Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

mortals roterom

Gå til side : Previous  1 ... 14 ... 24, 25, 26, 27, 28  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 25 av 28]

601 Re: mortals roterom on Tir 17 Mai 2016 - 11:11

KliffArne skrev:Var det denne hytta haya snakket om, ifm. bekymringer om hvor lenge hagestua mi ville stå han av?

Dere skulle hørt med meg først, ville spart dere for en masse avstivinger og arbeid Cool   Var jo ei fin hytte, da.
Vet ikke hva Haya snakket om, men var vel neppe med referanse til denne?

Du har vel brukt glasset som avstivende skiver i bygget ditt, er jo ikke umulig det heller, om man vet hva man gjør. pirat

Vis Medlemmets Profil

602 Re: mortals roterom on Tir 17 Mai 2016 - 11:11

Vis Medlemmets Profil

603 Re: mortals roterom on Tir 17 Mai 2016 - 19:58

Begynner du å føle deg gammel ?
Eller rydder på roterommet, så skjelettene ramler ut av skapene ?

Vis Medlemmets Profil

604 Re: mortals roterom on Tir 17 Mai 2016 - 21:07

Føler meg ikke gammel, begynner å bli gammel. Det går bare raskt nedover herfra...

Men hodeskallen er bare fin, ingen spesielle tanker med den. rabbit

Vis Medlemmets Profil

605 Re: mortals roterom on Tir 17 Mai 2016 - 21:18

[/quote]
Vet ikke hva Haya snakket om, men var vel neppe med referanse til denne?

Du har vel brukt glasset som avstivende skiver i bygget ditt, er jo ikke umulig det heller, om man vet hva man gjør. pirat [/quote]

Man bør ikke være ikke eldre enn hva man føler seg Very Happy Når vi først er inne på glass!

Bærende bjelker i laminert glass. Bygget er verdt et besøk for de som liker å tenke litt Wink

http://murbetong.no/wp-content/uploads/converted/joomdocs/904-skulpturpark.pdf

Vis Medlemmets Profil

606 Re: mortals roterom on Tir 17 Mai 2016 - 21:40

Glassbjelkene ser litt spennende ut, men det er vel ikke all verdens last de skal ta. Jeg er ikke byggingeniør, men tenker jo beregning mhp vipping på den konstruksjonen. Kan være aktuelt med et besøk der Very Happy

Vis Medlemmets Profil

607 Re: mortals roterom on Ons 18 Mai 2016 - 20:14

mortal skrev:Vet ikke hva Haya snakket om....

Gjør sikkert ikke han heller...   clown

mortal skrev:Du har vel brukt glasset som avstivende skiver i bygget ditt, er jo ikke umulig det heller, om man vet hva man gjør. pirat

Har egentlig ikke peiling angående dette, men jeg tror det står. Regner med triangelet på toppen av endevegger gjør jobben den veien, og inngangsveggen har jo kraftig bæring i dør og vinduskarm. Så er jo taket ganske så stivt, med pløyd panel som undertak.
Eneste "bekymringen" min var det store åpne hullet i nedreveggen og sideavstivning der, men mener jeg har tenkt ut en fornuftig løsning, der også. Er jo ikke alt som vises på bildene rabbit

608 Re: mortals roterom on Man 23 Mai 2016 - 20:13

Prosjektet med bærende laminert glass kombinert med betong er fint, det er fra Midtåsen skulpturpark utenfor Sandefjord.
Bjelkene avstives mot vipping med glasspanelene som ligger over. Det er trykksonen i bjelkene som vil kunne slå ut/vippe, her er det i overkant bjelke.

Vis Medlemmets Profil

609 Re: mortals roterom on Man 23 Mai 2016 - 20:16

En regnfull søndag tilbringes gjerne i verkstedet. Viktig da å starte litt mykt, en sterk kaffe og litt å kikke i passer meg bra. king

Vis Medlemmets Profil

610 Re: mortals roterom on Søn 5 Jun 2016 - 9:06

Bruker denne tråden da takhøyden er rimelig høy her - og trådeier virker å ha tilløp til peiling på temaet (sånne folk er dyre - men man kan jo håpe på å lure ut litt gratis info i kjent Cliffærn stil...);

Må innrømme jeg ikke visste om dette produktet - glassfiber armering som erstatter stålarmering:

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=62817907

67% billigere og mye lettere , rustfritt , leder ikke varme og strøm etc - høres jo genialt ut - men det er som regel noen ulemper også - som de som selger ikke ser som sin oppgave å informe om.....

Noen som har peiling på dette...... fant ikke firma på nettet eller gule - så litt småsuspekt....

Er det ellers noe lurt på dekkeforskallingsfronten?

Vis Medlemmets Profil

611 Re: mortals roterom on Søn 5 Jun 2016 - 9:53

Er jo litt å finne hvis du googler.

f.eks. http://theconstructor.org/concrete/fibre-reinforced-polymer/1583/

Gratis info er alltid ok å få santa

612 Re: mortals roterom on Søn 5 Jun 2016 - 11:00

KliffArne skrev:Er jo litt å finne hvis du googler.

f.eks. http://theconstructor.org/concrete/fibre-reinforced-polymer/1583/

Gratis info er alltid ok å få santa

Joda - og det kreves et lengre studium for å tolke det der.... bedre å få noen som kan dette til å komme med noen innspill - og dette er ikke kompositt brukt som vanlig armering - men tilslag i betong - fiberarmert betong......

Og det det er snakk om er bærende dekker - i vanlig boligbygg - enebolig - hvor mye kan man spenne med 200mm betong - event 250 mm - på billigst mulige måte.

Vis Medlemmets Profil

613 Re: mortals roterom on Søn 5 Jun 2016 - 15:51

Trodde du hadde et lengre studium clown

614 Re: mortals roterom on Man 6 Jun 2016 - 6:14

..og det var ikke innen betong..... men fant jo ut at hulldekker er tingen - da tar man hele spennet på 8,0m uten andre bærevegger - og ikke så veldig dyrt - stor konkurranse og mange leverandører..... rask montasje.

Spørs bare om 265dekke kan bære en toppetg på 5,4 m som er 1,5m inntrukket fra begge sider....?

Vis Medlemmets Profil

615 Re: mortals roterom on Man 6 Jun 2016 - 6:48

Haya99 skrev:Bruker denne tråden da takhøyden er rimelig høy her - og trådeier virker å ha tilløp til peiling på temaet (sånne folk er dyre - men man kan jo håpe på å lure ut litt gratis info i kjent Cliffærn stil...);

Må innrømme jeg ikke visste om dette produktet - glassfiber armering som erstatter stålarmering:

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=62817907

67% billigere og mye lettere , rustfritt , leder ikke varme og strøm etc - høres jo genialt ut - men det er som regel noen ulemper også - som de som selger ikke ser som sin oppgave å informe om.....

Noen som har peiling på dette...... fant ikke firma på nettet eller gule - så litt småsuspekt....

Er det ellers noe lurt på dekkeforskallingsfronten?

Start med å be om dokumentasjon av egenskapene til denne armeringen, og be gjerne om pris også. Jeg kjenner ikke til dette produktet, og må si jeg er skeptisk i utgangspunktet. Finner heller ikke noe om dette firmanavnet som er gitt i annonsen. Men det er et seriøst norsk firma som heter ReforceTech som produserer fiber og armeringsstenger av basalt (ikke glassfiber) i Røyken. Jeg har noen prøver på denne armeringen her på kontoret.  www.reforcetech.com

Er skeptisk til at det skal være billigere enn stål med denne spesialarmeringen, da ville man jo brukt dette mye mer. Slike armeringstyper benyttes gjerne i begrenset omfang om man har noen spesielle krav til konstruksjonene.

Siden vi er inne på armering, her er eksempel på armering fra et stålverk i Iran, som viser at man skal være litt forsiktig med hvor man kjøper armering:

Vis Medlemmets Profil

616 Re: mortals roterom on Man 6 Jun 2016 - 11:56

Glassfiberarmering(FRP) har ingen tradisjon i Norden (neppe i resten av Europa heller) men i USA er slik armering anerkjent bla av vegmyndighetene. Når det gjelder økonomi, for å si det enkelt, hadde FRP vært billigere så hadde det vært brukt av hver eneste entreprenør og byggherre verden over.
https://www.youtube.com/watch?v=-Y--dB_Brok
https://www.youtube.com/watch?v=B7D3zH6GLGc

Vis Medlemmets Profil

617 Re: mortals roterom on Man 6 Jun 2016 - 12:09

Haya99 skrev:..og det var ikke innen betong.....    men fant jo ut at hulldekker er tingen - da tar man hele spennet på 8,0m uten andre bærevegger - og ikke så veldig dyrt - stor konkurranse og mange leverandører.....   rask montasje.

Spørs bare om 265dekke kan bære en toppetg på 5,4 m som er 1,5m inntrukket fra begge sider....?

Hulldekker er mye brukt, få bare sjekket statikken før du går til innkjøp.

Vis Medlemmets Profil

618 Re: mortals roterom on Ons 8 Jun 2016 - 13:18

Haya99 skrev:..og det var ikke innen betong.....    men fant jo ut at hulldekker er tingen - da tar man hele spennet på 8,0m uten andre bærevegger - og ikke så veldig dyrt - stor konkurranse og mange leverandører.....   rask montasje.

HD265 som spenner 8,0 meter, med last fra vegger 1,5 m fra kanter? Jeg tror hulldekkene får problemer med skjærkapasiteten med en linjelast fra overbygg plassert 1,5 m fra kanten. Lag en skisse av dette, så kan jeg se på det for deg.

Vis Medlemmets Profil

619 Re: mortals roterom on Ons 8 Jun 2016 - 16:08

tralalala

Vis Medlemmets Profil

620 Re: mortals roterom on Ons 8 Jun 2016 - 19:02

mortal skrev:HD265 som spenner 8,0 meter, med last fra vegger 1,5 m fra kanter? Jeg tror hulldekkene får problemer med skjærkapasiteten med en linjelast fra overbygg plassert 1,5 m fra kanten. Lag en skisse av dette, så kan jeg se på det for deg.

Tilogmed jeg ser jo at det ikke er rare greiene som kan bygges oppå noe sånt, halvanna meter fra veggene.Suspect

Men det er kanskje bare et lite telt det er snakk om rabbit

621 Re: mortals roterom on Ons 8 Jun 2016 - 20:48

Haya99 skrev:tralalala
Tralalala mottatt.

Vis Medlemmets Profil

622 Re: mortals roterom on Tor 9 Jun 2016 - 6:11

Man kan jo gå opp på dim av dekket i det området - men jeg tror 265 er spesiellt prisgunstig - men mulig det ikke er så stor prisforskjell. Er store fordeler planmessig og utførelsesmessig samt byggetid hvis man kunne bære toppetg fritt.

Vis Medlemmets Profil

623 Re: mortals roterom on Tor 9 Jun 2016 - 14:54

Da har vi påvist at det holder med hulldekke HD265. Beregninger er oversendt. Cool

Vis Medlemmets Profil

624 Re: mortals roterom on Tor 9 Jun 2016 - 15:21

Ja - det er ofte at magefølelsen stemmer (for noen vel og merke som har snev av peiling - andre bør jo holde seg utaskjærs) - men det må jo dokumenteres ...... ehhh det var litt av en utlegning det der gitt ..... jeg som trodde det bare var å legge to tall inn i et regneark.....

Men veldig bra - da smekker man opp 470m2 bygg på kortere tid enn det tok Kliff i bygge det nedblåsningsklare glassburet....

Toppetg blir på 60m2 BRA - tenger å ha et grandiost kontor der - hvor de store vyer kan uttenkes mens man tilbakelent skuer inn mot Tigerstaden......

Vis Medlemmets Profil

625 Re: mortals roterom on Tor 9 Jun 2016 - 15:49

Kontor i toppetasjen sier du? Jeg har regnet bolig der jeg, med kontor må vi øke nyttelasten fra 2,0 til 3,0 kN/m2.

Men dekket holder likevel. clown

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 25 av 28]

Gå til side : Previous  1 ... 14 ... 24, 25, 26, 27, 28  Next

Similar topics

-

» mortals roterom