Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Moto Guzzi SP 650 1983

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 10 av 10]

226 Re: Moto Guzzi SP 650 1983 on Man 24 Apr 2017 - 11:02

WagenLagenKranken, Von skrev:
KliffArne skrev:

Hadde kontakt med de som Mortal linka til, men de hadde ikke min modell på lista. Oversendte bilder sånn at de skulle se hva jeg hadde, og om de kunne hjelpe.

Paralellt bestillte jeg 2 stykk av de som mekkern linka til her, og de kom her om dagen.Litt ulikt med ledninger, 2 av dem måtte jeg bare gamble med. Den regulerer, men kanskje litt lavt, ligger på litt over 13V på tomgang. Skal jeg over 14V så må jeg ha ganske så bra turtall. Vi får følge med. Til 75 kroner så kan man kanskje ikke forlange mer pirat

Har du målt hva som kommer ut? Altså rett fra stator?
Og den grønne ledningen, hva er den til? Iflg skjema somburdeværtmedmensikkertmangler...
Kanskje er det gammel standard, koble frisk + signal rett fra tenningslåsen på den. Altså 12v pluss.
Men når den mangler pleier den å pøse mere spenning ut.
Har du prøvd begge? Eller har du svidd dem begge allerede kanskje?

mener 12+ fra "tenning" er grønn men husker ikke helt sikkert fargene uten å sjekke.
rød + batteri
svart -
gul og gul stator når det ikke er 3 fas(3 gule)

Minnes det var slik på original R/R på XL`n.

cbr`n og suzukien bruker annen reg, der er det 3 fas..

Vis Medlemmets Profil

227 Re: Moto Guzzi SP 650 1983 on Man 24 Apr 2017 - 11:49

KliffArne skrev:
mekkern skrev:
Du KAN kjøpe en slik en også... samme møkka som brenner opp like fort som alt annet når batteriet er kaputt...

http://www.dx.com/p/carking-universal-motorcycle-12v-voltage-regulator-rectifier-black-white-multicolored-388968#.WOaLqYjyiUk

Og JA de virker.

Hadde kontakt med de som Mortal linka til, men de hadde ikke min modell på lista. Oversendte bilder sånn at de skulle se hva jeg hadde, og om de kunne hjelpe.

Paralellt bestillte jeg 2 stykk av de som mekkern linka til her, og de kom her om dagen. Litt ulikt med ledninger, 2 av dem måtte jeg bare gamble med. Den regulerer, men kanskje litt lavt, ligger på litt over 13V på tomgang. Skal jeg over 14V så må jeg ha ganske så bra turtall. Vi får følge med. Til 75 kroner så kan man kanskje ikke forlange mer pirat

Guzzi generator er vel biltype? Virker som RR mekkern linka til er type benyttet på de fleste mc, dvs. man hogger av toppene i stedet for å justere strømmen i rotor etter belastning. Bruk av sådan type kan medføre permanent skade på generator.

Hva med dette firma? http://www.regulatorrectifier.com/catalog/1984-moto-guzzi-v65-c-regulator-rectifier

Når man leser data på de ulike regulatorene for diverse Guzzi/BMW fra 70-80 tallet kan de virke som om regulator er den samme men pluggene er ulike.
Om man ikke finner nøyaktig hva man søker vil trolig regulator til annen Guzzi/BMW gjøre nytta om man kanibaliserer til pluggen fra den defekte regulatoren

Vis Medlemmets Profil

228 Re: Moto Guzzi SP 650 1983 on Man 24 Apr 2017 - 15:05

knutk skrev:Guzzi generator er vel biltype? Virker som RR mekkern linka til er type benyttet på de fleste mc, dvs. man hogger av toppene i stedet for å justere strømmen i rotor etter belastning. Bruk av sådan type kan medføre permanent skade på generator.

Hva med dette firma? http://www.regulatorrectifier.com/catalog/1984-moto-guzzi-v65-c-regulator-rectifier

Når man leser data på de ulike regulatorene for diverse Guzzi/BMW fra 70-80 tallet kan de virke som om regulator er den samme men pluggene er ulike.
Om man ikke finner nøyaktig hva man søker vil trolig regulator til annen Guzzi/BMW gjøre nytta om man kanibaliserer til pluggen fra den defekte regulatoren

Ut fra generatoren på Gussi'en kommer det 5 ledninger, 3 gule(faser) 1 fra DF, 1 fra D-. Jeg koblet de 3 fasene mot hverandre, så sjangset jeg på D- til den svarte, DF til den blå og så den rød ned til batteri +. Og fikk resultatet som nevnt.

Er dette noe jeg bør fjerne? Eventuellt bør det kobles annerledes?

229 Re: Moto Guzzi SP 650 1983 on Man 24 Apr 2017 - 15:16

knutk skrev:

Guzzi generator er vel biltype? Virker som RR mekkern linka til er type benyttet på de fleste mc, dvs. man hogger av toppene i stedet for å justere strømmen i rotor etter belastning. Bruk av sådan type kan medføre permanent skade på generator.

Og der er nok ulven begravd ja! cyclops

Vis Medlemmets Profil

230 Re: Moto Guzzi SP 650 1983 on Man 24 Apr 2017 - 17:25

Har du 3 fas bilgenerator er ikke det den rette nei...
dessuten med "bilgenerator" så regulerer du effekten med hvor mye strøm den får på feltviklingene.

jeg sjekket hos en leverandør av elektroutstyr til Motoguzzi og derfor linket jeg til den "kjempedyre"..men var nok noe feil der da ja.. scratch

Vis Medlemmets Profil

231 Re: Moto Guzzi SP 650 1983 on Man 24 Apr 2017 - 17:50

knutk skrev:Hva med dette firma? http://www.regulatorrectifier.com/catalog/1984-moto-guzzi-v65-c-regulator-rectifier

Har sendt mail til dem

232 Re: Moto Guzzi SP 650 1983 on Man 24 Apr 2017 - 19:47

233 Re: Moto Guzzi SP 650 1983 on Tir 25 Apr 2017 - 7:40

Utifra beskrivelsen tror jeg dette er hva du leter etter.

På MC er der to typer generatorer.
De fleste fungerer som forvokste tråsykkel dynamoer koblet direkte på veivakslingen. Spenningen (og effekten) øker proporsjonalt med turtallet. For å holde spenningen i sjakk kan man da enten gjøre det på den Engelske (og muligens andre) måten, sette på en Zenerdiode som omsetter all ubrukt effekt til varme, gjerne i ramma på sykkelen. For generatorer med litt mer (over 200 effekt blir dette for mye varme, så da går man inn og enten kortslutter eller åpner fasene i pulser og holder spenningen i sjakk. Begge metodene er relativt brutale, og man sløser bort en god del energi i form av varme. Men systemet er ukomplisert, kompakt og billig og man finner det fortsatt på flertallet av MC produsert. Riktig dimensjonert og avkjølt er også systemet driftsikkert.

Den andre metoden, som bla. Guzzi og BMW benytter på sine større sykler fungerer som en bil. Man erstatter den permanente magneten med en regulerbar magnet, og regulator tilpasser strømmen gjennom den roterende elektromagneten og på den måten leverer stabil spenning.

Siden metoden for å regulere er fundamentalt ulik vil derfor regulatorer for de ulike typene ikke kunne benyttes omenannen.

Vis Medlemmets Profil

234 Re: Moto Guzzi SP 650 1983 on Tir 25 Apr 2017 - 10:44

knutk skrev:

Utifra beskrivelsen tror jeg dette er hva du leter etter.

På MC er der to typer generatorer.
De fleste fungerer som forvokste tråsykkel dynamoer koblet direkte på veivakslingen. Spenningen (og effekten) øker proporsjonalt med turtallet. For å holde spenningen i sjakk kan man da enten gjøre det på den Engelske (og muligens andre) måten, sette på en Zenerdiode som omsetter all ubrukt effekt til varme, gjerne i ramma på sykkelen. For generatorer med litt mer (over 200 effekt blir dette for mye varme, så da går man inn og enten kortslutter eller åpner fasene i pulser og holder spenningen i sjakk. Begge metodene er relativt brutale, og man sløser bort en god del energi i form av varme. Men systemet er ukomplisert, kompakt og billig og man finner det fortsatt på flertallet av MC produsert. Riktig dimensjonert og avkjølt er også systemet driftsikkert.

Den andre metoden, som bla. Guzzi og BMW benytter på sine større sykler fungerer som en bil. Man erstatter den permanente magneten med en regulerbar magnet, og regulator tilpasser strømmen gjennom den roterende elektromagneten og på den måten leverer stabil spenning.

Siden metoden for å regulere er fundamentalt ulik vil derfor regulatorer for de ulike typene ikke kunne benyttes omenannen.

Alt man ikke vet Embarassed Tror du noe har tatt skade av 10 minutters kjøretur med den derre 75 kroners regulatoren?

235 Re: Moto Guzzi SP 650 1983 on Tir 25 Apr 2017 - 21:52

KliffArne skrev:

Alt man ikke vet Embarassed    Tror du noe har tatt skade av 10 minutters kjøretur med den derre 75 kroners regulatoren?

Beror selvsagt litt på hvordan du har koblet DF ledningen, men om jeg hadde hatt en raus dag og skulle satse en femmer ville jeg satset på at en liten kjøretur ikke gjorde noen skade.

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 10 av 10]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10