Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

BMW iDrive til K1300GT

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 BMW iDrive til K1300GT on Søn 11 Aug 2013 - 19:50

Jeg er ingen ræser med sveiseapparatet, men har litt draget med loddebolten.
På min K1300GT har jeg montert GPS,DAB radio, BiketoBike radio og Autocom intercom.

Greiene funker ok, men tuklete å justere.
Således har jeg tenkt å benytte rulla som BMW har på K1600, vannboxer og de nyesete 1200RT til å styre systemet.
Tanken er å slippe ekstra brytere samt annet dill og dall, og styre det hele med venstre hånd, og sette en display på høyre side.

Det meste er nå klart, og det gjenstår å montere det hele på sykkel.
I skrivende stund er huset til display lakkert, og tørker.
Ellers venter jeg i posten på plugger som skal benyttes til kablene.

Jeg holder på med generasjon 1, den styrer:

- BtB radio  Av - På
- BtB Radio VOX funksjon Av - På
- DAB radio Av - På
- Autocom Mute (dvs skrur av Intercom om det blir for mye mas i øret )

Til vinteren utvides prosjektet til Volumkontroll ved å rulle på rulla samt kannibalisering av Autocom slik at alle potmeterene erstattes med elektroniske potmeter og kan justeres via meny i display.

Bildet under viser ene menyen på display og samtlige komponent, dvs displa, hovedkort, holk med rulla og et kort med isolatorer, som frigjør tilkoblede komponent til jord (oppfører seg som om de gikk på batteri. Dette for å takle støyproblem.

Håper bildene vises cyclops 

Sist endret av knutk den Søn 11 Aug 2013 - 19:53, endret 2 ganger (Reason for editing : Rette tagger)

Vis Medlemmets Profil

2 Re: BMW iDrive til K1300GT on Søn 11 Aug 2013 - 20:05

Spenstig! Alltid moro å følge med på slike el-prosjekter - blir spennende å se om du får det til eller om hele stasen ender opp i en en sky av røyk og smeltet loddetinn... Cool Hva annet en selve delene (og kunnskapen selvsagt...) trenger man til slikt btw? Blir vel noe programmering elns for å få tingene til å snakke sammen?

Vis Medlemmets Profil

3 Re: BMW iDrive til K1300GT on Søn 11 Aug 2013 - 20:25

Se der fikk jo Knut til å legge inn bilder,ila få dager. cheers Lykke til med ghetto-blasteren.

4 Re: BMW iDrive til K1300GT on Søn 11 Aug 2013 - 20:30

De avbildete delene er alt som skal stå i sykkelen (bare kapsles inn), selvsagt i tillegg til DAB radio, BtB radio etc.

På hovedkortet står en en-chips computer, PIC16F628, som avleser signalene fra rulla, driver display og releene som skrur komponentene av og på.
Rulla er en standard rotasjonsbryeter med tillegg av to klikkfunksjoner (man trykker den sidelengs forran eller bak.
Jeg bruker ene klikken til PTT for BtB radio, den andre blir brukt til velger i menyene slik at display viser en avbildet grunnmeny. Når jeg klikker en gang entrer den program mode. Da velger jeg mellom menyene ved å rulle på rulla, og bekrefte valg ved nytt klikk.
Status pr i dag er at alt funker på "benken", så får jeg se hvordan det blir montert i sykkelen :-)

Programmering av chipet er det som tar tid, samt debugging. Derfor gjør jeg dette i flere trinn, slik at generasjon en er ferdig debugget før jeg går videre.

For programmering og simmulering av koden på PC benytter jeg et program som heter PIC Simulator fra OshonSoft, kostet noen hundrelapper.
Printet ble utviklet i et annet program, Eagle, og det kan lastes ned gratis.

Således kan man med enkle middel lage seg ganske fancy saker. Bare fantasien begrenser.

Om det er flere her som leker med samme tanke deler jeg gjerne flere detaljer...

Vis Medlemmets Profil

5 Re: BMW iDrive til K1300GT on Søn 11 Aug 2013 - 20:33

Det får en si.. Artig med noen som lodder annet enn blinklysledninger..Shocked 

Er det Canbus involvert i dette stereo-greiene til bmw? (prøver å late som at jeg kan litt mer enn ohms lov..study )

Vis Medlemmets Profil

6 Re: BMW iDrive til K1300GT on Søn 11 Aug 2013 - 20:43

Nei, Can-bus lager ikke noe krøll. Jeg kobler meg ikke inn på noe av sykkelens eksisterende styresystem, så en feil i dette systemet vil ikke påvirke noen form for garanti.

Rett nok bruker jeg en BMW-rulle, som er ment for R1200RT, men jeg har kappet pluggen og kobler den rett inn på det avbildete hovedkortet.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: BMW iDrive til K1300GT on Tir 13 Aug 2013 - 0:11

Tøft prosjekt, liker at man gjør noe med det om man ikke kan kjøpe det over disk.Samtidig irriterer det meg veldig at det ligger skyhøyt over mine evner med elektronik What a Face 

Vis Medlemmets Profil

8 Re: BMW iDrive til K1300GT on Tir 13 Aug 2013 - 10:11

Genialt!
"Gode gamle" Basic til å programmere chip'n. :)

Vis Medlemmets Profil

9 Re: BMW iDrive til K1300GT on Tir 13 Aug 2013 - 12:32

Kongen skrev:Genialt!
"Gode gamle" Basic til å programmere chip'n. :)
Faktisk enda eldre, Assembler, cyclops 

Vis Medlemmets Profil

10 Re: BMW iDrive til K1300GT on Tir 13 Aug 2013 - 13:21

Dette gjør meg grønn av misunnelse alien 
Fantastisk cheers 

Vis Medlemmets Profil

11 Re: BMW iDrive til K1300GT on Tir 13 Aug 2013 - 23:42

I påvente av pakke i posten, (div kontakter) har jeg begynt på montering av rulla.
Siden også venstre varmeholk må byttes ifm montering av rulla har jeg også sett på høyre holk.
Vil se rart ut med ny holk på venstre side og en slitt holk på høyre side.
Så ny gumme var bestilt fra Wunderlich. Den er ikke orginal, men ligner fælt.

Prøvde først å fjerne gummien ved hjelp av trykkluft. Men de gamle holkene satt klistra fast.
Så da ble det å ta kniven fatt.
Skar gjennom den tykke mansjetten innerst og ytterst, deretter et 0,5mm snitt langs hele gummien.
Deretter var det bare å dra.

Til slutt satt jeg igjen med bare tomta.

Montering av ny holk var så enkelt at jeg glemte å ta bilde.
Knabba fruens hårspray og sprøyta på så hele holken var bløt. Deretter var det bare å tre den nye holken på. Gikk på 10 sekund.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: BMW iDrive til K1300GT on Ons 14 Aug 2013 - 8:48

KnutR

Admin
Hva slags hårspray?
Jeg har forsøkt det gamle trikset med Elnet (tror jeg den heter), men de må ha forandra oppskriften. Driten tørker jo ikke lenger!

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

13 Re: BMW iDrive til K1300GT on Ons 14 Aug 2013 - 13:07

KnutR skrev:Hva slags hårspray?
Jeg har forsøkt det gamle trikset med Elnet (tror jeg den heter), men de må ha forandra oppskriften. Driten tørker jo ikke lenger!
Nå ble dette publisert et par timer etter at jobben ble gjort.

Når jeg tar i holken nå (18 t senere) sitter den fast, så litt tørking er der, siden den skled på som smurt i går. Men om den sitter limt fast ved hard belastning gjenstår å se.

Dette er sprayen som ble brukt.

Jeg må på det sterkeste presisere at hårspray kan jeg lite om, og valget av merke er utelukkende gjort av madammen...

Vis Medlemmets Profil

14 Re: BMW iDrive til K1300GT on Ons 14 Aug 2013 - 21:41

Så er det montering av rulla.
Rulla er festa i holken, og begge to er festa til bryterne på venstre side.
Kablene skal således gå igjennom bryterhuset og ledes langs styret og ned.
Vel, K1300 er ikke laget for rulle, og siden tyskerne ikke sløser med klaringer ble der rett og slett ikke plass til kablene fra rulla.

Eneste mulighet uten å måtte frese ut plass var å gå for tynnere ledninger samt kutte ut strømpe på veien igjennom bryterhuset.

Der er ikke plass til å kutte og skjøte, så her er det rett på "the horses ass", dvs skifte kabler på printet.

Så er det å lede kablene ut av rulla og gjennom bryterhuset og la dem smette innimellom hvor der måtte være plass.

Når de kommer ut på andre siden og ledes inn i en krympestrømpe (som ikke er krympet enda på bildet.
Her bilde fra undersiden.

Og sånn ser det ut når alt er på plass.
Nå gjenstår montering av display og knytte det hele sammen. Plugger ventes inn om kort tid.
I tillegg skal det kjøres litt MC + arbeidsgiver vil ha sitt.

Sist endret av knutk den Ons 14 Aug 2013 - 22:29, endret 1 gang (Reason for editing : Dobble bilder, skrivefeil)

Vis Medlemmets Profil

15 Re: BMW iDrive til K1300GT on Ons 14 Aug 2013 - 21:54

Imponerende, skal bli artig å følge deg til du har fått testet og sjekket om det fungerer.

Vis Medlemmets Profil

16 Re: BMW iDrive til K1300GT on Ons 14 Aug 2013 - 22:13

Jo takk.
Prosjektet så langt er enden på et par år med tenking og programmering.

Nå er hodet mitt inn i generasjon to, som går ut på å kanibalisere Autocom og sette inn elektroniske potmeter.

Generasjon tre vil bli å styre DAB radio.

Vurderer også muligheten av å bruke blinklysbrytere for å styre radioen.
Ser for meg å dobbelklikke kanseleringsbryter først for så å velge venstre for forrige stasjon, høyre blink for neste generasjon.
Utfordringen da blir å integrere systemet opp i mot sykkelens ZFE, mao jeg begynner å tukle med CAN-bus...Opp i hodet mitt skal det gå greit.What a Face 

Vis Medlemmets Profil

17 Re: BMW iDrive til K1300GT on Tor 15 Aug 2013 - 5:41

Og generasjon 4 vil innvolvere datalagring, dronekontroll, og kameraovervåking av hele fylket der du bor? affraid 

Vis Medlemmets Profil

18 Re: BMW iDrive til K1300GT on Tor 15 Aug 2013 - 5:44

knutk skrev: mao jeg begynner å tukle med CAN-bus... 
Tror det staves can-a-bus (eller "bis"), og jeg tror du bør kutte det ut, jo før, jo bedre... monkey 

Vis Medlemmets Profil

19 Re: BMW iDrive til K1300GT on Tor 15 Aug 2013 - 7:45

Nå må jeg begynne å holde igjen info her, grunnet Rikets sikkerhet, men for å gi en liten "Teaser":

http://www.youtube.com/watch?v=SIy0e1p1fuI Shocked 

Vis Medlemmets Profil

20 Re: BMW iDrive til K1300GT on Tor 15 Aug 2013 - 7:55

lol! 

Jævelig bra!

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]