Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

skrotnissebua.

Gå til side : Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 9 av 12]

201 Re: skrotnissebua. on Man 29 Feb 2016 - 0:14

Jompa skrev:Ok, jeg har fått med meg at en, eller var det flere ventiler ikke stod i senter i forhold til "bøttene".
Men har ikke fått med meg hvorfor.
Skjeve ventilstammer, skadde seter eller noe helt annet ?

Toppen består av 2 deler:
en del med ventiler og fjærer og en del oppå som holder kammer og "ventilhetter"
Motoren er en YZF1000 Thunderace-når tidligere eier fikset på motoren skiftet han "kamkassa" pga dårlige kamlager.
Kamkassa kom antaglig fra en FZR1000 "exup"- på disse motorene sitter eksosventilene 2 mm nærmere hverandre,det er ikke lett å se før en monterer..
Derfor sentret ikke eksosventilene og motoren havarerte.

Når jeg monterte den "nye" toppen brukte jeg den kamkassa som satt på motoren, for den var strøken i kamlagrene-men når jeg skulle montere eksosventilene fant jeg at noe var feil.....
så nå monterte jeg den kamkassa som medfulgte toppen jeg kjøpte-selv om den ikke er helt strøken i lagerbukkene...
Nå har jeg bestilt meg 22 ekstra shims,, hvis noen trenger å bytte et par shims (7,48mm) i kurant størrelse så har jeg liggene.

Vis Medlemmets Profil

202 Re: skrotnissebua. on Tor 17 Mar 2016 - 13:11

Ja -her har det vært stille en stund...
litt mye arbeid og styr..

men har benyttet tiden godt da... tongue
Trimmet "klassisk" lommelykt:

Med ei grei LED pære så ble det lys i nostalgilampa gitt... Very Happy

Har arbeidet på "kamikaze" også innimellom og det nærmer seg der også...
kommer bilder litt senere..

Vis Medlemmets Profil

203 Re: skrotnissebua. on Fre 18 Mar 2016 - 17:19

etter jeg fikk shimssettet var det tid for shimsing..

en oversikt over hva og hvor.

så var det å bytte ut litt..

og finne ut at jeg måtte bestille flere shims...jaggu var det mange like...

og så måtte jeg lage meg "guffe" til alle kamdelene som skal ha "molybdendisulfidolje"..
lages av molybdisulfidfett og motorolje, med en skvett med sinkholdig "camlube".

doseres med engangssprøyte for minst mulig griseri.

Vis Medlemmets Profil

204 Re: skrotnissebua. on Fre 18 Mar 2016 - 22:21

clown  Tips: frese ventilseter i litt ulike dybder så det blir litt spredning i shimstykkelser.

Vis Medlemmets Profil

205 Re: skrotnissebua. on Søn 20 Mar 2016 - 9:14

pelsen skrev:clown  Tips: frese ventilseter i litt ulike dybder så det blir litt spredning i shimstykkelser.

Nja... Polakken leverer billige shims-mye enklere.. tongue

Vis Medlemmets Profil

206 Re: skrotnissebua. on Søn 20 Mar 2016 - 9:59

Ja så var tiden kommet til montering av sylinder og topp..

men en må ha en stempelringkompressor eller 4...
har en rull med patentbånd som er rundet fint på ene siden-dette fungerte over all forventning sammen med litt assistanse fra guttungen.

litt rensk av pakningsflate etter malejobben nå så...

shit -putte inn et par kamaksler med holdere også..

veiva i posisjon:

kammene i posisjon( strammer ikke montert/slakk kjede i bakkant)

Mye rar merking på lagerbukkene??

Det kommer av at jeg har brukt lagebukkene fra den havarerte toppen på den "nye"  montert bak frem:1 på 4-2 på 3-3 på 2 og 4 på 1, dette for å treffe "offset" på center av kammene.
Etter mye måling og prøving fant jeg ut at kambukkene på toppen jeg kjøpte ikke passet skikkelig (ikke alltid det en kjøper brukt er helt 100% riktige deler Shocked Laughing )
fikk ikke kammene til å rotere "fritt nok"
Nå derimot ser alt ut til å være innenfor akseptabelt.

Vis Medlemmets Profil

207 Re: skrotnissebua. on Søn 20 Mar 2016 - 11:03

Så var toppdekselet også på plass...

Da er det bare å montere alle deler "uttapå" motoren og litt generell kontroll av sykkel.

Men må også ha en runde med forgasserne da det var et par løse stag på de.

OG et sett nye plugger- kjører på med et sett NGK iridium på denne også så holder det noen år.....

4 stk med frakt fra :http://www.gsparkplug.com/
kommer på rundt 300kr.

Vis Medlemmets Profil

208 Re: skrotnissebua. on Søn 20 Mar 2016 - 12:21

Her går det unna gitt :)

Mye snadder på den nettsiden du linka til. Hvordan er de på frakt, tenker påfrakttid og fraktpriser.

Vis Medlemmets Profil

209 Re: skrotnissebua. on Søn 20 Mar 2016 - 15:24

Bromm skrev:Her går det unna gitt :)

Mye snadder på den nettsiden du linka til. Hvordan er de på frakt, tenker påfrakttid og fraktpriser.

Ca ei uke og litt over 3 pund i frakt for 4 plugger. slipper UK tax når du plotter inn norway.
kjøpt mange ganger der. king

Vis Medlemmets Profil

210 Re: skrotnissebua. on Søn 20 Mar 2016 - 17:04

En drivandes slegge-mekkanikker du Mekkern cheers Håper Mottorn holder denne gangen, ser du har tetta innsuga, det var lurt så ikke Fluene Shocked kommer inn Very Happy

Vis Medlemmets Profil

211 Re: skrotnissebua. on Søn 20 Mar 2016 - 17:37

satser på luftfiltere på plass før fluene våkner...

det var værst på eksossia... mulig må ha netting i utblåset mot veps-sikkert en "yellow jacket"..

Edit:
gamle acer laptopen med Vista fikk Ubuntu i går også... fikk nytt liv med 64 bit og mulig å bruke alle 4gig m ram.. jaggu 9 år gammel alt... Shocked tiden flyr..

Vis Medlemmets Profil

212 Re: skrotnissebua. on Man 21 Mar 2016 - 7:19

må handle nye plugghetter til Honda cb 900c`n også.
når det ikke lenger er kontakt i gjennom er det nok forklaring på dårlig gnist...

dessuten trenger jeg ikke så mye motstand i plugghettene når pluggene har motstand innebygget.

Litt dårlig konstruksjon synes jeg..

Vis Medlemmets Profil

213 Re: skrotnissebua. on Man 21 Mar 2016 - 7:33

mekkern skrev:må handle  nye plugghetter til Honda cb 900c`n også.
når det ikke lenger er kontakt i gjennom er det nok forklaring på dårlig gnist...

dessuten trenger jeg ikke så mye motstand i plugghettene når pluggene har motstand innebygget.

Litt dårlig konstruksjon synes jeg..

Ikke så rart at den ikke virker, den er jo sprukket Shocked

Spøk til side.
Takk for at du legger ut såpass detaljerte bilder, beskrivelser og deler dine kunnskaper.

Ikke at jeg har ambisjoner om tilsvarende, men for oss med kun Prøyserjern i huset er det interessant å se hvordan de "andre" gjør det. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

214 Re: skrotnissebua. on Man 21 Mar 2016 - 9:16

mekkern skrev:
gamle acer laptopen med Vista fikk Ubuntu i går også... fikk nytt liv med 64 bit og mulig å bruke alle 4gig m ram.. jaggu 9 år gammel alt... Shocked tiden flyr..
Ubuntu bruker jeg hjemme på stasjonærPCen, den har aldri sett noe fra microsoft så jeg vet ikke forskjellen. Men det funker fint.

Motstand i høyspenten er det lurt å tenke på når man modifiserer, jeg har kabler med motstand, hetter med motstand samt plugger med motstand. Ikke lurt å kombinere alt dette. What a Face
Til magnettenning skal man jo ha minst mulig motstand for å få start. Og så har jeg byttet fra magnet til elektronisk tenning...lett å gå i surr etterhvert. Den elektroniske tenninga er ikke spesielt glad i kabler og hetter fra magnetoppsettet tror jeg, den skal ha ett ledd med motstand ifølge produsenten.

Vis Medlemmets Profil

215 Re: skrotnissebua. on Man 21 Mar 2016 - 10:29

pelsen skrev: Den elektroniske tenninga er ikke spesielt glad i kabler og hetter fra magnetoppsettet tror jeg, den skal ha ett ledd med motstand ifølge produsenten.

Dette er for å hindre "støy" som faktisk kan forstyrre ecu og annet utstyr-det er ingen annen grunn.
det holder lenge med pluggen som også er den mest effektive plasseringen-nærmest gnisten(mindre "antenne" for støyen)

Vis Medlemmets Profil

216 Re: skrotnissebua. on Man 21 Mar 2016 - 10:55

mekkern skrev:
Dette er for å hindre "støy" som faktisk kan forstyrre ecu og annet utstyr-det er ingen annen grunn.
det holder lenge med pluggen som også er den mest effektive plasseringen-nærmest gnisten(mindre "antenne" for støyen)
Jeg hadde slik støy på classicraceren for 20 år siden, lett synlig med stroboskop, og det påvirket effekten jeg fikk ut av motoren. Jeg feilsøkte og byttet kabler og plugghetter, til og med byttet pick-up kabel til skjermet coaks. Ringte og snakket med produsenten i England, og han hadde ikke flere tips enn det jeg allerede hadde prøvd. Fant ikke ut av det, og problemet ble løst på den dyre måten med et annet tenningsanlegg.
Det som er litt rart er at jeg har satt det samme gamle tenningsanlegget på Bonnevillen nå, og nå er det helt stabilt uten støy. Alternator og likeretter er ikke det samme nå, men jeg prøvde jo den gangen med kun batteri for å eliminere støy fra alternatoren. Alt virker og ingen vet hvorfor...litt frustrerende egentlig. confused

Vis Medlemmets Profil

217 Re: skrotnissebua. on Man 21 Mar 2016 - 12:41

Du har sikkert ikke samme plugger som da?
det KAN være så banalt-jeg har opplevd at en motor nektet å gå bra/reint med ett pluggmerke.

nye plugghetter med bare 1Kohm:

startet lettere og kun "standard hondalyd"... clown (og et løst eksos innerrør på cyl 4-pling pling) renset forgassere for et år siden-ellers har jeg ikke rørt den siden jeg hentet den... affraid

"køstom"

Vis Medlemmets Profil

218 Re: skrotnissebua. on Tir 22 Mar 2016 - 7:36

mekkern skrev:Du har sikkert ikke samme plugger som da?
det KAN være så banalt-jeg har opplevd at en motor nektet å gå bra/reint med ett pluggmerke.

Kan hende det er så enkelt  Very Happy
Var en tur i verkstedet og vasket sykkern igår. Det ble ca 15 mil om søndag, med noen hundre meter på sølete grusvei. Best å få det reint i tilfelle det er noe salt i søla.
Pluggene er ikke de samme , før var det NGK B9ES, mens nå er det B8EGV, et par plugger jeg kjøpte til magnettenning. Mener de kom i røde esker med "Racing" skrevet på esken, men så lenge man handler hos Green er det jo overkommelig pris på slike også.  Very Happy
Hetter uten motstand, men motstand i kablene er det. Denne kombinasjonen ble ikke prøvd sist, hettene er ganske nye og kablene laget jeg for et par år siden av et sett som var kjøpt til bil men aldri montert.

Vis Medlemmets Profil

219 Re: skrotnissebua. on Tir 22 Mar 2016 - 10:10

Nå finnes der mange kombinasjoner av pluggkabel m/u motstand, ditto plugghetter og tennplugger.

Generelt, m. alle forbehold:

I motorenes barndom var det minst mulig motstand som var mantra. Man brukte magnettenning og spenningen til pluggen var ikke særlig sprek, så man trengte all hjelp man kunne få.

Etter hvert kom der 12V anlegg og batteritenning, og gnisten i tennpluggen ble sterkere.
Underveis begynte folk å få radioapparat i husene, og siden mange bodde nær veien var det irriterende å høre på sprakingen i radio hver gang noen kjørte forbi. Problemet ble løst med en motstand i systemet. Man fikk tennplugger med motstand, og man kunne få plugghetter med innebygget motstand. Brukte man begge deler samtidig ble det smør på flesk, og gnisten ble ofte for svak.

Høyspent spenning for tennpluggen blir generert ved å kutte strømmen brått i primærspolen, og denne brå endringen generer ved induksjon en spenning i sekundærspolen, med mage flere vindinger, og gir dermed en one-shot høyere puls som sendes til tennplugg. MEN døra slår begge veier. Denne ene høyspent pulsen til tennplugg stopper også brått og generer en induksjon tilbake til primærspolen, man kan tenke på det som en pendeleffekt. Her kommer motstand inn og bremser prosessen, omtrent som man bremser en pendel.

Ved introduksjon av elektroniske tenningssystem ble nødvendigheten av denne dempingen ekstra viktig siden returpulsen ga en høy spenning til bake (fly-back) som kunne overstige tyristorens maksverdi og drepe denne. Selv om man la inn overspenningsvern ville potensialet for ødeleggelse fortsatt være til stede.
Ved å lage kabler med karbonkjerne i stedet for kobber oppnår man både motstand i systemet og en fleksibel kabel (men den tåler tidens tann dårlig, bør byttes etter 10-15 år). (Trolig også billigere og de seller den dyrere = flere penger i lomma til produsenten)

Når man mekker egne kabler bør man derfor ha i bakhodet hvordan man skal introdusere motstand.

Som tommelfinger regel kan man forenkle og si at for anlegg med stifter er motstand i ett av komponentene (kabel/hette/plugg) nok til å dempe støy på naboens TV. Har man eldre veteran med svak gnist kan motstand, uansett hvor, bli for mye.
Er der elektronikk innblandet i systemet MÅ man ha en motstand, ellers er muligheten for å drepe anlegget stor, og naboens TV vil støye fælt (frem til motor stopper grunnet kaputt tenningssytem)

Vis Medlemmets Profil

220 Re: skrotnissebua. on Tir 22 Mar 2016 - 16:49

@knutk : meget godt forklart.
(savner en "liker knapp" på dette forumet)

Vis Medlemmets Profil

221 Re: skrotnissebua. on Fre 25 Mar 2016 - 6:47

Mens jeg venter på plugger så kan jeg montere litt til...

Nærmer seg...

Vis Medlemmets Profil

222 Re: skrotnissebua. on Fre 25 Mar 2016 - 8:29

Det er tid for forgassere.

men jaggu var det noe småtteri der også...
stagèt til akspumpa var falt av-og det manglet en bit der det skulle låses fast det var prøvd med en fix, men ikke godt nok...

jeg fant frem en passende bit jeg kunne klippe av og loddeutstyr og forlenget stag enden med 5 mm.

etter litt sølvlodding og filing kunne jeg bore et nytt låsehull og smekke det på med ny låsetråd.

Vis Medlemmets Profil

223 Re: skrotnissebua. on Fre 25 Mar 2016 - 20:45

ser bra ut, fint å kunne fikse ting. Very Happy  Er vel mer enn 30 år siden jeg loddet med sølv sist. Blir fint, og jeg loddet ankeret i Lucas magneten til Bonnevillen Cool Husker jeg prøvde å lodde clutchwire med sølv, funket jo som gull. Very Happy  Men den røk jo rett av med belastning, det går jo ikke å gløde wire hvis den skal brukes, da er den kass. Wirelodding her nå er med saltsyre for å fjerne sink, og så krafse wiren så den ikke går gjennom perlen, og så fylle på med loddetinn, ..med loddebolt mer varme skader wiren sunny

Vis Medlemmets Profil

224 Re: skrotnissebua. on Fre 25 Mar 2016 - 21:27

Samme med å lodde kabelkoblinger-hvis det er vibrasjoner vil det knekke der loddingen slutter....
men hvis en avlaster loddingen litt bortenfor er det greit.

Vis Medlemmets Profil

225 Re: skrotnissebua. on Fre 25 Mar 2016 - 22:17

loddinger gjør jeg bare på wire, Bremsewirekit er ikke å få tak i, men Venhill har jo clutchwirekit tilfeldigvis passer jo den på bremsen min.. Very Happy Very Happy

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 9 av 12]

Gå til side : Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12  Next

Similar topics

-

» skrotnissebua.