Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

De gamle har problemer med BILEN. Ikke les om du ikke orker biltekniske spørsmål!

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

Folket kjører en Saab 9.3, og angivelig legger bremsene seg på under kjøring..

Hva kan dette skyldes? I min verden er et bremsesystem en relativt enkel affære, med en pedal, et stempel i hver ende og noen bremseklosser.. Hvorfor finner bilen på å bremse på egen hånd?

Ka dokk trur? confused 

Vis Medlemmets Profil

KnutR

Admin
Jeg tror sjåføren må finne seg en annen plass til venstrebeinet når h*n kjører....

Men. Til alvor: Jeg mener å erindre at et eksemplar av den bilen ble pussa opp på et eller annet engelsk program der bremsepumpe ble tatt opp som et kjent problem. No greier som gjorde at bremsevæske seig forbi ellerno?
Det KAN også være at huet mitt ikke helt er i farta enda, men greit å ringe et verksted for å spørre?

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil
http://www.saabscene.com/forum/threads/140330-High-Brake-Mount-Failure

http://www.saabscene.com/forum/threads/140847-Front-brakes-sticking

kan som sagt her at det kan være et elektronisk problem-abs/esp?
sjekke feilmeldinger..

Vis Medlemmets Profil
Kjenner ikke til detaljer hva Saab sliter/slet med.
Men har opplevd på andre biler at særlig bakbremsen kan legge seg på.
Da har det skyldes rust i kalipper.

Bakbremsene blir sjelden varme, og er mere utsatt for rust enn fremme.
Det blir liggende fukt/salt mellom bremsekloss og annlegget som presser mot i kalipper ved bremsing.
Etter noen år blir der en liten rustgrop som klossen blir presset ned i ved oppbremsing, og veggen i gropa hindrer klossen i å slippe på trykket.

Ved å file ned anlegsflaten har problemet blitt kurert (i allefall for et år eller to).

Men kanskje ikke relevant i denne sammenheng.

Sist endret av knutk den Ons 14 Aug 2013 - 13:23, endret 1 gang (Reason for editing : Stave leif)

Vis Medlemmets Profil
Gammel bremsevæske med mye vann i?

Når bremsene blir varme så fordamper vannet og presser ut stemplene?

Vis Medlemmets Profil
Kommer jo litt an på akkurat hvordan problemet inntreffer, og om det er snakk om bremser som ikke "slipper taket", eller om de går av/på helt på egen hånd.

Normalt sett ville jeg nok startet med å kjøre en grei runde uten å bruke bremsen (dvs minst mulig), og deretter kjent på alle felger/nav for å få klarhet i om det er ett enkelt hjul, et hjulpar, eller alle som bremser (blir varme). Bremser som henger på kan bremse mer og mer ettersom de varmes opp, og det kan i verste fall bli så varmt at det tar fyr.

Linkene fra Mekkern kan jo tyde på at ABS/ESP-systemet av og til feiler på disse bilene, slik at brems aktiveres. Har aldri selv vært borti dette, men jeg vil jo da tro at den typen feil er relativt lett å skille fra treghet i kalipere etc fordi ESP bruker ABS-pumpen til å bremse, med den karakteristiske pedal-klappring og vibrasjon/lyd det fører med seg.

Men det blir bare en antagelse, kan ikke utelukke at systemet kan ha en feilmodus hvor en eller fler kretser på mystisk vis blir trykksatt uten at pumpe/ventiler jobber på vanlig vis. Vet du kanskje noe mer om dette Mekkern, symptomene? Som det blir nevnt er det i alle fall gode muligheter for at en sånn type feil setter feilkoder i ESP/ABS-enheten, så få lest ut dem er uansett aldri feil. Very Happy 

Vis Medlemmets Profil
Rengjør kaliper og blø systemet.Hvis det ikke hjelper,kjøp ny bil;)

Vis Medlemmets Profil
Til info, så tror jeg aldri det ble gjort noe med saken, men jeg har ikke hørt at dette problemet har kommet tilbake.. En av de tingene som bare går over av seg selv, dette her?

Ellers; Mange takk for alle gode forslag!

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]