Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Powercomander hvordan virker den?

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Powercomander hvordan virker den? on Fre 2 Aug 2013 - 23:08

Nye biken min er utstyrt med ett Vance & Hines effektanlegg, dette er noe forrige eier satte på, feit lyd, men har en popping når man går av gassen.
I og med at det er direkte innsprøyting, så må man vel ha en powercomander. Jeg har søka litt rundt og skjønner at dette må mappes om, er dette man bruker denne klumpen til og må den fortsatt henge på sykkelen etter at man har mappet om:confused:

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Powercomander hvordan virker den? on Lør 3 Aug 2013 - 0:02

Brukes til å øke eller minske åpningstiden på injektordysene.
Ja, den må stå på sykkelen, monteres i serie med den originale ECU'en.
Om du forteller hva slags sykkel du har, er det lettere å gi råd!

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Powercomander hvordan virker den? on Lør 3 Aug 2013 - 0:18

S1000RR skrev:Brukes til å øke eller minske åpningstiden på injektordysene.
Flotters trodde kanskje det var lignende program vare som man juster turbo trykk etc på biler.

Sykklen er en 2008 yamaha xv 1900 midnight star.
Har lest at det er forskell på disse powercomanderne med mulighet for justering av luft samt drivstoff på forskjelige gir, sylindere?

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Powercomander hvordan virker den? on Lør 3 Aug 2013 - 13:18

Jeg kom tilfeldigvis over denne: NITRO X FUEL COMMANDER POWER CHIP
Hva er dette for noe? ... Er det samme greia?

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Powercomander hvordan virker den? on Lør 3 Aug 2013 - 13:52

custom 95 skrev:
S1000RR skrev:Brukes til å øke eller minske åpningstiden på injektordysene.
Flotters trodde kanskje det var lignende program vare som man juster turbo trykk etc på biler.

Sykklen er en 2008 yamaha xv 1900 midnight star.
Har lest at det er forskell på disse powercomanderne med mulighet for justering av luft samt drivstoff på forskjelige gir, sylindere?

Vil tro det bare er en modell PC til din sykkelmodell.
Justering av luftmengde får du ikke gjort med PC, men derimot bensinmengde.
På PC-V er det muligheter til å justere bensinmende i forhold til hvilket gir.
Også mengde for hver sylinder kan justeres.
Smellene du får i eksos på motorbrems kan du redusere ved å plugge sekundærluftsystemet.
Dette er montert for å slippe luft inn i eksos, for å forbrenne rester av uforbrent bensin, hjelper til å få opp temp. i katalysator.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Powercomander hvordan virker den? on Lør 3 Aug 2013 - 13:53

jhn skrev:Jeg kom tilfeldigvis over denne: NITRO X FUEL COMMANDER POWER CHIP

Om dette er noe som manipulerer sensorene, så er det bare å styre unna!

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Powercomander hvordan virker den? on Lør 3 Aug 2013 - 17:43

S1000RR skrev:

Enig. Dette er "crap" i min verden, men rompedyno holder i lange baner for mange som poster på diverse fora.
(Det er nok ikke utenkelig at gassrespons *kan* føles bedre med ett slik "snakeoil-produkt").

Den manipulerer AT-sensor (luft-temp) til å sprøyte inn litt mer bensin (manipulerer ECU til å styre utifra en lavere lufttemp).

Her er en tråd fra Gixxer-forumet

Min ringe mening er dog at har man en Suzuki (Gixxer/Busa/B-King/GSF/SV), eller en nyere Kawa så bruker man ikke "piggyback-devices".
Da flasher man ECU via software (f.eks. ECU-Editor eller WRT).
Det krever kanskje litt mer kunnskap og interesse, men er helt klart verdt innsatsen.
Har man tilgang til en god tuner som har en dyno så er jo det en stor fordel.
:)

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Powercomander hvordan virker den? on Lør 3 Aug 2013 - 18:15

Kongen skrev:
Har man tilgang til en god tuner som har en dyno så er jo det en stor fordel.

Desverre finner man vel ikke slike nord for Oslo, hører jeg dem sier.. study 

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Powercomander hvordan virker den? on Lør 3 Aug 2013 - 21:35

Ja hmmm nå blei jeg mye klokere.
De fleste effektanleggene krever en rejeting på sykkler med forgassere, ekstra luft kan man gjerne endre med aftermarked luft filtere slik at det stopper svigermødre og småfugler,  skjøner at det må leses mer study Jeg får leve med smellinga i potta inntil videre.
Noe forslag på dyktige folk til mapping?

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Powercomander hvordan virker den? on Lør 3 Aug 2013 - 22:31

Tar alt for lang tid å flashe ECU for hver endring når en mapper i benk.
Bruker en fuelcomander, og så kan man legge inn disse verdiene i ECU ved hjelp av flashing.

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Powercomander hvordan virker den? on Lør 3 Aug 2013 - 22:33

custom 95 skrev:Ja hmmm nå blei jeg mye klokere.
De fleste effektanleggene krever en rejeting på sykkler med forgassere, ekstra luft kan man gjerne endre med aftermarked luft filtere slik at det stopper svigermødre og småfugler,  skjøner at det må leses mer study Jeg får leve med smellinga i potta inntil videre.
Noe forslag på dyktige folk til mapping?

Nei.
Du må ikke leve med smellinga i potta. :)
Som S1000RR skriver er det bare å blokke slangen fra luftfilterboksen til PAIR (eksos-port).

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Powercomander hvordan virker den? on Søn 4 Aug 2013 - 0:17

Om man bare vil fjærne rykkinga på konstantfart,er det da noe negativt ved og manipulere med for eksempel en boosterplugg som leser kaldere verdier?

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Powercomander hvordan virker den? on Tir 6 Aug 2013 - 12:33

lazyboy skrev:Om man bare vil fjærne rykkinga på konstantfart,er det da noe negativt ved og manipulere med for eksempel en boosterplugg som leser kaldere verdier?

Da vil jo korreksjonen skje over hele registeret, som gjerne ikke er ønskelig
I de fleste tilfeller er det også nødvendig å gi magrere blanding på noen områder, så veien utenom en riktig mappetabell i forhold til turtall og spjeldåpning er nesten nødvendig, dessuten er det ikke særlig mye dyrere i innkjøp heller.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Powercomander hvordan virker den? on Tir 6 Aug 2013 - 17:00

Ok , Trodde det var en grei snarvei men så feil kan man ta

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Powercomander hvordan virker den? on Lør 10 Aug 2013 - 21:44

lazyboy skrev:Om man bare vil fjærne rykkinga på konstantfart,er det da noe negativt ved og manipulere med for eksempel en boosterplugg som leser kaldere verdier?
Når man har en innsprøytnings motor hvor innsprøytningen er "mappet" bruker systemet en kombinasjon av lufttemperatur, motortemperatur, lufttrykk, turtall og posisjon på gasspjeld for å bestemme blandingen. Når motor går noenlunde med jevn gass vil også tilbakemelding av lambdasonde (LS) gi tilbakemelding om blandingsforhold, og siste finjustering blir gjort, basert på tilbakemelding fra LS.

LS er treig i reaksjonen, den skal også være varm for å fungere. Derfor funker den ikke på kald motor og under akselrasjon.
Kald luft er tykkere enn varm luft, dvs den kalde luften inneholder flere molekyler for et gitt volum.
Defor vil systemet gi på litt mere bensin ettersom luften blir kaldere.

Luft-temperaturføler er en motstand som forandrer verdi med varierende temperatur. Normalt benyttes en NTC motstand (Negativ Temperatur Coeffisient), dvs lavere temperatur gir høyere motstand. Booster plug er bare en motstand montert i serie med temp-føler, og vips, høyere målt motstand = avlest lavere temperatur = litt fetere blanding.

Partypoopen er LS. uansett hva man måtte finne på å sende av justeringer, blandingen blir ikke fetere enn hva LS gir tilbakemelding om.
Unntaket er ved akselrasjon og kald motor.

Det jeg i løpet av 50 linjer har prøvd å si er at Boosterplugg kan hjelpe litt om motor har rykkete gange i akselrasjon, mens den ved jevn fart ikke vil ha nevneverdig effekt.

Et annet ord mange ville valgt er "bortkastede penger"...

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Powercomander hvordan virker den? on Søn 11 Aug 2013 - 0:22

Ok, takker for utfyllende innfo. Jeg hadde en Bmw rt1200 for noen år siden, og husker på et bmw forum snakket alle så varmt om booster plug.Dette skulle vistnok kurere konstant fart rykking, men som alle vet er placebo effekten ganske fremskreden på www lol! 

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Powercomander hvordan virker den? on Ons 11 Jun 2014 - 22:08

S1000RR skrev:

Hvorfor? Holder den ikke hva den lover, eller lover den ingen ting av verdi?

Kongen sa:
" ... Da flasher man ECU via software (f.eks. ECU-Editor eller WRT)."

knutk sa:
"Partypoopen er LS. uansett hva man måtte finne på å sende av justeringer, blandingen blir ikke fetere enn hva LS gir tilbakemelding om."
Betyr det at en AT-sensor ikke har noen misjon?

Haeggis Amateur Line sa i en annen tråd om samme tema:
"Eller du kan gå til et 'sukiverksted og be dem øke matingen i lav og mellomregisteret et klikk eller to, og se om det hjelper.

Da slipper du å lodde, feste eller endre på noe. Og hele operasjonen gjennomføres med en flattrekker..."

11 Yngve sa i en annen tråd:
"Hvis du skal få noen andre til å flashe ECUen er jo det aller lettest. Bare å demontere den, sende den avgårde, få den tilbake og så montere den"

Dette høres jo relativt enkelt ut. Hvordan gjøre dette i praksis, hva kreves av utstyr, programvare og kunnskap? Hvor mye mot i brøstet må man ha? Har æ nok?

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Powercomander hvordan virker den? on Ons 11 Jun 2014 - 22:38

Du har sikkert nok mot i brystet, men man må vel også ha vett i panne? Og da blir jeg plutselig litt usikker her...
 rabbit

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Powercomander hvordan virker den? on Ons 11 Jun 2014 - 22:52

mortal skrev:Du har sikkert nok mot i brystet, men man må vel også ha vett i panne? Og da blir jeg plutselig litt usikker her...
 rabbit
Og det synes du er noe å le av din slask
Jeg unnlot å nevne akkurat dette, i håp om at alle andre skulle gjøre det samme ... men neida  Evil or Very Mad 

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Powercomander hvordan virker den? on Ons 11 Jun 2014 - 23:08

Ler ikke, det er "kanintryne". Så kan du jo fundere på hva det egentlig betyr.

Svaret i stad ble vel litt for enkelt og opplagt. Wink

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Powercomander hvordan virker den? on Ons 11 Jun 2014 - 23:42

jhn skrev:

knutk sa:
"Partypoopen er LS. uansett hva man måtte finne på å sende av justeringer, blandingen blir ikke fetere enn hva LS gir tilbakemelding om."

Betyr det at en AT-sensor ikke har noen misjon?

Litt oppklaring:
Diskusjonen dreide seg her om en kur for et fenomen som går igjen på BMWs nyere boxere, hvor bensinblandingen (pga utslipps krav) er justert så magert at når man kjører jevnt med moderat pådrag vil enkelte oppleve at motor rykker svakt.
På nett finnes der en dongel man monterer i serie med luft temperaturføler slik at innsprøytingsystemet lures til å tro at innsug-luften er litt kaldere enn den egentlig er, for derved å tvinge frem litt fetere blanding.
Problemet er at i denne tilstanden vil motorstyringen korrigere blandingen i henhold til tilbakemelding fra Lambdasonden, og for denne spesifikke rykkingen vil derfor ikke korrigering av temperaturen hjelpe.
Dog hevder enkelte som har montert systemet at ved feks akselrasjon så kjennes motor litt kvikkere, siden systemet da ikke tar hensyn til tilbakemelding fra LS, og motor får litt fetere blanding.

Når det gjelder PowerCommander, som jo overskriften referer til, bruker man ofte å koble fra Lambdasonden, og da har man bedre kontroll på blandingen under alle situasjoner.

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Powercomander hvordan virker den? on Tor 12 Jun 2014 - 0:03

jhn skrev:
"Hvis du skal få noen andre til å flashe ECUen er jo det aller lettest. Bare å demontere den, sende den avgårde, få den tilbake og så montere den"

Dette høres jo relativt enkelt ut. Hvordan gjøre dette i praksis, hva kreves av utstyr, programvare og kunnskap? Hvor mye mot i brøstet må man ha? Har æ nok?

Man trenger ett "interface" til ECU og software og naturlig nok en (bærbar) PC.
Dette er ikke rocket science... bare sjekk WRT forum (Woolich Racing - som produserer slikt til Suzuki+Kawasaki-modeller).

Ellers har knutk svart veldig bra (igjen) på det den opprinnelige posten/tråden handlet om.

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Powercomander hvordan virker den? on Tor 12 Jun 2014 - 0:24

Kongen skrev:
jhn skrev:

Man trenger ett "interface" til ECU og software og naturlig nok en (bærbar) PC.
Dette er ikke rocket science... bare sjekk WRT forum (Woolich Racing - som produserer slikt til Suzuki+Kawasaki-modeller).

Ellers har knutk svart veldig bra (igjen) på det den opprinnelige posten/tråden handlet om.
Takker for gode svar. Det første har altså ikke noen relevans for den raklete gangen i V-stromen ... kanskje.
Skal sjekke det forumet, ja.

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Powercomander hvordan virker den? on Tor 12 Jun 2014 - 18:13

Får vel avsløre litt mere dumskap ... først, jeg antar ECU er det samme som ECM (FI CONTROL UNIT) som det står i min bok?

På WRT fant jeg ikke noe til min sykkel, men her http://www.griffin-tools.com/MSSCAN.htm fant jeg de her greiene:

V-Strom 1000 DL1000  04-07  INJECTION REGULAT.    477+051+R
V-Strom 1000 DL1000  04-10  INJECTION (Display codes) 463+M+R

Etter hva jeg kan forstå ser den første riktig ut ....

... men så ser jeg dette? scratch 
Suzuki 6 pin slave cable (partnr. SL010463) … Injection, ABS, Transmission, EPS, DTS Global

Kan ikke si jeg liker å føle meg som en dumskolt No så vis nåde ... bruker vanligvis ikke å sysle med ting jeg vet såpass lite om     scratch study

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Powercomander hvordan virker den? on Fre 13 Jun 2014 - 0:14

Hmmm.
Trodde SV1000 og V-Strom (DL1000) hadde samme ECU (fysisk), men helt sikkert ikke samme map(s).  
Dersom de har samme fysiske ECU ville jeg trodd at Woolich vill kunne støtte tuning etter å ha fått tilsendt bin file (Read ECU).

Har sett på den siden du viser til over (Griffin), men har en mistanke om at dette er i en høy prisklasse (har ikke sjekket).
Dette er jo ett mer geneerlt produkt hvor du sikkert betaler for programvaren (litt som de fleste slike tilsvarende produkter... også WRT).

Det delenummeret du viser til er til interface mellom Suzuki's proprietære diagnose kontakt og MSSCAN-interface.
(Selv om det ser ut til å være til noe annet enn DL1000 ifølge den pdf¨'en jeg tittet på).

Og ja.
ECU er Electronic Control Unit og styrer injection/tenning, ABS/TC, ... alt som kan styres på moderne biler/MC
MC er fremdeles noe på etterskudd i forhold til biler her, men det kommer seg.

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next