Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Fotoapparat til fast montering

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Fotoapparat til fast montering on Tir 9 Jul 2013 - 16:05

Hva er det å velge i av fotoapparater til fast montering på mopeden,med utløserknapp på styret?

Er altfor lite flink til å ta foto-pauser,og tenker hvis man hadde hatt et fotoapparat fast montert,så kunne man knipset ivei i fart, for så å sett over om det var noe å ta vare på.

2 Re: Fotoapparat til fast montering on Tir 9 Jul 2013 - 20:09

KnutR

Admin
De fleste kameratyper har mulighet for tilkobling av fjernutløser av et eller annet slag, enten tråd eller trådløs. 
En av utfordringene med dette, er at kameraet har en lei tendens til å slå seg av etter x antall minutter. Vet ikke om fjernutløsere med ledning har evnen til å "vekke" kameraet fra hvilemodus (trådløs nikon vekker ikke kameraet..), så det kan være greit å sjekke?

Ellers har du Gopro.. Mye artig snacks å få tak i der, også fjernutløsere. Dette er også kameraer som er beregnet på slik bruk, dvs vanntett og støvtett. I tillegg må jeg si at jeg er imponert over kvalitet på både bilder og film fra de småtassene der. Filmet endel under vann i vinter ved hjelp av kosteskaft og pilkehull, noe som ble overraskende bra.

Just my 2 cent..

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

3 Re: Fotoapparat til fast montering on Lør 10 Aug 2013 - 22:25

Bumper denne,nå når det er kommet ungdom inn hit.De pleier å være oppdatert på sånne ting. Har kikket litt på Gopro,men blitt advart mot siste versjonen,3.

4 Re: Fotoapparat til fast montering on Lør 10 Aug 2013 - 22:48

Jeg kjører med et HD Ghost Drift kamera, har et feste på hjelmen og et feste framme på nebbet på MTS'en. Kan la det det gå hele tiden da får jeg ca. 3 timers opptak med fult batteri. Bruker kun MS sin Movie Maker til å redigere filmen, har også prøvd ut forskjellig plassering at ekstern mikrofon for å minimalisere vindstøy.

Og jeg er 57 år og ingen ungdom, men liker data og gadgets.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Fotoapparat til fast montering on Søn 11 Aug 2013 - 11:19

Tror at jeg er mest interessert i å ta bilder,at det ikke blir så mye filming. Så ville hatt en fjernutløser,sånn at man kan brenne av bilder i fart. Vet også at Gopro kan settes til å ta et bilde hvert minutt,automatisk. Da kunne man kjørt som vanlig,og håpet på noen brukbare blinkskudd. Men hadde i tillegg vært ønskelig å kunne brenne av manuelt/fjernstyrt uten å forstyrre de automatiske "minutt-bildene".
Vet ikke om Gopro fungerer slik,eller om man går ut av automat-settingen med en gang man trykker manuellt.

6 Re: Fotoapparat til fast montering on Søn 11 Aug 2013 - 11:20

Jeg bruker GoPro 3. skjønner ikke helt hvorfor du har blitt advart mot å bruke dette.
Jeg er i alle fall veldig fornøyd!

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Fotoapparat til fast montering on Søn 11 Aug 2013 - 11:27

KnutR

Admin
TheHaughom skrev:Jeg bruker GoPro 3. skjønner ikke helt hvorfor du har blitt advart mot å bruke dette.
Gopro black hadde/har en softwarefeil som gjør at kameraet plutselig går i svart. Helt dau.
Ganske så kjent feil, og det har ført til relativt mye bråk for GoPro.

En kompis fikk bytta sitt pga dette, og fikk et erstatningskamera med samme feilen.. Er på nummer 3 nå, og denne ser ut til å være fikset.

Når det er sagt, du verden for en bildekvalitet det begynner å bli på de småtassa der. Er ordentlig imponert!

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

8 Re: Fotoapparat til fast montering on Søn 11 Aug 2013 - 11:29

TheHaughom skrev:Jeg bruker GoPro 3. skjønner ikke helt hvorfor du har blitt advart mot å bruke dette.
Jeg har hørt at det kan eksplodere hvis man passerer 250kmt,og har ikke råd å kjøpe nytt for hver gang jeg er ute og kjører clown 

Nei,har en kollega som driver og hopper fallskjerm,det var han som anbefalte Gopro2 istedet for 3,han mente 3'eren fremdeles hadde noen barnesykdommer. Det gjenget der har som regel 2-3 kameraer på seg når dem hopper,så han mente de hadde litt greie på det.

9 Re: Fotoapparat til fast montering on Søn 11 Aug 2013 - 11:51

Vet ikke hva barnesykdommer det måtte være. Alle jeg har sett er fornøyde med gopro 3 kameraene...

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Fotoapparat til fast montering on Søn 11 Aug 2013 - 13:33

KliffArne skrev:
Jeg har hørt at det kan eksplodere hvis man passerer 250kmt,og har ikke råd å kjøpe nytt for hver gang jeg er ute og kjører clown 

Nei,har en kollega som driver og hopper fallskjerm,det var han som anbefalte Gopro2 istedet for 3,han mente 3'eren fremdeles hadde noen barnesykdommer. Det gjenget der har som regel 2-3 kameraer på seg når dem hopper,så han mente de hadde litt greie på det.
Kjøp Gopro3 black edition du, der får du fjernkontroll til å montere på styret(har en sånn sjøl på mitt gopro2) bare å trykke på knappen når du vil ta bildet.
De feilgreiene er retta opp i på nyere modeller og firmware blir stadig bedre.
Her er et eksempel på hva man kan få til med et gopro kamera:
http://www.awsm.com/13883/now-this-is-how-you-use-a-go-pro/

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Fotoapparat til fast montering on Tor 15 Aug 2013 - 21:29

Kan Gopro kobles direkte til strømforsyning,uten batteri montert? Og samtidig filme/ta bilde?

12 Re: Fotoapparat til fast montering on Tor 15 Aug 2013 - 21:30

KliffArne skrev: Kan Gopro kobles direkte til strømforsyning,uten batteri montert? Og samtidig filme/ta bilde?
Sikkert

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Fotoapparat til fast montering on Tor 15 Aug 2013 - 21:33

Slutt å prat om det jævela kameraet nå.. Booooooring.. Vis noen bilder i stedet..

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Fotoapparat til fast montering on Tor 15 Aug 2013 - 21:34

KliffArne skrev: Kan Gopro kobles direkte til strømforsyning,uten batteri montert? Og samtidig filme/ta bilde?
Ja, ialleall med strømforsyning. Er usikker på om batteriet faktisk MÅ stå i.

Uansett, vi time-lapset hele turen fra Longyearbyen, via Grønland, gjennom Europa, over Atlanteren, via Buenos Aires til Ushuaia med 2 bilder i minuttet. Vi klistra kameraet i rorhusvinduet og alternerte mellom to minnekort hver 12. time da det ble fullt. Vi brukte en usb-lader tilkoblet, sammen med batteriet på hele den 4 måneder lange turen. Ble dritkult bounce 

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Fotoapparat til fast montering on Tor 15 Aug 2013 - 21:46

345.600 bilder, altså? Trenger stort album, hvertfall...

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Fotoapparat til fast montering on Tor 15 Aug 2013 - 21:55

99Trollerud skrev:345.600 bilder, altså? Trenger stort album, hvertfall...
Vettafaen hvor mange bilder det ble, men det er iallefall rundt 300 GB med bilder i 5mpx størrelse. Tror filmen ble rundt 7 timer uten redigering.

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Fotoapparat til fast montering on Tor 15 Aug 2013 - 22:13

Sånn til informasjon viser en timelapse som regel minst 108.000 bilder per time.

I deres tilfelle:
12 timer = 1440 bilder á 5mb = 7,2gb
Bilder totalt = 351360 = 1.715 tb
Timelapse = 3 timer og et kvarter

Bare sånn for ordens skyld

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Fotoapparat til fast montering on Tor 15 Aug 2013 - 22:25

@TheHaughom:
Ikke 5 megabyte pr bilde, men 5 megapixel (eller rettere sagt 5,5 mpix). Bildene er vel mellom én og to mb pr stk (nattbildene er jo mindre).

Nå husker jeg ikke hvor lang den totale sammensatte filmen ble, derfor skrev jeg "tror den ble 7 timer".

Men utregning blir vel noe sånt som:
24 bilder/sek.
2880 bilder pr døgn er 2 min. pr døgn.
4 måneder er vel sånn der 120 dager og da blir det vel 240 minutter.
OK, enten tok vi flere bilder eller jeg bomma med 3 timer.. :-)

Uansett, når vi er ferdige med å redigere filmen er den planlagt å bli ca timen lang for utgivelse på DVD ombord..

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Fotoapparat til fast montering on Tor 15 Aug 2013 - 22:53

Det var du som sa 2 bilder i minuttet. Nå sier at 24?

5mp er ikke ensbetydende med størrelser på bildet og derfor heller ikke direkte med størrelsen. Format har også mye å si. Reiv i litt med 5 mb.

Tror dassmatematikken min stemmer.

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Fotoapparat til fast montering on Tor 15 Aug 2013 - 23:09

TheHaughom skrev:
Tror dassmatematikken min stemmer.
Trur kanskje du må tømme dassen jeg ;-)

Vi tok time-lapse med bilde hvert 30. sekund.
"Low-res" bilde på GoPro'en er 5,5 megapixler.

Vi satt sammen en film hvor vi satte filmhastigheten til 24 bilder/sek (vanlig "kinohastighet" på filmen).
Med bilde hvert 30. sekund blir det 2.880 bilder i døgnet.
"Komprimert" til "vanlig kinofilmhastighet" på 24 bilder/sek blir hvert døgn 2 minutter langt.
2 minutter pr døgn i 120 døgn blir en total film på 240 minutter, dvs 4 timer.

Så.. Matematikken min er det ikke noe særlig i veien med.
Det var forresten du som kom frem til søttenhundreogfemten terrabyte.. (sånn ut av det blå) :-)

(Neste kommentar blir i morgen, for nå er det natta-natta her i øst).

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Fotoapparat til fast montering on Man 19 Aug 2013 - 18:38

Da har jeg skaffet meg et Gopro3,black edition.

Spørsmål til dem som har greie på strøm og batterier og sånn:

Batteriet til Gopro er merket: Li ion 3,7V 1050 mAh 3.885Wh. Batteriet i min Garmin Zumo er merket: Li ion 3,7V 1800 mAh 6,7 Wh.

Spørsmål 1: Hva betyr disse benevnelsene.
Spørsmål 2: Kan jeg lade Gopro'en med den samme ledningen som allerede er montert på Rudolf som lader Zumo'en. Tilkoblingen passer.

22 Re: Fotoapparat til fast montering on Man 19 Aug 2013 - 18:52

KliffArne skrev:Da har jeg skaffet meg et Gopro3,black edition.

Spørsmål til dem som har greie på strøm og batterier og sånn:

Batteriet til Gopro er merket:  Li ion 3,7V 1050 mAh  3.885Wh.   Batteriet i min Garmin Zumo er merket:  Li ion 3,7V  1800 mAh  6,7 Wh.
Spørsmålene skal jeg vel klare å få svart noenlunde korrekt på: :)
KliffArne skrev:
Spørsmål 1: Hva betyr disse benevnelsene.
Li ion betyr at det er en "nymotens" batteriteknologi. Det har høyere kapasitet pr vekt/størrelse enn f.eks NmIH batteri (som igjen er høyere kapasitet en NiCad batteri.
Li ion betyr "Lithium-ione", NmIH betyr "Nikcel metal Hybrid" og NiCad betyr "Nickel Cadmium".
3,7V betyr jo at batteriet er 3,7 volt i spenning. 1050/1800 mAh betyr at batteriene er hhv 1,05 og 1,8 Amperetimer (mAh betyr "milliAmperetimer, dvs 1/1000 Ampere(timer)). 3.885/6,7Wh betyr bare at det er hhv 3,7*1,05 og 3,7*1,8 "Voltampere" pr time. Dette igjen betyr at du kan belaste batteriene med hhv 3,885/6,7 Watt i én time. "Enkelt forklart" kan du ha lys i en 3,885/6,7 Watt lyspære i én time.
KliffArne skrev:
Spørsmål 2: Kan jeg lade Gopro'en med den samme ledningen som allerede er montert på Rudolf som lader Zumo'en.  Tilkoblingen passer.
Dersom det er en "vanlig" USB lader som gir ifra seg 5 Volt, så går det veldig bra. Da vi laget den der Nord-til-Sør-filmen hadde vi GoPro'en tilkoblet en HTC telefonlader.

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Fotoapparat til fast montering on Man 19 Aug 2013 - 20:33

bikeridr skrev:Dersom det er en "vanlig" USB lader som gir ifra seg 5 Volt, så går det veldig bra. Da vi laget den der Nord-til-Sør-filmen hadde vi GoPro'en tilkoblet en HTC telefonlader.
Ledningen til Garmin Zumo som er montert av BMW-verksted vet jeg ikke hvor mye volt gir fra seg,men siden batteri på Zumo er samme volt som Gopro,og samme tilkoblinskontakt(mini-usb?)så burde det vel være bankers?

24 Re: Fotoapparat til fast montering on Man 19 Aug 2013 - 21:17

KliffArne skrev:...men siden batteri på Zumo er samme volt som Gopro,og samme tilkoblinskontakt(mini-usb?)så burde det vel være bankers?
Ai vudd æssume såo sunny 

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Fotoapparat til fast montering on Man 19 Aug 2013 - 21:25

KliffArne skrev:Ledningen til Garmin Zumo som er montert av BMW-verksted vet jeg ikke hvor mye volt gir fra seg,men siden batteri på Zumo er samme volt som Gopro,og samme tilkoblinskontakt(mini-usb?)så burde det vel være bankers?
Det bør være bankers, men du kan jo for sikkerhet skyld sjekke hva som står på laderne til de to dingsene, hvis du har ladere til begge da.
Spenningen ut står alltid på laderen.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next