Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Drøs rundt neste års sykkel

Gå til side : 1, 2, 3  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 3]

1 Drøs rundt neste års sykkel on Lør 10 Aug 2013 - 16:03

Tenkte være litt tidlig ute med å vurdere sykkel til neste sesong. Har allerede fundert ganske lenge på det og var lenge fast bestemt på 690 Duke, men har i det siste gått over til litt større sykler. Har hatt to stk rekkefirere nå, så vil ha twin eller endunker til neste sesong. Eneste sykkelen eg har prøvd som er aktuell er Duke'n, som eg synst var ein kjempekjekk sykkel å kjøre, men ser for meg eg kanskje vil gå litt lei den lave effekten etter ei stund.

Har i dag en FZ8N, den har vel rundt 105 hester, og kunne godt hatt litt mer.. Men kanskje mykje fordi den er gira så forbaska langt, kan jo reise på langtur med dei to første gira berre. Forrige sykkelen var en Thunderace, og det ble litt for mykje av det gode igjen. Får vente noen år til erfaringen er på plass før eg begynner å bevege meg opp til 150 hester and beyond.

Det som virkelig frister meg er KTM 950 Supermoto, eventuelt en litt nyere 990 Superduke. Superduken har vel et rykte på seg for å være rimelig brutal, så kanskje 950 passer bedre mitt nivå? Aldri vert på bane (bortsett fra den halve dagen med kjøreskolen), og hatt lappen i 2-3 år nå.

Kravene/ønskene mine er som følger:
* Skal funke greit til det meste, både turer og småkjøring, være morsom og helst litt lettkjørt.
* Fungere greit på bane uten noe særlige modifikasjoner (tenker da utover dreving, bytte av klosser ol smått)
* Lite vedlikehold, ok serviceintervaller
* Ikkje så altfor gammel, 4-5 år toppen (950 Supermoto strekker vel strikken der)
* Godt under 200 hester
* Gjerne ABS
* Morsom i norske fartsgrenser + moms, selv om eg har pålagt meg sjølv momsfritak sidan prikkane begynne å gjera seg gjeldande. No 
* Helst mindre enn 3 sylindrer, men 3 kan gå.

Ser igrunn ut som eg har forma krava etter syklane eg ønsker meg, og det stemme nok litt :) Er det nokon som har erfaringer med 950SM/990SD? Har lest litt på sider som dette, og da lover jo bra..:
http://www.motorcyclenews.com/MCN/bikereviews/searchresults/Bike-Reviews/KTM/KTM-950-Supermoto-2005-current/
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ktm/ktm_rc8_950_supermoto%2005.htm

(Håpe ingen legg merke te at eg har ein lei tendens te å begynne innlegg på bokmål, bevege meg over til nynorsk, og avslutte med dialekt)

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Lør 10 Aug 2013 - 16:54

Du får jo også 990 SMR eller SMT. De er jo ganske råe.
Eller så har du jo 1290 SuperDuke som kommer neste år cheers 

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Lør 10 Aug 2013 - 17:47

Ja, andre varianter av 990 er jo også aktuell, men ser for meg superduke er den som kombinerer fornuft og galskap best.. 1290 blir litt for drøy igjen Embarassed 

Kor lenge har du hatt duken din? Køyrd mykje? Noe du savner, vil du anbefale den til andre (og ikkje berre randoms på forum, men venner óg)? Mangel på krefter merkbar/irritasjonsmoment i noen settinger? Kva blir neste sykkel?

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Søn 11 Aug 2013 - 10:13

Har kjørt Duken i halvannet år snart. Kjøpte den ny så fort den var å få tak i i 2012.

Har på den tiden kjørt 10.000km, med alt fra langturer på 8 timer aktiv kjøring på én dag til trackdays på den lokale banen.
Dette er en sykkel jeg anbefaler til alle. Etter jeg kjøpte den har en av mine beste venner også bestemt seg for å kjøpe en så fort han får kapital.
Dog, jeg har gjort en del oppgraderinger på ytelsesfronten, så den er nok litt kraftigere enn en stock Duke.

- Åpen airbox
- Racing cam-drive
- De-cat pipe
- Akrapovic slipon
- ECU Mapping
- O2-kontroller mod
- 15t frontdrev
- Home-made in-pipe db-killer (installert i går)

På vei:
- DNA Stage 1&2 airfilter

Alt dette har gitt meg en MEGET god sykkel. Klokker gode rundetider på bane, holder følge med 600RR-sykler under aksellerasjon osv. Mangler ikke power.

Stock er det nok litt å utsette på den, dessverre. Den er veldig twitchy/jerky på lav RPM. Dette skyldes for det meste stock mapping og O2-sensor. På grunn av utslippskrav osv. reduserer O2-sensoren A/F (air/fuel) ratioen til 14.7:1 under 4000rpm. Optimalt er ca. 13.4:1. Dette fikses ved å mappe om sykkelen og å installere en O2-kontroller mod. O2-kontrolleren manipulerer input fra O2-sensor slik at ECU ikke øker A/F ratio.

Etter det har du en knakende bra sykkel. Så bestemmer du selv hvor langt du vil dra strikken. Jeg har jo gått pretty much "all in", både fordi det er gøy å pirke på sykkelen, og så prøver jeg å få meg en del turer på bane i løpet av sesongen.

Neste sykkel blir nok en 1290 SuperDuke R, regner med de kommer med en R-versjon i 2015. Men tenker den skal bli kjøpt brukt, og har ikke noe hastverk med å bytte ut Duken.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Søn 11 Aug 2013 - 20:46

Høyres bra ut. Duke er ikkje utelukka, men heller meir mot 950/990. Men lenge til våren, og eg kjem nok garantert til å ombestemme meg noen gonger før neste sesong. Det som bekymre meg litt er mangelen på sykler til salgs.. Kun vert ein 950 ute på ei stund, trur det lå ein til salgs i Arna óg for ei stund tilbake, ellers lite. Samme med brukt superduke, lite ute. Ny blir ikkje aktuell, prøver å kutte ned litt på utgifter på kjøretøy :/

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Man 12 Aug 2013 - 19:42

Gjest

Gjest
[quote="flonoen"]

* Skal funke greit til det meste, både turer og småkjøring, være morsom og helst litt lettkjørt.
* Fungere greit på bane uten noe særlige modifikasjoner (tenker da utover dreving, bytte av klosser ol smått)
* Ikkje så altfor gammel, 4-5 år toppen (950 Supermoto strekker vel strikken der)
* Godt under 200 hester
* Gjerne ABS
* Morsom i norske fartsgrenser + moms, selv om eg har pålagt meg sjølv momsfritak sidan prikkane begynne å gjera seg gjeldande. No 

quote]
BMW f650gs twin burde vel også passe disse kravene?.

7 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Man 12 Aug 2013 - 21:00

Gammelgutt skrev:
flonoen skrev:

* Godt under 200 hester
* Gjerne ABS

[/quote]
Tja. Vil ikke si at en f650gs passer på bane, ei heller særlig morsom å kjøre. Men det er nå bare min mening ;-)

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Man 12 Aug 2013 - 21:12

TheHaughom skrev:
Gammelgutt skrev:
flonoen skrev:

* Godt under 200 hester
* Gjerne ABS

Tja. Vil ikke si at en f650gs passer på bane, ei heller særlig morsom å kjøre. Men det er nå bare min mening ;-)[/quote]
Kan vel nesten forsøke å anbefale hva som helst her uten at det blir særlig godt mottatt så sant det ikke ligger i supermoto gruppen Basketball 

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Man 12 Aug 2013 - 21:23

Okda skrev:
TheHaughom skrev:
Gammelgutt skrev:
flonoen skrev:

* Godt under 200 hester
* Gjerne ABS

Tja. Vil ikke si at en f650gs passer på bane, ei heller særlig morsom å kjøre. Men det er nå bare min mening ;-)
Kan vel nesten forsøke å anbefale hva som helst her uten at det blir særlig godt mottatt så sant det ikke ligger i supermoto gruppen Basketball 
Tja, en del nakne sykler er jo også brukanes.
Z750/Z800 f.eks.

Men det er jo klart at motard/supermoto er tøffest afro 

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Man 12 Aug 2013 - 22:41

Gammelgutt: f800r kunne passa inn, prøvde den i fjor når før eg kjøpte min nåværende sykkel, yama fz8. Men duke var nok hakke meir spennende.

Z750/z800 blir for likt det eg har, ingen firesylindra nakenjapse :) Ikkje at eg er misfornøyd, men forandring fryder seie dei. Om det skulle blitt noke slikt, hadde det vert mv brutale 910r. Men litt for dyrt og heftig er eg redd. Eg er litt pyse på sykkel, like ikkje når da går så fort..

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Tir 13 Aug 2013 - 20:37

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=40876031
http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=43265880

Mykje ein kan få lyst på inne på finn..

Korleis er den forrige generasjonen duke kontra den siste?
http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=43006839

Tenker på den her. Var ikkje det nokre årganger det ikkje fantes duke R, og den vanlige duken då var tilsvarende ein R? Eller er det ei skrøne eg har lest i annonser av vanlige duker?

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Tir 13 Aug 2013 - 20:54

For min del er det enkelt. Få liv i Astrid og få Gary til å fyre jevnt...

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

13 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Tir 13 Aug 2013 - 20:57

Haeggis Amateur Line skrev:For min del er det enkelt. Få liv i Astrid og få Gary til å fyre jevnt...
Astrid er grei men gary er ikke i "systemet"?

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Tir 13 Aug 2013 - 21:00

Astrid Lupina.
Gary Hildebjørg.
...og Knerten.

Og naturligvis Kawa'en, men den har ikke navn.

15 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Tir 13 Aug 2013 - 21:06

Haeggis Amateur Line skrev:Astrid Lupina.
Gary Hildebjørg.
...og Knerten.

Og naturligvis Kawa'en, men den har ikke navn.
Astrid er den store motormorderen...
men hva er Gary født som da?

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Tir 13 Aug 2013 - 21:10

Gary Hildebjørg er en lekker og leken '85 Suzuki GSX-R 750
Dønn strøken, men litt i utakt på tenningen.

17 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Tir 13 Aug 2013 - 21:11

Gjest

Gjest
Knerten er det han som rir på Astri?.

18 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Tir 13 Aug 2013 - 21:13

Gary Hildebjørg er en lekker og leken '85 Suzuki GSX-R 750
Dønn strøken, men litt i utakt på tenningen.

AHHHH...UR R-sykkelen... i mine øyne i det minste...

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Tir 13 Aug 2013 - 21:28

Knerten er en trialsykkel.
Wink

...greit at jeg er mager, men med 190,5 cm er jeg neppe noen knert.

20 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Tir 13 Aug 2013 - 21:34

Ka skjedde no egentlig? Eg skjønne ingenting... confused 

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Tir 13 Aug 2013 - 23:28

Godt spørsmål.
Jeg leste kanskje ikke første posten så fryktelig nøye, bare drøste litt rundt temaet "neste års sykkel".
...trodde vel det var en sånn "hva har du tenkt å gjøre med kjøreredskapen til neste år?"-tråd.

22 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Tir 13 Aug 2013 - 23:36

flonoen skrev:Ka skjedde no egentlig? Eg skjønne ingenting... confused 
Hæggis har et seriøs-o-meter som popper opp hver gang en tråd får mer enn 3 seriøse poster. rabbit 

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Ons 14 Aug 2013 - 0:29

Var du aldri med på gode, gamle bike?
En tråd som klarte en hel side uten å skli ut, ble nesten udødeliggjort som noe utenomjordisk og utrolig...

lol! afro 

24 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Ons 14 Aug 2013 - 7:02

Litt ot tåler man, det er jo ein av grunnpilarene til et oppegående forum at ting sklir litt ut. rabbit

Edit: Når det er sagt, så håper eg noen kan komme med litt feedback på spørsmålet mitt som ble stilt rett før tråden sklei ut til den eldre gardes mas om veteransykler og GS'er (går bare ut fra at det ble nevnt noe om GS, alle har det jo ser det ut som?). Er det ingen som bryr seg om slikt som ungdomen lika, mopeda? Eller va da motarda da heitte?

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Ons 14 Aug 2013 - 7:44

flonoen skrev:Litt ot tåler man, det er jo ein av grunnpilarene til et oppegående forum at ting sklir litt ut. rabbit

Edit: Når det er sagt, så håper eg noen kan komme med litt feedback på spørsmålet mitt som ble stilt rett før tråden sklei ut til den eldre gardes mas om veteransykler og GS'er (går bare ut fra at det ble nevnt noe om GS, alle har det jo ser det ut som?). Er det ingen som bryr seg om slikt som ungdomen lika, mopeda? Eller va da motarda da heitte?
Hva var det du lurte på om GS,der kan jeg kanskje hjelpe clown 

Enig med deg, litt off topic skal tåles,men ok å holde tråden litt også. Der har trådstarter et ansvar for å pense seg inn igjen.  Når det gjelder hæggisen og sånne en-ords postinger,så er det bare for å øke tallet sitt da han ser at han har falt ned på tredjeplass igjen her inne.

Det han enda ikke har oppfattet,er at når han nærmer seg i antall,så går jeg inn og sletter sånne intetsigende poster.Et skritt frem og to tilbake,liksom. Ikke si det til ham silent

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 3]

Gå til side : 1, 2, 3  Next