Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Moto Guzzi SP 1000 - 1983

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 3 av 13]

51 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Man 13 Jan 2014 - 16:22

Demperen burde vært plassert under girkassa.. God plass bak bunnpanna! Lavere tyngdepunkt og visuellt vil det være bærre lekkert å få masse luft under setet.

U know I'm right....  afro 

Vis Medlemmets Profil

52 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Man 13 Jan 2014 - 16:33

Fast foreward to år:

pale 

Vis Medlemmets Profil

53 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Man 13 Jan 2014 - 17:12

AliBaba skrev:Artig prosjekt!

Har du noen formening om hvordan du skal tilpasse svingarmen for sentralmontert demper?

Den ene BMWen min er ombygd til sentralmontert ved hjelp av en hjelperamme som det egentlig hadde vært ganske enkelt å variere høyden på.
Takk for det!

Planen er å feste den i nederste fester til støtdemperen, og lage en triangulering fra disse. Dreier hylser som trianguleringen sveises til her. I tillegg kommer torsjonsstivning under innfestingen av støtdemperen, og et ekstra stag. Litt vanskelig å forklare, men prinsippet er som de første utgavene av Yamahas MonoCross.

Er det HPN-sykkelen som er ombygd til stående sentral-demper?

Vis Medlemmets Profil

54 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Man 13 Jan 2014 - 17:18

Trollerud skrev:Demperen burde vært plassert under girkassa.. God plass bak bunnpanna! Lavere tyngdepunkt og visuellt vil det være bærre lekkert å få masse luft under setet.

U know I'm right....    afro 
 clown

Under gearkassa blir det lyddemper. Lavt tyngdepunkt er ikke viktig her, og jeg tror det blir nok luft under setet uansett.  rabbit
Sykkelen blir den vel neppe ferdigbygd som første utgave, tipper det blir en del modifiseringer etter hvert her.

Hva er det du insinuerer med det forferdelige bildet?  Suspect

Vis Medlemmets Profil

55 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Man 13 Jan 2014 - 18:27

mortal skrev:

Under gearkassa blir det lyddemper.

Lyddemper?? Trodde dette var en italiensk V-twin? Blasfemi med lyddemping på slike...  Evil or Very Mad 

Vis Medlemmets Profil

56 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Man 13 Jan 2014 - 19:17

Trollerud skrev:Fast foreward to år:

pale 

Litt av en "pep-talk",hollis  Shocked    Vedder på Mortal fullfører dette prosjektet.

Men litt enig i å putte demperen under gearkassen  pirat

57 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Man 13 Jan 2014 - 22:38

Spennende prosjekt-mortis. Jeg ser også at guzzi'n har godt selskap rundt seg.  cheers 

Blir det et garasjemøte i løpet av våren, kanskje ??  Embarassed

Vis Medlemmets Profil

58 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Tir 14 Jan 2014 - 16:15

@ Kliff og Trollis:
Det kommer demper under gearkassa; lyddemper!  Cool Å plassere støtdemperen under der blir bare trøbbel, skal ha vekk en del av rammerørene som er under der også.

@ dag-zzr:
Takk, skal forsøke å holde litt driv i dette fremover, men det er en del ting jeg vil ha som koster litt penger. Får se hvor lenge jeg har råd...  Rolling Eyes 

Garasjemøte ja, de som er interessert i noe kan jo ta kontakt, men ser ikke for meg noen stor happening med åpent hus akkurat.  Cool

Vis Medlemmets Profil

59 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Tir 14 Jan 2014 - 21:12

mortal skrev:Planen er å feste den i nederste fester til støtdemperen, og lage en triangulering fra disse. Dreier hylser som trianguleringen sveises til her. I tillegg kommer torsjonsstivning under innfestingen av støtdemperen, og et ekstra stag. Litt vanskelig å forklare, men prinsippet er som de første utgavene av Yamahas MonoCross.

Er det HPN-sykkelen som er ombygd til stående sentral-demper?

Kjenner til MonoCross, krever vel litt finregning for å få plass til demperen og ikke minst få noenlunde riktig geometri? Er ikke sikker på hvor mye vinkelen på kardangen kan endres på Moto Guzzi. Skal bli stilig å se etter hvert som byggverket skrider frem.  Shocked 

Jepp, det er HPN-sykkelen som har stående sentral-demper. Funker bra det, men det hadde aldri gått uten forlengelse av svingarm (som var ønskelig også av andre grunner).

Vis Medlemmets Profil

60 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Tir 14 Jan 2014 - 22:12

AliBaba skrev:
Kjenner til MonoCross, krever vel litt finregning for å få plass til demperen og ikke minst få noenlunde riktig geometri? Er ikke sikker på hvor mye vinkelen på kardangen kan endres på Moto Guzzi. Skal bli stilig å se etter hvert som byggverket skrider frem.  Shocked 

Jepp, det er HPN-sykkelen som har stående sentral-demper. Funker bra det, men det hadde aldri gått uten forlengelse av svingarm (som var ønskelig også av andre grunner).
Du har vel kanskje endret vinkel på svingarm/kardang på BMW-en? Har du noen formening om hvor stor vinkel de tåler?

Vis Medlemmets Profil

61 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Ons 15 Jan 2014 - 9:18

mortal skrev:Du har vel kanskje endret vinkel på svingarm/kardang på BMW-en? Har du noen formening om hvor stor vinkel de tåler?

Det er et godt spørsmål....
Drivakselen har det jo best når den er vannrett, jo mer vinklet den er jo større slitasje. Som regel er det krysset som får mest juling. Har ikke peiling på hvor lenge et Guzzi-kryss pleier å vare men det er verdt å merke seg at levetiden går ned om du hever sykkelen. På en annen side så er kanskje ikke dette en sykkel som skal kjøres mange tusen km i året, så man kan kanskje prioritere litt annerledes.

En annen ting er at senteret i krysset som regel ikke sitter nøyaktig i svingarmfestet slik at drivakslingen vil subbe i tunellen ved ekstreme utslag. For å sjekke hva du har å jobbe med kan du:

1) Sykkel på hovedstøtte
2) Skru av bakhjulet
3) Mål fra hjulakselen til et merket punkt rett opp på ramma (skriv ned tallet, a)
4) Fest en stropp fra svingarm til ramme
5) Skru av demper(e)
6) Senk svingarmen mens du roterer sluttdrevet til drivakselen begynner å subbe i tunellen
7) Løft svingarmen til drivaksel går fritt (+litt)
8) Mål fra hjulakselen til samme punkt på ramma som i 3 (skriv ned tallet, b)
9) Hev svingarmen mens du roterer sluttdrevet til drivakselen begynner å subbe i tunellen
10) Senk svingarmen til drivaksel går fritt (+litt)
11) Mål fra hjulakselen til samme punkt på ramma som i 3 (skriv ned tallet, c)

Da får du: (b>a>c)
I) Maks fjæringsvei: b-c
II) Hvor mye sykkelen kan heves: a-c
III) Hvor mye sykkelen kan senkes: b-a (må også sjekke at bakhjul ikke treffer noe)
Dette er jo ikke helt riktig siden hjulakselens bevegelse er sirkelformet, men det blir nære nok. Ikke sikkert at dette er noe problem på Guzzien, men det er kjipt å oppdage at akslingen subber når alt annet er ferdig.

Alle de tre punktene (I, II, III) må taes hensyn til når du designer demper/innfesting.
Litt avhengig av hvor drivakselen subber kan du muligens fjerne litt materiale (og evt forsterke) tunellen.
Du kan også vurdere å heve motoren i fremkant for å få en rettere drivlinje med en hevet sykkel.

Nå har jeg en helt annen kardangkonstruksjon enn deg, men for min del ble punktene I, II og III for store begrensninger så jeg valgte å forlenge baksving og endre hjulstørrelse (fra 17 til 18). Det ga jo også en håndfull andre fordeler. I tillegg ble skjerm montert høyere for å gi bedre plass.

Vis Medlemmets Profil

62 Inspirasjon eller forvirring... on Ons 15 Jan 2014 - 9:33

Denne er ganske lik din (samme svingarmstype, opprinnelig to dempere etc)

Fra side 4, ca:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=535890

Vis Medlemmets Profil

63 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Ons 15 Jan 2014 - 11:29

Takk for utfyllende svar, AliBaba! Den BMW-en du viser her har samme prinsipp for svingarm som jeg tenker ja, ser den har vesentlig mer knekk på kardangleddet enn det er på Guzzien. Jeg tenker å endre gaffelvinkelen 1,5 - 2 grader brattere, det blir vel rundt 35 - 50 mm opp bak. Kan ta noe foran også, ved å senke sykkelen i gaffelkrona. Må se nærmere på geometrien før jeg bestemmer meg.

Vis Medlemmets Profil

64 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Ons 15 Jan 2014 - 12:54

mortal skrev: Jeg tenker å endre gaffelvinkelen 1,5 - 2 grader brattere, det blir vel rundt 35 - 50 mm opp bak. Kan ta noe foran også, ved å senke sykkelen i gaffelkrona. Må se nærmere på geometrien før jeg bestemmer meg.

Sikker? Uten å kjenne lengder og vinkler ville jeg tro 2° gir mindre enn 2cm.

Her er en avart som kan gjøre det litt lettere å finne plass til demperen. Motoren er også tilta:

Vis Medlemmets Profil

65 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Ons 15 Jan 2014 - 13:15

AliBaba skrev:
mortal skrev: Jeg tenker å endre gaffelvinkelen 1,5 - 2 grader brattere, det blir vel rundt 35 - 50 mm opp bak. Kan ta noe foran også, ved å senke sykkelen i gaffelkrona. Må se nærmere på geometrien før jeg bestemmer meg.

Sikker? Uten å kjenne lengder og vinkler ville jeg tro 2° gir mindre enn 2cm.
Nei, slett ikke sikker. Dette var kjapp regning, mulig det ble galt.

AliBaba skrev:Her er en avart som kan gjøre det litt lettere å finne plass til demperen. Motoren er også tilta:
Har sett den sykkelen før også, mener dette er et ultralett bygg (for en BMW med boksermotor).
Jeg har bestemt meg for plassering av demperen, så det blir bare å finne frem rett geometri nå. Skal gjøre litt tegne- og regnearbeid i løpet av helga for å finne frem til gaffelvinkel og hvor mye jeg skal heve/senke foran/bak.

Vis Medlemmets Profil

66 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Fre 17 Jan 2014 - 16:54

Har fundert litt på løsning for frontlys, instrumenter og styre. Denne gamle lykta er e-merket, så jeg tror jeg beholder den inntil videre. Synes den er litt kul også. Hadde egentlig tenkt en sort lykt med chrome lyktering, men prioriterer ikke det nå. Instrumentet (analog turteller med LCD-panel) blir også sort med chrome ring, og festes på undersiden av øvre gaffelbro. Det blir nye fester for lykta, og den skal senkes en del.

Tenkte å kappe/slipe bort styrefestene på øvre gaffelbro, og lakke de sorte igjen. Under gaffelbroa kommer clip-on styret, sort klemfeste rundt gaffelbena og chrome styrepinner.

Bytter likeretter og regulator, som nå er to bokser, til en elektronisk enhet fra Electrex: http://www.electrexworld.co.uk/cgi-bin/sh000001.pl?REFPAGE=http%3a%2f%2fwww%2eelectrexworld%2eco%2euk%2f&WD=guzzi%20moto&PN=RR45%2ehtml%23aRR45#aRR45

Antagelig blir det også et lettere RAM-clutch kit, som reduserer svingmassen betraktelig, men det blir neppe montert med det første. Skal jobbe litt med geometri og dempere nå, så jeg får fastlagt hvor mye jeg skal heve sykkelen bak.

Vis Medlemmets Profil

67 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Fre 17 Jan 2014 - 22:20

lyktefeste kan du snu opp/ned så senker du lykten en del.

Vis Medlemmets Profil

68 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Fre 17 Jan 2014 - 23:52

Har liggende splitter nye støtdempere til GSX-R1000 2009-
320mm C-C med øye i begge ender

Vis Medlemmets Profil

69 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Lør 18 Jan 2014 - 6:58

mekkern skrev:lyktefeste kan du snu opp/ned så senker du lykten en del.
Da vil den vel krasje med nedre gaffelkrone?

Pessimist? Jeg??  monkey 

Vis Medlemmets Profil

70 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Søn 19 Jan 2014 - 15:57

S1000RR skrev:Har liggende splitter nye støtdempere til GSX-R1000 2009-
Dette høres jo interessant ut. Very Happy Har forsøkt å finne ut hva slaglengden er på disse, uten hell så langt. Har du noen anelse?

Har funnet disse slaglengdene på bakdemperen til GSX-R 1000:
GSX-R 1000, 2005: 70 mm
GSX-R 1000, 2003-2004: 74 mm
GSX-R 1000, 2001-2002: 74 mm

Vis Medlemmets Profil

71 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Søn 19 Jan 2014 - 15:58

Tenkte å bytte de til noen nettere, men det er jo en mulighet å snu de. Skal disse brukes så må de uansett kappes for å gi plass til clip-on styret.

Vis Medlemmets Profil

72 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Søn 19 Jan 2014 - 16:02

Trollerud skrev:
Uff ja, nei dette går nok ikke likevel. Er jo helt umulig det her, bare å gi opp med en gang...

Trollerud skrev:Pessimist? Jeg??   monkey 
Skal vi se om vi finner noen dekkende figurer her:
clown santa

Vis Medlemmets Profil

73 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Søn 19 Jan 2014 - 20:47

mortal skrev:
S1000RR skrev:Har liggende splitter nye støtdempere til GSX-R1000 2009-
Dette høres jo interessant ut. Very Happy Har forsøkt å finne ut hva slaglengden er på disse, uten hell så langt. Har du noen anelse?

Har funnet disse slaglengdene på bakdemperen til GSX-R 1000:
GSX-R 1000, 2005: 70 mm
GSX-R 1000, 2003-2004: 74 mm
GSX-R 1000, 2001-2002: 74 mm

GSX-R1000 K1/2:C-C 325,5mm 74mm Stroke Gaffel feste nederst
GSX-R1000 K3/4:C-C 332,5mm 74mm Stroke Gaffel feste nederst
GSX-R1000 K5/6:C-C 325,5mm 70mm Stroke Gaffel feste nederst
GSX-R1000 K7/8:C-C 315mm 63mm Stroke Gaffelfeste nederst
GSX-R1000 K9-L4 C-C 320mm 63mm Stroke Øyefeste nederst
Slaglengde kan økes noe ved å korte inn bumperstop gummi.

Vis Medlemmets Profil

74 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Man 20 Jan 2014 - 6:31

Veldig bra, S1000RR, da skal jeg se om jeg får det til å gå opp her.
 Very Happy 

Vis Medlemmets Profil

75 Re: Moto Guzzi SP 1000 - 1983 on Man 20 Jan 2014 - 21:05

mortal skrev:
Trollerud skrev:
Uff ja, nei dette går nok ikke likevel. Er jo helt umulig det her, bare å gi opp med en gang...

Trollerud skrev:Pessimist? Jeg??   monkey 
Skal vi se om vi finner noen dekkende figurer her:
clown santa

Laughing

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 3 av 13]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13  Next