Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Forgasserjustering med O2-sensor?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Forgasserjustering med O2-sensor? on Ons 9 Jan 2013 - 16:48

Lurer litt på om det er enklere/fordeler med å installere en O2-sensor for å justere inn forgassere? Pluggavlesningsmetoden på forskjellige forgasseråpninger er jo litt tungvinn, og blir jo litt grov også. Det finnes vel utstyr som kan monteres midlertidig på sykkelen, som gjør at man kan kjøre på veien og lese av luft/bensinblandingen på forskjellige spjeldåpninger? Eller vil det ikke bli noen fornuftige resultater med forgasser? Ser for meg at det blir store avvik, og at man uansett kanskje ikke klarer å justere nøye nok med dyser og nålhøyde.
rabbit

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Forgasserjustering med O2-sensor? on Ons 9 Jan 2013 - 19:45

mortal skrev:Lurer litt på om det er enklere/fordeler med å installere en O2-sensor for å justere inn forgassere? Pluggavlesningsmetoden på forskjellige forgasseråpninger er jo litt tungvinn, og blir jo litt grov også. Det finnes vel utstyr som kan monteres midlertidig på sykkelen, som gjør at man kan kjøre på veien og lese av luft/bensinblandingen på forskjellige spjeldåpninger? Eller vil det ikke bli noen fornuftige resultater med forgasser? Ser for meg at det blir store avvik, og at man uansett kanskje ikke klarer å justere nøye nok med dyser og nålhøyde.
rabbit

Finnes flere slike på markedet men skal du ha noen virkelig bruk for dem må du ha en med TPS oppkobling og loggfunksjon.

Selv har æ en WEGO II som æ bruke på Kawaen min. Eneste er man man må venne sæ til at AFR kan variere en god del mere enn på en EFI.

( Wego har senere kommet med en Wego III http://www.daytona-sensors.com/WEGO3.html )

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Forgasserjustering med O2-sensor? on Ons 9 Jan 2013 - 23:11

Takker for svar! TPS, finnes det også for ettermontering? Burde jo være mulig, men sikkert litt knotete. Jeg tenkte i grunnen å merke gassrullen på "gamlemåten", og notere AFR manuelt.

WEGO-3 var ikke helt billig, må sjekke litt hva som er tilgjengelig.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Forgasserjustering med O2-sensor? on Tor 10 Jan 2013 - 7:43

mortal skrev:Takker for svar! TPS, finnes det også for ettermontering? Burde jo være mulig, men sikkert litt knotete. Jeg tenkte i grunnen å merke gassrullen på "gamlemåten", og notere AFR manuelt.

WEGO-3 var ikke helt billig, må sjekke litt hva som er tilgjengelig.

Litt spydighet først: Hvis du ikke synest at det er billig for et avansert verktøy som måler restoksygen i en gass som holder 5-600 grader og samtidig registrerer OG logger alt i en liten boks slik at du senere kan se på det i sofakroken slik at du kan senke bensinforbruket OG kenytesen ved kjøringa så bør du kanskje la være å spørre om slikt...

hehehe

SÅ litt mere seriøst. Det finnes mye billigræl ute på markedet. De fleste starter med det og ender opp på en "dyr" løsning og har da betalt ennå mere enn han som sartet på den "dyre" løsninga.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Forgasserjustering med O2-sensor? on Tor 10 Jan 2013 - 8:28

Det var jo et klart råd det der ja... Shocked Hadde sjekket litt på e-bay på forhånd, og det meste der var vel 1/4 - 1/2 av prisen av den du lenket til. Men det var nok uten datalogging, og godt mulig det er billig ræl som man ennå ikke vet man ikke vil ha... :)

Dette er helt nytt for meg, så jeg forsøker å lære av dere som har erfaring. Det med TPS, kan det evt. ettermonteres, eller er det bare å glemme?

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Forgasserjustering med O2-sensor? on Tor 10 Jan 2013 - 9:30

mortal skrev:Det var jo et klart råd det der ja... Shocked Hadde sjekket litt på e-bay på forhånd, og det meste der var vel 1/4 - 1/2 av prisen av den du lenket til. Men det var nok uten datalogging, og godt mulig det er billig ræl som man ennå ikke vet man ikke vil ha... :)

Dette er helt nytt for meg, så jeg forsøker å lære av dere som har erfaring. Det med TPS, kan det evt. ettermonteres, eller er det bare å glemme?

Man kan montere alt på alt men hvis du feks bare har vaierstyring av forgasserstemplene så blir det ikke enkelt. Hart du derimot en forgasserbrygge eller en "aksling" som wiren går til så kan det la seg gjøre å ettermontere. Ellers blir det til å ha tapet opp merker på gasshandtaket og så prøve å huske når du ga gass sånn og sånn.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Forgasserjustering med O2-sensor? on Tor 10 Jan 2013 - 11:33

Syklene jeg har i tankene er først og fremst en SRX 600, ensylindra med to forgassere (Mikuni TM, brygge med aksling), hvor det da bør være mulig å koble til TPS. Men det er også aktuelt for diverse Moto Guzzi V-twin, som jo har wiretrekk til hver av forgasserne, skjønner det er verre der.

Om man ikke har TPS er det jo heller ikke noe særlig poeng med datalogging, som vel betyr at man kan klare seg med en rimeligere modell? Selv om det var det du nettopp sa man ikke burde... rabbit Denne bruker samme sensor som WEGO 3: Bosch LSU 4.2:
http://www.ebay.co.uk/itm/Factory-Refurb-INNOVATE-3844-MTX-L-DIGITAL-WIDEBAND-AIR-FUEL-GAUGE-KIT-/370732235426?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item56515cfaa2

Dette blir ikke kjøpt med det første uansett, men greit å finne en egnet måte og utstyr.

cat

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Forgasserjustering med O2-sensor? on Tor 10 Jan 2013 - 12:32

Hva slags fancy elektronisk utstyr anbefaler folket for den samme problemstillingen som Mortal presenterer, om doningen som skal justeres er av to-taktsmodell?

Hæ?

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Forgasserjustering med O2-sensor? on Tor 10 Jan 2013 - 14:04

mortal skrev:Syklene jeg har i tankene er først og fremst en SRX 600, ensylindra med to forgassere (Mikuni TM, brygge med aksling), hvor det da bør være mulig å koble til TPS. Men det er også aktuelt for diverse Moto Guzzi V-twin, som jo har wiretrekk til hver av forgasserne, skjønner det er verre der.

Om man ikke har TPS er det jo heller ikke noe særlig poeng med datalogging, som vel betyr at man kan klare seg med en rimeligere modell? Selv om det var det du nettopp sa man ikke burde... rabbit Denne bruker samme sensor som WEGO 3: Bosch LSU 4.2:
http://www.ebay.co.uk/itm/Factory-Refurb-INNOVATE-3844-MTX-L-DIGITAL-WIDEBAND-AIR-FUEL-GAUGE-KIT-/370732235426?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item56515cfaa2

Dette blir ikke kjøpt med det første uansett, men greit å finne en egnet måte og utstyr.

cat

Det er klart at datalogging er fint uansett o man ikke har TPS. Du kan logge hvilket gir du har og feks ha en ren "manuell" gps som du aktiverer via en mikrobryter når du har full gass. Da kan du i ro og mak etterpå se på kurven(e) samt om det er noen sammenheng med temperatur osv. Og man kan selvsagt også bruke dette på en to-takter men levetiden på Lamdasensoren går kraftig ned.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]