Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks

Gå til side : 1, 2, 3  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 3]

1 Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Tor 8 Aug 2013 - 16:44

Hei!
Har skaffet meg en gammel Yamaha yz490 1982 modell,som det trenges litt fiksing på.
Så derfor spør jeg her om tips og triks fra folk som har god erfaring

Tilstanden på sykkelen:
Den tenner litt feil,har justert litt på tennings platen for å forbedre tenningen,men er ikke helt fornøyd enda.
Clutchen er veldig tung og klemme inn.(har bestilt ny wire)
Jeg tror at ved mye gasspådrag så slurer den på clutchen. Når jeg klemmer inn hendelen og slipper den igjen så tar det litt tid for at den tar igjen.
Ved gasspådrag fra halv og ut mot full gass så virker det som at motoren enten får for mye eller for lite bensin.
Skruen som man justerer bensintilførselen på forgasseren er knekt inni,jeg ser at forje eier har prøvd og bårre opp uten hell.(skeift)
Det står ei 410 dyse i forgasseren nå,mulig prøve andre?
Jeg Har renset forgasseren og skifter til ny plugg. Bruker også castrol mineralolje(girolje)

Største problemet er vel at kjiken (kickstart) er tatt av,forje eier mente på at fjæra inni var gåen (har bestillt ny)
Men han nevnte også noe med at kjiken slo tilbake og hadde knekt det forige dekselet...(hva kan være årsaken?)

Ellers så ser sykkelen veldig bra ut til og være 30 år gammel.
For å få start så sleper jeg den etter bilen (hahaha),har prøvd å trille den igang uten hell. Den starter med en gang hvis jeg bruker 3. Giret mens jeg sleper.

Håper noen har litt tips og triks på lur beklager skrivefeilene..
Mvh Jon

Vis Medlemmets Profil
Velkommen til Forumet,Jon cheers 

Høres ut som om motoren på den moppen din trenger noe mere enn tips og triks pirat   Jeg ville begynt med å fikse kick-mekanismen,må være vanskelig å springe mellom bilen og sykkelen hver gang du skal ha den igang clown  Høres ut som om clutchwiren kanskje er treig,sånn at det føles som at clutchen tar sent. Det finner du jo ut av når du monterer ny wire.
Prøv å få tak i en ny(brukt) forgasser,hvis det er rasert inni dysehullet.

Helt vanlig at kicken på de der ryker, det er nok mer alvorlig enn bare en fjær er jeg redd. Clutchen oppfører seg rart fordi innsiden av clutchhuset er slitt; lamellene har lagd grove hakk i clutchhuset. Det blir bedre om du tar en fil og slper kantene jevne igjen.

Forgasseren må du ta alvorlig, du får aldri en 490 til å gå fint om du ikke har en gasser som er 100%. Tror du bør finne en erstatning for den du har, om noen har borret og fikla med jalla-løsninger der..

Det positive er at det skal være mulig å finne deler til disse, 490'en var en populær sykkel, og er det til en viss grad fremdeles.. Wink 

Vis Medlemmets Profil
Takk for svar :)

Ja det er en vrien måte å få start på sykkelen. Tanken var i bakhode hele tiden om at det måtte være noe annet en fjæra. Noen av dere som vet hva som kan være årsaken?
Ja jeg gleder meg til å få ut wiren,det blir nok et bedre resultat ja. Men tror at det den tar i skade med nye lameller :) er sikkert aldri skiftet før heller.
Ja jeg har søkt litt på nettet,men finner ikke svar på hvordan forgasser det er.(type millimeter osv osv.) Vet at den heter mikuni,men ikke noe mer. Det går vel fint an å kjøpe en ny/annen forgasser som passer til denne motoren?
Kan legge ut bilder etterhvert. Men det får bli når jeg kommer hjem på perm :)

Vis Medlemmets Profil
Det blir bedre om du tar en fil og slper kantene jevne igjen.

Ja dette skal jeg se på når jeg åpner opp :)

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Søn 11 Aug 2013 - 12:04

Skal vel være 430 - 460 dyse på den...?

Selv ville jeg kort og greit skrudd sakene litt ned og sett hva som må kjøpes/repareres.
Er ingen ekspert så jeg burde ikke blande meg inn når mekke-ekspertene vet så mye mer. Men liker å finne xploded views av delene så man vet hva som venter når man åpner. Kick-systemet f.eks:

Yamaha OEM

Å bore ut mixe-skruen i forgasseren er mulig, men da må den på benken hos en som kan. Ikke med en gammel B&D mens gasseren sitter på sykkelen.

Kan love at gammel clutchwire kan gjøre sakene trege What a Face 

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Søn 11 Aug 2013 - 12:53

Ja det er det jeg også har kommet fram til på nettet. Skal prøve de andre dysene neste helg.
Og da skal jeg også skifte clutch wiren,samt å sette på nytt bremsehåndtak.
Har hatt av forgasseren flere ganger for å sjekke om det går an å skru ut skruen fra innsiden,men det gikk ikke...
Når jeg skal skifte lamellene så kommer man til hele "kick starter" systemet og da finner jeg vel ut hva som er ødelagt.
Jeg har også funnet en nettside som har sprengskisser av sykkelen.

Takk for svar og,skal se om jeg finner noen som kan borre ut skruen. Vet selvsakt at man ikke skal prøve med en vanlig borremaskin,har utstyre hjemme. :)

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Søn 11 Aug 2013 - 13:01

Siden heter:
http://www.cmsnl.com/yamaha-yz490j-competition-1982_model8899/partslist/

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Søn 11 Aug 2013 - 13:37

Tror Mortal har verkstedshåndpok på pdf? monkey 

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Søn 11 Aug 2013 - 14:02

99Trollerud skrev:Tror Mortal har verkstedshåndpok på pdf?   monkey 

Har spurt han,han sa han skulle svare så godt han kunne,men venter enda på svar :)

Jeg lurer bare på om noen av dere vet hva som oftest er årsaken når kickstarteren slår tilbake. Og med så stor kraft at den knekker dekselet ? :)

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Søn 11 Aug 2013 - 14:18

j.i y skrev:
99Trollerud skrev:Tror Mortal har verkstedshåndpok på pdf?   monkey 

Har spurt han,han sa han skulle svare så godt han kunne,men venter enda på svar :)

Jeg lurer bare på om noen av dere vet hva som oftest er årsaken når kickstarteren slår tilbake. Og med så stor kraft at den knekker dekselet ? :)
Kick'en skal ikke slå tilbake,du skal kunne tråkke den ned selv om motoren går.Du vil da høre en slags "rapelyd" av et drev som ikke går i inngrep pga retningen motor sviver og måten stertermekanismen er laget. Du kommer til å finne forskjellig som er gale inni der,når du åpner.Knekt fjør eller noe.

12 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Søn 11 Aug 2013 - 14:25

Kick'en skal ikke slå tilbake,du skal kunne tråkke den ned selv om motoren går.Du vil da høre en slags "rapelyd" av et drev som ikke går i inngrep pga retningen motor sviver og måten stertermekanismen er laget. Du kommer til å finne forskjellig som er gale inni der,når du åpner.Knekt fjør eller noe.
Hmmm..okei takk, skal si ifra hva jeg finner. Takk så mye, kjekt å hjelp fra dere som har skrudd mye sykkel :)

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Søn 11 Aug 2013 - 14:28

j.i y skrev:Hmmm..okei takk, skal si ifra hva jeg finner. Takk så mye, kjekt å hjelp fra dere som har skrudd mye sykkel :)
Bare vær klar over at enkelte av oss har skrudd mere ifra hverandre,enn vi har skrudd isammen clown 

Hvor holder du hus?

14 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Søn 11 Aug 2013 - 15:29

KliffArne skrev:
j.i y skrev:Hmmm..okei takk, skal si ifra hva jeg finner. Takk så mye, kjekt å hjelp fra dere som har skrudd mye sykkel :)
Bare vær klar over at enkelte av oss har skrudd mere ifra hverandre,enn vi har skrudd isammen clown 

Hvor holder du hus?
Haha,ja det blir fort slik :p

Jeg bor i Balsfjord,som ligger i Troms. Men er stuck på setermoen atm. Slapp ikke unna armyen hehe

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Søn 11 Aug 2013 - 16:56

Det er 100% normalt at kickstartere kan slå tilbake. Uten at jeg VET hvorfor stempelet finner det for godt og av og til slå motsatt vei under oppstart, så aksepterer jeg at dette kan og vil skje.

Moderne endurosykler med elstart har en slureclutch på elstartdrevet, som "tar støyten" om motoren skulle finne på å slå motsatt vei.

Ha alltid på solid fottøy, og tråkk ALT du er god for når du skal starte slike sykler. Mitt inntrykk er at det er ved svake / dårlige spark, der motoren ikke får den farten den skulle ønske seg, at den slår tilbake..

YZ 490 er kjent for dette problemet, og både blokk, sidedeksel og kickaksel er mangelvare "der ute" på grunn av at dette skjedde med såpass mange slike sykler..

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Søn 11 Aug 2013 - 17:07

99Trollerud skrev:Det er 100% normalt at kickstartere kan slå tilbake. Uten at jeg VET hvorfor stempelet finner det for godt og av og til slå motsatt vei under oppstart, så aksepterer jeg at dette kan og vil skje.

Moderne endurosykler med elstart har en slureclutch på elstartdrevet, som "tar støyten" om motoren skulle finne på å slå motsatt vei.

Ha alltid på solid fottøy, og tråkk ALT du er god for når du skal starte slike sykler. Mitt inntrykk er at det er ved svake / dårlige spark, der motoren ikke får den farten den skulle ønske seg, at den slår tilbake..

YZ 490 er kjent for dette problemet, og både blokk, sidedeksel og kickaksel er mangelvare "der ute" på grunn av at dette skjedde med såpass mange slike sykler..

Jaa okei,det høres jo logisk ut det du sier,når man har fått ordnet kickstarten så får man finne en bra teknikk. Hvis ikke så får man vel bare lære seg å trille den i gang. Det er så tungvindt nå siden man må slepe den igang. Haha :p

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Søn 11 Aug 2013 - 17:16

tilbakeslag kommer av at motoren tenner før stempelet er kommet på topp, og det snur på veien opp, har man for dårlig fart på kicken så slår den tilbake.
Problemet gjelder bare sykler med fast fortenning, eller feiljustert tenning.
Totaktere har vel som oftest fast tenning, firetaktere har som regel system som trekker ned tenninga på lavt turtall og ved start.
Stivrammetriumphen min har fast fortenning, enten starter den, eller så slår den tilbake. Det gjelder å være kjapp med å få vekk foten fra kicken før den kommer tilbake.

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Søn 11 Aug 2013 - 17:25

pelsen skrev:tilbakeslag kommer av at motoren tenner før stempelet er kommet på topp, og det snur på veien opp, har man for dårlig fart på kicken så slår den tilbake.
Problemet gjelder bare sykler med fast fortenning, eller feiljustert tenning.
Totaktere har vel som oftest fast tenning, firetaktere har som regel system som trekker ned tenninga på lavt turtall og ved start.
Stivrammetriumphen min har fast fortenning, enten starter den, eller så slår den tilbake. Det gjelder å være kjapp med å få vekk foten fra kicken før den kommer tilbake.
Såppas ja, den tenner jo litt feil nå så da har man vel litt av grunnen.
Fikk tips fra en kollega,han sa at jeg burde vri tennplaten mer mot venstre (mindre fortenning??) Husker ikke hva som var hva. Men da tennte den bedre vertfall,lite med "skyting" og man fikk opp turtallet. Men er fortsatt ikke helt fornøyd.
Fikk ikke forsket mer da permen var slutt.

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Søn 11 Aug 2013 - 17:34

vri tenningsplata i samme retning som veiva roterer gir senere tenning ja.
Det pleier å være tenningsmerke på svinghjulet, sjekk dette istedenfor å stille tenninga på måfå.Very Happy 

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Søn 11 Aug 2013 - 17:45

pelsen skrev:vri tenningsplata i samme retning som veiva roterer gir senere tenning ja.
Det pleier å være tenningsmerke på svinghjulet, sjekk dette istedenfor å stille tenninga på måfå.Very Happy 
Okei, da vet jeg det.
Ja det er merker der. Men når merkene sto på hverandre,det var da den skjøt og spyttet som en hagle,har stilt tennplata til venstre for merket.

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Søn 11 Aug 2013 - 18:08

j.i y skrev:Okei, da vet jeg det.
Ja det er merker der. Men når merkene sto på hverandre,det var da den skjøt og spyttet som en hagle,har stilt tennplata til venstre for merket.
hehe, da er neste tips å sjekke at merkene er riktige, etter så mange år og antakelig mange eiere som har skrudd på den kan det ha vært byttet mange deler.
Det står sikkert noe i manualen om hvor mange mm før topp stempelet står på tenningspunktet.
Det er bare å måle med et skyvelære og sammenligne med tenningsmerkene.

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Søn 11 Aug 2013 - 19:27

Ikke bare du som sliter med YZ-tenninga tongue 

http://www.youtube.com/watch?v=SHzFQZlPEIA

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Søn 11 Aug 2013 - 19:39

bruke ei gradskive..

http://www.google.no/imgres?imgurl=http://vespaonline.dk/download/gradskive360.jpg&imgrefurl=http://vespaonline.dk/diagrammer.htm&h=1261&w=1261&sz=246&tbnid=9ThkG26SlcRrdM:&tbnh=90&tbnw=90&zoom=1&usg=__ezYI-9xX95T-TjEX0H4PZ_VRzSU=&docid=qsWBOd9fIZ3UPM&sa=X&ei=NMsHUuacKImE4ASu0oHwCg&ved=0CCwQ9QEwAA&dur=1575#imgdii=9ThkG26SlcRrdM%3A%3BE7-i_3W5Owr-8M%3B9ThkG26SlcRrdM%3A

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Søn 11 Aug 2013 - 21:32

[quote="mekkern"]bruke ei gradskive...

Okei,hvordan finner jeg ut hvor mye tenningsplata skal vries iforhold til merkene? :)

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Søn 11 Aug 2013 - 21:36

99Trollerud skrev:Ikke bare du som sliter med YZ-tenninga  tongue 

http://www.youtube.com/watch?v=SHzFQZlPEIA
Haha,hoff...stakkars fyr. Føler med han :p

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 3]

Gå til side : 1, 2, 3  Next