Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Drøs rundt neste års sykkel

Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 2 av 3]

26 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Ons 14 Aug 2013 - 8:11

Du sletter også lengre poster, din pøbel!

...men hold deg on-topic, nå!

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

27 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Fre 16 Aug 2013 - 9:15

Lest litt tester i fast bikes.. Litt korte utdrag:

Fast bikes november 2010 om Superduke
New rider: 2 - not if you value your life (på ein skala til 10)

Fast bikes april 2011 om superduke:
New rider: 2 - I'd rather drink piss
"...but it also makes for one of the worst town bikes in history."
"...along with the gearbox made with gorgonzola. It lacks positivity, with plenty of false neutrals lurking."

Fast bikes summer 2012 om 690 duke:
New rider: 5 - Light, but still bites
Track: 6
Fast road: 6

Mine tanker (etter totalt 1t på duke, og aldri prøvd superduke):
New rider 5/10 på duke, da må man undres på ka nivå new riders ligger på i uk.. Duke virker som en ypperlig førstegangssykkel som gir mye morro, med moderat effekt, fin pris, og er "race ready" (i R-utgave jaffal). 6/10 på track og fast road use, sammenfaller ikke med det eg har hørt og lest andre plasser.. I teksten klager de stort sett over for lite effekt til å holde følge med de store gutta. Men for meg iallefall, betyr det ikke så mye kem eg holder følge med, men om kor morro eg har det når eg blir frakjørt..

Så blir eg jo litt skremt av superdukens 2/10 for new riders (eg har bestemt å anse meg sjølv for new rider i ca 5 år, med opsjon om reduksjon ved oppnådd banekjøringserfaring), og iallefall beskrivelsen i forbindelse med verdien.. E jo ikkje gira på å dø heilt enda. Men sett i lys av at duken fikk 5/10, kanskje det overdrives litt? Men eg er egentlig veldig flink å holde meg i trøya på sykkel. Tanker? Kjørt i 2 år nå, ca 15 000km.

Girkassa blir omtalt i alle testene som et svakt punkt. Er de kjent for å ha litt rørete kasser disse? Finner ingenting om 950 supermoto, den rekner eg med passer meg litt bedre enn superduke.. Men er holdbarheten på den tilsvarende nye superduker? Noen som vet noe om serviceintervall?

(Skrevet på ipad.. Imponert? pig )

Vis Medlemmets Profil

28 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Fre 16 Aug 2013 - 11:05

Forsikring superduke er ca dobbel så dyr som duke og 950 supermoto.. Heller mot 950.

Spennende monolog....

Vis Medlemmets Profil

29 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Fre 16 Aug 2013 - 11:33

Hva er primærbruken da? gate eller bane? hvis bane er ikke serviceintervaller noe prob-værre med "dagligbruk"

Vis Medlemmets Profil

30 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Fre 16 Aug 2013 - 12:06

Tja, JEG tror ikke du får mange sykler som er bedre førstegangssykler enn Duken.
Den har lavt tyngdepunkt, direkte gassrespons, er veldig lett osv.

Jeg vet mange kjøreskoler i både inn- og utland har tatt in Duke som skolesykkel.

På bane er den... vel... treig rett frem.
Jeg kjører kun på en liten gokart bane, og så fort vi kommer til straights henger jeg bakpå. Deretter må jeg hente opp igjen i svingene, men det er som regel greit nok.

Kjører forbi det meste så lenge det er svingete.

Håper jeg får sjangs til å teste nye 1290 SuperDuke! Twisted Evil 

Vis Medlemmets Profil

31 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Fre 16 Aug 2013 - 12:25

mekkern: Primærbruk blir uten tvil kjøring i nærområdet samt kortere turer på 10-15 mil. Har til gode å komme meg på en banekjøring, men har veldig lyst til neste år. Vil derfor ha noe som fungerer greit uten mye om og men, uten at det trenger å være en ren banefokusert sykkel.

Vis Medlemmets Profil

32 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Fre 16 Aug 2013 - 12:28

Da skal du prioritere servicekostnader (frekvens/hvor mye deler) ellers har det lett for å bli "forskjøvet" til det smeller..det meste fungerer brukbart "ut av esken" til å begynne med...

Vis Medlemmets Profil

33 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Fre 16 Aug 2013 - 12:38

Enig.. Derfor eg er interessert i en sykkel med normalt serviceintervall. Vet de siste LC4 og LC8 til KTM skal være bra, men åssen var det på 950SM, 2005 og etter?

Vis Medlemmets Profil

34 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Fre 16 Aug 2013 - 14:02

Deletilgang er vel grei. Vet ikke med serviceintervall.

950 har en kjent feil med slave sylinderen. En pakning ryker på OEM delen. Byttes i ettermarkedsdel.

Vis Medlemmets Profil

35 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Fre 30 Aug 2013 - 15:47

Treigt marked for 950 for tida.. Kanskje ikkje så mange som går her i landet? 990 er det litt flere av, blant anna to superduker fra 07 til ca 120 000..

Har fått det for meg å kjøpe meg supermotard også, uten skilt kanskje, siden det er ukentlig banekjøring på gocart-banen her i Bergen.. Har ca 0 peiling på ka som er bra og dårlig blant SM, men det får bli en egen tråd. Tenkte handle i vinter, ha klar til neste sesong.

Vis Medlemmets Profil

36 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Tor 12 Sep 2013 - 18:25

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=43817632

Er dette noe å spare på? Hvordan er det med holdbarhet på Husaberg? Er det sånn veldig generalisert KTM > Husquarna > Husaberg? Er det inntrykket eg sitter med, uten å ha lest så veldig mye om det.. Men KTM eier kanskje Husaberg nå?

Ventilsjekk for 50t siden.. er vel kanskje på tide med ny sjekk då?
Reg som mellomtung.. Er det et problem? Er det noe særlig fokus på dette frå myndighetene?

Tenkt bruk blir banekjøring og råning i lokalområdet..

Vis Medlemmets Profil

37 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Tor 12 Sep 2013 - 20:23

KTM eier Husqvarna og Husaberg, ja.
Skulle jeg hatt en banesykkel til GoKart bane hadde det lett blitt KTM 530 EXC eller EXC-R. En RÅ maskin! Koster vel ikke mange lappene om du skal ha den uregistrert.
F.eks. - fyr på slicks eller cup-dekk - http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=43853635

Største problemet med "fake mellomtung" er dersom du skulle havne i en ulykke. Regresskravet svir mer enn en eventuell visning på biltilsynet.

950 er det vel ikke så mange av, kvaliteten på 990 skal visstnok være mye tho.

Vis Medlemmets Profil

38 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Tor 12 Sep 2013 - 21:08

På kvilke måte er ktm råere enn husabergen? Mer effekt?

Problemet med noe uten skilt er at då må eg enten ha tilhenger å drakse rundt med, og det har eg ikkje plass til i grunn. Eventuelt kan eg bytte eine bilen i ein kassebil.. Men ja, ser absolutt fordelen i ein rein banesykkel uten skilt. Er ein 2010 450smr til salgs i bergen uten skilt med litt banedeler, 50k.. Ka e forskjellen på exc og smr egentlig? Enduro og sm-maskin?

Faen, kunne du ikkje heller skreve "husabergen var rå, ring med ein gong!"..

Vis Medlemmets Profil

39 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Fre 13 Sep 2013 - 10:06

Hehe, misforstå meg rett, Husaberg er topp det også. Skal du kjøre på bane blir den litt knapp, de ekstra ccm hjelper ganske mye på dreiemomentet.
Jeg kjører en del RoadRacing økter på den lokale gokart-banen her i Stavanger, og jeg blir alltid imponert over hvor godt 530 EXC syklene går. Er vel bare Husqy 510TE som kan måle seg på denne banen.

Du får 530 EXC på skilt også forresten, om du ønsker det. Men de krever jo litt vedlikeholdt, og er ikke direkte giret til å dras ut på motorveien over lengre tid tongue 

Vis Medlemmets Profil

40 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Fre 13 Sep 2013 - 12:57

Jeg har igrunn bare ett spørsmål...

-Hva betyr "Drøs"? scratch 

Vis Medlemmets Profil

41 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Fre 13 Sep 2013 - 13:27

99Trollerud skrev:Jeg har igrunn bare ett spørsmål...

-Hva betyr "Drøs"?  scratch 
Shocked 

Vis Medlemmets Profil

42 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Fre 13 Sep 2013 - 15:04

Eg trur da betyr småprat, ord som blir mykje brukt frå stord og sørover til stavanger..

Vis Medlemmets Profil

43 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Lør 14 Sep 2013 - 12:06

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=43609989

Hmm.. ca 20 000 opp, så havner man på 570.. Pittelitt dyrere forsikring, men ikke noe avgjørende.. Crosshjul følger med, rekner med crosshjul er mindre egna for vei enn endurohjul, men går det an å kjøre noen km på asfalt med crosshjul for å komme til grusveier uten å ødelegge de?

Vis Medlemmets Profil

44 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Lør 14 Sep 2013 - 18:27

Crosshjul og endurohjul er det samme. Det finnes vel ikke "crosshjul" til Husaberg av nyere dato, Hsb lagde kun enduro og motardmodeller de siste årene. Forskjellen på "cross" og enduro er kun at crosshjulene som regel er 19" i disse dager, mens enduro er 18".

Du vil bli overrasket over hvor fort en slik sykkel spiser opp et knastedekk på asfalt!

Vis Medlemmets Profil

45 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Lør 14 Sep 2013 - 19:27

Hmm, tenkte i grunn mer på endurodekk og crossdekk.. Eller blir det brukt så grovknasta dekk som crossere har på "vanlige" enduroer?

Vis Medlemmets Profil

46 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Søn 15 Sep 2013 - 5:33

Er nok ingen "regel" her, forskjellige folk foretrekker forskjellige dekk under forskjellige forhold.. Mange har "cross dekk" på enduroen, noen, gjerne dem som bruker enduro dekk mye på asfalt, velger mer "gatesykkelmønster" på dekkene. Knastedekk lever som sagt ikke lenge på asfalt..

Vis Medlemmets Profil

47 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Fre 27 Sep 2013 - 16:23

http://www.finn.no/44222345

Passe billig og nær.. Disse er vel greit serviceintervall på disse?

"The KTM 640 LC4 motor is extremely reliable, providing it’s serviced regularly. Every 3000 miles there are two oil filters to change, but that’s a 30-minute job. Change the oil, too – that takes about another 20 minutes, but those chores will keep the motor perkier for much longer. Adjusting the valve clearances is easy thanks to a simple screw and nut arrangement. Keep the 640 away from salted roads – or else it corrodes like hell."

Hmm, kanskje ikke så bra mtp vinterkjøring i Norge.. Hender jo det ligger noen cm saltlake i veien.

Samtidig lå det jo ute en 09 fe 450 med skilt til 45k.. Så er den så billig den 640'en

Vis Medlemmets Profil

48 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Søn 29 Sep 2013 - 22:55

http://www.finn.no/44294545

Ojsann...

Vis Medlemmets Profil

49 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Man 30 Sep 2013 - 15:31

Nå skal jo ACF-50 være svært bra mot vinterføre-rusten, men kan være greit å få vaska ned og lagt på ny et par ganger i sesongen hvis du skal kjøre mye i saltet.

Den 525`en kunne jeg tenkt meg selv. Er jo med ordentlige hjul, ikke bare motardsaker. Og felger koster mye...

Vis Medlemmets Profil

50 Re: Drøs rundt neste års sykkel on Man 30 Sep 2013 - 18:38

flonoen skrev:http://www.finn.no/44294545

Ojsann...
solgt...

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 3]

Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next