Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

KTM Sting 125, en god gammel klassiker. Nå knust i front :-( Er det sjanse å finne erstatningsdeler?

Gå til side : 1, 2, 3  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 3]

En ungdom i familien har hatt gleden av å tusle rundt med en KTM STing 125 fra 1997. I mine øyne kanskje det råeste som noengang er laget av lettsykler: Topp komponenter i både fjæring/demping, bremser etc. Rasende morsom å kjøre.
Ungdommen har vært uheldig å truffet på moder natur på en litt ublid måte. Ride i Bergen har taksert skadene til minst 30.000,- bare i deler. Ergo, glemmesak.
Men så begynner jo tankene å vandre. Er det realistisk å prøve å redde den? Jeg har ikke full oversikt over skadene ennå, men skal en av dagene ut på Ride for å hente den på en henger. Jeg aner meg at forgafler er kaputt, styret er knekt vet jeg.
Det aner meg at mye komponenter må kunne hentes fra andre KTM-er fra samme tidsperiode. I den grad det finnes...

Noen tanker?

Jeg kunne tenkt meg å fått liv i denne igjen, men uten å bruke seriøst med $$$..

Vis Medlemmets Profil
Dette må da være helt kurrant.. Deler må finnes brukt i bøtter og spann, og det finnes garantert ørten forskjellige forgafler som kan modifiseres på plass om man vil.. Gamle, utrangerte crossykler koster ikke mye penger og gafler derfra kan definitivt brukes..

Dette fikser du lett, om du går inn for det.. :-)

Vis Medlemmets Profil
Må vel være en smal sak å fikse,for en med det nick'et rabbit 

Velkommen til forumet,stril santa 

bilrema har sikkert et styre som passer og KTM pleier å bruke samme komponenter på flere modeller, det skulle ikke forundre meg om en gaffel fra en mye nyere sykkel går rett på. Utrangerte crossere behøver ikke være veldig gamle.

Vis Medlemmets Profil
Hjertelig takk for velkomsthilsen og relativt edruelige svar cyclops  Jau, det nicket ja... Det er jo faktisk etternavnet mitt det... Så ja jo, kjenner prestasjonsangsten slå til for fullt Laughing 

Baiken står hos Ride nå, tar turen ut der en av dagene for å hente den (evt vrake den, om den ser forjæ... ut). Har frøktelig lyst å få denne tassen opp å gå igjen. Den er fra den gang det ble bygget inn kvalitet i greiene. Sånn på 90-tallet vettø. Very Happy 

Du KliffArne, du essje myssje pingle når du sitter i skjul der bak tastarattataturet og fyrer løs grusomme begreper som stril og sånn! Eg é flyktning! Bare så du vet det jocolor  (BTW: Er du fra byn eller nokke i nærheten kanskje?)

Kommer tilbake straks jeg har fått fatt på sykkelen og tatt noen bilder. Dette kan bli et spennende prosjekt (som om jeg ikke har nok av de for tiden) bom 
Må bare først fullføre prosjekt bil (som trenger ny hjerne), samt prosjekt tilhenger (som trenger litt TLC og dekk), så kan vi se mer på dette prosjektet...

Vis Medlemmets Profil
fikse skrev:Du KliffArne, du essje myssje pingle når du sitter i skjul der bak tastarattataturet og fyrer løs grusomme begreper som stril og sånn! Eg é flyktning! Bare så du vet det jocolor  (BTW: Er du fra byn eller nokke i nærheten kanskje?)...
Stril er jo en ærestittel,og mener jeg har fanget opp at du bor på Ågotnes. Men med det etternavnet og er flyktning, så er du kanskje fra Ølen eller Etne?

Er flyktning selv,norlænning bosatt på Karmøy rabbit

Ps.Godt mulig jeg flytter denne tråden til en annen del av forumet,prosjekt f.eks. Denne delen var i utgangspunktet ment for konkrete tekniske spørsmål,etter forslag fra S1000RR, en etter sigende kapasitet innen tekniske ting. Ser at det er flere poster som ligger an til det samme.

Huff,nå begynner jeg visst å bli seriøs pale

Fløtt i vei, ser at denne kommer nok på feil sted.

Neihei! Bor på Skogsvåg, i en mye kulere kommune enn Ågotnes ligger i Rolling Eyes  Omtrent like langt fra sivilisasjonen, dog.

Er selv også egentlig nordlending, skjønt ingen tror meg når jeg sier det, i og med at jeg snakker kav bærgensk. Sunnhordland kjenner jeg best fra ymse montasjejobber med ventilasjon/varmepumper, samt noen ganger på Rebeltreffet på Sveio Razz 

Vis Medlemmets Profil
fikse skrev:*** clown   Åhh pogger, du é sånn moderator du! clown  ***

Fløtt i vei, ser at denne kommer nok på feil sted.

Neihei! Bor på Skogsvåg, i en mye kulere kommune enn Ågotnes ligger i Rolling Eyes  Omtrent like langt fra sivilisasjonen, dog.

Er selv også egentlig nordlending, skjønt ingen tror meg når jeg sier det, i og med at jeg snakker kav bærgensk. Sunnhordland kjenner jeg best fra ymse montasjejobber med ventilasjon/varmepumper, samt noen ganger på Rebeltreffet på Sveio Razz 
Velkommen Fikse, kjekt å se at du òg e her inne Wink
Kult prosjekt, det var vel denne som fikk deg til å (bom)kjøpe KTM 125 Duke?

Hadde vært kjekt med bilder Very Happy

Vis Medlemmets Profil
fikse skrev:Må bare først fullføre prosjekt bil (som trenger ny hjerne)..
Du bør være kjapp! Det er MANGE som bør få ny hjerne (sjekk krangletrådene på alle norske mc-forum?), så de gode hjernene vil stige voldsomt i pris fremover!

Vis Medlemmets Profil
99Trollerud skrev:
fikse skrev:Må bare først fullføre prosjekt bil (som trenger ny hjerne)..
Du bør være kjapp! Det er MANGE som bør få ny hjerne (sjekk krangletrådene på alle norske mc-forum?), så de gode hjernene vil stige voldsomt i pris fremover!
NO SHIT!!!! pirat Helt seriøst: Hovedhjerner til biler, det SKAL koste noe jæv... Ikke sant? Jeg ante meg at dette kom til å koste BLOD! Men neeeeeida! Opel har funnet ut at bilen min er så sinnsykt gammel ( 04-modell) at delene må selges på billigsalg! Så istedet for 9.000,- og noe, så var det 1.700,- og noe. Og med en tjommi med tilgang på Tech2 (sånn dings for å gjøre hovedhjernen tjommi med de andre hjernene, say no more) så blir dette en "billig" fornøyelse.

Når eg tenker meg om så skulle eg kanskje ha tipset nokken om atte (forbedrete!!!) hjerner er på billigsalg hos Skropel??? rendeer

Vis Medlemmets Profil
TheHaughom skrev:
Velkommen Fikse, kjekt å se at du òg e her inne Wink
Kult prosjekt, det var vel denne som fikk deg til å (bom)kjøpe KTM 125 Duke?

Hadde vært kjekt med bilder Very Happy
Hallaien tjommi Very Happy 

Jepp, det stemmer! Har et "hett" forhold til denne Sting-en. Litt rart med det, etter å ha kjørt mye rart av sykler opp igjennom, den Sting-en er faktisk den absolutt gøyeste saken jeg noengang har kjørt. Ekstremt velbalansert, ufattelig gøy i svingene. Dette er en sykkel en dr... i å bremse før en sving! Her er det bare å gi stram vaier og legge seg ned. Uten skjelving/slingring, uten dramatikk, med gode marginer. Den må rett og slett oppleves Very Happy 

Vis Medlemmets Profil
Hehe, høres bra ut! Gleder meg til fortsettelsen på prosjektet. Ikke hver dag man ser en gammal KTM få nytt liv!

Vis Medlemmets Profil

13 Skaderapport fra Ride on Fre 16 Aug 2013 - 19:45

Da har jeg vært hos Ride og fått ut skaderapporten. Fikk ikke sett sykkelen, men delelisten forteller igrunnen det meste. Forhjul, gaffel/gafler/styrekrone, og styre, hendler, lykter, instrument.

Rammen er neppe skadet, uten at den er målt på noe vis.

Synes igrunnen ikke dette høres så himla gærnt ut. Skal høre med hun som eier den idag om å få kjøpe den for en lav pris, så tar jeg denne. Har ikke tid å ta dette i år, men synes dette virker som en godbit det er synd å pelme i bosset Very Happy 

Her er skaderapporten.

Vil prøve å få den hentet i neste uke.

Vis Medlemmets Profil
Å bytte framgaffel er et spørsmål om å løsne 2 eller fire bolter på øvre styrekrone, to eller tre muttere på styrestemmen, og nappe vekk gaffel og hjul i en manøver.. Å peise på en ny er samme øvelsen, bare motsatt rekkefølge.. Dette rekker du på under en time.

Utfordringene dukker opp om du kjøper en tilfeldig gaffel, f.eks en Husaberggaffel av meg ($$$), hvor du må modde noe på stem eller krone..

Her er det bare å kline til.

Vis Medlemmets Profil
99Trollerud skrev:Å bytte framgaffel er et spørsmål om å løsne 2 eller fire bolter på øvre styrekrone, to eller tre muttere på styrestemmen, og nappe vekk gaffel og hjul i en manøver.. Å peise på en ny er samme øvelsen, bare motsatt rekkefølge..  Dette rekker du på under en time.

Utfordringene dukker opp om du kjøper en tilfeldig gaffel, f.eks en Husaberggaffel av meg ($$$), hvor du må modde noe på stem eller krone..

Her er det bare å kline til.
Det er det jeg tenker og. Relativt kurant skrujobb, på forhjul/gafler, største utfordringen blir å få fatt på passende vare til bare $, og ikke $$$ tongue White Power greier som står på den i dag, klassisk USD gaffel, uten justeringer å snakke om.

Lykter, masken til de, samt speedo/turtalls-kløster er også kaputt, men der finnes der da masse fine løsninger rundtom. TrailTech Vapor er IMO en ganske så lekker sak! De lyktene som sto på var ikke original heller, de hadde jeg byttet i noe linselykter fra louis.de for et år siden :-)

Vis Medlemmets Profil
Ja, det var en riktig lekker lettvekter den KTM`en!

Ramme OK, motor OK, eksos med tunedpipe OK? Er det helt oppi krona så styrelagrene har sitt å sitte i er det som du sier en skruejobb. Finne noen kurante 43mm gafler med tilhørende framfelg og brems og resten er lett overkommelig, bare du får henge skilter på den igjen etter jobben.

Nu fikk jeg jaggu lyst å skru litt, får stikke ned på bua og bli skitten på lankene når det likevel regner Very Happy 

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:Ja, det var en riktig lekker lettvekter den KTM`en!

Ramme OK, motor OK, eksos med tunedpipe OK? Er det helt oppi krona så styrelagrene har sitt å sitte i er det som du sier en skruejobb. Finne noen kurante 43mm gafler med tilhørende framfelg og brems og resten er lett overkommelig, bare du får henge skilter på den igjen etter jobben.

Nu fikk jeg jaggu lyst å skru litt, får stikke ned på bua og bli skitten på lankene når det likevel regner Very Happy 
Ramme og motor er _sannsynligvis_ OK. Vil tro det skal litt mer enn en gåen forgaffel på høyre side (og framhjul, spilefelg) for at rammen skal ryke til?
Motor er OK, men trenger ny eksos, eller svanehals. Nå er motor fra Yamaha DTR125, vannkjølt 2t. I disse maskinene sitter det en "YPVS", en eksosventil styrt av en ELmotor, inne i toppen, før svanehals. Såvidt jeg har studert dette ved tidligere anledninger, ser det ut til at ikke bare motor men også eksosen er identisk på DT-en og Sting-en. Og DT går det mange av, så det bekymrer meg ikke mye :-)

Forresten full mulig å skremme ut ganske respektable krefter av den lille maskinen. 25HK får en med å "bare" fjerne detaljer i eksosen, og dyse den opp. Pr idag er motor utrimmet med sine 13,5HK. Merkverdig nok en god slump kvikkere enn den KTM Duke 125 jeg hadde selv en liten stund (som veier det samme og har 15 teoretiske HK). Og 25 HK på 128KG og giret så den makser på ca 130KM/t, det burde svinge det? ;-)

Kan det være problemer å få skilter på den igjen? SVJV er det ikke noe forsikringssak dette, så jeg er ikke sikker på at det er rapportert inn noen steder? Noen som vet hvordan det funker?

Vis Medlemmets Profil
Fant denne på ebay.de.
Prisen er helt grei, frakten er €26??? Må høre med fyren, dette virker litt rart. Men OK, la oss si at denne er mulig å få inn til Norge, med frakt, for 6-7.000,-. Hva må jeg betale i tillegg? Bare MVA? Skal ikke registreres, men her er MASSE deler jeg kan bruke på Sting-en. SVJV er Sting og LC2 samme sykkel, med plassering av forskjerm som største forskjell....

Tror jaggu jeg skal slå til på denne jeg, om ikke det kommer masse peng til toll i tillegg...

EDIT: Duh, snakk om Søndagsfysen. Dette er jo bare et hjulsett jo.... Ikke hele baiken. Skjønte det måtte være noe

Sist endret av fikse den Søn 18 Aug 2013 - 10:25, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

KnutR

Admin
fikse skrev:Fant denne på ebay.de.
Prisen er helt grei, frakten er €26??? Må høre med fyren, dette virker litt rart. Men OK, la oss si at denne er mulig å få inn til Norge, med frakt, for 6-7.000,-. Hva må jeg betale i tillegg? Bare MVA? Skal ikke registreres, men her er MASSE deler jeg kan bruke på Sting-en. SVJV er Sting og LC2 samme sykkel, med plassering av forskjerm som største forskjell....

Tror jaggu jeg skal slå til på denne jeg, om ikke det kommer masse peng til toll i tillegg...
Kun moms ja.
MEEEEEN: du kan ta deg en helgetur/opplevelsestur til Tyskland med bil, skru den i deler, og ta med deg verdier for inntil 5000kr tilbake igjen?

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil
KnutR skrev:
Kun moms ja.
MEEEEEN: du kan ta deg en helgetur/opplevelsestur til Tyskland med bil, skru den i deler, og ta med deg verdier for inntil 5000kr tilbake igjen?
Argh! Leste feil i annonsen. Det var kun felgene, ikke hele baiken, som var tilsalgs. Urk!
Men uansett: Ikke annet enn MVA, selv på hele sykler, så lenge en ikke skal ha papirer/reg på den? Kuult!
Tur til Tyskland, det blir nok med drømmen. Litt for travle dager i heimen, med 3 små banditter av noen gutter, og ryggen min tåler max 6-7 timer i bil pale  BTW så bor jeg rett vest for Bergen, så bare å komme seg til Østlandet er et dagsprosjekt på dårlige veier bounce 

Men ebay.de ser ut til å ha littavhvert til denne baiken. Her må det snokes.

Fikk forresten avtalt med eieren at jeg overtar sykkelen for det det koster å få den ut av Ride, dvs ca 1.500,- pluss omregistrering.
For henne er dette et vrak, for meg et spennende prosjekt!

Vis Medlemmets Profil
fikse skrev:
Fikk forresten avtalt med eieren at jeg overtar sykkelen for det det koster å få den ut av Ride, dvs ca 1.500,- pluss omregistrering.
Høres da ut som en kurant pris for et lite prosjekt (men dyr nok taksering)! Kan ikke skjønne at en skal klare å bruke så mye som Ride takserer uansett hvordan man går fram. Noen tusenlapper, fikse løsninger (tog du an?) og langhelger så er den nok på veien igjen Basketball

Vis Medlemmets Profil
TBI81 skrev:
fikse skrev:
Høres da ut som en kurant pris for et lite prosjekt (men dyr nok taksering)! Kan ikke skjønne at en skal klare å bruke så mye som Ride takserer uansett hvordan man går fram. Noen tusenlapper, fikse løsninger (tog du an?) og langhelger så er den nok på veien igjen Basketball
Vi får se hva den endelige prisen blir, fikk et lite hint om at det kunne bli litt rimeligere. Jeg har hatt ganske begredelig erfaring med Ride generelt, men verkstedsprisene er faktisk en av tingene jeg ikke har reagert negativt på cyclops 
Nå har jeg ikke sett sykkelen, så jeg vil ikke uttale meg om de har satt opp "for mye" deler. Men er det skadet så bør det vel i hovedsak byttes? Det jeg reagerer litt på er den ekstreme prisforskjellen på ymse deler: den lille plastkåpen rundt lyktene kostet jo 4.000,- pluss MVA! Mens en forgaffel "bare" koster 2,500,- pluss. Sånn bortsett fra at forgaffelen ikke er mulig å kjøpe silent 
Ser at komplette fronter bør være mulig å skaffe fra ebay for en 3-4.000,- i brukbar kondisjon: Gafler, styrekrone, hjul og bremse. Til KTM, i liten/middels størrelse, trolig passendes til Sting-en. Ikke så mange fronter som har 17", mange har 21" og det vil jeg ikke ha til denne. Tror jeg...... tongue 
Skulle gjerne hatt en tabell som forteller meg hvilke styrekroner som kan passe til Sting / LC2. LC4 _ser_ jo veldig lik ut...

Men sånn ellers vil jeg påstå at Ride suuuger på de fleste former for kommunikasjon, og å få de til å gjøre alt du ber om er rett og slett klin steike umulig. Lager du en liste med f.eks 8 ting som skal gjøres, klarer de maks 5 av de, selv om du kommer med det skriftlig. Jeg var inne med en Duke 125 4 (fire!!!) ganger for å reklamere på (blant en haug med feil) en fremre bremselysbryter som nektet å virke i temperaturer lavere enn 3-4 plussgrader. Først den fjerde gangen og etter over et halvt år forsto de at det faktisk gjaldt når det var kaldt og kjølig ute, så da lot de baiken stå UTE en stund før de prøvde. Og hva gjorde de? Jo, de klippet hull på beskyttelsesbelgen til bryteren. Du vet, den belgen som skal beskytte selve bryteren mot fukt og skitt. Og jeg som skulle kjøre sykkelen hele året, når saltsørpen flyter og regnspruten står rundt ørene? Gud bedre for noen løkruller!
Jeg ga opp prosjekt Duke 125. Tøff og velkjørende sykkel med alvorlige kvalitetsbrister i kombinasjon med en henimot ubrukelig forhandler, paret med en kunde med store forventninger til europeisk kvalitet. Dårlig kombo! cherry 

Vis Medlemmets Profil
fikse skrev:
TBI81 skrev:
fikse skrev:
Vi får se hva den endelige prisen blir, fikk et lite hint om at det kunne bli litt rimeligere. Jeg har hatt ganske begredelig erfaring med Ride generelt, men verkstedsprisene er faktisk en av tingene jeg ikke har reagert negativt på cyclops 
Nå har jeg ikke sett sykkelen, så jeg vil ikke uttale meg om de har satt opp "for mye" deler. Men er det skadet så bør det vel i hovedsak byttes? Det jeg reagerer litt på er den ekstreme prisforskjellen på ymse deler: den lille plastkåpen rundt lyktene kostet jo 4.000,- pluss MVA! Mens en forgaffel "bare" koster 2,500,- pluss. Sånn bortsett fra at forgaffelen ikke er mulig å kjøpe silent 
Ser at komplette fronter bør være mulig å skaffe fra ebay for en 3-4.000,- i brukbar kondisjon: Gafler, styrekrone, hjul og bremse. Til KTM, i liten/middels størrelse, trolig passendes til Sting-en. Ikke så mange fronter som har 17", mange har 21" og det vil jeg ikke ha til denne. Tror jeg...... tongue 
Skulle gjerne hatt en tabell som forteller meg hvilke styrekroner som kan passe til Sting / LC2. LC4 _ser_ jo veldig lik ut...

Men sånn ellers vil jeg påstå at Ride suuuger på de fleste former for kommunikasjon, og å få de til å gjøre alt du ber om er rett og slett klin steike umulig. Lager du en liste med f.eks 8 ting som skal gjøres, klarer de maks 5 av de, selv om du kommer med det skriftlig. Jeg var inne med en Duke 125 4 (fire!!!) ganger for å reklamere på (blant en haug med feil) en fremre bremselysbryter som nektet å virke i temperaturer lavere enn 3-4 plussgrader. Først den fjerde gangen og etter over et halvt år forsto de at det faktisk gjaldt når det var kaldt og kjølig ute, så da lot de baiken stå UTE en stund før de prøvde. Og hva gjorde de? Jo, de klippet hull på beskyttelsesbelgen til bryteren. Du vet, den belgen som skal beskytte selve bryteren mot fukt og skitt. Og jeg som skulle kjøre sykkelen hele året, når saltsørpen flyter og regnspruten står rundt ørene? Gud bedre for noen løkruller!
Jeg ga opp prosjekt Duke 125. Tøff og velkjørende sykkel med alvorlige kvalitetsbrister i kombinasjon med en henimot ubrukelig forhandler, paret med en kunde med store forventninger til europeisk kvalitet. Dårlig kombo! cherry 
Ja, stemmer det du var så satans plaget med den KTMen ja .. Den var en sånn ny sak, right?
Driver å vurderer en sånn SMC/SMCR om dagen som helårs/allbruk-sykkel. Kanskje det bør revurderes Laughing

Vis Medlemmets Profil
TBI81 skrev:
Ja, stemmer det du var så satans plaget med den KTMen ja .. Den var en sånn ny sak, right?
Driver å vurderer en sånn SMC/SMCR om dagen som helårs/allbruk-sykkel. Kanskje det bør revurderes Laughing
Jepp, ny i 2011. Sykkelen fra helvete. Alt, selv de små detaljene, virket innbydende og tillitsvekkende. Så feil kunne en ta Very Happy  Men dette gjelder da altså Duke som er laget i India, med deler fra Kina (...). Dvs den "nye" Duke-serien, fra 125 og et stykke oppover (t.om. 390?), men IKKE f.eks den 690-en, som er laget i Mattinghofen eller hva det nå heter den fabrikken i Østerrike. Jeg ville IKKE snudd rævva til SMC-er bare pga min erfaring med India-Kina-jalla-greiene som kalles KTM Duke. SMC er da vel framleis et europeisk produkt? Med AMP-kontakter på elektrisk, og BOSCH på elektronikk, Brembo på bremsene, WP på demperne... Og det finnes da vel andre enn Ride som server KTM jocolor 
Den Sting-en som jeg nå skal fikse-trikse. Den er laget i Østerrike. Her snakker vi kvalitet, hele veien! Skikkelig pulverlakk på rammen, gjennomfarget plastikk, skruer som er skikkelig anti-korrosjons-beskyttet, og elektriske kontakter som først eirer om de har stått i saltlake en god stund. Alle feilene som har vært på den sykkelen er forårsaket av helt naturlig og normal slitasje/elde. Så er det tilsvarende kvalitet på nyere KTM, så er det "løp og kjøp" i mine øyne. Jeg digger slik kvalitet! Ting som faktisk kan brukes uten at det svikter. Som tåler litt slag og spark og krasj og misbruk, og som likevel fortsetter å virke.
Omtrent som den gamle NX250-en jeg tutler rundt med. Det er jo nesten umulig å drepe slike sykler! Vet om folk som har kjørt godt over 100KKM, noen nærmer seg 150KKM, på en slik NX. Selvsagt ikke uten behov for stell og koz, men alt innen rimelighetens grenser. Da er det kvalitet da!

Vis Medlemmets Profil
Du må gjerne kjøpe min Husa framgaffel for 2.000,- Skal ikke være kjip, jeg..

Legger du 3 lapper til på bordet, kan du få ett sett motardfelger med på kjøpet. Fine felger, og tror dekkene er bra også..

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 3]

Gå til side : 1, 2, 3  Next