Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

skrotnissebua.

Gå til side : Previous  1 ... 10 ... 16, 17, 18, 19  Next

Go down  Innlegg [Side 17 av 19]

401 Re: skrotnissebua. on 22.12.17 22:21

Hehe, husker jeg leste om girkassemodifisering i mc-blad på åtti-tallet, og det gjaldt vel sikkert HD. Fikse under-cut, og jeg tenkte at dette burde jeg gjøre når jeg skulle bytte lager i girkassa på triumphen. Dessverre skjønte jeg ikke bæret hva jeg skulle modifisere da jeg kikket på den. clown
Den fire-trinnskassa har jo splines på tannhjulene og holdes i gir av kamplata. Da jeg senere byttet til fem-trinns innmat så jeg hvorfor: Denne har dogs som holder den i gir, kamplata bare skyver tannhjulene mot inngrep. Og den kassa har undercut nok så det ikke er noe vits i å modifisere. Hvis clutchen ikke frir nok er det vanskelig å få den i fri når man står stille. Den bare henger på undercutten og smetter over til neste undercut. Laughing

Vis Medlemmets Profil

402 Re: skrotnissebua. on 24.12.17 15:37

Vet hva en upper-cut er, men ikke under-cut Rolling Eyes

403 Re: skrotnissebua. on 31.12.17 17:28

Da har jeg satt blokka sammen...
men når jeg monterte clutchen så ble jeg i villrede...
fikk den ikke til å låse??????????
har sjekket alle deler 4-40 ganger men finner ingen feil.. virker som "clutchpinnen" har blitt lengre..
har sjekket gearinnmaten også men finner heller ingen mulighet til at denne kan påvirke selv om den ene akslingen går litt tregere enn den andre så finner jeg ingen feil..utenom at anleggsplungeren mot clutcharmen ikke var helt på plass.Har dog fått den til å "bite" og virker nok muligens
etter litt HMMMMM og hva pokker.. så har jeg funnet at muligens "clutchpakka" er såpass slitt at denne er i grenseland selv om lamellene er 1.5 tiendel over "minimum".
hvilket gir 1 mm igjen å komprimere(teoretisk uten annen slitasje)

så jeg har handlet komplett pakke med lameller skiver og fjærer.
så skal jeg måle denne og se om det ikke bare er "nærvene" for at jeg ikke har montert kassa riktig som gjelder... confused

Vis Medlemmets Profil

404 Re: skrotnissebua. on 01.01.18 1:06

Godt nytt år :)

Hvis det er noen trøst så skal jeg bytte lammeller selv til våren samt drev og toppakning på bakre cylinder Wink

Vis Medlemmets Profil

405 Re: skrotnissebua. on 01.01.18 22:44

Ja godt nyttår... cheers sunny

Som sagt så finner en artige løsninger inne i motorene også..
for å fordele olja riktig rundt i gearkassa så er det boret og plugget kanaler og montert simringer inni kassa og en av de var kaputt.....

oljen blir holdt på plass at et lager med tetning på ene siden og simringen på andre siden og går da videre inni gearakslingen..
men en ny simring fikset biffen..

endelig sammen..

Forgasserne var jo ikke så ille å se på men når man venter på clutchen så.....

En runde med glassblåsing og en tur i ultralydvaskeren sammen med litt demontering..

og der var det litt råtne pakninger på forgassertoppene...

Disse selges bare som sett med div o-ringer så da hadde de 2 pakningene kommet meg på 850 kr... (kunne jo byttet noen av o-ringene også da)

men man har da div pakningsmaterialer og da er det jo litt morro å produsere et par selv..

og resultatet ble absolutt bedre enn de gamle, da de buttet i forgasserstemplene.

Vis Medlemmets Profil

406 Re: skrotnissebua. on 02.01.18 10:46

To forgassere og en sylinder?
Har du to gasswirer, eller er de koblet sammen seg i mellom i stedet for å ha en forgasser med to porter?

Vis Medlemmets Profil

407 Re: skrotnissebua. on 02.01.18 16:15

knutk skrev:To forgassere og en sylinder?
Har du to gasswirer, eller er de koblet sammen seg i mellom i stedet for å ha en forgasser med to porter?

De er sammenkoblet med et stagsystem som gir ca1/4 åpning på venstre forgasser(som også rommer tomgangskretsen) før den høyre begynner åpningen-de åpner fullt samtidig.

Dette gjør at de nesten virker som en registerforgasser men de går mot separate innløpsventiler-ikke felles plenum.
et problem med disse motorene har vært at motoren har gått varm ved jevn motorveikjøring(nesten kun venstre forgasser åpen, høyre krets ikke helt i gang.)
og dette kombinert med noe mager blanding gav problemer.

Vis Medlemmets Profil

408 Re: skrotnissebua. on 02.01.18 17:53

mekkern skrev:
knutk skrev:To forgassere og en sylinder?

De er sammenkoblet med et stagsystem som gir ca1/4 åpning på venstre forgasser(som også rommer tomgangskretsen) før den høyre begynner åpningen-de åpner fullt samtidig.

Dette gjør at de nesten virker som en registerforgasser men de går mot separate innløpsventiler-ikke felles plenum.
et problem med disse motorene har vært at motoren har gått varm ved jevn motorveikjøring(nesten kun venstre forgasser åpen, høyre krets ikke helt i gang.)
og dette kombinert med noe mager blanding gav problemer.

Ser den.
Det var nok trolig en avansert løsning da den kom, men om man ser i bakspeilet skjønner man hvorfor innsprøyting er å foretrekke. Cool

Vis Medlemmets Profil

409 Re: skrotnissebua. on 02.01.18 20:23

skal man se i samme bakspeil så er vel elektro ennå et steg bedre.....og en moderne bil slår jo alle 2 hjulinger på det meste... study

Som analog i en digital verden så setter jeg faktisk litt pris på de helt mekaniske ting.
Noe av morroa for meg er å forbedre disse antikvariske "dingsene" og kjenne gleden i illusjonen av full kontroll av kjøretøyet.
det nye er praktisk og behagelig men gir meg ikke samme gleden som noe som rister bråker og er litt farlig...

Et kjøretøy med enkelte av disse hadde vært morro.

Vis Medlemmets Profil

410 Re: skrotnissebua. on 02.01.18 21:08

mekkern skrev:
Som analog i en digital verden så setter jeg faktisk litt pris på de helt mekaniske ting.
Noe av morroa for meg er å forbedre disse antikvariske "dingsene" og kjenne gleden i illusjonen av full kontroll av kjøretøyet.
det nye er praktisk og behagelig men gir meg ikke samme gleden som noe som rister bråker og er litt farlig...
Ser den cheers

Vis Medlemmets Profil

411 Re: skrotnissebua. on 02.01.18 21:49

KnutR

Admin
mekkern skrev:Da har jeg satt blokka sammen...
men når jeg monterte clutchen så ble jeg i villrede...
fikk den ikke til å låse??????????
har sjekket alle deler 4-40 ganger men finner ingen feil.. virker som "clutchpinnen" har blitt lengre..
har sjekket gearinnmaten også men finner heller ingen mulighet til at denne kan påvirke selv om den ene akslingen går litt tregere enn den andre så finner jeg ingen feil..utenom at anleggsplungeren mot clutcharmen ikke var helt på plass.Har dog fått den til å "bite" og virker nok muligens
etter litt HMMMMM og hva pokker.. så har jeg funnet at muligens "clutchpakka" er såpass slitt at denne er i grenseland selv om lamellene er 1.5 tiendel over "minimum".
hvilket gir 1 mm igjen å komprimere(teoretisk uten annen slitasje)

så jeg har handlet komplett pakke med lameller skiver og fjærer.
så skal jeg måle denne og se om det ikke bare er "nærvene" for at jeg ikke har montert kassa riktig som gjelder... confused

Hei og godt nyttår!
Når du skriver det her, så begynner det å pirre noen fortrengte minner i bakhodet.
Det er tre motorer jeg har vært inne i slik at jeg kan ha kommet borti det her, RD350, Husky TE610 og XL600. Så vi er altså på 1/3 sjanse, siden jeg er senil.
MEN; det jeg gjorde var å montere et eller annet baklengs/feil veg. Klarer ikke for mitt bare liv å koble hva det her var, men symptomet er dønn likt. Clutchpinnen var i overkant lang helt til hva det nå var ble montert korrekt.

Tenk så lurt det hadde vært å ta bilder av slike ting sånn at man kunne husket det igjen senere.... Rolling Eyes

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500 (selges), Suzuki GS125 (selges), Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), Garelli Eureka Flex (låvefunnet, selges) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til regnværsdager, Peugeot 508.
Vis Medlemmets Profil

412 Re: skrotnissebua. on 03.01.18 6:06

Ja jeg vet.  
Husker det var noe forrige gang også. Men.

Hva pokker var det? scratch

1-2 mm som ikke stemmer.

Vis Medlemmets Profil

413 Re: skrotnissebua. on 04.01.18 20:50

KnutR

Admin
Jeg så på Haynesmanualen som ligger igjen etter min gamle XL nå, og jeg klarte ikke å komme på noe vettugt ut fra det.
Mener at det var noe med clutchpinnen eller vektarmen i enden som kunne settes gærne veien og sørge for det problemet der.

Si fra om du trenger haynesmanual forresten..

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500 (selges), Suzuki GS125 (selges), Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), Garelli Eureka Flex (låvefunnet, selges) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til regnværsdager, Peugeot 508.
Vis Medlemmets Profil

414 Re: skrotnissebua. on 04.01.18 23:59

Jeg har den manualen tror jeg (dekker også xr?)

Jeg skal se hvordan det ser ut med ny clutchpakke.
Finner ingen feil med monteringen???????

Vis Medlemmets Profil

415 Re: skrotnissebua. on 05.01.18 17:19

Ja da skrudde jeg inn den nye clutchpakka(tørr)-nå har jeg nesten 1 mm "slakk" før pinnen begynner presset... kan dog løftes 5 mm+ så den frir jo garantert ut da..
1 mm er ikke mye å slite på , det finnes jo heller ikke justering på annet enn wiren..
Da biter den i det minste..mulig den sveller litt med oljefilm også.. scratch

Vis Medlemmets Profil

416 Re: skrotnissebua. on 05.01.18 20:06

KnutR

Admin
Hive det sammen og teste.. Nesten eneste måten du finner ut av det på.
Skal ikke clutchdiskene på de der ligge i olje før montering?

..fan.. nå begynner jeg å savne XL'n min..

Vis Medlemmets Profil

417 Re: skrotnissebua. on 05.01.18 21:15

Ja jeg skal la de suge til seg en stund før endlig montering.
Ikke minst for at alle delene skal ha smøring:kjøling ved første bruk.
Mulig jeg skal ha en garasjehelg med litt kaffe pils musikk og mekanikk.
Skikkelig digg å koble ut alle «verdensproblemer»

Vis Medlemmets Profil

418 Re: skrotnissebua. on 13.01.18 21:30

Godt nytt år mekkern.
Snodig den clutchproblematikken, hadde vel fått panikk om jeg hadde havnet der Wink

PS: er samme dobbelforgassersystem på XT`en min, som ikke har mer enn en sylinder.

PPS: takk for tilbud om lån av 4-kanals Carbtune, men da jeg gikk inn i manualen på Triumphen så er det så viselig laga at forgasser nr. 2 er referanse og de to andre justeres mot den. 1 og 3 har justeringsskruer. Så da er saken biff med vakuumtester for twin som jeg hadde opptil flere av cheers

Vis Medlemmets Profil

419 Re: skrotnissebua. on 14.01.18 10:21

Hei hei og godt nyttår..

Joda det har vært antydning til panikk flere ganger... Laughing

men når jeg har borti en mm med den nye pakka så får det gå.. godt at det frir ut skikkelig også..blir det pes så dropper jeg bare inn en ny stålskive ekstra.

driver med litt pussing jeg også.. men det er på motoren. What a Face

Vis Medlemmets Profil

420 Re: skrotnissebua. on 28.01.18 11:01

Ja da er det ikke svart motor i XL`n mer...

skal ha et par detaljer i andre farger også men hovedsak "sølv"..

Tar sin tid å tørke/herde helt kjenner jeg. litt "seig" ennå etter et par dager.

Vis Medlemmets Profil

421 Re: skrotnissebua. on 28.01.18 18:19

Steike det ble fint! Åssen lakk? Grunnet?

Sender oppover ekstramotoren til XTn min så kan du bevise at du får det til 2 ganger etter hverandre Very Happy
Er en del spesiallakker som trenger dager og uker på å bli særlig harde begynner jeg å erfare... Du får la den hvile lenge før du begynner å bakse med den for å få den på plass.

Vis Medlemmets Profil

422 Re: skrotnissebua. on 28.01.18 18:19

Nu vil forumet dobbelt- og gjerne trippelposte av seg sjøl..

Vis Medlemmets Profil

423 Re: skrotnissebua. on 28.01.18 18:32

har lagt merke til doblinger ja....

jeg brukte denne lakken:

https://gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=332

direkte på alu og magnesium, også oppå org lakken jeg ikke fikk av på en fornuftig måte.

det får stå noen dager-ukes tid. så får jeg se.. denne lakken skal ikke trenge oppvarming for å herde slik "varmebestandig lakk" må...
mulig det har blitt et par steder med litt tykt lag inni der det var litt trangt å lakke..dette kan jo ta litt tid men "sideflatene" virker tørre.

Vis Medlemmets Profil

424 Re: skrotnissebua. on 11.02.18 8:15

ja da har jeg fått stappet inn motoren.

så smått om senn så kommer ting på plass..
det går tregt nå kjenner jeg...
håper det "løsner" snart... men når det smelter litt ute så... bounce

Vis Medlemmets Profil

425 Re: skrotnissebua. on 11.02.18 20:14

Aahhhh! Vakkert cheers

Kjenner selv det er tregt for tida, kun en liten jobb igjen i bua, kanskje servicere en BMW-kardang. Men fyker ikke akkurat avgårde til mekkebua når der er noen timer ledig om dagen... Kan gjerne bli kvitt snøen nå Suspect

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Til Toppen  Innlegg [Side 17 av 19]

Gå til side : Previous  1 ... 10 ... 16, 17, 18, 19  Next