Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Powercomander hvordan virker den?

Gå til side : Previous  1, 2

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 2 av 2]

26 Re: Powercomander hvordan virker den? on Fre 13 Jun 2014 - 11:22

Kongen skrev:   Hmmm.
Trodde SV1000 og V-Strom (DL1000) hadde samme ECU (fysisk), men helt sikkert ikke samme map(s).  
Dersom de har samme fysiske ECU ville jeg trodd at Woolich vill kunne støtte tuning etter å ha fått tilsendt bin file (Read ECU).
Jeg tror vel kanskje også det, men siden DL ikke var nevnt så .....

Kongen skrev:
Har sett på den siden du viser til over (Griffin), men har en mistanke om at dette er i en høy prisklasse (har ikke sjekket).
Dette er jo ett mer geneerlt produkt hvor du sikkert betaler for programvaren (litt som de fleste slike tilsvarende produkter... også WRT).
Ja, dette ser ut til å være full pakke og forholdsvis dyrt, Det blir neppe handlet derifra, prøver bare å orientere meg litt

Kongen skrev:
Det delenummeret du viser til er til interface mellom Suzuki's proprietære diagnose kontakt og MSSCAN-interface.
(Selv om det ser ut til å være til noe annet enn DL1000 ifølge den pdf¨'en jeg tittet på).
Altså, ikke riktig?

Vis Medlemmets Profil

27 Re: Powercomander hvordan virker den? on Fre 13 Jun 2014 - 22:19

Det er riktig.
Var litt rask igår da jeg tittet på dokumentasjonen.
De kaller kablen/overgangen for Suzuki Arctic Cat 6-pin cable.
Får litt dårlig "vibber" for firmaet når de kaller Suzukis SDS-connector for noe slikt.
Men, det ser ut som de har veldig god kunnskap/er dyktige på å utvikle software for diagnose/tuning.
Men prisen er helt klart i overkant.
$3.198 for den "enkle" varianten og så $195 for hver programmodul du trenger.

Vis Medlemmets Profil

28 Re: Powercomander hvordan virker den? on Ons 2 Jul 2014 - 15:11

Har nettopp vært ute på langkjøring, da får man god tid å tenke på sykkelens egenskaper.
Jeg testet denne Nitro-saken, først for 4-5 dager. Jeg kjørte ca 35 mil, og var ganske entusiatstisk, jeg synes sykkelen ble litt friskere mellom 2500-3500 rpm.
Mandag -tirsdag kjørte jeg 84 mil, og tenkte at "kanskje litt bedre .. med litt godvilje, men det må kunne gjøres bedre enn dette."
Jeg forstår at PC er det beste? denne for eksempel?
http://www.sporttour.com/products/2704-DynoJet-Power-Commander-III-USB-Suzuki-V-Strom-DL650-04-08-DL1000-02-08/
Er dette en ok pris og butikk?

Jeg har også klaget litt på sykkelens kjøreegenskaper.
Når det blir litt vind er den som en full russisk ballerina, tenk Boris Jeltsin.
Sykkelen fikk liksom litt sånne sjanglende, slarkede knær
Jeg ble anbefalt en såkalt Fork Brace. Den hadde stor innvirkning.
Sykkelen var mye mere stabil og forutsigbar .... og mindre skummel ... tror jeg, men da tenkte jeg .... "er det flere enkle og rimelige ting man kan gjøre som har like stor følt virkning"?
V-stromen er ganske nær å være en god sykkel, men ikke helt, på flere ting.
Har hørt snakk om progressive fjærer, har de stor betydning? ... eller merkes de bare av de mere aggressive av oss?
Hadde også lyst til å flytte styret litt, har hatt styreforhøyere liggende et par tre år, men da jeg visst ha andre vaiere og kabler ... blir ikke det litt for mye styr?

Vis Medlemmets Profil

29 Re: Powercomander hvordan virker den? on Ons 2 Jul 2014 - 16:17

Øøøh ... et par spm til
Når jeg bare daffer av sted i 50-60-70 med ca 3000 rpm, så hører jeg en raslende lyd fra noe roterende greier. Jeg tenkte jo på kjeden, men det virker ikke å komme derfra.
Lyden høres bare når jeg ligger å veksler mellom av/på gass ... ved pådrag og motorbrems hører jeg ingenting.
Det høres ut som om lyden kommer fra høyre side Question, kjeden på venstre.
Ved minste forandring av sittestilling, så høres ikke lyden mere. Sikkert pga vind og greier.
Kan det være på sin plass med en ventiljustering?

Er det meningen at en gammel mann med maskin-utdannelse som "alltid" har kjørt mc, skal vite, og gjøre dette selv? Suspect 

Kjeden ja ... det er jo no herk ... huske å smøre og dritt og lort.
Alltid når jeg skal justere kjeden, får jeg en følelse av at kjeden blir for slakk hvis jeg bruker Suzukis anbefalinger, sykkelen føles bedre om jeg strammer den litt ekstra. Omtrent halverer anbefalingene. Har ikke merket noe økt slitasje pga det. 
Skal du egentlig føle mye slark i gass-håndleddet pga kjeden?

confused Det går opp for meg at jeg ikke er en utpreget mc-entusiast, men bare en entusiastisk mc-forbruker.
Skulle ansatt en mekaniker.

Vis Medlemmets Profil

30 Re: Powercomander hvordan virker den? on Ons 2 Jul 2014 - 17:26

p-commander får andre ta....

progressive fjærer er ikke nødvendige men en service av gaffel er aldri feil(glidehylser)-eventuellt annen type/nivå olje.
raslinga er nok clutch-husets slark mot lammellene du hører-normalt med "litt" etter mange mil m drift..
kjenner litt mer "slakk" på gassen med mer slakk kjede ja..
20-30 mm hevning av styret pleier å gå uten å skifte noe...mål senter til senter på styreklemma/holderen- mulig jeg har et par du kan få hvis de passer.

Vis Medlemmets Profil

31 Re: Powercomander hvordan virker den? on Ons 2 Jul 2014 - 18:19

mekkern skrev:p-commander får andre ta....

progressive fjærer er ikke nødvendige men en service av gaffel er aldri feil(glidehylser)-eventuellt annen type/nivå olje.
raslinga er nok clutch-husets slark mot lammellene du hører-normalt med "litt" etter mange mil m drift..
kjenner litt mer "slakk" på gassen med mer slakk kjede ja..
20-30 mm hevning av styret pleier å gå uten å skifte noe...mål senter til senter på styreklemma/holderen- mulig jeg har et par du kan få hvis de passer.
Får kanskje ta løs på gafflene da ...
Cluthhuset, javel, så da er det greit, Flott.
Jeg vil ha slarken tilnærmet 0. Kanskje et særkrav, men jeg har så mange slarker og spasmer og andre tidsforsikninger fra håndleddet og videre opp at jeg trenger ikke flere
De styreheverne jeg har liggende er jo ca 70 mm, det er kanskje litt i overkant. "0-30 mm burde jo være både nok og ikke for mye.
Det var et meget elskverdig tilbud av Dem, Mr MesterMekker.
Styret er 22m tykt. Det er vel eneste variabelen?
Fortell hvordan vi ordner portoen så får du PM

Vis Medlemmets Profil

32 Re: Powercomander hvordan virker den? on Ons 2 Jul 2014 - 19:42

hvis c/c skruene er 38mm passer det..
hvis det er riktig mål så send adressa så putter jeg det i en "burka" og så kan du putte inn portoen på et nr du får..

men dobbeltsjekk skrueavstanden for det er ikke noe å gå på der.
ca20mm opp og ca15mm bakover.

Vis Medlemmets Profil

33 Re: Powercomander hvordan virker den? on Ons 2 Jul 2014 - 22:23

Ja sånn ja, selvfølgelig. Nei, det er bare 35 mm, så da ...

Vis Medlemmets Profil

34 Re: Powercomander hvordan virker den? on Man 7 Jul 2014 - 18:32

knutk skrev:
.....
Når det gjelder PowerCommander, som jo overskriften referer til, bruker man ofte å koble fra Lambdasonden, og da har man bedre kontroll på blandingen under alle situasjoner.
Anbefales det alltid å koble fra Lambdasonden ved bruk av ECU-tuning ...  scratch  eller er det mere for de med spesielle interesser?  scratch Har kanskje ikke den store betydningen?
Bare glæm at æ sporte ... æ har tenkt, å æ har konkludert. Det har ikke så stor betydning!

Vis Medlemmets Profil

35 Re: Powercomander hvordan virker den? on Tir 8 Jul 2014 - 23:56

jhn skrev:
knutk skrev:
.....
Når det gjelder PowerCommander, som jo overskriften referer til, bruker man ofte å koble fra Lambdasonden, og da har man bedre kontroll på blandingen under alle situasjoner.
Anbefales det alltid å koble fra Lambdasonden ved bruk av ECU-tuning ...  scratch  eller er det mere for de med spesielle interesser?  scratch Har kanskje ikke den store betydningen?
Bare glæm at æ sporte ... æ har tenkt, å æ har konkludert. Det har ikke så stor betydning!

Power Commander (PC) erstatter ikke ECU.
ECU samler inn grunnleggende data (turtall, lufttrykk, lufttemperatur, gasspårag m.fl) og utifra alle parameterne går så ECUs computer inn i en forhåndslagret tabell (Map) og finner ut at i gitte situasjon skal motor få så og så med bensin. Deretter sjekker den tilbakemelding fra LambdaSonde (LS) og etterjusterer.
Innsprøytingsdysene er satt under konstant tyrkk av bensinpumpa, og ECU styrer blandingen ved å variere dysenes åpningstid og hvor ofte de åpnes.

PC kobles inn på kabelen mellom dysene og ECU og analyserer den bestillte åpningstiden og hyppigheten. PC vet ingen ting om lufttrykk, motortemperatu eller andre parametre som styrer blandingen. Den sitter kun og analyserer hva ECU har kommandert til dysene, og modifiserer ved å legge til eller trekke ifra.

Om man har LS tilkoblet, hva skjer da?
La oss si at PC bestemmer seg for å fete opp blandingen. Denne oppfetingen blir registrert av LS og sender beskjed til ECU at blandingen er for feit, og ECU magrer blandingen
Dette magrere signalet fra ECU til innsprøytingsdysen blir fanget opp av PC, og lagt på littegrand (husk at PC har ingen anelse om hva som skjer utover at den nå ser en bestilling på litt mindre bensin). PC legger så litt på (dvs åpningstiden til dysen forlenges) og resultatet evalueres på nytt av LS.
Er blandingen fortsatt for rik vil ECU redusere blandingen ytterligere, og slik går runddansen, helt til ECU er fornøyd. Så selv om PC legger på litt ekstra, vil dette bli motkompensert av ECU ved at den bestiller tilsvarende mindre, basert på tilbakemeldinger fra LS.

Så for å gjøre en lang historie kort: Skal du bruke PC, og få nytte av den, må du koble fra LS.

Vis Medlemmets Profil

36 Re: Powercomander hvordan virker den? on Ons 9 Jul 2014 - 5:17

Det skal du ... du e flink. Meget bra forklart

Vis Medlemmets Profil

37 Re: Powercomander hvordan virker den? on Lør 12 Jul 2014 - 1:46

det var veldig fint og riktig forklart  av knutk  cheers 
I hobbybilen (TVR) har jeg en programmerbar ECU med en bredbåndslamda som tilbakemelder blandingen.Tiden går og den Emerald ECUen som jeg kjøpte i 2007 er noen år gammel nå. Med den ECUen har jeg  kontroll på alle parameterne for motoren som tenning og bensintilførsel og litt mer. Tilbakemeldingene fra lamdasonden og hvordan ECUen skal lære av dette er definert i en matrise som det er enkelt å endre på hvis man kobler til en laptop. Alle parametre i ECUen kan forøvrig endres på hvis man kobler til en laptop... Best funker det med en laptop med RS232 port, kjekt å ha en gammel datamaskin  Very Happy 
Nok om det, er ikke powercommander og slike piggybackløsninger veldig, veldig, veldig gammeldags ?

Vis Medlemmets Profil

38 Re: Powercomander hvordan virker den? on Ons 23 Jul 2014 - 13:02

Det var ikke så stor aktivitet her inne for tiden, så det kan sikkert ta tid før jeg får svar men likevel ... jeg har nå montert denne http://www.mc-land.no/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=229&products_id=1360
Det står at man skal koble vekk eksos-ventilen. Jeg antar det er den som finnes i sammenkoblingen mellom de to eksosrøra, like foran bakhjulet. Dette er en metallsak som ikke ser ut til å bare kunne plugges ut ... kan jeg bare kutte hele dritten? ... eller kan det skje at jeg vil koble den til igjen senere?

Ellers ser det ut til at USB-kabelen ikke funker ... må kanskje vente på en ny

Vis Medlemmets Profil

39 Re: Powercomander hvordan virker den? on Ons 23 Jul 2014 - 17:21

Jeg tester for tiden ut denne på min B-King(dvs ikke jeg men broder som bruker den).
Står ikkenoe i monteringsanvisning om eksosventil, men derimot å "disable" lambdasonde/PAIR mener jeg å huske.
Det er ikke påkrevet, men dersom du vil at modulen skal håndtere AFR/innsprut både i IAP og TPS "range" må du gjøre det. (Jeg har "blokket" PAIR med "block off plates").
Jeg velger å la ECU håndtere "closed loop" og skal mappe TPS (50-100%) på dyno seinere i høst via FI-Tuner software(som er vedlig likt software for Powercommander).

Er litt usikker på hvordan FI-Tuner faktisk fungerer (via Yosh-connector som igjen er koblet til ECU).
Utvikler Norbert hos Healtech svarte ikke på det da jeg spurte om det.
Dette er muligens en variant av "piggyback", men da direkte mot ECU og ikke på injectorene slik Powercommander/Bazzazz fungerer.
Fordelen med dette er at det tar veldig mye kortere tid hos en dynooperatør kontra å reflashe ECU x antall ganger.
Når max/optimal effektkurve er testet ut via f.eks. FI-Tuner er det enkelt å bruke prosentendringer i modifsert map i TPS map og reflashe ECU (og fjerne FI-TUner modulen).

Når det gjelder Suzuki ECU skal det visstnok finnes (enda) ett sett maps som kan modifiseres i ECU via Yosh-connector. Dette er da permanent, men er "realtime" og effektivt i forhold til reflash av ECU (som krever en annen framgansmåte via interface/ECU-pins).
Probikes Biktech Fuel adjuster fungerer på denne måten (har dette også men har valgt å satse på Healtechs modul i år).

Sist endret av Kongen den Ons 23 Jul 2014 - 19:37, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

40 Re: Powercomander hvordan virker den? on Ons 23 Jul 2014 - 19:21

Her .. http://healtech-electronics.com/docs/FIT_S01_InstallGuide_en.pdf .. står:

"If there’s an “EX” mark in the table shown for your bike, check and make sure
the Exhaust valve is in the fully open position.
Otherwise, disconnect the cable from the exhaust valve and the spring will
force it open. (Alternatively, if you have the Suzuki SDS tool or HealTech OBD
Tool, under “Active tests”, open the exhaust valve before you cut the wire
shown in the table above. This will ensure that the valve is open and stays
open at all times.) Note: it can happen that the Exhaust valve has been
removed or bypassed already on your bike by a dealer, especially if you have
an aftermarket exhaust."

Jeg får ikke kontakt mellom PC og FI-enheten. Jeg har reklamert så det løser seg sikkert ... og nå, på hytta.
 Idea Kanskje ny kabel i postkassa når jeg kommer hjem ... noe å glede seg til Question  ...  kanskje  Neutral

Vis Medlemmets Profil

41 Re: Powercomander hvordan virker den? on Ons 23 Jul 2014 - 19:36

OK.
Da er det å anse som ett bra tips og ikke noe du må gjøre noe med. Sjekke/"disable" eksosventil.
På en tidligere sykkel jeg hadde (Z750) så koblet jeg bare fra wirene fra servomotor til ventilen.
Den er jo fjærbelastet i "fully open", men er jo ikke tilstede når du skifter til "trimmpotte" :)

Vis Medlemmets Profil

42 Re: Powercomander hvordan virker den? on Ons 23 Jul 2014 - 20:00

jhn skrev:Det var ikke så stor aktivitet her inne for tiden, så det kan sikkert ta tid før jeg får svar men likevel ...

Så feil kan man ta  clown 

Det er stille for tiden,men tror ennå vi har til gode at noen ikke har fått rimelig raske og gode svar på seriøse ting det lures på.

Er det noe fart i det borte hos høvdingen? Selv har jeg gått litt på tomgang her inne,det er sikkert varmen som tar på  

43 Re: Powercomander hvordan virker den? on Ons 23 Jul 2014 - 22:26

jhn skrev:
Jeg får ikke kontakt mellom PC og FI-enheten. Jeg har reklamert så det løser seg sikkert ... og nå, på hytta.
 Idea Kanskje ny kabel i postkassa når jeg kommer hjem ... noe å glede seg til Question  ...  kanskje  Neutral

Glemte å kommentere denne. :)

Hva slags PC/laptop er det du prøver med?

Som en kuroisitet fikk jeg "connect" med en gang med min "gamle" (2010) Acer 11'', mens en 2014 MacBook Pro var litt mer "vrien" (ikke overraskende kanskje).
Boot'et jeg direkte til Win 8.1 (Bootcamp) virket Healtech SDS (diagnose), men Fi Tuner vil ikke "connecte".
Men når jeg kjørte Win 8.1 via Parallells Desktop virket begge to helt fint.
:)

USB interface/drivere kan være så ymse...

Vis Medlemmets Profil

44 Re: Powercomander hvordan virker den? on Tor 24 Jul 2014 - 12:01

Faan jeg har detti helt ut, kanskje blitt for gammel  Question 

Vis Medlemmets Profil

45 Re: Powercomander hvordan virker den? on Søn 27 Jul 2014 - 0:39

custom skrev:Faan jeg har detti helt ut, kanskje blitt for gammel  Question 
hmm, detti helt ut, neida, det er jo bare å koble en pc til sykkel eller bil, og så sitte og vente på at datadritten ikke får kontakt med kjøretøyet.  Twisted Evil  Grrr.
Gammel laptop med RS232 port har vist seg å virke best mot ECUen i min bil, RS232 overgang til USB faller ut når man minst ønsker det.  Twisted Evil

Vis Medlemmets Profil

46 Re: Powercomander hvordan virker den? on Man 25 Aug 2014 - 12:13

Kongen skrev:
jhn skrev:

Glemte å kommentere denne. :)

Hva slags PC/laptop er det du prøver med?

Som en kuroisitet fikk jeg "connect" med en gang med min "gamle" (2010) Acer 11'', mens en 2014 MacBook Pro var litt mer "vrien" (ikke overraskende kanskje).
Boot'et jeg direkte til Win 8.1 (Bootcamp) virket Healtech SDS (diagnose), men Fi Tuner vil ikke "connecte".
Men når jeg kjørte Win 8.1 via Parallells Desktop virket begge to helt fint.

USB interface/drivere kan være så ymse...
Har vært lite hjemme i sommer, men endelig har jeg fått denne dingsen til å virke. I går.
At USB interface/drivere kan være så ymse stemmer godt, jeg bruker en 2 år gammel Acer som har et periodisk problem med USB. Mens jeg prøvde å få kontakt, fikk jeg en melding opp på skjærmen fra F1-programmet ... usb-kabelen lå muligens for nær sykkelens tenningsenhet, og det kunne skape problemer ... jeg var litt for snar til å trykke "OK",  jeg rakk ikke å registrere hvilke problemer, og for hvem.
Jeg flyttet PC fra midt oppå motor/ramme til bagasje holder, og alt var i orden.

Dingsen ser ut til å fungere utmerket, jeg lastet ned et map for v-strom med originalt luftfilter og eksos.
Først la jeg ikke merke til noe som helst og følte meg nærmest lurt ... men så gikk det opp for meg at jeg lå omtrent et gear høyere etter landeveien, enn normalt.
Det anvendelige turtallsområde har utvidet seg kanskje ..ee .. 1500 r/pm ... nedover. Meget bra.
Fra 3-4000 og oppover merket jeg ingen forskjell, bortsett fra at motoren kanskje høres/føles litt sunnere ut jevnt over.
Absolutt verdt de 15-1600 kronene. bounce

Vis Medlemmets Profil

47 Re: Powercomander hvordan virker den? on Man 25 Aug 2014 - 12:21

Bra jobba!
Takk for tilbakemelding.

Vis Medlemmets Profil

48 Re: Powercomander hvordan virker den? on Man 25 Aug 2014 - 21:23

Ikke dårlig.

Men hvordan klarer du å ligge "omtrent" et gear høyere? clown

49 Re: Powercomander hvordan virker den? on Man 25 Aug 2014 - 22:36

KliffArne skrev:Ikke dårlig.

Men hvordan klarer du å ligge "omtrent" et gear høyere? clown
He he, jeg så den komme ... og at det var du var heller ikke overraskende.
Men for å svare .. av og til et gir høyere, av og til ikke. Det blir jo ikke eksakt ett gir høyere?
Så ...kranglefant ... hvordan skulle jeg sagt det?

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 2]

Gå til side : Previous  1, 2