Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Novemberløpet 2013 - Lørdag 19. oktober

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Novemberløpet 2013 - Lørdag 19. oktober on Tor 18 Jul 2013 - 20:22

I år bli Novemberløpet lørdag 19. oktober, sett av datoen allerede nå! Løpet starter også i år på Folkvang, rett utenfor Drøbak.

Novemberløpet er et veteranenduroløp, for sykler til og med årsmodell 1984. Syklene må være gateregistrert med hvite skilter, man trenger ikke motorsportlisens for å delta, kun vanlig førerkort.

Det kjøres etter roadbook, men transportstrekkene er også markert med piler. Det er typisk 4-5 spesialer, hvor det er fri fart. Det er tidtagning på alle spesialer og transportstrekker, og man kjører på idealtid. Det betyr at det er stramme tider på spesialene (som antagelig ingen oppnår), og slakk tid på transportetappene.

Egnede sykler er gamle enduromaskiner og off-roadere. Syklene bør ha enduro eller crossdekk, det er ofte sleipt underlag på denne tiden av året.

Dette er uformell og morsom kjøring, her er det bare å hive seg med!
king

Vis Medlemmets Profil
Har du ikke egnet sykkel?

Her er en til salgs:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=42849244

Vis Medlemmets Profil
Enda en aktuell sykke til salgs. Billig, men et stykke unna:

http://www.blocket.se/vasterbotten/Xt_500___78_48606611.htm?aw=1

Vis Medlemmets Profil
Noen bør kjøpe denne, og melde seg på Novemberløpet! rabbit 

http://www.finn.no/finn/mc/used/viewimage?finnkode=43606535

Vis Medlemmets Profil
Fins der noen kart over løypa tilgjengelig noe sted?
Tidspunkt? Web-side?

Ser ut som det kan bli gromvær av en annen verden hvis værmelderne skulle slumpe til å ha rett, og tar heller en tur med kameraet enn å være hjemme og skru terrassebord føler jeg...

Vis Medlemmets Profil
Starten går fra Folkvang utenfor Drøbak, kart her: http://goo.gl/maps/2GqM4

Førstemann ut starter kl. 11:00, maskinkontrollen er fra kl 9:00. Om du møter litt før start får du se kart over løypa, det gis ikke ut før roadbooken er utlevert til førerne. Very Happy

Vis Medlemmets Profil
Hvor stort er egentlig det løpet?

(jeg vet ingenting om miljøet)

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/
Stort, som i antall km? Eller tenker du omkrets, eller kanskje største antall runder på crossbanen? Eller antall minutter kjøring i gjennomsnitt?
Question Question Question

Vis Medlemmets Profil
får vel ta en tur og se på til lørdan, kan t.o.m. kjøre sykkel i så fint vær som det er meldt.
løpet er ganske stort mhp gjennomsnittsalder på førere Cool

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Novemberløpet 2013 - Lørdag 19. oktober on Man 14 Okt 2013 - 22:53

Det er ca. 50 som starter, som regel en del færre som kommer til mål. Det kommer gjerne en gjeng med svensker også, til dette tradisjonsrike løpet. Ta en tur og kikk, det er mye fine gamle sykler der. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Novemberløpet 2013 - Lørdag 19. oktober on Man 14 Okt 2013 - 22:55

pelsen skrev:får vel ta en tur og se på til lørdan, kan t.o.m. kjøre sykkel i så fint vær som det er meldt.
løpet er ganske stort mhp gjennomsnittsalder på førere Cool
Ja, vi håper på bra vær, det ser jo lyst ut så langt. Very Happy
Jo, stor gjennomsnittsalder er det vel også... Cool 

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Novemberløpet 2013 - Lørdag 19. oktober on Man 14 Okt 2013 - 23:11

mortal skrev:Stort, som i antall km? Eller tenker du omkrets, eller kanskje største antall runder på crossbanen? Eller antall minutter kjøring i gjennomsnitt?
Question Question Question
Antall kilometer er vel, når du nevner det, ogsåminteressant, men det var helst hvor mange som var med.
50 er da gasnke røslig i veteranracing, er det ikke?
Vet du om KingKenny (RågerDetKåster) skal dekke løpet?

13 Re: Novemberløpet 2013 - Lørdag 19. oktober on Man 14 Okt 2013 - 23:21

Jo, det er vel det største løpet i Norge i alle fall. Ta turen innom, dette er billig og morsom racing (kan være i alle fall).
Takk for påminnelsen Haeggis, jeg har sendt ham en melding.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Novemberløpet 2013 - Lørdag 19. oktober on Man 14 Okt 2013 - 23:53

Vet ikke om du mente PM eller SMS, så jeg sendte ham en tekstmelding ettersom han ikke har vært her på en stund.Tror jeg.
Uansett - jeg tviler på jeg får kommet meg dit - så da vil jeg gjerne lese om det i det minste.

Takker Mortal.
Er morraføggel, så jeg kommer nok tidlig, tar med termos og kamera og håper å fylle noen bildebrikker med spreke gamlinger av alle slag og kanskje få noen blinkskudd attpåtil.
Løypekart er interessant for å plassere seg riktig i forhold til lys og interessante deler av traseen.

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Novemberløpet 2013 - Lørdag 19. oktober on Lør 19 Okt 2013 - 23:58

Var og kikket på løpet i dag. Det var ca 0 grader, men det stoppet ikke de ca 40 deltagerene.
Veldig moro å se så mange gamle sykler og ikke minst godt voksne utøvere. Snakkesalige var de også. De kunne fortelle om løp og reiser rundt i hele europa. Flere av de var passert 65 år med god margin.
Må jo si det frister å skaffe seg en veteranenduro scratch Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil

17 Morsomt å kjøre på lørdag on Man 21 Okt 2013 - 10:01

B040 skrev:Var og kikket på løpet i dag. Det var ca 0 grader, men det stoppet ikke de ca 40 deltagerene.
Veldig moro å se så mange gamle sykler og ikke minst godt voksne utøvere. Snakkesalige var de også. De kunne fortelle om løp og reiser rundt i hele europa. Flere av de var passert 65 år med god margin.
Må jo si det frister å skaffe seg en veteranenduro scratch Rolling Eyes
I år var vi velsignet med bra vær og da er det vesentlig morsommere å kjøre en f. eks. i fjor da det var 3 grader og pissregn hele dagen.

Kom inn på 2. plass i pre 85 klassen, noe som er min beste plassering... :-) men det er altid morro å få pokal og medalje :-) Er passert de 50 men på XT'n er jeg max 20 :-)

Finn deg en Husqvarna eller en XT/TT å bli med! Pre 85 klassen muligjør å kjøre med en 1984 Husqvarna twin shock WR250/WR430 etc. som er den mest konkuransedyktige sykkelen i klassen. En XT500 er ikke det, men om du bruker litt penger på dempere er det mulig å få de til å fungere bedre.

mcjongs

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Novemberløpet 2013 - Lørdag 19. oktober on Man 21 Okt 2013 - 13:04

Ja, løpet i år var vesentlig bedre å kjøre, takket være været. Nye spesialer var det også, som var morsomme.

Gratulerer med 2. plassen, mcjongs! Jeg kjørte en runde for mye på SS2, så tiden min ble ikke bra der. Må lære meg å telle til 4... Rolling Eyes 

Veteranenduro er billig og gøy, håper flere blir med på dette. En gammel XT/TT 500 er jo nærmest uslitelig, andre alternativer er honda XL/XR 500. De gamle konkurransemaskinene er jo mer egnet å kjøre med, men det er ikke mindre gøy å kjøre med gamle offroadere heller.

Her er link fra en som tok noen bilder. Han var også funksjonær, så det var dessverre begrenset hva han hadde mulighet til å fotografere:
http://thorerik.com/gallery/index.php?sfpg=MjAxMzEwMTkvKio2NmRkMjk4NTk4MjdiNzZhM2VmMGQ5ODczMTM0YjJjYw

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Novemberløpet 2013 - Lørdag 19. oktober on Man 21 Okt 2013 - 13:55

mortal skrev:Ja, løpet i år var vesentlig bedre å kjøre, takket være været. Nye spesialer var det også, som var morsomme.

Gratulerer med 2. plassen, mcjongs! Jeg kjørte en runde for mye på SS2, så tiden min ble ikke bra der. Må lære meg å telle til 4... Rolling Eyes 

Veteranenduro er billig og gøy, håper flere blir med på dette. En gammel XT/TT 500 er jo nærmest uslitelig, andre alternativer er honda XL/XR 500. De gamle konkurransemaskinene er jo mer egnet å kjøre med, men det er ikke mindre gøy å kjøre med gamle offroadere heller.

Her er link fra en som tok noen bilder. Han var også funksjonær, så det var dessverre begrenset hva han hadde mulighet til å fotografere:
http://thorerik.com/gallery/index.php?sfpg=MjAxMzEwMTkvKio2NmRkMjk4NTk4MjdiNzZhM2VmMGQ5ODczMTM0YjJjYw
Bra løp og takk for gratulasjon.rabbit 
Skal jeg formidle noe fra Kongsberggjengen så syntes flere av oss at det ble litt mye asfaltkjøring og for lite/få SS'er..

Noe annet som var litt "nytt" var fremvisning av førerkort. To av det fremøtte hadde glemt førerkort og fikk ikke stille til start!  Evil or Very Mad 
Dette syntes jeg og flere med meg, er litt i overkant vrangt og er vel heller ikke løpsledelsens ansvar.
Her er vi forholdsvis tilårskomne karer samlet for å kjøre gamle doninger og det må holdes på et uhøytidlig nivå ellers så gidder ikke folk å stille.
Jeg Kjører også enduroløp i Norgescuppen av og til og her er det litt anderledes fordi det er litt mere alvor, litt mere penger og et lisensiert system i regi av Norges Motorsports Forbund med kjøretøybevis og et forsikrings ansvar fra forbundets side, så her må det være iallefall litt strengere.
Men på arrangementer ala Novemberløpet gjelder veitrafikkloven og da er det uansett førererns ansvar og ha vognkort og førerkort.

Neste nå er Rally Knuten i slutten av Januar som blir gøy det og! Very Happy 
mcjongs

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Novemberløpet 2013 - Lørdag 19. oktober on Man 21 Okt 2013 - 14:43

Ja, enig med deg i at det er førers ansvar å ha med førerkort og vognkort. Jeg hadde ikke med det sistnevnte, som også ble kommentert på maskinkontrollen. Om jeg forsto resultatlistene, så fikk alle lov til å kjøre, men de som ikke hadde med førerkort fikk ikke tellende resultat?

Litt transportetapper hører med, synes jeg, selv om man fort blir litt kald etter SS-ene. Synes det er fint med en liten tur rundt i området, så man får sett seg litt rundt. Når det gjelder SS-er, så er disse arbeidskrevende å få plass. Vi mistet også et av de planlagte stedene uka før løpsstart denne gangen, som gjorde at vi kjørte to ganger på SS1. Vi skulle gjerne hatt både flere og lengre SS-er, men da tror jeg flere må bidra til å lage løyper. Det var mange som gjorde en flott innsats i år, både som løypemerkere og funksjonærer, men jeg vet at det er en jobb i seg selv bare å finne folk til disse oppgavene. Om flere bidrar, så kan man lage både lengre og flere SS-er. Og kanskje flere løp også?

Ser frem til Rally Knuten, har så langt ikke klart å stille på det, men satser på at det går i orden i år. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]