klare å gjøre.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: PC, Bazzaz eller få ECU reflashet on Lør 29 Des 2012 - 14:30

Ok... supert takk for svar :-)

Vis Medlemmets Profil

6 Re: PC, Bazzaz eller få ECU reflashet on Lør 29 Des 2012 - 16:33

Anbefaler du ikke Motty lenger Yngve?

Er enig i konklusjonen din.
PCV og Autotune er enkelt, men langt fra perfekt.
Ser også ut som Bazzaz har mye bra, men har ikke prøvd det selv (foreløpig) :)

Rart det ikke skulle kunne gå å programmere inn Autotune i ECU fra fabrikk.
Det er jo det i "closed loop" så det burde jo fint kunne fungere ellers og (f.eks. "holde" 13:1 ved fullt pådrag).

På moderne (bil)ECU'er og sikkert noen nyere på MC-motorer er det jo korreksjon for såkalt "fuel trim" dvs. kompensering for sensorer/injectors pga småfeil/slitasje (men det er vel også kun i "closed loop").

Vis Medlemmets Profil

7 Re: PC, Bazzaz eller få ECU reflashet on Lør 29 Des 2012 - 16:47

GSXR1000K9 skrev:Ok... supert takk for svar :-)
Står en pcv til salgs på finntorget. Passer 09-12
Kr 2500.-

Vis Medlemmets Profil

8 MOTTY on Lør 29 Des 2012 - 17:08

Kongen skrev:Anbefaler du ikke Motty lenger Yngve?

Det er jo det i "closed loop" så det burde jo fint kunne fungere ellers og (f.eks. "holde" 13:1 ved fullt pådrag).

På moderne (bil)ECU'er og sikkert noen nyere på MC-motorer er det jo korreksjon for såkalt "fuel trim" dvs. kompensering for sensorer/injectors pga småfeil/slitasje (men det er vel også kun i "closed loop").

Tamas som lagde MOTTY har desverre besluttet å legge inn årene.
Æ tipper at beslutninga om ikke å lage "Plug and Play" ledningsnett var årsaken til sviktende salg når PCV kom ut.

Desverre siden MOTTY ennå har den beste soft OG hardwaren av alle slike dingster. Nå ser æ at RAPID kommer med en Autotune som benytter seg av den originale Lamdasonden og at andre og kommer med nye løsninger. Nå får man feks erstatnings ECUer som gjør ALT som kan kobles inn på originale ledningsnett/sensorer.

Æ sikra mæ den siste MOTTY som ble levert med 4 Lamdasensorer for individuell justering av alle sylindrene og så har æ laga en programvare som oversetter MOTTY til ECU så når jeg har funnet rett "map" så legger æ det permanent inn og tar vekk MOTTYen.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: PC, Bazzaz eller få ECU reflashet on Lør 29 Des 2012 - 18:19

Det ideele for newbeez som meg er jo en boks som tar seg av "alt" og kan bruke de komponenten som allerede sitter på biken.... Om den evt gir noe mindre effekt så er det ikke det som avgjør at jeg ikke er raskest rundt en bane :-)

Vis Medlemmets Profil

10 Re: PC, Bazzaz eller få ECU reflashet on Lør 29 Des 2012 - 20:12

Ville valgt Bazzaz, den styrer både primære og sekundære dyser, med PCV må en kjøpe en tilleggsunit for å styre de sekundære dysene, og dette vil bli dyrere.
Har du mulighet til å sende avgårde ECU, og fjerne feilkode for O2 sensor, eksosventil ev. styredemper ol. så er jo det en fordel, men er veldig tungvint å mappe org ECU med feks EcuEditor el.
Har selv EcuEditor men for tidskrevende å bruke!

Vis Medlemmets Profil

11 Re: PC, Bazzaz eller få ECU reflashet on Lør 29 Des 2012 - 20:15

Det originale closed loop systemet er basert på en narrowband sensor og er egentlig bare i funksjon på lave spjeldåpninger og på cruising speed.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: PC, Bazzaz eller få ECU reflashet on Lør 29 Des 2012 - 21:02

S1000RR skrev:

Det originale closed loop systemet er basert på en narrowband sensor og er egentlig bare i funksjon på lave spjeldåpninger og på cruising speed.

Jepp.
Det gjelder vel de fleste om ikke alle MC-motorer/styringssystemer?
På en del mer avanserte bilmotorer så sitter det wideband-sensorer og såvidt jeg har oppfattet det (lest) så kan ECU her justere innsprut på full belastning mtp overladning (AFR < 13).

Er også enig med deg at det er *tidkrevende* å bruke ECU-Editor. Ihvertfall dersom man er litt petimeter. :)
Kommer til å bruke ECU-Editor en stund til før jeg eventuelt ser på en "piggyback-løsning" for atutotune.

Vis Medlemmets Profil

13 blablabla on Lør 29 Des 2012 - 23:43

De de fleste bruker nå ser ut til å være en blanding av en elle annen form for ECU Editor dær man fjerner feilkoder, høyner turtallsperrer, setter samme map til de forskjellige sylindrene og justerer den prosentvise fordelingen mellom sekundeær og primærdysene.

Gjør man det siste trenger man ikke styre alle 8 injectorene ( på en 4 sylindret motor ).

Når man dykker ennå dypere inn i materien så ser man at de problemene med TPS signalet som æ nevnte for noen år siden jammen har dukket opp når folk bruker Loggfunksjonen i ECU Editor og det setter spørsmålstegne ved nøyaktigheten med både Bazzaz of DJ sine algorytmer. Det er dog løsbart men det kreves at man lodder litt og hvem vil det på et Plug and Play ledningsnett ??

Vis Medlemmets Profil

14 Re: PC, Bazzaz eller få ECU reflashet on Lør 29 Des 2012 - 23:58

11-Yngve skrev:De de fleste bruker nå ser ut til å være en blanding av en elle annen form for ECU Editor dær man fjerner feilkoder, høyner turtallsperrer, setter samme map til de forskjellige sylindrene og justerer den prosentvise fordelingen mellom sekundeær og primærdysene.

Gjør man det siste trenger man ikke styre alle 8 injectorene ( på en 4 sylindret motor ).

Når man dykker ennå dypere inn i materien så ser man at de problemene med TPS signalet som æ nevnte for noen år siden jammen har dukket opp når folk bruker Loggfunksjonen i ECU Editor og det setter spørsmålstegne ved nøyaktigheten med både Bazzaz of DJ sine algorytmer. Det er dog løsbart men det kreves at man lodder litt og hvem vil det på et Plug and Play ledningsnett ??

Sikter du da til TP signal på Haybusa?

Vis Medlemmets Profil

15 Re: PC, Bazzaz eller få ECU reflashet on Søn 30 Des 2012 - 1:13

Tuning i benk med ledning fra http://www.flash-tune.com og en kompetent "tuner" må vel være en bra løsning?

Jeg har lenge vurdert og tenkt på hva jeg skulle gjøre med R6´en min, men jeg har ennå ikke klart å bli enig med meg selv. dvs foreløpig tror jeg at jeg ikke gidd å gjøre noe som helst..

Problemet med f.eks PCV og min sykkel er at pga den elektroniske gassen så får man ikke 100% spjeldåpning før 10000(og noe) O/min, dermed blir tuningen litt halvveis.

Flash-tune programvaren virker jo ganske genial, men utifra hva div forumtroll skriver så er det ikke alltid at det fungerer helt perfekt, og det kommer f.eks programvareoppdateringer som ikke alltid virker. MEN, det er vel her han kompetente "tuneren" kommer inn i bildet.. scratch

Hvordan gir ev Ram-air effekt utslag på mappingen? Dette oppnår man jo ikke i en bremsebenk.

Vis Medlemmets Profil

16 Re: PC, Bazzaz eller få ECU reflashet on Søn 30 Des 2012 - 17:09

S1000RR skrev:
11-Yngve skrev:De de fleste bruker nå ser ut til å være en blanding av en elle annen form for ECU Editor dær man fjerner feilkoder, høyner turtallsperrer, setter samme map til de forskjellige sylindrene og justerer den prosentvise fordelingen mellom sekundeær og primærdysene.

Sikter du da til TP signal på Haybusa?

Yup. I tillegg til det du tidligere har nevnt om at de første TP giverene var "dårlige" så er det mye "støy" i Hayabusaledningsnettet. DJ og BAZZAZ kjører på med heftige "smoothings" algoritmer for å få et "stabilt" signal men løsninga er å jorde boksene slik Tamas skriver i MOTTY innstalasjonsveiledninga.

Vis Medlemmets Profil

17 Re: PC, Bazzaz eller få ECU reflashet on Søn 30 Des 2012 - 17:13

Øyvind skrev:Tuning i benk med ledning fra http://www.flash-tune.com og en kompetent "tuner" må vel være en bra løsning?

Jeg har lenge vurdert og tenkt på hva jeg skulle gjøre med R6´en min, men jeg har ennå ikke klart å bli enig med meg selv. dvs foreløpig tror jeg at jeg ikke gidd å gjøre noe som helst..

Problemet med f.eks PCV og min sykkel er at pga den elektroniske gassen så får man ikke 100% spjeldåpning før 10000(og noe) O/min, dermed blir tuningen litt halvveis.

Flash-tune programvaren virker jo ganske genial, men utifra hva div forumtroll skriver så er det ikke alltid at det fungerer helt perfekt, og det kommer f.eks programvareoppdateringer som ikke alltid virker. MEN, det er vel her han kompetente "tuneren" kommer inn i bildet.. scratch

Hvordan gir ev Ram-air effekt utslag på mappingen? Dette oppnår man jo ikke i en bremsebenk.

Problemet med forskjellige "Flash" er tiden det tar. Nå har de seneste utgavene fått opp hastigheta men det tar ennå for lang tid hvis man å drive utstrakt tuning i benk så sluttregninga blir fort like dyrt som å kjøre på med en PCV med en gang og kanskje senere laste det mappett inn i ECUen.

Slik gjør no æ det ( lar MOTTY justere seg ferdig før æ laster det mappet inn i ECUen ).

Vis Medlemmets Profil

18 Re: PC, Bazzaz eller få ECU reflashet on Søn 30 Des 2012 - 23:48

Hvis disse Motty folka skal legge ned - kan du ikke få kjøpt rettighetene/utstyret og gå videre med det?

Hvis det er så genialt - kan sikkert få overbevist noen store reineiere at dette er lurt....

Vis Medlemmets Profil

19 Re: PC, Bazzaz eller få ECU reflashet on Man 31 Des 2012 - 6:37

Haya99 skrev:Hvis disse Motty folka skal legge ned - kan du ikke få kjøpt rettighetene/utstyret og gå videre med det?

Hvis det er så genialt - kan sikkert få overbevist noen store reineiere at dette er lurt....

Appropos Reineiere..

-Så på VG's forside at Lars Monsen hevdet at et flott-bitt hadde gjort ham for syk til å å kle på seg?

Selv ville jeg tro at det var Trine som egentlig var årsaken til at han nektet å kle på seg klærene?!

Vis Medlemmets Profil

20 Re: PC, Bazzaz eller få ECU reflashet on Man 31 Des 2012 - 8:33

Litt merkelig antrekk midt uti en kornåker.....

....mulig hun sliter han ut - hot readhead - ulv og bjørn blir som lam i forhold...

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]