Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

skrotnissebua.

Gå til side : Previous  1 ... 8 ... 13, 14, 15  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 14 av 15]

326 Re: skrotnissebua. on Lør 6 Mai 2017 - 11:58

OK mekkern, da legger jeg evt overskuddsenergi i å studere andre ting. Takk Very Happy

Vis Medlemmets Profil

327 Re: skrotnissebua. on Lør 6 Mai 2017 - 18:38

mekkern skrev:
KliffArne skrev:
mekkern skrev:Da kan jeg fastslå at bastarden går bedre i år,, selv med gammel bensin..

Det dærre pratet om gammel bensin, jeg har vanskelig for å tro at det har så stor betydning. Når vi snakker om bensinen vi fylte siste turen før man parkerte året før.

tja.
starter og går greit-men merker momentet/effekt på 4-5-6 gear ved 7-10000rpm ikke er like bra før jeg har fylt "årets bensin"

Quote-Joo:
En sånn AFR-måler, er det noe en amatør kan klare å gjøre seg noe fornuftig nytte av når man diller med forgassere på gamle maskiner?

når en er kommet sånn cirka i nærheten med noe som ikke er "standard" så er en slik måler fin men "nytteverdien" på helt standard er nok begrenset.
For å optimalisere sykler som har "californiasyndromet"(supermager) er det et greit hjelpemiddel for finne effekten av endringer-hvor mye er nok/for mye.
Jeg har hentet en slik AFR måler på posten idag:
https://www.innovatemotorsports.com/xcart/product.php?productid=16391&cat=0&page=1
Tenkte å lage et overgangstykke mellom rør og potte som jeg kan sveise bungen til lambdan i, og så lage noe til å feste instrumentet på styret. Dette skal passe på flere sykler.
Så tegner jeg opp fire streker på gassrulla så jeg  kan se hvor mye gassåpning det er, denne infoen må man ha for å vite hvilken dyse som man måler på.
Så langt har jeg det klart for meg i teorien, hva jeg får ut av instrumentet i praksis gjenstår å se.
Og så ser det ut til at jeg kan bruke instrumentet på sykler med både pluss og minusjord. Ser ikke ut til at lambdasonden er jordet i eksosrøret, men deler jord med instrumentet. Med fleksible koblinger kan jo eksosrør være elektrisk isolert fra kjøretøyet.

Vis Medlemmets Profil

328 Re: skrotnissebua. on Fre 26 Mai 2017 - 23:57

Har puslet litt med CB900c..
den får ikke nok bensin over 7800rpm med rulla i bånn...

sjekket dem og ultralydvasket alle dyser og sjekket alle kanaler-fant ikke noe feil og satte den sammen og nesten ikke forskjell.
tror jeg må konstantere at "årets etanolsuppe" ikke inneholder like stor brennverdi som tidligere år.har bestilt større hoveddyser da problemet kun befinner seg på de siste par tusen omdreiningene og med spjeldet helt åpent.
sitter 105 dyser originalt og har handlet et sett med 115 og et med 120 men regner med det holder med 115 men har da et sett litt større hvis jeg skal modde 4-1 anlegget jeg har liggende til custom spesial.

Vis Medlemmets Profil

329 Re: skrotnissebua. on Lør 27 Mai 2017 - 1:49

mekkern skrev:Har puslet litt med CB900c..
den får ikke nok bensin over 7800rpm med rulla i bånn...

sjekket dem og ultralydvasket alle dyser og sjekket alle kanaler-fant ikke noe feil og satte den sammen og nesten ikke forskjell.
tror jeg må konstantere at "årets etanolsuppe" ikke inneholder like stor brennverdi som tidligere år.har bestilt større hoveddyser da problemet kun befinner seg på de siste par tusen omdreiningene og med spjeldet helt åpent.
sitter 105 dyser originalt og har handlet et sett med 115 og et med 120 men regner med det holder med 115 men har da et sett litt større hvis jeg skal modde 4-1 anlegget jeg har liggende til custom spesial.

Har du originalt luftfilter,eller pods? Lykke til med hvalen :)

Vis Medlemmets Profil

330 Re: skrotnissebua. on Lør 27 Mai 2017 - 8:31

Hvalen har alt helt originalt og sjekket ventiler og plugger samt forgassere.
så jeg tilskriver dette "californiamager" motor siden det er import. og at den ikke liker etanolen siden den inneholder ca halvparten i brennverdi.

så derfor kompenserer jeg de ca5% tapte brennverdiene og øker samtidig 5 % for å kjøle den litt siden etanolsuppa også inneholder andre oksydanter som  hjelper forbrenninga(og øker temperaturen).

Edit:
ser de bruker secondary main dyse 75 og hoveddyse 110 når de "oppgraderer" dem i usa.
den funker jo greit i bunn og da beholder jeg secondary på 67og øker fra 105 til 115 på hoved.

vente på posten....... ...... ...... ...... bounce

Vis Medlemmets Profil

331 Re: skrotnissebua. on Lør 27 Mai 2017 - 15:31

Da var den marginalt satt opp originalt. Shocked  Men på normal kjøring er man ikke mye oppe på hoveddysene. Antar den er alt for mager lenger ned også.
Det er litt større marginer på de gamle engelske jeg driver med. Har dyset Bonnevillen med bredbåndslambda idag. Fornøyd med AFR 12, det er trygt.
Men for å få lest av hoveddyse er det full gass som gjelder, selv med Bonnevillen er man langt over fartsgrensene før man får en ok avlesning. Ikke bra når sertifikatet er fullt av prikker.

Vis Medlemmets Profil

332 Re: skrotnissebua. on Lør 27 Mai 2017 - 20:04

Det er derfor jeg må planllegge litt med et par 1000ccm som bør bruke minst 3 gear for å få en brukbar avlesning. 10000+rpm så går det litt vel fort ja.

Vis Medlemmets Profil

333 Re: skrotnissebua. on Lør 27 Mai 2017 - 22:42

Egentlig burde vi jo måle i toppfart, da er jo belastningen riktig. Jeg har målt i 3. gir idag, full gass på E6. Det går jo altfor fort. Og med en '62 Bonneville... BSA'n er mye greiere, 23 hester betyr at man må gi full gass både her og der. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

334 Re: skrotnissebua. on Tor 1 Jun 2017 - 18:49

Har nå fått sjekket "bastarden" 13.3 på topp og det er ok.
men den er passe-fet-fet på rundt1/8 og litt mer last .
sånn 1/3 til 3/4 gass på litt lavere(under7000) er den for mager.
så jeg vurderer mindre tomgangsdyser og fete opp på blandingsskruene og løfte nålene litt.

mulig jeg greier å magre "cruise" noe slik at den ikke soter og gir litt mer på last før 7000så den ikke dauer..... Suspect

tja -da har en noe å lure på..... lol!

Vis Medlemmets Profil

335 Re: skrotnissebua. on Man 26 Jun 2017 - 18:18

Har bygget nytt eksosanlegg til CB900C..

orginalanlegget har doble rør hvor et innerrør ligger og skrangler...

har også et MAC 4-1 anlegg som er kjipe greier..
så jeg bygget om 4-1 anlegget til 4-1-2 i rustfritt med 2 2,5" rustfrie dempere..

Venter bare på at posten gidder å levere pakken fra Polen med nye eksospakninger, så jeg får finjustert montasjen.

tror det blir skikkelig "brumm" med detta... ;-)

Har også handlet justerbare luftkorreksjonsdyser til FCR gasserne til bastarden..så da kan jeg finjustere litt mer..

Vis Medlemmets Profil

336 Re: skrotnissebua. on Man 26 Jun 2017 - 20:02

Regner det som selvfølgelig at det kommer bilder etter hvert ?

Vis Medlemmets Profil

337 Re: skrotnissebua. on Tir 27 Jun 2017 - 7:42

Bilder er artig-ikke like artig med div bildetjenester..
har hatt photobucket og lagt mye over på flicker men har ikke knekt "koden" for å legge ut...
så la det på "bøtta"...

AHHHHH. Mad
hvis du åpner siste bilde i eget vindu så får man med røret frem til collector..

Vis Medlemmets Profil

338 Re: skrotnissebua. on Tir 27 Jun 2017 - 9:55

Stilig!

Vis Medlemmets Profil

339 Re: skrotnissebua. on Tir 27 Jun 2017 - 15:08

Nice!Hvordan lyder det?Høyt?

Vis Medlemmets Profil

340 Re: skrotnissebua. on Tir 27 Jun 2017 - 15:37

Saftig og litt vel høyt. Laughing
Laget et par innsatser/db killere og nå er det passe.
Litt høyere enn orginalt - men ikke mye. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

341 Re: skrotnissebua. on Ons 28 Jun 2017 - 1:58

mekkern skrev:Saftig og litt vel høyt. Laughing
Laget et par innsatser/db killere og nå er det passe.
Litt høyere enn orginalt - men ikke mye. Very Happy

Stikker innom en tur i sommer for å høre gromlyden :)

Vis Medlemmets Profil

342 Re: skrotnissebua. on Ons 28 Jun 2017 - 15:38

Ble jo bøse saker det der cheers

Vis Medlemmets Profil

343 Re: skrotnissebua. on Søn 2 Jul 2017 - 17:40

Vurderer å ta en gjennomgang av motoren til vinteren da den "blåer" litt..men den fungerer bra da...
et sett med nye ringer og ventilhetter sammen med litt "puss og gnikk" på ventilseter og div kanaler og forbrenningsrom kan nok gjøre vinteren kortere.. delene koster ikke mer enn ca 1500 kr pluss noen shims.så...... scratch

Vis Medlemmets Profil

344 Re: skrotnissebua. on Lør 8 Jul 2017 - 10:28

Kan fastslå at slanger til bremseveske ikke kan være av "alle" materialer...

På bastarden hadde jeg mellom beholder og br.pumpe en "bensinslange"fuelhose som også skulle tåle alkohol.
denne gjorde br.veska mørk.
og etter et halvår begynte veska og svette gjennom slangen. Shocked
sjekket opp litt og det er ikke bra med silikonslange heller.
men EPDM skulle visstnok være saken da gummidelene inni bremsepumpa visst er av samme materiale.
så nå får vi se-monterte i går og -taime will telle.

fire slike til fcr forgasserne dukket også opp:
http://www.ebay.com/itm/Pilot-air-screw-conversion-kit-Keihin-FCR-racing-carburetor-flatslide-jet-slow/191740259551?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m1438.l2649

Vis Medlemmets Profil

345 Re: skrotnissebua. on Lør 8 Jul 2017 - 13:04

Jeg har brukt å bruke noe som heter Tygon 2375. Ligger på ebay. Klar slange, tåler bremsevæske. Har holdt i årevis, anbefales!

Vis Medlemmets Profil

346 Re: skrotnissebua. on Lør 8 Jul 2017 - 14:29

ja - de fungerer også, men ønsket en sort slange.

Vis Medlemmets Profil

347 Re: skrotnissebua. on Søn 6 Aug 2017 - 11:36

Jaja... har en ikke egne "prosjekt" så dukker det opp andre...
Naboen har en bekjent som har importert en -83 Honda VT750c fra USA.

denne ville ikke gå da den kom til Norge.
så har den vært hos flere som jobber på verksted/eksperter og "lignende".. og de hadde ordnet med forgassere (renset) og bensinpumpe(funker ikke) og fant til slutt ut at den hadde dårlig/ingen gnist...
de har byttet coiler-cdi units-surret med triggercoiler og styret på så den dukket opp her som et puslespill med deler i esker og plastbøtter og bæreposer.
som femte "mekaniker" på 2 år så så dette ikke lovende ut...

først måtte jeg montere sammen innmaten på høyre side med clutch og div deler.
og her fant jeg første greie...
De har byttet om på triggercoil 1-2 så ledningene kunne ikke legges riktig-ei heller starte..
etter å ha fikset dette så skulle jeg re-montere clutchen som er av en hybridtype jeg ikke har vært borti -med enveislager på halve clutchen og fjærskive som clutchfjær..dette er visst en slipperclutch variant-også litt spennende da en ikke helt vet hvordan det ble demontert og hva hvor..

Etter å ha montert sammen motoren og fylt på olje så var det på med rammerør og eksosrør/høyre fothvilerarrangement.

SÅ kom jeg til punktet der jeg faktisk kunne begynne skikkelig feilsøking....(hadde målt triggercoilene før montasje da de påsto de var defekte-disse måler innenfor spec)

Testet først med startkabler og prøvde en start-NIX -start gass-nix..
oki-er det gnist? nix...
men er det 12 volt til coilene?-nix..
feilsøkte litt på kontakter men fant ingen åpenbare feil og testet derfor 12 volt rett på coiler og JADDA -da ble det gnist.
Prøvde på nytt med litt/masse startgass og den begynte og putre og fikk litt turtall en gang-men det var noe rart...

oki bensin... her er det en ekstern bensintank under sete med nivålampe for reserve.
i denne var det noe guffe som lignet på "champagnebrus med en dæsj melk i"

fylte på litt ny bensin i denne og testet annen bensinpumpe og det lakk i alle skjøter og ut av forgasserne, t-stykket på bensinslangen knakk også når jeg skulle stramme klemmene(billigste drittklemmene jeg har sett), dessuten var slangene pill råtne..

Så da var det ut m gasserne for å sjekke fluttører og membraner -dette så bra ut men flottørhuset på den ene var ikke tilskrudd skikkelig..

nye slanger klemmer og t-stykke pumpe og bensin så skulle det være et håp..

Men lokket på luftfilteret så litt rart ut....

Og takke faen hadde det ikke vært noen jævler der også-de hadde snudd luftfilteret feil vei så det tettet fullstendig mot luftinntaket...

Med luftfilteret riktig vei-bensinpumpe som virker-fersk bensin-tette forgassere og gnist så startet dritten gitt...

ok så virker ikke tomgangskretsen på den ene forgasseren men greit nok..(har sjekket pilotskruen på begge nå-ene 3 runder ut -den andre 7.5...)skal finne ut av det..

men hvorfor er det ikke skikkelig m strøm til bensinpumpa? må forskes på(mulig dårlig cutoff-relee)..
men viktigere:
Hvorfor får ikke coilene strøm?

jodda-NØDSTOPPBRYTEREN her er det irr og dritt i bryteren..med spraying og rugging på denne kommer det strøm innimellom.

Dette er hovedårsaken til alle problemene med sykkelen og de 4 foregående "mekkanikkerne"s demontering av hele sykkelen og alle skifte av bokser og coiler.

PS: det ser "bombet ut" i ledningsnettet inni lyktehuset også... Evil or Very Mad

Vis Medlemmets Profil

348 Re: skrotnissebua. on Søn 6 Aug 2017 - 11:58

Man hører stadig historier om håpløse mekanikere. Benyttet fyren autorisert verksted, eller var de 4 foregående mekanikerne selvoppnevnte eksperter?

Grunnen til spørsmålet er at mekanikerne jeg har hatt gleden av å møte (inkludert Mekkern Very Happy ) har vært høyst oppegående individ, men det må bemerkes at mine erfaringer stort sett begrenser seg til BMW-autoriserte folk.

Men er det virkelig så mange håpløse individ i sirkulasjon, eller blir problemene blåst opp på internett?

Vis Medlemmets Profil

349 Re: skrotnissebua. on Søn 6 Aug 2017 - 12:21

knutk skrev:Man hører stadig historier om håpløse mekanikere. Benyttet fyren autorisert verksted, eller var de 4 foregående mekanikerne selvoppnevnte eksperter?

Grunnen til spørsmålet er at mekanikerne jeg har hatt gleden av å møte (inkludert Mekkern  Very Happy ) har vært høyst oppegående individ, men det må bemerkes at mine erfaringer stort sett begrenser seg til BMW-autoriserte folk.

Men er det virkelig så mange håpløse individ i sirkulasjon, eller blir problemene blåst opp på internett?

Hvor mye problemer blir "oppblåst" på internett skal ikke jeg uttale meg, om men eieren av denne sykkelen har hatt den hos folk som har arbeidet i mange år på autorisert hondaverksted (også i perioden da denne sykkelen var ny) og i etterkant hos noen "eksperter"-felles for alle er at ingen fant feilen,men bare ukritisk byttet deler.

Noe av problemet jeg opplever i dag er at det ikke er så mange som feilsøker systematisk-bare bytter deler,ofte etter råd på "nettet" utube...

grunnleggende forståelse for mekanikk og elektro er ikke i overflod for å si det forsiktig.

Vis Medlemmets Profil

350 Re: skrotnissebua. on Søn 6 Aug 2017 - 12:32

mekkern skrev:
knutk skrev:Man hører stadig historier om håpløse mekanikere. Benyttet fyren autorisert verksted, eller var de 4 foregående mekanikerne selvoppnevnte eksperter?

Grunnen til spørsmålet er at mekanikerne jeg har hatt gleden av å møte (inkludert Mekkern  Very Happy ) har vært høyst oppegående individ, men det må bemerkes at mine erfaringer stort sett begrenser seg til BMW-autoriserte folk.

Hvor mye problemer blir "oppblåst" på internett skal ikke jeg uttale meg, om men eieren av denne sykkelen har hatt den hos folk som har arbeidet i mange år på autorisert hondaverksted (også i perioden da denne sykkelen var ny) og i etterkant hos noen "eksperter"-felles for alle er at ingen fant feilen,men bare ukritisk byttet deler.

Noe av problemet jeg opplever i dag er at det ikke er så mange som feilsøker systematisk-bare bytter deler,ofte etter råd på "nettet" utube...

grunnleggende forståelse for mekanikk og elektro er ikke i overflod for å si det forsiktig.

Ja, det er nok et godt poeng.
Virker som introduksjon av diagnosesystem har skremt bort "de gamle", og den yngre generasjon jobber etter feilsøkingsdiagram uten å reflektere over sammenheng av symptom og hva man skifter.
Men nøkkelen ligger nok i opplæring, og det må arbeidsgiver stå for. Har bil/mc av kjent tysk merke, hvor mekanikerne blir kurset jevnlig, og jeg innbiller meg at det hjelper.

Uten at jeg har slike erfaringer selv ser jeg for meg at problemene dukker opp i de tilfellene hvor der er komponenter uten direkte diagnose-tilkobling svikter, så som dårlig kontakt, defekt mekanikk (feks. defekt turbo) etc. Virker og som om der ikke settes av tid til å tenke/fundere over problemstillingene.

Uansett, fint at dere fant feilen cheers

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 14 av 15]

Gå til side : Previous  1 ... 8 ... 13, 14, 15  Next

Similar topics

-

» skrotnissebua.