Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Eksosteknisk spørsmål

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Eksosteknisk spørsmål on Tir 23 Apr 2013 - 12:52

Sett at jeg skulle være fristet til å forsøke å filke til et nytt eksosanlegg på en sykkel jeg har, hva er "the do's and don'ts" for slikt?

The bike in question er utstyrt med en en sylindret 4t Rotax, med to tynne eksosrør som samler seg til en etter +/- 20cm.

Jeg vurderer å legge om eksosen, ned under motoren, og da hadde det passet seg å forlenge de tynne rørene en god del før de ev føres sammen til ett.

Gamle 4t kjørte 2 stk separate eksosrør og to lyddempere, det skulle jo gi mest effekt på midten av 1980-tallet? Idag er det slutt på den ideen, og nå kjører alle 2 til 1, jeg lurer på hvorfor? confused

OK, nok snakk! Dere skjønner problemstillingen, la meg få høre svarene, og jeg vil ha dem vitenskapelig begrunnet, ikke slik som Haya sine carbonfelgargumentasjon; bare følelser og ingen substans!

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Eksosteknisk spørsmål on Tor 25 Apr 2013 - 11:16

99Trollerud skrev:Sett at jeg skulle være fristet til å forsøke å filke til et nytt eksosanlegg på en sykkel jeg har, hva er "the do's and don'ts" for slikt?

The bike in question er utstyrt med en en sylindret 4t Rotax, med to tynne eksosrør som samler seg til en etter +/- 20cm.

Jeg vurderer å legge om eksosen, ned under motoren, og da hadde det passet seg å forlenge de tynne rørene en god del før de ev føres sammen til ett.

Gamle 4t kjørte 2 stk separate eksosrør og to lyddempere, det skulle jo gi mest effekt på midten av 1980-tallet? Idag er det slutt på den ideen, og nå kjører alle 2 til 1, jeg lurer på hvorfor? confused

OK, nok snakk! Dere skjønner problemstillingen, la meg få høre svarene, og jeg vil ha dem vitenskapelig begrunnet, ikke slik som Haya sine carbonfelgargumentasjon; bare følelser og ingen substans!

Hvis du ser på Moto3 så har de fleste 2-2 eksosanlegg på 1 sylindrede 250 kubikks motorer dær nå....

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Eksosteknisk spørsmål on Tor 25 Apr 2013 - 17:34

2-2 til på 1-sylindret motor? Har hver ventil sitt eget utblås da eller? scratch

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Eksosteknisk spørsmål on Tor 25 Apr 2013 - 18:09

KnutR

Admin
Uten sammenlikning forøvrig, så er det jo 2-2 på Huskyen min.. Ei diger bøtte med to blås ut.

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

5 Re: Eksosteknisk spørsmål on Tor 25 Apr 2013 - 19:02

Øyvind skrev:2-2 til på 1-sylindret motor? Har hver ventil sitt eget utblås da eller? scratch

Jepp.. Stemmer..

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]