Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Avtalebrudd?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Avtalebrudd? on Søn 30 Des 2012 - 10:15

Vet det er et par skikkelige advokater inne på dette forumet + en haug med forståsegpåere.

Jeg har ved flere anledninger opplevd at selger(e) av annonserte ting på Finn.no har trukket seg fra en avtale om salg,med forskjellige "unnskyldninger". Det mest vanlige er at noen har vært raskere på å møte opp med cash i hånden,og jeg har en viss forståelse for at selger vil sikre seg å bli kvitt det dem selger.

Men hvis man på bakgrunn av en annonse sender en SMS hvor man skriver;" jeg kjøper objektet du har annonsert" mvh...

Har man da inngått en slags juridisk avtale om at man må kjøpe til prisen i annonsen?

Og hvis selger umiddelbart svarer " OK" på nevnte SMS, har han/hun da forpliktet seg til å selge til meg?

Moralsk sett så er jeg ikke i tvil om hva som er riktig,men hvordan er det juridisk? Kan selger/kjøper saksøke skjorta av hverandre?

Ps.Se bort ifra første halvdelen av første setningen i dette innlegget,den er der fordi jeg opprinnelig postet dette på et forum der jeg vet det frekventerer et par advokater. Og det har vi vel ikke her?

2 Re: Avtalebrudd? on Søn 30 Des 2012 - 10:44

Har opplevd det samme noen ganger på annonser på finn.no
Det fiines en mulighet til å sende en rapport til finn.no
Har gjort det ved et par anledninger.
Kjøpte en bil som stod i Alvdal, bet håndpenger, solgte en annen bil for å finansiere dette kjøpet. Ringte for nærmere avtale når jeg var kommet til Koppang: "hadde solgt bilen, fikk et bedre bud". Fikk igjen håndpenger, men ingen kompensajon for bomtur T/R Koppang, med vedkommende får nok litt problemer med å annonsere på finn igjen, ihvertfall på samme navn/adresse.
Virker som om en muntlig avtale ikke er så bindene lenger!

Hilsen forstårsegpåer!

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Avtalebrudd? on Søn 30 Des 2012 - 11:32

S1000RR skrev:Har opplevd det samme noen ganger på annonser på finn.no
Det fiines en mulighet til å sende en rapport til finn.no
Har gjort det ved et par anledninger.
Kjøpte en bil som stod i Alvdal, bet håndpenger, solgte en annen bil for å finansiere dette kjøpet. Ringte for nærmere avtale når jeg var kommet til Koppang: "hadde solgt bilen, fikk et bedre bud". Fikk igjen håndpenger, men ingen kompensajon for bomtur T/R Koppang, med vedkommende får nok litt problemer med å annonsere på finn igjen, ihvertfall på samme navn/adresse.
Virker som om en muntlig avtale ikke er så bindene lenger!

Hilsen forstårsegpåer!

Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige,problemet kan vel bli å bevise hva som er sagt.
Akkurat nå har jeg et tilfelle der kommunikasjonen har foregått på sms,hvor selgers tlf nummer samt klokkeslett også fremkommer.

Forbanna irriterende,i hele natt trodde jeg at jeg var fremtidig eier av et prosjekt som tilogmed Trollerud'en ville missunt meg rabbit

4 Re: Avtalebrudd? on Søn 30 Des 2012 - 11:47

Det beste er å prøve å få overført noen håndpenger snarest mulig, men er ikke så enkelt når det er helg og bankene sitter å "ruger" på det overførte pengene, eller ennå værre som nå i jula; banken stengte alle transaksjoner fra fre 21/12 kl 14.00 til torsdag 27/12.

Kom til å tenke på en annonse på finn: 2 stk rundmatningsbord, 2500,- for begge, hiver meg på tlf og gjør avtale om å ankomme Asker om 1,5t.
Ankommer Asker 1,5t senere, "eh, kom en før deg, de ble solgt"
Fikk låret ut av meg hva jeg mente om dette på en meget ufin måte, og fikk et unikt tilbud om å overta 2stk malerull håndtak vederlagsfritt, ble ennå mer ufint snakk før jeg dro.
Etpar uker senere kom det en ny nedtur, passering av fotoboks, som stemte med kl.slett og dato for Asker tur, med forslag om et forelegg på 2900,- og 2, to prikker i førerkort!

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Avtalebrudd? on Søn 30 Des 2012 - 13:13

KliffArne skrev:..i hele natt trodde jeg at jeg var fremtidig eier av et prosjekt som tilogmed Trollerud'en ville missunt meg What a Face

Å faen, er denne solgt allerede, da?

http://www.finn.no/finn/mc/snowmobile/object?finnkode=38975253

monkey

Faen heller..

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Avtalebrudd? on Søn 30 Des 2012 - 13:56

Ok du har en bindende avtale - bevis via SMS om å kjøpe noe skrot til 5000 - du har rett - men å virkelig få rett koster deg mye slit og penger - så i praksis gidder man ikke hevde retten.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Avtalebrudd? on Søn 30 Des 2012 - 14:03

Nok en lov som fungerer men ikke lar seg bruke i enkel praksis... på sånne opplagte og lett beviselige saker burde det vært en rimelig og hurtig vei igjennom det vanlige tungrodde rettsystemet...

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Avtalebrudd? on Søn 30 Des 2012 - 14:30

Haya99 skrev:Ok du har en bindende avtale - bevis via SMS om å kjøpe noe skrot til 5000 - du har rett - men å virkelig få rett koster deg mye slit og penger - så i praksis gidder man ikke hevde retten.

Penger betyr ingenting oppi dette,det er prinsippet. Og følelsen av å bli holdt for narr clown

Men siden du nevner penger,så snakker vi om 4 sifra beløp,småpæng rabbit

9 Re: Avtalebrudd? on Søn 30 Des 2012 - 15:49

KliffArne skrev:
Haya99 skrev:Ok du har en bindende avtale - bevis via SMS om å kjøpe noe skrot til 5000 - du har rett - men å virkelig få rett koster deg mye slit og penger - så i praksis gidder man ikke hevde retten.

Penger betyr ingenting oppi dette,det er prinsippet. Og følelsen av å bli holdt for narr clown

Men siden du nevner penger,så snakker vi om 4 sifra beløp,småpæng rabbit

Ok gidder du å krangle så gjør det - kjør saken til forliksrådet - under visse beløp avsier de vil bindende dom. Men vil man seg selv så vondt for å hevde prinsipper?

Ingen kommer til å høre om saken - så verden blir neppe noe bedre.....

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Avtalebrudd? on Søn 30 Des 2012 - 16:27

Hehe,nei jeg har ikke tenkt å gjøre noe mere med det enn dette. Ville bare få ut litt gruff,det er jo Søndag rabbit

11 Re: Avtalebrudd? on Søn 30 Des 2012 - 16:29

S1000RR skrev:Det beste er å prøve å få overført noen håndpenger snarest mulig, men er ikke så enkelt når det er helg og bankene sitter å "ruger" på det overførte pengene, eller ennå værre som nå i jula; banken stengte alle transaksjoner fra fre 21/12 kl 14.00 til torsdag 27/12.

Kom til å tenke på en annonse på finn: 2 stk rundmatningsbord, 2500,- for begge, hiver meg på tlf og gjør avtale om å ankomme Asker om 1,5t.
Fikk låret ut av meg hva jeg mente om dette på en meget ufin måte, og fikk et unikt tilbud om å overta 2stk malerull håndtak vederlagsfritt, ble ennå mer ufint snakk før jeg dro.
Etpar uker senere kom det en ny nedtur, passering av fotoboks, som stemte med kl.slett og dato for Asker tur, med forslag om et forelegg på 2900,- og 2, to prikker i førerkort!

Hehe. Tok du vare på malerull-håndtakene? rabbit

12 Re: Avtalebrudd? on Søn 30 Des 2012 - 23:00

99Trollerud skrev:Å faen, er denne solgt allerede, da?

http://www.finn.no/finn/mc/snowmobile/object?finnkode=38975253

monkey

Den så jo bra ut,den santa

13 Re: Avtalebrudd? on Søn 30 Des 2012 - 23:05

KliffArne skrev:
S1000RR skrev:Det beste er å prøve å få overført noen håndpenger snarest mulig, men er ikke så enkelt når det er helg og bankene sitter å "ruger" på det overførte pengene, eller ennå værre som nå i jula; banken stengte alle transaksjoner fra fre 21/12 kl 14.00 til torsdag 27/12.

Nei, de måtte sener opereres ut av r...hullet på selger!

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Avtalebrudd? on Man 31 Des 2012 - 1:06

S1000RR skrev:
KliffArne skrev:

Nei, de måtte sener opereres ut av r...hullet på selger!
You tease tongue

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]

Similar topics

-

» Avtalebrudd?