Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks

Gå til side : Previous  1, 2, 3

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 3 av 3]

51 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Lør 5 Okt 2013 - 15:07

da hadde man fått ny sporkile og montert den. har også justert tenningen på 0 (akkurat på merkene) mens stempelet er på topp.

jeg har googlet og leitet litt rundt på nettet, og finner bare kick starter akslingen til en 82 mod, men ikke 83. så er det jo det store spørsmålet... passer en 82 mod til en 83 mod?
skulle man virkelig gamblet på at det gjorde det og kjøpt. Men hadde jo vært sykt kjipt om det ble et bomkjøp. koster jo en del også.

her er delen: http://www.cmsnl.com/yamaha-yz490j-competition-1982_model8899/56a-15661-01-kick_5x51566000/#.UlANkFB7J8E

Vis Medlemmets Profil

52 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Lør 5 Okt 2013 - 17:44

99% sikker på at dette er det samme, jeg vil ikke kalle dette gambling, dette er helt safe..

Vis Medlemmets Profil

53 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Lør 5 Okt 2013 - 18:07

hadde jo vert supert om de passer overens. det burde jo ikke være noe forskjellig mellom disse sko man tro.
men jeg har sendt e-mail til nettsiden og spurt, samt til en biltrend Tromsø som forhandler yamaha bare for å være på den sikre siden, selv om det er 99% sikker at de passer :)

jeg slepte den igang tidligere idag, startet med en gang,alt funket som det skulle. eneste jeg ikke var helt fornøyd med var når jeg ga full gass pådrag, det virket som at den enten fikk for mye eller for lite bensin. hørtes kvelt ut, og da er det vel for mye?

Vis Medlemmets Profil

54 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Lør 5 Okt 2013 - 21:36

Det er veldig, veldig vanskelig å få en Yz 490 til å gå rent, desverre.. Her er det tenningsjustering, rett tennpluggvarme, kompresjon (toppen skal dreies for å hindre detonering) og nitidig forgasserjustering som må til..

Å konkludere med at den er for fet eller for mager får man ikke gjort før man har sjekket farve på plugg, men å sjekke pluggfarve er ikke så enkelt som mange tror, det er en hel bråte ting som kan gjøes feil!

Her kan man lese litt om dette:

http://braigasen.se/

Men først og fremst må flottørhøyden settes riktig, før man forsøker å lese farven på pluggen..

Vis Medlemmets Profil

55 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Lør 5 Okt 2013 - 21:39

hmm...såppas jaa Razz
er vel en del pjusk skjønner jeg, skal ta å sjekke det ut!
takk for info Very Happy

Vis Medlemmets Profil

56 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Tir 8 Okt 2013 - 17:49

Da hadde man fått svar fra forhandler,og de hadde kickstart akslingen til 83modell inne på lager sa de. Så da venter man bare på en fridag så blir det investering :)

Men det er vel ikke så vanskelig å skifte over tannhjulet,fjæra og den lille plast "foringa" som er på den gamle?

Vis Medlemmets Profil

57 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Tir 8 Okt 2013 - 17:54

Ikke vanskelig i det hele tatt. Tror til og med Haya hadde klart det.. Kanskje.

Vis Medlemmets Profil

58 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Tir 8 Okt 2013 - 17:55

Smooth! :)
Takk så mye

Vis Medlemmets Profil

59 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Tir 8 Okt 2013 - 18:45

Det er en flott maskin du har der, men det er ikke mange mennesker der ute som kan få dem til å gå bra. Når man får dem til å gå bra, kan de gå så bra som du kan se i del 3 av dette racet:

Dette er gromme greier.... alien 

Vis Medlemmets Profil

60 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Tir 8 Okt 2013 - 19:39

Håhå! Skal se de karene der kunne kjøre..imponerende rett og slett .

Takk så mye, var rett og slett et røverkjøp :) var ikke planlagt i det hele tatt, når man fikk den til å funke så var det virkelig verdt de 3500 kronene man ga :p

Det jeg glemte og si var at etter den første turen i helga (da jeg ikke var så fornøyd med gasspådraget 3/4) så justerte jeg tenningsplaten noen få millimeter til venstre. Og etter det så gikk den perfekt (i mine øyne vertfall).
Den drar og drar når man gir over 1/2 gass og ut mot full. Ikke det at man har noe hensikt for å kjøre på så mye gass/ turtall, da jeg synes den går stygg godt! Hvis jeg gir på mye så kjenner jeg at den spinner og leter etter feste,å så fort trenger jeg ikke å kjøre :) er fornøyd med sykkelen og vil prøve å ta så mye vare på den som mulig.
Men en ting lurer jeg på, er det noen plass jeg kan justere clutchen sin hardhet på? Hendelen er ganske hard,så etter mange gir skift så er man helt ferdig i hånda x)

Vis Medlemmets Profil

61 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Tir 8 Okt 2013 - 20:23

j.i y skrev:
Men en ting lurer jeg på, er det noen plass jeg kan justere clutchen sin hardhet på? Hendelen er ganske hard,så etter mange gir skift så er man helt ferdig i hånda x)
Er vel wire på den? I så fall kan det hende at du bør bytte wiren...? Bare ut fra egne erfaringer gjort for noen uker siden med en gammelgammel cråsser. Ble en ny verden med ny wire!
Ellers er det fjærene på clutchen, men normalt er alternativet strammere fjærer.

Vis Medlemmets Profil

62 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Tir 8 Okt 2013 - 20:29

Nei, du må nok leve med at clutchen er hard. Som jeg har skervet før, må du gå over kantene på clutchkurven med en fil, så de blir jevne, men det vil nok ikke påvirke hardheten noe særlig. Viktig at wireen er i bra stand, da.

Du kan jo alltids vurdere en slik en, da:

Vis Medlemmets Profil

63 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Tir 8 Okt 2013 - 22:46

Joo takk for tipset! :) men har akkurat skiftet til ny clutch wire,samt clutch lameller og fjærer skjønner du,da den gammle wiren var heeelt på tryne,og clutchen oppbrukt :p

Hmm....Jaja,er ikke noe særlig problem. Skal huske og file kantene når jeg har det av igjen for å skifte kickstart aksel.
Noen av dere som vet hva den lille lange skruen med justerings mutter som sitter midt i clutch huset er til?
Er det en hydraulisk clutch det der? :p funker sikkert som bare det med en slik...

Takk for gode tips Very Happy

Vis Medlemmets Profil
Høres ut som du beskriver en justeringsskrue.. Denne justerer du inn før du forsøker å justere slakken i wiren (oppe på hendelen). Har ikke manualen her nå, men det er sikkert en "regel" for hvordan denne skal stilles inn.

Vis Medlemmets Profil
http://www.cmsnl.com/yamaha-yz490k-competition-1983_model8951/partslist/B-07.html#results

Hvis du ser på bilde så er det skrue nr 19. Jeg så det var en justerings skrue,men turte ikke røre den da jeg ikke hva sikker på funksjonen.

Vis Medlemmets Profil
Delene 22, 18 og 19 danner lengden på det som skal presse lamellene frahverandre?

Justeringsskruen er der for å ha muligheten til å tilpasse denne lengden etterhvert som lammellene slites ut. Det er igrunn ganske logisk?

Jeg vil anta at det eneste du trenger å passe på her er at del nr 27 har et par millimeter før vandring før den begynner å presse på nr 22.

Vis Medlemmets Profil
juster slik at "armen på clutchen" er litt under og over 90 grader på wiren når den er ubelastet/inntrekt slik at "vekt/arm" er nærmest 90 grader midt i bevegelsen.
da er den lettest å bruke.

Vis Medlemmets Profil
mekkern skrev:juster slik at "armen på clutchen" er litt under og over 90 grader på wiren når den er ubelastet/inntrekt slik at "vekt/arm" er nærmest 90 grader midt i bevegelsen.
da er den lettest å bruke.
Fornuftig tips! Hør på Mekker'n! cheers 

Vis Medlemmets Profil
Okei, takk for tips! :)
Og vinkelen justerer jeg med justeringsskruen? Very Happy (nr19 på sprengskissen)
For jeg merker at hvis jeg klemmer clutch hendelen helt inn så kobler den ikke helt 100% ifra,og det har vel noen med den vinkelen og gjøre,samt tykkelsen på olja? Om den er varm(tynnere) eller kald (tykkere). Rett på meg og jeg har feil her :p

Vis Medlemmets Profil

70 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Ons 9 Okt 2013 - 10:59

Du har nok forstått den delen som går på justeringen med skrue nr 19..

Hva angår olje; bruk en olje som er anbefalt for en slik motor..

Vis Medlemmets Profil

71 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Ons 9 Okt 2013 - 12:43

Supert, da skal jeg sjekke det ut når jeg skrur opp :)
Takk for hjelpa så langt 99trollerud og mekkern :)

Vis Medlemmets Profil

72 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Fre 25 Okt 2013 - 11:48

Jeg har ikke lest alt her, men vil si litt om gasser. Skal du få den rett, må du begynne med å lese pluggen...rett! Det ligger endel gode forklaringer på www. Forgasseren justeres og reguleres ikke ut fra turtall, men spjeldåpning. 0-1/4 reguleres av pilojet åpning og dens blandingsskrue, 1/4-3/4 av jet needles fasong og posisjon og 3/4-4/4 av mainjets åpning. Jeg driver litt med min YZ250F for å få den korrekt.

Her er noen linker:
http://twostrokemotocross.com/2009/12/carburetor-theory-and-tuning/

http://oem-cycle.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=109

Vis Medlemmets Profil

73 Re: Yamaha yz490j -82,trenger tips og triks on Lør 2 Nov 2013 - 7:43

takk for god info! :) skal sjekke det ut!

skulle bare si at akslingen er montert og alt gikk smertefritt, mellom 3-6 forsøk så startet den. hehe...men etter at jeg stoppet den så fikk jeg F*** ikke start. prøvde forskjellige plugger o.l.
men så måtte jeg gi opp for kjiken sprakk, så den fikk ikke låsing.når man vrir den 90 grader ut fra sykkelen,så kunne man vri den forbi "låsesporet" og helt bak (180 grader fra sykkelen). så enten må jeg ha den også ny, eller så kan jeg gjøre et forsøk på å sveise det. men er kanskje vrient pga det er støyp jern. leste litt om det også, det skulle funke hvis man forvarme opp jernet.

men til et annet spørsmål, vet dere om man kan bruke andre kjiker? f.eks. http://www.ebay.com/itm/Kick-start-lever-2000-Yamaha-YZ426F-YZ-426F-kickstart-kicker-OEM-/261314828420?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item3cd793d884&vxp=mtr

for om det er flere som passer over på akslingen så slipper jeg å betale for dyr original del som ikke produseres lengre..

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 3 av 3]

Gå til side : Previous  1, 2, 3