Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

KTM Sting 125, en god gammel klassiker. Nå knust i front :-( Er det sjanse å finne erstatningsdeler?

Gå til side : Previous  1, 2, 3

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 3 av 3]

Stikker til Tyskland på Mandag og kommer oppover igjen tirsdag kveld om du har handla moppe og vil ha den oppover så si fra...

Vis Medlemmets Profil
Voodoodoo skrev:Stikker til Tyskland på Mandag og kommer oppover igjen tirsdag kveld om du har handla moppe og vil ha den oppover så si fra...
Takk for tilbudet, men jeg har ikke kommet så mye lengre med denne. Dvs, har fått den på tunet, og sånn tilsynelatende har Ride vært mildt sagt heftige når de har skrevet opp deler som må byttes. Er ikke overbevist at så mye som halvparten engang må byttes.
Bilder og spørsmål kommer så snart jeg får tiden cyclops 

Lykke til i Tyskland cheers 

Vis Medlemmets Profil

53 Slik ser "vraket" ut: on Ons 4 Sep 2013 - 8:49

Sykkelen hentet for en tid siden, men travle dager her. Iallfall: Har sett litt på "vraket", og klarer ikke helt å rettferdiggjøre den heftige delelisten/rapporten som Ride har kommet med:
Hele lyktepartiet er herpet. Noen detaljer kan muligens reddes, men her vil jeg vurdere å få fatt på ny, universal frontkåpe/lykter og et TrailTech Vapor speedometer:

Håndbeskytterne er helt fine, hvorfor de er skrevet opp på listen finner jeg ingen logikk i. Nytt styre, og ny kløtsjhendel. Svitsjen er fin.

Framskjermen er oppskrapet, men hel. Den var ingen skjønnhet fra før, så denne skal beholdes.

Høyre forgaffel er jeg i tvil om. Jeg klarer ikke se noe mer enn disse hakkene, og i et avgrenset område i fronten er "mønsteret"/strukturen en kan se i metallet noe endret. Kan tyde på at den har fått seg en smekk? Kan ikke se noe annet som tyder på at det er skjevt, men dette har jeg egentlig ikke kunnskap om.. Den nedre del av kronen har fått 2 hakk, men jeg har veldig vanskelig for å se at det kan ha herpet noenting her.

Framfelgen. Dekket må nytt, både pga slitasje men og pga et hakk i dekksiden. Den skaden på felgen en kan se her, er det som er å finne av skader. Alle spiler klinger normalt, intet løst. Er det virkelig behov for å bytte denne???

Svanehals: Dette virker i mine øyne absurd å bytte! Den har fått seg en mindre bøy, så festet mellom eksosen og rammen er forskjøvet ca 15mm bakover (det er ingen andre fester på fremre del av eksosen). Dette må da være kurant å dra tilbake igjen med litt forsiktighet?

En unggutt på verkstedet på Ride mente det var en feil på girkassen, bakhjulet hang selv om den sto i fri. Jeg har nå prøvd med å ta den inn og ut av fri, og finner ikke noe gærnt på noen måte her. Bortsett fra at girpedalen er bøyd litt, men det kan da ikke koste rare greiene med en ny.

Som dere ser, sykkelen er ikke et smykke. Den er rufsete i overflatene, og nytt sadeltrekk etc må til. Men teknisk må det være mye sykkel igjen?

Et par nye dekk, ny frontkåpe/lykt/speedo, nytt sadeltrekk, evt ny høyre gaffel, så må vi vel nærme oss?
Fruen har lagt ned veto mot å lagre denne til våre egne unger kan bruke denne, så DESSVERRE må den trolig selges pale 

Vis Medlemmets Profil
Selge? Hvilken pris? Jeg kunne hjulpet deg med å bli kvitt den der, jeg... study 

Vis Medlemmets Profil
99Trollerud skrev:Selge? Hvilken pris? Jeg kunne hjulpet deg med å bli kvitt den der, jeg...   study 
Trolig er det å selge, eneste løsning. Det er nesten 10 år til eldstegutten i huset kan kjøre denne Sad 
Det gjør meg litt trist egentlig, for dette er den absolutt gøyeste sykkelen jeg noengang har kjørt. Ser lurvete ut (og det er den jo iallfall nå clown ), latterlig gøy å kjøre (128KG og godt bygget med gode komponenter som ramme-brems-demper)...

Hva tenker du da? Vil DU ha den, eller en bekjent? Vil du ha den slik den står nå, eller når den er fikset opp? Lover du å ta godt vare på den? Laughing  Nei, jeg kødder ikke, jeg er litt glad i den sykkelen, det var derfor jeg reddet den ut fra Ride-sjappen. Jeg har ikke betalt noe for sykkelen, bortsett fra "rapporten" fra Ride samt leie av henger for å få den hertil, men eieren (en i familien) ønsker jo å få den omregistrert/avregistrert etterhvert.

Sender deg en PM med tlf-nr, ring om du vil prate litt rundt dette. Er ikke intr i å bli rik på denne, men helt steike gratis kan jeg ikke gi deg den Wink 

Vis Medlemmets Profil
Sendte deg en PM, men om den kom fram...?

Vis Medlemmets Profil
Du kan jo prøve å overtale fruen med litt sex nekt clown

Vis Medlemmets Profil
custom 95 skrev:Du kan jo prøve å overtale fruen med litt sex nekt clown
Jammen hva i hel..- gjør jeg om hun sier "greit nok" da? albino elephant 

Nei, det der tar jeg ikke sjansen på flower 

Vis Medlemmets Profil
Trollerud: Sorry, men jeg fant aldri noen billi-billi metode for å sende baiken nedover. Men nå har jeg begynt å se litt på den selv, og vil prøve å få den opp å gå. Idag startet jeg opp maskineriet, og med et friskt batteri og litt startgass så startet den som en DT125-maskin pleier: med masse blårøyk og litt host og hark. Alt elektrisk ser ut til å virke bortsett fra fløyten, som ligger et sted langs riksveien...
Har gått til innkjøp av nytt speedo, lys, styre, speil og litt anna småplukk. Håper det skal gå relativt greit å få dette opp å gå  Very Happy
Når dette er unnagjort, lurer jeg på å bruke en høvding eller så på folie fra 3M, for å trekke over alle de oransje plastdetaljene.
Så får tiden vise om jeg selger eller hva jeg gjør. Eldstegutten viste plutselig interesse for den, så.....

Vis Medlemmets Profil
No problemos, Mister! Jeg har alt for mange prosjekter som det er! Bra du tar tak i dette selv, du var veldig nære å bli svindlet av dem som takserte denne baiken for deg, denne får du opp å stå igjen ganske greit..  sunny 

Vis Medlemmets Profil
Jau. Er ikke veldig imponert over Ride sitt arbeide her. Å bytte alt av deler som har fått seg en (liten) skramme er ikke mye fagarbeid! Delebytter kan "alle" være  Basketball 

Vis Medlemmets Profil
fikse skrev:Jau. Er ikke veldig imponert over Ride sitt arbeide her. Å bytte alt av deler som har fått seg en (liten) skramme er ikke mye fagarbeid! Delebytter kan "alle" være  Basketball 

De tenker vel kanskje på en annen måte enn oss fattigfanter,skal man sette sånt arbeid bort til proffesjonelle så koster vel arbeidstiden like mye eller mere enn nye deler  pale  Og var det en forsikringssak,så var kanskje tidligere eier også interessert i å få det tipp topp igjen,alternativt kondemnert?

Velkommen tilbake,forresten,lenge siden sist

fikse skrev:Jau. Er ikke veldig imponert over Ride sitt arbeide her. Å bytte alt av deler som har fått seg en (liten) skramme er ikke mye fagarbeid! Delebytter kan "alle" være  Basketball 

De tenker vel kanskje på en annen måte enn oss fattigfanter,skal man sette sånt arbeid bort til proffesjonelle så koster vel arbeidstiden like mye eller mere enn nye deler  pale  Og var det en forsikringssak,så var kanskje tidligere eier også interessert i å få det tipp topp igjen,alternativt kondemnert?

Velkommen tilbake,forresten,lenge siden sist

Jo takk, er en stund siden nå. Travelt med små unger og søken etter ny jobb, etc etc. Så MC blir litt nedprioritert p.t.  affraid 

Vel, altså, jeg har prøvd å tenke den veien også. At det koster mye peng å reparere, derfor bedre/sikrere/rimeligere å bytte. Men her har de skrevet opp detaljer som alt hadde flere mindre skader/skraper, og hvor de nye skadene er så minimale og ubetydelige at jeg tror ikke det er mange som hadde brydd seg om å bytte slike deler. F.eks forskjerm, som de ville bytte (3.000,-), hvor den eneste "skaden" er litt skrap i lakken. Forgaffel, den har jeg målt etter beste evne, finner ingen skade her, annet enn en skrape i ytterrøret, som fint kan lakkes opp. Forhjulet vil de bytte, men det er sjekket av et dekkverksted som helt OK, kun kosmetiske skader... Og sånn går nu dagan... Eneste jeg finner fornuftig er hovedlys/maske/speedo, og et styre og litt anna småplukk. Ikke er det forsikringssak, og de fikk konkret forespørsel om hva som skal til for å få sykkelen i kjørbar stand. Noe annet ville jo og være tullete med en 17 år gammel lettsykkel  What a Face 
Hadde det vært en forsikringssak, så hadde dette likevel vært noe i overkant etter mitt hode....
Skjønt:
Klarte å krasje med vår nye Berlingo for en stund siden. Steike meg det kostet peng! For forsikringsselskapet altså... santa  Under 30KM/t inn i baken på en Merce Sprinter med tilhengerfeste (som bremste, men sto ikke stille, ca 5KM/t). Diesel i veibanen er noe skit på vinterdekk... Kroken perforerte 1 radiator (men ikke til kjølevann eller ladeluftkjøler), og de byttet panser, skjermer, fanger, lykter, plastikk og litt anna småplukk. 140.000,-! Sattans mye peng for en minimal skade.

Vis Medlemmets Profil
Har fått begynt litt på prosjektet. Målet er å få den opp i kjørbar stand og at den ser litt friskere ut enn det den gjør nå, for å få den solgt.
Har plukket ned litt plastikk og fronten, og det ser igrunnen ganske så kurant ut å fikse.
En liten strek i regningen er at felgen framme har en bulk, som jeg tror må rettes opp. Fordekket må byttes, men det visste jeg. Litt mer irriterende er det at bakdekket trolig må byttes. Spesielt på ene siden av dekket er det ganske store sprekker i gummien. Jeg vet ikke om dette har noe å si, noen som vet? Dekket er et Bridgestone BT45 som er rundt 2-3 år gammelt og kjørt 3-4.000KM, så det burde jo være liv i det lenge ennå.
Så pengene ryker fort til her, med nye dekk for og bak, fiksing av felg, bremseklosser framme, hovedlykt/maske og speedo. Jaja.... Det skal likevel bli en god slump lapper i overskudd. Håper jeg  albino 

Forgaflene er helt steike rett og fine. Etter en vask med litt sprit er det meste av "skader" borte også, men vurderer å få tak i noe folie å kle rundt de...

Bakdekk med sprekker.

En liten snutt som viser kast i felg:

Vis Medlemmets Profil
fikse skrev: Det skal likevel bli en god slump lapper i overskudd. Håper jeg  albino 

Det pleier jeg også å håpe på  santa  Men det er ikke alltid det blir sånn  Suspect

fikse skrev: Det skal likevel bli en god slump lapper i overskudd. Håper jeg  albino 

Det pleier jeg også å håpe på  santa  Men det er ikke alltid det blir sånn  Suspect

Nei, psykler er også dessverre befengt med avskrivningstrollet  Very Happy 

Har hatt forhjulet hos et dekkverksted. De er rett nok ikke spesialister på spilefelger, men gutta der har tafset på noen tusen felger oppigjennom (en grunn til at de er mitt favorittverksted: fagarbeidere med fornuftige priser). Etter at dekket er tatt av, er skjevheten så liten og ubetydelig at de ville ikke brydd seg om det, spesielt ikke på en sykkel som går i max 130KM/t. Alle spilene har god-lyd, ergo ingen som er unormalt løse/faste.
Samtidig kom de med en pris på nye dekk som var bedre enn hva jeg trodde de ville kunne klart å komme opp med: 1.600,- for sett med Michelin Pilot Sport i 130/70-17 og 110/70-17. Rett nok i diagonal, men fett nok til denne sykkelen. Trur eg...  bom 

Vis Medlemmets Profil
ser ikke ubetydelig ut på videoen du la ut hvertfall.. har du målt hvor mye det er? etter hva jeg har funnet ut bør det være mindre enn 1mm både radialt og aksialt. syns det så ut som mange mm på videoen og noe du kommer til å kjenne. men går selvfølgelig an å prøve

Vis Medlemmets Profil
Johnny Airtime skrev:ser ikke ubetydelig ut på videoen du la ut hvertfall.. har du målt hvor mye det er?  etter hva jeg har funnet ut bør det være mindre enn 1mm både radialt og aksialt. syns det så ut som mange mm på videoen og noe du kommer til å kjenne. men går selvfølgelig an å prøve
Nei, har ikke målt. Men dekket var herpet og skjevt, var deres kommentar. Men felgen var bedre enn de først trodde, når de først fikk av dekket.
Vil tro det er mer enn 1 mm ja... Er det virkelig så små marginer? I så fall burde begge felgene på min NX250 fikses også. Det er også spilefelger, og har godt mer enn 1 mm (ikke målt). Den sykkelen har ikke vært utsatt for annet enn ordinær kjøring på asfalt.
Har prøvd flere ganger å få fatt på "Jensen Felgservice" som ligger i rimelig nærhet, men han er tydeligvis en travel mann.

Vis Medlemmets Profil
Jeg fant ut at på helcross der underlaget er noe helt annet sto det 2mm. og asfalthjul 1mm hvertfall. men du kan jo prøve om du merker noe, bare at du må av med dekket igjen om du skal rette det seinere.

Vis Medlemmets Profil
Johnny Airtime skrev:Jeg fant ut at på helcross der underlaget er noe helt annet sto det 2mm. og asfalthjul 1mm hvertfall. men du kan jo prøve om du merker noe, bare at du må av med dekket igjen om du skal rette det seinere.
OK. Takk for gode svar :-) Skal se om jeg får målt det senere idag. Kidsa tar luften av meg for tiden  Suspect Very Happy 

Vis Medlemmets Profil
BMW har 1.5m toleranse på eikefelger på GS-serien. Min har veldig mye mere.
Sjekka endurosykkeln nå, den har ca 5mm og er spennende å kjøre på vei i over 60 km/t (men nå hjelper jo ikke dekklås, endurodekk og 0.5 bar så mye)

Syns ikke det ser ille ut, men det hadde vært mye greiere å sett på videoen om du hadde fjernet dekket. Etter du har fjerna det må du se etter skader i felgen.
Er det ikke skader i felgen er det bare å kjøre for å se om du blir fornøyd.

Vis Medlemmets Profil
Halvannen millimeter finner jeg ut. Det _ser_ mer ut synes jeg, men nå har jeg målt flere ganger på begge sider, i begge retninger. Felgen virker å være tilnærmet helt rund, det er iallfall svært lite der. Sideveis så går den i en S på ett punkt, hvor felgkantene er relativt parallelle. Alle spiler klinger nokså likt.

Er ganske sikker at begge felgene på NX-en min er skjevere enn dette, uten at jeg har vært plaget med noe der.

Vis Medlemmets Profil
Tror den Acerbis-lykten kan bli tøff på denne sykkelen  Very Happy 

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 3 av 3]

Gå til side : Previous  1, 2, 3