Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Luftrom over olja i gaffelbein

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Luftrom over olja i gaffelbein on Ons 2 Jan 2013 - 20:16

Driti mæ litt ut..fant ikke noe aircamberinfo når jeg monterte de nye fjærene fra Wilbers, så jeg satte det org, dvs 88mm, men brukte medfølgende olje som er 5W, (org 10W). Når jeg la vekk eska så jeg, (selvf), at airgap skal være 100mm, sto på enden av eska utvendig. Tror du det utgjør noe særlig? Må jeg liksom skru skiten opp igjen nu? Beina er på biken nu..med hjul og alt, og er litt stivere kjenner jeg.

ZZR1400 -08 ABS

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Luftrom over olja i gaffelbein on Ons 2 Jan 2013 - 22:31

Kan du ikke bare skru av toppen og suge opp det som er for mye,med gaffelen på plass?

3 Re: Luftrom over olja i gaffelbein on Ons 2 Jan 2013 - 23:46

Om fjæren fortrenger mer olje, dvs om den har tykkere eller flere vindinger, så vil den trenge et større luftrom.
Den vil bli veldig stum på slutten av slaget, og om du ikke har modifisert "oil lock pieces" vil du merke det ennå mer.
Så du må nok tappe ut litt olje igjen, men gaffelbein behøver ikke demonteres, men fjærer må ut og gaffelbein komprimeres fullt, så er det bare å måle fra senter i gaffelbein.
12mm for mye olje utgjør endel!

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Luftrom over olja i gaffelbein on Tor 3 Jan 2013 - 0:14

Ok, da skal jeg få fiska opp fjærene og dradd ut litt mer olje midt i røra, takk for godt svar! Surprised

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Luftrom over olja i gaffelbein on Tor 3 Jan 2013 - 11:18

Hvis du er sikker på at du målte riktig da du fyllte dem,så kan du regne ut hvor mye som skal suges ut. Bruke en sprøyte med måleskala når du suger ut,så slipper du å ta ut fjøren og komprimere demperne rabbit

6 Re: Luftrom over olja i gaffelbein on Tor 3 Jan 2013 - 14:12

KliffArne skrev:Hvis du er sikker på at du målte riktig da du fyllte dem,så kan du regne ut hvor mye som skal suges ut. Bruke en sprøyte med måleskala når du suger ut,så slipper du å ta ut fjøren og komprimere demperne rabbit

Det står 12mm for høyt. Så jeg må finne toppen, også dra 12mm av det. Men uten å komprimere når jeg jo ikke ned i olja på et vettugt vis.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Luftrom over olja i gaffelbein on Tor 3 Jan 2013 - 14:18

ZZR-Erling skrev:
KliffArne skrev:Hvis du er sikker på at du målte riktig da du fyllte dem,så kan du regne ut hvor mye som skal suges ut. Bruke en sprøyte med måleskala når du suger ut,så slipper du å ta ut fjøren og komprimere demperne rabbit

Det står 12mm for høyt. Så jeg må finne toppen, også dra 12mm av det. Men uten å komprimere når jeg jo ikke ned i olja på et vettugt vis.
Om syklen står på støtte med fram hjulet over bakken kan det benyttes en jekk og jekke gaffelen sammen.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Luftrom over olja i gaffelbein on Tor 3 Jan 2013 - 16:14

ZZR-Erling skrev:

Mål innvendig diameter på røret,regn ut arealet,gang med 12mm så får du hvor mye volum som må ut. Stikk en slange/rør nedi og sug opp i et nøyaktig målebeger. Det lar seg gjøre med litt fantasi.

Har du problemer med utregningen,så hører du bare med haeggis,han er en hyler på alt som har med store og små tall clown

9 Re: Luftrom over olja i gaffelbein on Tor 3 Jan 2013 - 16:30

Biltema selger jo en slik målpinn med en sprøyte til å suge ut oljen.. Men du må fortsatt komprimere gaffelen og egentlig ta ut fjærene om det skal bli perfekt.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Luftrom over olja i gaffelbein on Tor 3 Jan 2013 - 16:42

Da er det perfekt! Tok ut beina og fjærene! Sprøyta gikk self sund, men det var på siste slurpedraget Twisted Evil
Kjenner klar forskjell mot 12mm for mye!

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]