Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Honda CX 500 - tenningsproblem? Annet?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Honda CX 500 - tenningsproblem? Annet? on Søn 11 Aug 2013 - 10:45

KnutR

Admin
Hentet en 1980 modell Honda CX500 rett før ferien.
Sykkelen trengte litt TLC, dette var jeg helt klar over da jeg kjøpte den (i motsetning til selger...).
Uansett, det som står igjen nå etter en ganske solid runde service, er å få den til å dra jevnt oppover turtallet.

Om jeg gir bånn gass med varm motor, så nøler den ved ca 5000rpm, og skyter såpass at naboen lurte på om jeg gjorde meg klar til harajakta...
Dersom jeg roer ned gassbruken, så går den forbi 5000 og rett til max rpm (ca 10k). Greit, jeg kan legge meg på 7-10k rpm når jeg kjører vanlig, men da ser jeg dragsuget i bensintanken.. Og det er virkelig ikke måten å kjøre en gammal V-twin på... alien 

I følge diverse fora, KAN dette være høyspeedviklinga på statoren som har feila. Sykkelen har to spoler, hvorav høyspeed tar over ved rundt 5000rpm.
MEN: burde jeg da klare å få sykkelen til å gå pent over 5000 ved å "snike" den forbi med mindre gassbruk??

Ting jeg har gjort:
* Nye plugger
* Målt CDI-boks, ser ok ut på alle verdier
* Olje + kjøleveske bytta
* Forgassere demontert og renset, byttet alle dyser (sykkelen var slik før denne jobben også)
* Synkronisert forgassere
* Alt av wire er bytta..
* Justert ventiler

Har vurdert overgang til Ignitech-tenning, men skulle gjerne testa det før jeg investerer.. Noen som har en CX500 med slik en som kunne tenkt seg å låne den bort et kvarter?
..er Twister fra det andre forumet her? Mener han skrudde caferacer av en slik..

Andre forslag fra motorhuer mottas med takk :)

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

2 Re: Honda CX 500 - tenningsproblem? Annet? on Søn 11 Aug 2013 - 17:51

synes dette minner om forgasserproblem, for magert ved full åpning.
Tenningsproblemer er vanligvis ikke mulig å snike seg forbi med forsiktig gassbruk.
Tenninga kan du enkelt frisk/sykmelde vha en stroboskoplampe. Det er lett å se om tenninga er stabil eller ikke med en sånn lampe.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Honda CX 500 - tenningsproblem? Annet? on Søn 11 Aug 2013 - 18:05

er det fersk bensin på den? gammel bensin kan gi slike prob også..

prøv med 98oktan fra statoil eller yx/esso.da denne ikke har etanol(mindre brennverdi/magrere)

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Honda CX 500 - tenningsproblem? Annet? on Tor 15 Aug 2013 - 23:06

KnutR

Admin
Har testa enda mer - feilsøkingen pågår..

Gikk over til elektrisk nå da det virker som det er en sylinder som ikke henger med.

På denne sykkelen er det separat lade og tenningsspole (2stk). Når jeg kobler fra ladespolen, så går sykkelen som bare faen. Helt reint.
Kobler på igjen kontakta fra ladespolen mens motoren går, så mister jeg 2-300 rpm på tomgang.

Har målt motstanden internt på ladespole, og den ser helt ok ut. Målte mot jord, ingen kontakt på noen av de tre lederne.
Målte så volt fra spolen (AC) mellom de tre lederne, og får 53-52-43 volt. Leste en plass at de tre skulle være noenlunde like - kan jeg konkludere med at ladespola har gått åt helvete?
Og viktigere: Gjør det noe om jeg kjører uten denne koblet til? Jeg overlever å lade før kjøreturen resten av sesongen.. For å bytte stator på denne jævelen her, så må motoren ut......

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

5 Re: Honda CX 500 - tenningsproblem? Annet? on Søn 18 Aug 2013 - 0:01

da var det vel elektrisk feil og ikke forgasser.
Det går an å megge spolene for å sjekke om de er ok. En megger er ikke vanlig hobbyutstyr, men en elektrikersjappe har vel en slik. En megger måler motstanden i isolasjonen.
Det er også mulig at regulatoren er kaputt, siden motoren går fint når forbindelsen mellom alternator og regulator er brutt.
På min Ducati F1 fikk jeg røksky midt i trynet, det var en grei indikasjon på at regulatoren hadde tatt kvelden. Laughing

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Honda CX 500 - tenningsproblem? Annet? on Søn 18 Aug 2013 - 10:01

KnutR

Admin
pelsen skrev:da var det vel elektrisk feil og ikke forgasser.
Det går an å megge spolene for å sjekke om de er ok. En megger er ikke vanlig hobbyutstyr, men en elektrikersjappe har vel en slik. En megger måler motstanden i isolasjonen.
Det er også mulig at regulatoren er kaputt, siden motoren går fint når forbindelsen mellom alternator og regulator er brutt.
På min Ducati F1 fikk jeg røksky midt i trynet, det var en grei indikasjon på at regulatoren hadde tatt kvelden. Laughing
Heheh.. Utslipp av magisk blå røyk er som oftest dødsdom for elektriske dupeditter ja..
Jeg skal stikke innom nærmeste mcsjappe og spørre om ei megge. Forhåpentligvis kommer jeg ut igjen uten verken den kvinnelig ansatte eller blåveis (da den kvinnelig ansatte er kjerringa til sjæfen der).

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]