Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

skrotnissebua.

Gå til side : Previous  1 ... 9 ... 15, 16, 17  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 16 av 17]

376 Re: skrotnissebua. on 01.12.17 17:31

klarer å bruke speiler og vri huet ennå ja... sunny

Men tilbake på prosjekter:
siden ingen andre "forum" setter pris på annet enn nye alu-kofferer r1200gs og gps holdere så får jeg ta det her.(selv om de er her også) clown

Honda XL600R fra 80 tallet er ikke den mest spennende sykkel, men en god sliter som det går an å ha det litt artig med-i det minste når 3 gear ikke sprenges...
jeg har skiftet velgertrommel og armer en gang tidligere og da så drev og låseklakker bra ut men..... det gikk ikke lange tiden før det begynte å glippe igjen.

nå har jeg kjørt et par sesonger og det går bra hvis en er litt forsiktig på 3 gear men det er jo "morrogearet" da..
så når lakken på motoren også begynner å sprekke opp som et tørt elveleie- da får en trå til og fikse dette en gang for alle.

Edit: Satan og jeg hater flicker...blir bare kødd m bildene..tror jeg må flytte noen et annet sted.

Vis Medlemmets Profil

377 Re: skrotnissebua. on 01.12.17 20:26

mekkern skrev:
Edit: Satan og jeg hater flicker...blir bare kødd m bildene..tror jeg må flytte noen et annet sted.

Siden det er prosjekttørke her inne tas alle prosjekter imot med takk, selv et urselt tredje gir er nok for å glede meg Laughing

Når det gjelder bilder så har jeg brukt ImageShack i mange år. Koster vel et par hundrelapper i året men aldri noe tull, stabil server og en del finesser som image repair etc.

Vis Medlemmets Profil

378 Re: skrotnissebua. on 01.12.17 23:33

Juhuu.. et bilde... clown cheers

Motor ute..
sprukket/krympet lakk

helt utrolig at den så bra ut et års tid før den "krympet"..

Vis Medlemmets Profil

379 Re: skrotnissebua. on 03.12.17 17:23

Ikke den beste lakken det der. Hva brukte du for type av lakk?

Vis Medlemmets Profil

380 Re: skrotnissebua. on 03.12.17 23:44

Det værste er at jeg ikke er sikker...

enten var det denne:
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Motorlakk-2000023757/

eller:
http://www.hagmans.se/no/spray/hagmans/e/11481/motor-farge/

men nå har jeg fjærnet en del med lakkfjærner før jeg strippet motoren, og skal ta resten av blokka når jeg har satt sammen motoren på nytt-sylinder og topp tar jeg før sammensetting.

den ene bolten til sylindren satt godt...

har sprettet hele nå og kontrollerer gearene.

Vis Medlemmets Profil

381 Re: skrotnissebua. on 04.12.17 2:55

Hvorfor fjerner du lakk kjemisk i stedet for å blåse den ren? (blåse som i glas/kuler/nøtter/soda)

Da jeg fjerna lakken på gamlesykkelen min benyttet jeg kjemisk fjerning av lakk, men det var en sendrektig jobb, hvor jeg måtte pakke delene inn i plast for å hindre at lakkfjerneren skulle tørke ut (trengte 12 timer). Jeg endte opp med "Soda blåsing", som heller ikke gikk så himla fort (men var skånsomt sammenlignet med glass/sand).

Hvor hurtig virker lakkfjerneren på motorlakk?

Vis Medlemmets Profil

382 Re: skrotnissebua. on 04.12.17 11:16

Brukte kjemi for å begrense mengden med soda i etterkant.
Kommer også til å benytte maskinelle stålbørster for å fjærne en del av en 2 komp polyuretan lakk som er ekstremt slitesterk- og et helvete å blåse rein.

Vis Medlemmets Profil

383 Re: skrotnissebua. on 04.12.17 19:00

lurer på om jeg har begynt å bli litt lat.....
har handlet nytt drev og skiftegaffel....to og halvt laken totalt, så slipper jeg mye pes...er jo litt kjipt å måtte plukkemotoren opp på nytt fordi en er gjerrig..

men skal sjekke hvordan det er å reparere settherdede deler i gearkassa uansett..litt nysgjerrig er en jo... clown

Vis Medlemmets Profil

384 Re: skrotnissebua. on 07.12.17 10:35

Hva mener "folket" er best å bruke i et lite blåsekabinett for smådeler?for å oppnå glatt finish og samtidig ikke blåse hele dagen for å få av litt "gugg"?

valnøttskall-plastgranulat-(glass er bra men ikke greit m støv)-eller annet??

eksempel:

http://clemco.no/blasemiddel-og-metalliseringstrad/gjenvinnbart-blasemiddel

Vis Medlemmets Profil

385 Re: skrotnissebua. on 07.12.17 12:29

Nok et eksempel på at en vis kan spørre mer enn flatlandsgubber kan svare Question , bare for å ha sagt det..og at jeg er ei dåre kan ikke motsies... albino

Ønsker iallfall Lierbakkas høye beskytter god jul og ET godt 2018 osv.

SEES

Vis Medlemmets Profil

386 Re: skrotnissebua. on 07.12.17 13:12

KliffArne skrev:Har kikka litt på Fiesta selv, til konebil. Men hun får klare seg med litt mindre gamp, det går sjelden over fartsgrensa likevel

unnamed by O K, on Flickr

Måtte svelge en kamel, og kjøpte 140 gamper'n jeg også. Ikke at hun forlangte det, men det var jo jeg selv som måtte hente.
Morsom liten sak, ser frem til å få piggdekka av den. Hadde nok ikke vært en eneste pigg igjen hvis jeg hadde gjort som jeg hadde mest lyst til, den innbyr jo til rampekjøring.

387 Re: skrotnissebua. on 07.12.17 17:08

mekkern skrev:Hva mener "folket" er best å bruke i et lite blåsekabinett for smådeler?for å oppnå glatt finish og samtidig ikke blåse hele dagen for å få av litt "gugg"?

eksempel:

Har ikke erfaring med nøtteskall men ser det er mange som sverger til det, særlig på eldre rammer og motordeler som ikke har den kvaliteten som de japsene vi er vant til.
Og ja, den orginale japselakken på motorene er utrolig slitesterk og vanskelig å få vekk. Det som sitter det sitter pleier jeg å si. Sliper heller overgangene og legger ny epoxylakk ovenpå. Blir bra det.

Vis Medlemmets Profil

388 Re: skrotnissebua. on 07.12.17 18:54

Ja kliffèrn det er artig bil-spesielt m 17-18toms felger...

Bromm:
Jeg lurer på om jeg skal gå for "medium" glasskuler siden de sliper-polerer-og "peener" overflatene..
og de holder ganske lenge hvis en ikke smeller til m trykket..
driver og modifiserer kabinettet slik at det ikke trengs så mye blåsemiddel av gangen og et luftfilter som ikke tetter seg med en gang...
skal legge ut noen bilder når jeg har litt flere deler på plass..

Vis Medlemmets Profil

389 Re: skrotnissebua. on 07.12.17 18:56

intrudergubbe skrev:Nok et eksempel på at en vis kan spørre mer enn flatlandsgubber kan svare  Question  , bare for å ha sagt det..og at jeg er ei dåre kan ikke motsies... albino

Ønsker iallfall  Lierbakkas høye beskytter god jul og ET godt 2018 osv.

SEES

ja jeg skal oppover i traktene på vårparten så det er ikke helt umulig.
Snart GOD JUL og sus i serken til deg også.

Vis Medlemmets Profil

390 Re: skrotnissebua. on 07.12.17 19:57

mekkern skrev:Ja kliffèrn det er artig bil-spesielt m 17-18toms felger...

Bromm:
Jeg lurer på om jeg skal gå for "medium" glasskuler siden de sliper-polerer-og "peener" overflatene..
og de holder ganske lenge hvis en ikke smeller til m trykket..
driver og modifiserer kabinettet slik at det ikke trengs så mye blåsemiddel av gangen og et luftfilter som ikke tetter seg med en gang...
skal legge ut noen bilder når jeg har litt flere deler på plass..

Skal bli spennende og se resultatet. Ifølge beskrivelsen så har glasskulene ikke så god renseeffekt som fks nøtteskall og glassand har så er litt tvilende til at de vil avvirke den lakken på japsemotorer slik du håper, dvs dette er kun synsing fra meg.
Når det gjelder de glasskulene, hvordan hadde det vært å blåst råder og veiver med de mon tro? Shot peening med andre ord.
Oppdatering på blåsingen kreves Wink

Vis Medlemmets Profil

391 Re: skrotnissebua. on 07.12.17 21:27

Gnage lakken fra selve motoren blir nok roterende stålbørster(rustfrie) og noe fristråleblåsing m sand.

men tenker mer på smådetaljer og eksempelvis forgassere og slike ting-og for å få "riktig" finish på enkelte deler.
Fungerer også brukbart med sodablåsing når det er VELDIG sårbare flater.

Skulle hatt et anlegg for "vapourblasting"

Vis Medlemmets Profil

392 Re: skrotnissebua. on 07.12.17 22:04

mekkern skrev:Hva mener "folket" er best å bruke i et lite blåsekabinett for smådeler?for å oppnå glatt finish og samtidig ikke blåse hele dagen for å få av litt "gugg"?

eksempel:

Er kjent med at man innen luftfart foretrekker plast. Argumentet er at den er skånsom mot aluminium, plastkulene knuses ikke så man slipper støv som presser seg inn på steder man ikke ønsker.

Av nevnte alternativ er nok glass det mest effektive, men som det også nevnes, veldig ugreit med hensyn til støv. Har ikke prøvd valnøttskall, men tipper det er en mellomting mellom glass og plast. Regner med det støver en del, men støvet er ikke ødeleggende som glass.

Finnes der en mulighet for å prøve de ulike alternativene på jobben som skal gjøres? Valg av middel er jo styrt av jobben som skal utføres og hardheten på lakken som skal fjernes.

Vis Medlemmets Profil

393 Re: skrotnissebua. on 08.12.17 9:10

Tsss. Feiginger! alien

Vis Medlemmets Profil

394 Re: skrotnissebua. on 09.12.17 15:44

Ja den lakken sitter bra den-så bra at de har sluttet å selge den... til fordel for noe annen lakk.. Evil or Very Mad
men jeg har en liter ståene for spesielle ting.
men denne gangen så skal jeg teste hvordan sykkelen gjør seg med "sølv" motor har jeg planer om. scratch
well well... pig

Hvis noen har behov for noe "oldscool" deler så har jeg et par steder som har vært kurante å handle fra.:

https://www.feked.com/

http://www.classicbikeshop.co.uk/

Vis Medlemmets Profil

395 Re: skrotnissebua. on 17.12.17 22:21

Da er kabinettet "ladet" med glasskuler 0.3-0.4mm..
og handlet meg en ny liten sliper.
En Proxxon sak sammen med stativ jeg kan justere i eksakt vinkel og et koordinatbord jeg kan spenne drevene på mens jeg bearbeider de med diamantstifter.

delene kommer en av de første dagene med posten så julen er reddet.
Garasje-jul.ferdig på jobb for i år på onsdag.

skal passe på å oppdatere med bilder straks.

Vis Medlemmets Profil

396 Re: skrotnissebua. on 18.12.17 9:14

mekkern skrev:Da er kabinettet "ladet" med glasskuler 0.3-0.4mm..

Skal du ha ubehandlet motor?
Å lakke etter glassblåsing ekke bra, dårlig heft på lakken. Ser mange driver med, merkelig nok.

Vis Medlemmets Profil

397 Re: skrotnissebua. on 18.12.17 12:20

Nei ikke hele motoren..
mest til smådeler og forgasserne..
Dessuten skal jeg blåse geardelene etter sliping av gearene (peening) slik at overflaten blir "hardest mulig" og ikke har for mye overflateriper/bruddanvisninger..
https://en.wikipedia.org/wiki/Peening

Overflater som skal lakkes blir sandblåst. sunny

Vis Medlemmets Profil

398 Re: skrotnissebua. on 19.12.17 17:08

Dette blir spennende. Bilder og tekst mottas med takk Wink

Vis Medlemmets Profil

399 Re: skrotnissebua. on 20.12.17 21:25

Ja da har jeg motatt nytt 4gear drev og skiftegaffel...

denne ser bedre ut enn det gamle drev...
se drivedog i senter-venstre side (driv)er rundet markant i forhold til høyre side (motorbrems)

Jeg har testet litt sliping både på frihånd og stativ på det gamle drevet.

men har "investert" i litt mer hobbyutstyr som er kjekt til så meget...

Og utålmodig som jeg er så måtte jeg teste litt... så jeg grovslipte litt for hånd og sleiket etter med stativet...

det er sånn grovt innenfor 5hundredeler og passer bra mot det nye drevet før jeg begynner å slipe dette i 3 grader undercut så jeg får se om det må korrigeres litt etterpå...

Det er forresten den "hullsagen" på høyre side av siste bildet som er brukt "innvendig" på 3 gear drevet

Vis Medlemmets Profil

400 Re: skrotnissebua. on 22.12.17 17:29

Og litt tid har det blitt i dag også...
pusset ferdig og tilpasset drevene til hverandre..

Og etter litt lirking-siden jeg setter sammen gearkassa feil vei-fra høyre ikke venstre side...(dette for å slippe å demontere balanseaksel svinghjul/stator mm.
Så smetter det på plass... cheers

Men når en går "eldre" motorer litt i detalj finner en ofte noen pussige løsninger...
mer i neste post.

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 16 av 17]

Gå til side : Previous  1 ... 9 ... 15, 16, 17  Next

Similar topics

-

» skrotnissebua.