Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Moto Guzzi SP 1000 - 1983

Gå til side : Previous  1, 2, 3 ... , 11, 12, 13  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 12 av 13]

276 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Fre 8 Jan 2016 - 13:28

Da har jeg fått skannet hekken, og importert dette til programvare for å kunne justere på formen. Modellerer en side, og speilvender denne om midtaksen for å få symmetri. Senere er tanken å lage en fil som kan brukes til å frese ut dette i et egnet materiale. Sjekker nå litt rundt materialer som kan brukes og filtyper jeg evt. skal levere.

Vis Medlemmets Profil

277 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Fre 8 Jan 2016 - 15:47

Spennende!

Hva tenker du? Skal du få frest ut en plugg som du kan lage støypeform av, og så støype det i glassfiber?

IGES eller STEP er vel de vanligste filformatene til slikt.

Vis Medlemmets Profil

278 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Fre 8 Jan 2016 - 15:56

Ja, det er det som var tanken, selv om det er litt arbeidskrevende. Det er noen bekjente som har fres, må bare sjekke hva slags filer de ønsker å mate den med. Hadde sikkert vært mulig å 3D-printe hele greia også, som hadde vært mye enklere, men sikkert ikke billig?

Får jeg til en fin form, så kan det hende jeg lager en i karbonfiber etter hvert også... Cool

Vis Medlemmets Profil

279 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Fre 8 Jan 2016 - 19:17

Vet ikke hvordan du bearbeider den fila videre - men det virker noe komplisert.

Et vanlig dak-program kunne jo laget det formen fra scratch - enklere -og antakelig lettere å jobbe videre med.

Vis Medlemmets Profil

280 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Fre 8 Jan 2016 - 20:41

Den ligger i bunnen for å bygge opp den digitale modellen, skal ikke editere de skannede punktene. Men trenger noen mål som man kan bygge det rundt, disse punktene er målriktige.

Mulig det blir for komplisert dette her, og at jeg bygger pluggen helt manuelt for hånd.

Vis Medlemmets Profil

281 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Fre 8 Jan 2016 - 20:43

Hva har du scannet med, eget utstyr?

Vis Medlemmets Profil

282 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Fre 8 Jan 2016 - 20:55

Nei, en jeg kjenner som har proff-utstyr til dette.

Vis Medlemmets Profil

283 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Fre 8 Jan 2016 - 21:08

mortal skrev:Nei, en jeg kjenner som har proff-utstyr til dette.
Ok. Har en bekjent i Oslo som skulle hatt scannet en salbunn til en gammel Suzuki nettopp for å få freset ut pressverktøy slik at han kan få laget slike bunner.

Spennende det du gjør her, håper du prøver deg litt frem på dette med redigering.

Vis Medlemmets Profil

284 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Lør 9 Jan 2016 - 8:44

Bromm skrev:
Ok. Har en bekjent i Oslo som skulle hatt scannet en salbunn til en gammel Suzuki nettopp for å få freset ut pressverktøy slik at han kan få laget slike bunner.

Spennende det du gjør her, håper du prøver deg litt frem på dette med redigering.

Kan han lage dette verktøyet fra en form? Det virker lettere på den typen grunnlag.

Men å lage en slik hekk og endog med den rørramma som er på Guzzin er ganske enkelt på et dak-program - men jeg tror scanningen kompliserer dette -når utgangspunktet ikke skal brukes slik det er.

Har lekt med tanken om å lage større deler i carbon til Busan - det er en kompis-trimmer nede i Larvik som driver med en gsxr 11000 som skal bygge tank og sete i carbon - en del... mwen han har vært litt fraværende i det siste - så vet ikke hvordan det går.

Vis Medlemmets Profil

285 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Lør 9 Jan 2016 - 9:25

Haya99 skrev:
Bromm skrev:

Kan han lage dette verktøyet fra en form? Det virker lettere på den typen grunnlag.

Men å lage en slik hekk og endog med den rørramma som er på Guzzin er ganske enkelt på et dak-program - men jeg tror scanningen kompliserer dette -når utgangspunktet ikke skal brukes slik det er.

Har lekt med tanken om å lage større deler i carbon til Busan - det er en kompis-trimmer nede i Larvik som driver med en gsxr 11000 som skal bygge tank og sete i carbon - en del... mwen han har vært litt fraværende i det siste - så vet ikke hvordan det går.

Kjenner ikke detaljene rundt dette men etter det jeg har forstått så har han tenkt å få scannet en orginal salbunn, redigere geometrien for så å konvertere over til CNC lesbare filer. Tanken da er å frese ut hun/han "plugger" slik at han kan presse salbunnen i et helt stykke. Det å frese ut delene er nok ikke det mest kompliserte om man får laget gode filer med rette toleranser, jeg tror det å lage selve pressverktøyet kan bli en større utfordring. Skal ganske mye kraft til for å presse 0,7-0,9mm stålplate med såpass mye fordypninger og for ikke å snakke om selve kantene på salbunnen som har en liten radie og er tilnærmet 90 grd i forhold til selve bunnen.

GSXR 11000 var da voldsomt, men alt er jo så svært i Larvik....... Cool

Vis Medlemmets Profil

286 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Lør 9 Jan 2016 - 10:02

Bromm skrev:

GSXR 11000 var da voldsomt, men alt er jo så svært i Larvik....... Cool

....stroker-motor..

Vis Medlemmets Profil

287 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Lør 9 Jan 2016 - 10:07

Bromm skrev: Tanken da er å frese ut hun/han "plugger" slik at han kan presse salbunnen i et helt stykke. Det å frese ut delene er nok ikke det mest kompliserte om man får laget gode filer med rette toleranser, jeg tror det å lage selve pressverktøyet kan bli en større utfordring. Skal ganske mye kraft til for å presse 0,7-0,9mm stålplate med såpass mye fordypninger og for ikke å snakke om selve kantene på salbunnen som har en liten radie og er tilnærmet 90 grd i forhold til selve bunnen.

Er det ikke bedre å støpe disse i carbon? Rett fra en original salplate.

Hvis han tenker å bruke stål så er vel originaldelen av stål - ellers event alu -som kan by på trøbbel å få til i praksis.

Dette kan jo neppe være snakk om masseproduksjon - derfor passer støping i carbon/epoxy bra - det er litt jobb - men du lager en 4-5 sånne på den tida det tar å få til det verktøyet skikkelig.

Og så blir det letter sterkere og bedre på alle måter. Det vil ikke gå med med enn noen hundrelapper i materialer på en slik.

Vis Medlemmets Profil

288 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Lør 9 Jan 2016 - 10:18

Haya99 skrev:
Bromm skrev: Tanken da er å frese ut hun/han "plugger" slik at han kan presse salbunnen i et helt stykke. Det å frese ut delene er nok ikke det mest kompliserte om man får laget gode filer med rette toleranser, jeg tror det å lage selve pressverktøyet kan bli en større utfordring. Skal ganske mye kraft til for å presse 0,7-0,9mm stålplate med såpass mye fordypninger og for ikke å snakke om selve kantene på salbunnen som har en liten radie og er tilnærmet 90 grd i forhold til selve bunnen.

Er det ikke bedre å støpe disse i carbon? Rett fra en original salplate.

Hvis han tenker å bruke stål så er vel originaldelen av stål - ellers event alu -som kan by på trøbbel å få til i praksis.

Dette kan jo neppe være snakk om masseproduksjon - derfor passer støping i carbon/epoxy bra - det er litt jobb - men du lager en 4-5 sånne på den tida det tar å få til det verktøyet skikkelig.

Og så blir det letter sterkere og bedre på alle måter. Det vil ikke gå med med enn noen hundrelapper i materialer på en slik.
Ønsket hans er å lage en tilnærmet orginal salbunn. Det har vært forsøkt å støpe disse før etter det jeg forstod men problemet er overføring av vekten mellom braketter og selve salbunnen, det knekker etter en stund. I tilleg så er det innfestningene for saltrekket som har noen detaljer som bør sveises på, ikke limes Han er mer på det orginale så det er kun real steel som er aktuelt. Er ikke helt off topic dette vel trådstarter Question

Vis Medlemmets Profil

289 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Lør 9 Jan 2016 - 11:38

en 200-250 tonns presse bør da holde lenge til den tynne plata.
men når det gjelder plugg/stanse så må en jo bruke skikkelige materialer hvis en skal stanse ut en litt større serie.

Avesta 248 SV er jo et greit materiale som gjør at man kan lettere lage delene ved at man kan sammensveise/påleggsveise for å få ønsket form i tillegg til maskinering.
Dermed minsker behovet for de største massive blokkene å maskinere delene fra-dessuten kan man sveise/slipe for å finjustere på eventuelle feil og reparere.

Vis Medlemmets Profil

290 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Lør 9 Jan 2016 - 18:51

Hva er poenget med å lage salbunner som er likt originalen - er det vanskelig å få tak i orig?

Vis Medlemmets Profil

291 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Man 11 Jan 2016 - 8:31

mortal skrev:Ja, det er det som var tanken, selv om det er litt arbeidskrevende. Det er noen bekjente som har fres, må bare sjekke hva slags filer de ønsker å mate den med. Hadde sikkert vært mulig å 3D-printe hele greia også, som hadde vært mye enklere, men sikkert ikke billig?

Får jeg til en fin form, så kan det hende jeg lager en i karbonfiber etter hvert også... Cool

Jeg ville ha tegnet opp igjen hekken fra grunnen av i solidworks eller inventor. 3D-scanningen inneholder mange små detaljer/ujevnheter. Tegner du det fra scratch har du en teoretisk ideell modell som er mye lettere å jobbe med. Da kan du bruke dak-programmet til å lage formen, og du sparer deg et steg i prosessen. Det var slik vi gjorde det da vi bygde Roskva.

Vis Medlemmets Profil

292 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Man 11 Jan 2016 - 9:13

inunf skrev:il en fin form, så kan det hende jeg lager en i karbonfiber etter hvert også... Cool

Jeg ville ha tegnet opp igjen hekken fra grunnen av i solidworks eller inventor. 3D-scanningen inneholder mange små detaljer/ujevnheter. Tegner du det fra scratch har du en teoretisk ideell modell som er mye lettere å jobbe med. Da kan du bruke dak-programmet til å lage formen, og du sparer deg et steg i prosessen. Det var slik vi gjorde det da vi bygde Roskva.[/quote]

Hva skjedde med Roskva?

Vis Medlemmets Profil

293 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Man 11 Jan 2016 - 9:58

Den står til utstilling i inngangspartiet på institutt for matematiske realfag på NMBU. Vi har ikke planer om å ta opp igjen tråden, selv om vi snakket om det senest nå før jul siden flere av oss har fått merke utfordringene i arbeidsmarkedet nå.

Vis Medlemmets Profil

294 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Man 11 Jan 2016 - 21:08

inunf skrev:
mortal skrev:Ja, det er det som var tanken, selv om det er litt arbeidskrevende. Det er noen bekjente som har fres, må bare sjekke hva slags filer de ønsker å mate den med. Hadde sikkert vært mulig å 3D-printe hele greia også, som hadde vært mye enklere, men sikkert ikke billig?

Jeg ville ha tegnet opp igjen hekken fra grunnen av i solidworks eller inventor. 3D-scanningen inneholder mange små detaljer/ujevnheter. Tegner du det fra scratch har du en teoretisk ideell modell som er mye lettere å jobbe med. Da kan du bruke dak-programmet til å lage formen, og du sparer deg et steg i prosessen. Det var slik vi gjorde det da vi bygde Roskva.
Som sagt, jeg skal ikke editere de skannede punktene, men benytte dette som et grunnlag for å tegne hekken i et 3D-program over skanningen. Bruker Rhino, https://www.rhino3d.com/features til dette.

Får se om jeg ikke kan stikke innom Ås en gang å se på sykkelen dere lagde, det var et imponerende prosjekt å gi seg i kast med.

Vis Medlemmets Profil

295 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Man 18 Jan 2016 - 13:14

Her et Guzzi-prosjekt til inspirasjon....

http://blog.grabcad.com/blog/2011/06/21/renard-motorcycle-carbon-fiber-dream-machine/

Vis Medlemmets Profil

296 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Man 18 Jan 2016 - 13:35

Har sett den der, Haya. Flott karbonfiberarbeid, men ellers ikke helt min type sykkel. Men bra at noen gjør annerledes ting.

Vis Medlemmets Profil

297 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Man 18 Jan 2016 - 15:51

Haya99 skrev:Her et Guzzi-prosjekt til inspirasjon....

http://blog.grabcad.com/blog/2011/06/21/renard-motorcycle-carbon-fiber-dream-machine/

Trykkfeil i navnet, skulle vært "retard" Laughing

Vis Medlemmets Profil

298 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Tir 1 Mar 2016 - 7:24

Da er det vel på tide med en oppdatering av hva som er gjort her i det siste også: Det er fint lite... Embarassed Må få opp farta her, det går jo svært raskt mot vår. Men blir ikke gjort noe til helga som kommer, og på kveldene i uka er jeg ofte opptatt også. Må nok sette av litt tid i kalenderen til å gjøre ferdig sykkelen, ellers går det nok fort nok et år...

Litt videre har jeg da kommet, har sveiset inn avstivning av fremre motorfeste, og jobber nå med det nedre bak.

Vis Medlemmets Profil

299 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Tir 10 Mai 2016 - 23:08

Har fått levert nye dekk til sykkelen nå, ble Metzeler Sportec Klassik. Dette ble lansert i 2015, og skal være et dekk med moderne egenskaper, men er i dimensjoner som passer eldre maskiner. Bruker ellers Bridgestone BT45 på SRX-en, men tenkte det kan være fint å prøve et nyere dekk. BT45 har jo eksistert i mange år nå, og dekkteknologien har antagelig kommet et stykke videre.

Metzeler Sportec Klassik

https://www.metzeler.com/site/com/products/tyres-catalogue/Sportec-klassik.html

Vis Medlemmets Profil

300 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Tir 10 Mai 2016 - 23:48

mortal skrev:Har fått levert nye dekk til sykkelen nå, ble Metzeler Sportec Klassik. Dette ble lansert i 2015, og skal være et dekk med moderne egenskaper, men er i dimensjoner som passer eldre maskiner. Bruker ellers Bridgestone BT45 på SRX-en, men tenkte det kan være fint å prøve et nyere dekk. BT45 har jo eksistert i mange år nå, og dekkteknologien har antagelig kommet et stykke videre.

https://www.metzeler.com/site/com/products/tyres-catalogue/Sportec-klassik.html
Vel...ikke så klassisk mønster da.  Suspect
..og 19" bakdekk hadde heller ikke de. Skulle gjerne hatt et 3.50-19 eller 110-19 til bonnevillen. Jeg kjører med 18" bak nå, men den er merkbart mer wobblete med 18" enn med 19" Shocked

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 12 av 13]

Gå til side : Previous  1, 2, 3 ... , 11, 12, 13  Next