Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

skrotnissebua.

Gå til side : Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 10, 11, 12  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 6 av 12]

126 Re: skrotnissebua. on Tor 24 Des 2015 - 14:27

Fra skrotnissebua til kun nissebua... santa
Ha en fin jul i verkstedet, håper du får gjort litt der. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

127 Re: skrotnissebua. on Lør 26 Des 2015 - 19:57

Ja nå er det "romjul" og tid for litt "juleverksted"...

ute er det blitt litt under 0 endelig(tørrere)..men frostsikringen i "mc-lageret"(outdoor) holder tempen litt høyere så det holder seg tørt uansett..

tok ingen tjangser når foringen skulle inn men tok det med på jobben for der er det hyd-presser..

men det var helt unødvendig.
Foringen i fryseren et døgn på -30grader og sylindren på rundt 90 grader så skled den rett på plass av egen vekt..
bare å være kjapp med innretting før den satte seg..jess helt rett...

eneste som gjenstår er å frese av 0,25mm slik at den har rett høyde.
Dette er nok viktigste grunnen til at det ikke leveres/skal byttes foringer-Det er ingen foringer som er like tykke i "toppringen".

Stempel har også ankommet-venter på krysspinne ennå-sporingen sier den soler seg i Miami Florida...

Vis Medlemmets Profil

128 Re: skrotnissebua. on Lør 26 Des 2015 - 21:26

Har vært innom mitt eget juleverksted idag, det var også fint og det er lite julepynt der også. Ikke engang en tom juleøl  rendeer
Den gangen jeg kjørte TZ250 kjøpte jeg deler rett fra Japan. Deler som er obsolete må man jo ut på ebay for å finne, men for lagervare Very Happy

Vis Medlemmets Profil

129 Re: skrotnissebua. on Søn 27 Des 2015 - 6:49

Når en skal holde på med rene deler må en ha rent underlag...(som ikke riper pakningsflater)

på med "moddet" tang..

inn med pinsett...

og der var låsekonene ute...

en ventil ute...

lurer på om jeg skal blåse over noen av delene med Natriumbikarbonat?
har funnet et par firmaer som leverer passe grovhet på midlet.
Bla:"sodablasting"

ser jo ut til å funke?

Vis Medlemmets Profil

130 Re: skrotnissebua. on Søn 27 Des 2015 - 7:31

mekkern skrev:

Baketråd dette og ?? affraid

Men ellers knallfin tråd å følge med på. cheers

Vis Medlemmets Profil

131 Re: skrotnissebua. on Søn 27 Des 2015 - 12:31

mekkern skrev:

Bla:"sodablasting"

ser jo ut til å funke?

Har brukt Sodablast for lakkfjerning.

Brukte den til å fjerne grunning som ikke kjemisk fjerning tok. Der var rustflekker under grunningen. Sodablaster fjernet grunningen, men ikke rustflekkene.
Tipper du greier å fjerne sot fra toppen, men det vil ta tid, og om man må kjøpe inn tilpasset blåseutstyr og blåsemiddel blir det relativt dyrt. Brukte 50kg blåsemiddel for å fjerne grunning fra tank + setedyne på min 90S. Gjorde dette i friluft, og det føyk over alt, men lot seg spyle bort med vann.
Benyttet utstyr fra Gasolin.no

Nøkkelordet for sodablast er Skånsomt. Dog blir effektiviteten deretter.

Vis Medlemmets Profil

132 Re: skrotnissebua. on Søn 27 Des 2015 - 13:20

Tenkte primært på ventiler og ventilseter.men skal sjekke et par kjemikalier først..Disse krever skikkelig værneutstyr da det er mye syre i dem.BREX -DE-RUST og nesten identisk.. i tillegg til ultralydrens muligheter på ventilene men toppen går ikke oppi..
Har utstyr jeg kan benytte til blåsing, og tror jeg greier meg med en 25kg sekk til dette.

Vis Medlemmets Profil

133 Re: skrotnissebua. on Søn 27 Des 2015 - 13:46

mekkern skrev:Tenkte primært på ventiler og ventilseter.men skal sjekke et par kjemikalier først..Disse krever skikkelig værneutstyr da det er mye syre i dem.BREX -DE-RUST og nesten identisk.. i tillegg til ultralydrens muligheter på ventilene men toppen går ikke oppi..
Har utstyr jeg kan benytte til blåsing, og tror jeg greier meg med en 25kg sekk til dette.

Ser frem til å se bilder fra "før og etter", og generelt hvordan sodablaster funker på brente og sotede flater bounce

Vis Medlemmets Profil

134 Re: skrotnissebua. on Tir 29 Des 2015 - 6:40

Prøvd på noen smådeler med sodablåser. Fjerner faktisk lakk ganske greit, men ikke noe av korrosjonen som var under. Er nok fint til større karosserier med svært blåseutstyr, med rengjøring til strøkent metall; fikk ikke det inntrykket.

Vis Medlemmets Profil

135 Re: skrotnissebua. on Ons 30 Des 2015 - 0:39

Pelsen la ut bilde av havarert del...

Her er en jeg "moset" da jeg skulle teste noe "lurt"...

Del 1 på siden..
Drev/geardeksel.

utrolig hva en kan sprake sammen med litt tolmodighet...

bruker den delen ennå....

Vis Medlemmets Profil

136 Re: skrotnissebua. on Ons 30 Des 2015 - 9:37

Fikser du denne råden også da ?

Razz

Var å kikket på en slik sodablåser på Jula i går men lot det være siden det ble skrevet her at den ikke tar rust og gidder ikke å bruke en 1000 lapp på noe jeg egentlig da ikke har bruk for. Har du fått prøvd med soda på toppen(i forbrenningsrommet)?

Vis Medlemmets Profil

137 Re: skrotnissebua. on Ons 30 Des 2015 - 9:57

Skulle nok fikset det,men det mangler EN del ser jeg og DA går det ikke... lol!

nei er ikke alt en får fikset..

Har ikke testet noe "baking" ennå..
skal først sjekke noe kjemi for å se hva som blir tilbake da...
men nå har jeg demontert alle ventiler -både gammel og ny topp. så jeg har litt deler å teste på før jeg tar de delene jeg skal bruke.
eksosventilene fra havariet var veldig sotet....tror nok den går for fett også...

De innsugsventilene som "den sinna flua" hadde herjet med er jo kandidater til litt testing av hva som spiser metall og ikke...

Vis Medlemmets Profil

138 Re: skrotnissebua. on Ons 30 Des 2015 - 10:35

Du får holde oss oppdatert på dette med de kjemikaliene, latmanns arbeid er alltid av interesse Very Happy
Min erfaring er at det er lite som fjerner karbon(sot/koks) fra ventiler og annet enn mekanisk fjerning. Men har fått to kanner med no snabelstoff av broder'n som de bruker ute på plattformene og boreskip til rensining av rør. Disse er jo snille med alt av legert stål men spiser alt annet til frokost. Husker ikke navnet på stoffene nå men er noe syrestærsj, det ene er vel noe sitronsyre og det andre er noe som tærer opp aluminium ganske så raskt og fjerner karbon ifølge broder'n. Må bare få tak i noen egnede beholdere samt tette vernebriller og tykke gummihansker før jeg får testet noe av dette.

Vis Medlemmets Profil

139 Re: skrotnissebua. on Ons 30 Des 2015 - 18:34

mekkern skrev:Skulle nok fikset det,men det mangler EN del ser jeg og DA går det ikke... lol!

nei er ikke alt en får fikset..

Har ikke testet noe "baking" ennå..
skal først sjekke noe kjemi for å se hva som blir tilbake da...
men nå har jeg demontert alle ventiler -både gammel og ny topp. så jeg har litt deler å teste på før jeg tar de delene jeg skal bruke.
eksosventilene fra havariet var veldig sotet....tror nok den går for fett også...

De innsugsventilene som "den sinna flua" hadde herjet med er jo kandidater til litt testing av hva som spiser metall  og ikke...

Kalk granulat er det beste å fjerne sot i kanaler og forbrenningsrom, vask delene i varmt vann etterpå og alle rester av kalken forsvinner. Går også å blåse med glasskuler, men vanskelig å fjerne alle glasskuler. Bruker et billig kabinett til kalkblåsing, kalken kan brukes noen omganger og er billig.
Brukes gjerne også til å fjerne uønsket tagging og graffiti.
Ventilene på disse FZR/YZF modellene er av smør og tåler ikke noe som helst av sliping med pasta før en er gjennom Stelitt belegget. Eksos ventiler kan til nød lappes inn med fin lapping compound. Er veldig viktig å ha freshe ventilseter på disse motorene.

Vis Medlemmets Profil

140 Re: skrotnissebua. on Ons 30 Des 2015 - 23:18

Så de er belagt med"stellite" og ikke herdet- dette ante meg da temperaturen ville ta herdingen..

Nå ser det ut til at ventilene/toppen jeg kjøpte er strøkne så det er bare en lett "lapping" for å rense overflaten som skal til.

men det er MYE å rense opp i kanalene inn og ut på toppen som vil øke flow. Overganger fra ventilseter til støp,også rundt ventilene i forbrenningsrommet.
så jeg får ta et par dager og pusse og frese og tilpasse innsug/kanaler/vinkler/overflater.

Eneste en ting jeg lurer på:
På disse 5 ventilerne -er flow til midtre innsugsventil "strupet" til fordel for de to andre?? for øket flow på de andre, da den i midten naturlig får mest?

Ser også at det oppstår mest riper/slitasje i sylinderne ved den midtre innsugsventilen på alle sylindrene.
Tror nok jeg vil konkludere med at disse 5 ventilers motorene er unødvendig kompliserte i forhold til ytelse..

dette er nok "fremtiden" for forbrenningsmotoren.
https://en.wikipedia.org/wiki/Camless
og
https://www.youtube.com/watch?v=f4p-55a3WV8

Geniale systemer som muliggjør forskjellige kamtider helt etter eget ønske...
DA kan vi justere"alt" elektronisk i benk eller "on road"

Men det må komme NÅ før "miljøekstremistene" ødelegger hele morroa..

Vis Medlemmets Profil

141 Re: skrotnissebua. on Fre 1 Jan 2016 - 11:02

Blåste med "bakepulver" fra Jula.
En topp + ventiler = 2kg blåsemiddel og en gammel mod sandblåser(liknende)-

Boret et 2mm hull i "stigerøret" litt fra toppen slik at bakepulveret ikke blir helt kompakt inn i dysa.

resultatet ble helt greit synes jeg-selv om det er et par helgedager jeg ikke la merke til...

Edit bildeadresser.

Sist endret av mekkern den Fre 1 Jan 2016 - 14:48, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

142 Re: skrotnissebua. on Fre 1 Jan 2016 - 14:00

Overrasket, positivt overrasket bounce

Mener du at du brukte en "normal" sandblåser bare med det luftehullet i stigerøret?
Jula har blåsepistol, har såvidt prøvd den, men ikke hoppet på noen skikkelig jobb med den ennå. Men måtte stadig "banke" den, kanskje litt kompakt soda i sånt spinkelt redskap?

Vis Medlemmets Profil

143 Re: skrotnissebua. on Fre 1 Jan 2016 - 14:51

joo skrev:Overrasket, positivt overrasket bounce

Mener du at du brukte en "normal" sandblåser bare med det luftehullet i stigerøret?
Jula har blåsepistol, har såvidt prøvd den, men ikke hoppet på noen skikkelig jobb med den ennå. Men måtte stadig "banke" den, kanskje litt kompakt soda i sånt spinkelt redskap?

Eneste "problemet" er at pulveret ikke "renner" godt inn mot stigerøret, men hvis en beveger blåseren litt så går det bra til den er nesten tom- da må en riste den litt eller etterfylle, men da er det ikke mer enn ca en dl igjen heller da..

Muligens ikke det beste "bakepulveret" men gjorde nytten.

Vis Medlemmets Profil

144 Re: skrotnissebua. on Lør 2 Jan 2016 - 2:10

prosjekt "spesialbrille"

1,5+ og et ekstra par med 2+..

Litt frempå nesa så ser jeg over brilla/ne, ev gjennom og med "closeup" gjennom begge...nærgrense på 12cm....
kjekt når en er intressert i små deler eller overflater...kombineres dette med et 8x forstørrelsesglass avsløres det meste....

Vis Medlemmets Profil

145 Re: skrotnissebua. on Lør 2 Jan 2016 - 10:57

Sånne nriller skulle æ også hatt.
Julegaveønske til neste år

Det var særlig den justerbare optikken æ falt for

Vis Medlemmets Profil

146 Re: skrotnissebua. on Lør 2 Jan 2016 - 19:16

Jompa skrev:Sånne nriller skulle æ også hatt.
Julegaveønske til neste år

Det var særlig den justerbare optikken æ falt for

Kjører "hai tækk" linjen i år.. Cool

Vis Medlemmets Profil

147 Re: skrotnissebua. on Man 4 Jan 2016 - 17:48

Siden det er såpass mye støpeflass og hakk og kanter så tenkte jeg det var greit å glatte over litt..
Men det er viktig at ikke overflaten blir FOR glatt da bunndraget/delgass/respons blir dårligere da bensindråpene klamrer seg til helt glatte flater..

men en må også passe på ventilsetene slik at man ikke glepper og freser over disse i samme slengen når man bruker "powertools". messing er fint til dette.

så får en begynne med innsugsiden og tilpasse dette til innsugene og glatte over-her er jeg ikke ferdig på en stund da jeg må "justere litt på kanalene også..

Vis Medlemmets Profil

148 Re: skrotnissebua. on Man 4 Jan 2016 - 18:29

Dette ser jo bra ut i mine øyne. Har du "flow bench" også?

Vis Medlemmets Profil

149 Re: skrotnissebua. on Man 4 Jan 2016 - 18:38

Man kan vel bruke srøvsuger og vakummeter.

Vis Medlemmets Profil

150 Re: skrotnissebua. on Man 4 Jan 2016 - 20:12

mortal skrev:Dette ser jo bra ut i mine øyne. Har du "flow bench" også?

Jompa skrev:Man kan vel bruke srøvsuger og vakummeter.

Nei har ikke benk.
klart en kan "bygge" en benk men når det er såpass sjelden en gjør slike jobber(stort sett eget bruk) og en ikke skal "ta den helt ut" så holder det med å gnikke over/ta vekk det en vet (av erfaring) hjelper.(slakke svinger/rette ut- fjærne step, ujevnheter og overganger) at en kan "se for seg"/forstår hvordan gass oppfører seg i rør og kanaler hjelper også litt.
så det har "funket" på "frihand" også..

har "portet" mange 2t motorer-0,8ccm til 750ccm
og på 4t har jeg portet opel kadett 1200(siamesiske insugskanaler) og ascona/manta 2000 "nasjonal"motorer, Ford "kent" 1300/1600/1600 turbo, 2000doch 8v ombygget til gassere.
Honda cb100-xl600.
Suzuki gs750-1000.
Kawasaki gt750.
Yamaha`n er jeg ikke ferdig med så....

Det mest spesielle motoren jeg har "moddet" er en Puch..litt spesiell konstruksjon...
Dobbeltsylinder

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 6 av 12]

Gå til side : Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 10, 11, 12  Next

Similar topics

-

» skrotnissebua.