Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Øvelseskjøring motorsykkel

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Øvelseskjøring motorsykkel on Tor 23 Mai 2013 - 19:35

Er det ikke et par kjørelærere som er innom her av og til,i tillegg til oss andre som vet alt rabbit

Guttungen har kjøpt seg 125 og jeg har investert i kommunikasjon og to gule vester,så nå skal det øvelsekjøres.

Jeg er så gammel at jeg knapt husker om jeg tok sertifikat noen gang,så kunne tenkt meg noen gode råd om hvordan vi skal gripe dette an. Planen er å kjøre såpass mye,og få han trygg i trafikken sånn at selve oppkjøringen skal gå som smurt.

Men hva/hvordan starter man på mest fornuftig måte? Haggis-nomaden

2 Re: Øvelseskjøring motorsykkel on Tor 23 Mai 2013 - 21:03

Ser ut som du har utstyret i orden så langt.

Er det en kjøregård/parkeringsplass i nærheten så er det en fin plass å starte med igangsetting/ stans. Pleier med nye elever som ikke har kjørt før, å øve start og oppgiring til andre og så tilbake til start(nedgiring)
Pass på å få ungdommen til kjøre med blikket langt frem og inn i kurve.

Kjører gjerne dette i store 8 tall.

Hvis du har tilgang til øvingsbane, så pleier kjeglene stå på øvelsene.
Du finner nok tegninger over øvelsene på Vegvesen.no

Tren MYE krypekjøring.
Tren seff på bremsing,men start gjerne på tørt føre i lav hastighet,men få han til å mestre blokkering også.

Når du mener poden er klar for trafikkkjøring så kan det være lurt å sitte på de første turene så du kan ta over styringen hvis det trengs..
Håper dette gir noe mening og lykke til.
Styr via albuene hannes hvis det trengs..eller hopp av å håp på det beste affraid

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Øvelseskjøring motorsykkel on Tor 23 Mai 2013 - 23:07

Krypekjøring sa jeg faktisk til han var viktig å trene på,men da lurte han på "hvorfor det"? Jævelungen. Har passelig stor gårdsplass hjemme,så der kan han øve så mye han gidder på krypekjøring og 8-tallskjøring for seg selv,mens jeg skifter tak på huset rabbit

Planlegger å ta han med på go-kart banen ved anledning,og se om jeg får han trygg på svingkjøring også. Har allerede hatt oss et par gode turer etter veien,både med meg bakpå og på hver vår moppe.Ser at han er forsiktig i svinger,det har han sikkert etter mora. Fikk vist han litt kontrastyring,den forstod han faktisk med en gang,det er håp.

Han er 16 i februar,burde vi påbegynt kjøring på skole allerede til høsten,slik at det meste var unnagjort før neste vår? Når er det egentlig sesong for dette,når slutter de av om høsten her på vestlandet? Og når begynner de igjen på våren?
Kan teoriprøven tas lenge på forhånd,og hvor lenge varer den før det må kjøres opp?

4 Re: Øvelseskjøring motorsykkel on Tor 23 Mai 2013 - 23:23

KliffArne skrev:Krypekjøring sa jeg faktisk til han var viktig å trene på,men da lurte han på "hvorfor det"? Jævelungen. Har passelig stor gårdsplass hjemme,så der kan han øve så mye han gidder på krypekjøring og 8-tallskjøring for seg selv,mens jeg skifter tak på huset rabbit

Planlegger å ta han med på go-kart banen ved anledning,og se om jeg får han trygg på svingkjøring også. Har allerede hatt oss et par gode turer etter veien,både med meg bakpå og på hver vår moppe.Ser at han er forsiktig i svinger,det har han sikkert etter mora. Fikk vist han litt kontrastyring,den forstod han faktisk med en gang,det er håp.

Han er 16 i februar,burde vi påbegynt kjøring på skole allerede til høsten,slik at det meste var unnagjort før neste vår? Når er det egentlig sesong for dette,når slutter de av om høsten her på vestlandet? Og når begynner de igjen på våren?
Kan teoriprøven tas lenge på forhånd,og hvor lenge varer den før det må kjøres opp?

Hvis du kjører mye med han,så er den ingen vits for han å starte med oppl.før til våren.Må ta trafikalt grunnkurs(hvis ikke han alt har det) og mc kurset(må ha begge deler før det er lov å øvelseskjøre)

Sesongen starter normalt i slutten av mars starten av april(ikke i år da)mens trafikkstasjonen starter i begynnelsen av mai og frem tilogmed okt.

Teorien kan taes når det er 6 mnd til fylte 16.Mener teorien varer i 3 år.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Øvelseskjøring motorsykkel on Fre 24 Mai 2013 - 0:03

110-TAYLORnoMADEn skrev:Hvis du kjører mye med han,så er den ingen vits for han å starte med oppl.før til våren.Må ta trafikalt grunnkurs(hvis ikke han alt har det) og mc kurset(må ha begge deler før det er lov å øvelseskjøre)

Trafikalt grunnkurs er på plass,trodde ikke det trengtes mere for å øvelseskjøre??

6 Re: Øvelseskjøring motorsykkel on Fre 24 Mai 2013 - 7:24

Må nok ha mc kurset før øv kjøring uansett om det er privat eller ved skole.
Sjekket det nettopp med en fra etaten.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Øvelseskjøring motorsykkel on Fre 24 Mai 2013 - 8:15

Tror det er tryggest å tipse politiet snarest, her er det tydeligvis individer som ikke bryr seg om lovgivningen i dette landet.
Shocked

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Øvelseskjøring motorsykkel on Lør 25 Mai 2013 - 20:06

Tviler på om det finnes noen i hele Norge som er mere lovlydig enn hann KliffArne rabbit

På Vegvesen.no så står det ingenting om at man må ha dette MC-kurset før privat øvelseskjøring,og på mail fra en Trafikkskole svarer dem:" Han trenger ikke obligatorisk MC Kurs før privat øvelseskjøring, men før kjøretimer på trafikkskole", når jeg spør om dette.

Så blir litt usikker her,men uansett må han jo ha det kurset en eller annen gang,så får prøve å finne et snarest så slipper man å lure.

At vi allerede har hatt oss et par turer og muligens har forbrudt oss mot et par lover,får jeg heller prøve å leve med pale

9 Re: Øvelseskjøring motorsykkel on Tir 16 Jul 2013 - 14:44

KliffArne skrev:Tviler på om det finnes noen i hele Norge som er mere lovlydig enn hann KliffArne rabbit

På Vegvesen.no så står det ingenting om at man må ha dette MC-kurset før privat øvelseskjøring,og på mail fra en Trafikkskole svarer dem:" Han trenger ikke obligatorisk MC Kurs før privat øvelseskjøring, men før kjøretimer på trafikkskole", når jeg spør om dette.

Så blir litt usikker her,men uansett må han jo ha det kurset en eller annen gang,så får prøve å finne et snarest så slipper man å lure.

At vi allerede har hatt oss et par turer og muligens har forbrudt oss mot et par lover,får jeg heller prøve å leve med pale

Sendte mail til Statens veivesen for et par måneder siden og fortalte at Trafikalt grunnkurs,kommunikasjon + gule vester med rød L og hver vår moppe var på plass,og spurte om vi da var good to go.

Svaret var ja,lykke til med øvelseskjøring. Jeg maste ikke mere om det,i tilfelle de skulle finne ut at Mc-kurs også måtte taes.

Imorgen kveld skal mc-kurset tas,så da blir det vel bare lekkert rabbit

10 Re: Øvelseskjøring motorsykkel on Lør 3 Mai 2014 - 12:59

Hvordan er det egentlig, har den som øvekjører lov å ha passasjer på? Har jeg som følger etter på egen moppe lov å ha passasjer på samtidig som det øvekjøres?

11 Re: Øvelseskjøring motorsykkel on Lør 3 Mai 2014 - 13:35

KliffArne skrev:Hvordan er det egentlig, har den som øvekjører lov å ha passasjer på?  Har jeg som følger etter på egen moppe lov å ha passasjer på samtidig som det øvekjøres?

Du kan ha passasjer på din mc,men er mer usikker på om den som øvekjører kan ha det.
Du kan seff sitte på med den som øver,men det visste du sikkert Wink
Ellers er det gul vest med L og kommunikasjonsutstyr som gjelder.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Øvelseskjøring motorsykkel on Lør 3 Mai 2014 - 19:11

110-TAYLORnoMADEn skrev:
KliffArne skrev:Hvordan er det egentlig, har den som øvekjører lov å ha passasjer på?  Har jeg som følger etter på egen moppe lov å ha passasjer på samtidig som det øvekjøres?

Du kan ha passasjer på din mc,men er mer usikker på om den som øvekjører kan ha det.

Ok,da har jeg ikke forbrudt meg hittil.Har tredd vesten med L nedover minstemann,så sitter han bakpå hos meg og får også være med når vi skal ut å kjøpe is.Kommunikasjonen er på plass,for lenge siden. Tror han har kjørt rundt om 2500 km siden han kjøpte lettsykkelen ifjor.
Men nå har kandidaten fått seg kjæreste,og det er et evig mas om hun kan sitte på med han.Tror det er lovlig,men usikker.

13 Re: Øvelseskjøring motorsykkel on Lør 3 Mai 2014 - 19:31

Kan ikke se at det står noe om passasjer på Vegvesen.no,men tror frøkna må stå å se på :/

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Øvelseskjøring motorsykkel on Lør 3 Mai 2014 - 19:46

Jeg fant,jeg fant:

http://www.ung.no/oss/lappen/63750.html

Vet ikke om dette kan stoles på.

15 Re: Øvelseskjøring motorsykkel on Lør 3 Mai 2014 - 20:36

Står det på internett er det nok sant Very Happy

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Øvelseskjøring motorsykkel on Lør 3 Mai 2014 - 21:06

110-TAYLORnoMADEn skrev:

Styr via albuene hannes hvis det trengs..eller hopp av å håp på det beste affraid

Har begynt øvelseskjøring med jentungen--- PÅ BIL--- Embarassed 

Gjelder tipset over også bil om man har kalesja nede???  jocolor 

Ellers er det bra at han kliff sørger for rekruttering. Får bare håpe at han ikke truer guttungen til å kjøre BMW....

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Øvelseskjøring motorsykkel on Søn 4 Mai 2014 - 0:09

KliffArne skrev:
110-TAYLORnoMADEn skrev:

Ok,da har jeg ikke forbrudt meg hittil.Har tredd vesten med L nedover minstemann,så sitter han bakpå hos meg og får også være med når vi skal ut å kjøpe is.Kommunikasjonen er på plass,for lenge siden. Tror han har kjørt rundt om 2500 km siden han kjøpte lettsykkelen ifjor.
Men nå har kandidaten fått seg kjæreste,og det er et evig mas om hun kan sitte på med han.Tror det er lovlig,men usikker.

I følge teoriboka er det ikke lov med passasjerer på han som øvelseskjører... las detta når jeg skumra gjennom mc boka mens jeg venta på å ta teorien på fredag :)

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Øvelseskjøring motorsykkel on Tor 8 Mai 2014 - 15:18

Forskrift:
http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-10-01-1339

§ 2-2.Øvingskjøring på veg eller andre områder som ikke er avsperret
Med mindre annet følger av denne forskriften skal læreren eller ledsageren følge med i kjøretøyet på sitteplass nær eleven ved øvingskjøring på veg eller andre områder som ikke er avsperret. Under øvingskjøring i klassene A1, A2 og A skal læreren eller ledsageren ha instruksjonsmulighet overfor eleven via toveis kommunikasjonsutstyr.

Øvingskjøring med kjøretøy der læreren eller ledsageren ikke har lov til å følge med i eller på kjøretøyet kan bare skje dersom ---- osv

§ 2-3.Øvingskjøring på avsperret område
På øvingsbane eller annet avsperret område kan øvingskjøring for alle klasser skje uten at lærer eller ledsager følger med på kjøretøyet, når vedkommende har visuell kontakt med mulighet for instruksjon.

§ 2-4.Spesielle krav for øvingskjøring
Øvingskjøring i klasse S kan skje uten at læreren eller ledsageren følger med på kjøretøyet dersom vedkommende har instruksjonsmulighet som nevnt i § 2-2 andre ledd.

---- klasse AM 146 skal selv kjøre motorsykkel. Læreren eller ledsageren for øvingskjøring i klassene A1, A2 og A skal selv kjøre mellomtung eller tung motorsykkel. Det samme gjelder klasse AM 147 når det benyttes tre- eller firehjuls moped med styre og betjeningsanordninger som på en motorsykkel. Ved øvingskjøring i klasse S uten at lærer eller ledsager følger med på kjøretøyet skal denne følge etter på beltemotorsykkel.

Eleven og ledsageren under øvingskjøring i klassene A1, A2, A, AM 146 og S skal være iført refleksvest som bakover viser bokstaven L.

Der læreren eller ledsager i medhold av § 2-2 eller § 2-3 ikke følger med i eller på kjøretøyet er det ikke tillatt å ha med passasjer på øvingskjøretøyet.

Så det så - hu kan ikke sitte og klenge mens han kjører, da skal han ha fred!

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Øvelseskjøring motorsykkel on Tor 8 Mai 2014 - 15:26

dag-zzr skrev:
110-TAYLORnoMADEn skrev:

Har begynt øvelseskjøring med jentungen--- PÅ BIL--- Embarassed 

Gjelder tipset over også bil om man har kalesja nede???  jocolor 

Ellers er det bra at han kliff sørger for rekruttering. Får bare håpe at han ikke truer guttungen til å kjøre BMW....

VELDIG viktig å ha kalesja nede når du skal hoppe ut i påkomne tilfeller - bare trøbbel med kalesja i veien da... eller var det albuene hennes du tenkte på - er ikke det veldig upraktisk da? lettere å ta litt tak i rattet.....

Takk for sist forresten :)

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Øvelseskjøring motorsykkel on Fre 9 Mai 2014 - 21:53

Okda skrev:Forskrift:

Med mindre annet følger av denne forskriften skal læreren eller ledsageren følge med i kjøretøyet på sitteplass nær eleven ved øvingskjøring på veg eller andre områder som ikke er avsperret. Under øvingskjøring i klassene A1, A2 og A skal læreren eller ledsageren ha instruksjonsmulighet overfor eleven via toveis kommunikasjonsutstyr.

Øvingskjøring med kjøretøy der læreren eller ledsageren ikke har lov til å følge med i eller på kjøretøyet kan bare skje dersom ---- osv

På øvingsbane eller annet avsperret område kan øvingskjøring for alle klasser skje uten at lærer eller ledsager følger med på kjøretøyet, når vedkommende har visuell kontakt med mulighet for instruksjon.

Øvingskjøring i klasse S kan skje uten at læreren eller ledsageren følger med på kjøretøyet dersom vedkommende har instruksjonsmulighet som nevnt i § 2-2 andre ledd.

---- klasse AM 146 skal selv kjøre motorsykkel. Læreren eller ledsageren for øvingskjøring i klassene A1, A2 og A skal selv kjøre mellomtung eller tung motorsykkel. Det samme gjelder klasse AM 147 når det benyttes tre- eller firehjuls moped med styre og betjeningsanordninger som på en motorsykkel. Ved øvingskjøring i klasse S uten at lærer eller ledsager følger med på kjøretøyet skal denne følge etter på beltemotorsykkel.

Eleven og ledsageren under øvingskjøring i klassene A1, A2, A, AM 146 og S skal være iført refleksvest som bakover viser bokstaven L.

Der læreren eller ledsager i medhold av § 2-2 eller § 2-3 ikke følger med i eller på kjøretøyet er det ikke tillatt å ha med passasjer på øvingskjøretøyet.

Trodde ikke du var en sånn paragrafrytter  clown 

Fikk samme svaret fra Vegvesenet.

21 Re: Øvelseskjøring motorsykkel on Fre 9 Mai 2014 - 22:24

KliffArne skrev:
Okda skrev:Forskrift:

Trodde ikke du var en sånn paragrafrytter  clown 

Fikk samme svaret fra Vegvesenet.

Jeg rir det jeg vil, når jeg ønsker  Exclamation What a Face men sa virkelig Vegvesenet at hu ikke kunne sitte og klenge???

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Øvelseskjøring motorsykkel on Lør 10 Mai 2014 - 0:31

Okda skrev:
Jeg rir det jeg vil, når jeg ønsker  Exclamation What a Face  

Nå tror jeg du skryter  clown 

23 Re: Øvelseskjøring motorsykkel on Lør 10 Mai 2014 - 10:04

KliffArne skrev:
Okda skrev:
Jeg rir det jeg vil, når jeg ønsker  Exclamation What a Face  

Nå tror jeg du skryter  clown 

ok, litt da, men kunne jeg ikke ha solt meg litt lenger der oppe....

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Øvelseskjøring motorsykkel on Tor 15 Mai 2014 - 16:51

dag-zzr skrev:

Han maser fælt om nårtid han skal få prøve Gussi'en,tror han var fornøyd da stikkflammene stod ut av eksosen  clown  Rudolf er han mere skeptisk til.  Suspect 

Han stod på teorien idag,forsøk nummer to. Tror han var noe lat når det gjaldt lesing.Nå skulle han selge bøkene,fint brukt  Neutral 

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]