Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Book of joo; besteborgerlig bilde-holdig blogg

Gå til side : 1, 2, 3 ... 9 ... 17  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 17]

Starter en egen blogg her inne også. Skrivesjuk i blant... men labert akkurat nu.

Er selvsagt nordlending, altså en frekk en faen. Er født i -61 og kjørt MC siden -81.

Hadde "opphold" fra MC 92-96, men da dro jeg mye rundt på snøscooter på Vest-Spitsbergen i stedet for. Grei avveksling, der var bare 4 mil med veg så å ha MC der ble bare for dumt. Med semi-fri kjøring som det var den gang fikk jeg sett ganske mye av den største øya på Svalbard!

Som alle fra nord regna man alt under 1000ccm som moped, så min aller første tohjuling ble en Kawa1000. Så ble det GSX1100ESD før jeg fikk drømmejobben i Longyearbyen.

Da jeg ble tvangsdeportert fra Isflaket valgte jeg å ta en jobb nede i Oslo-området (Fornebu), og har blitt her nede 17 år nå affraid 

MC-suget var der, og kjerringa (eks) hadde også kjørt MC noen år. Ramla for en engelsk sak, og hadde god råd og henta ut to splitter nye fra Triumph. En blå til meg og en grønn til eksen. Må innrømme at dette var en flott sykkel! Ferieturer på 4-6k km var bare en fryd.

Ble plutselig labert med MC-kjøring for noen år siden, men tenkte at jeg kunne ha en kruuuser til smårulling. Handla en rimelig Yamaha... Så feil kan man ta. Dette passa meg ikke i det hele tatt. Men for all del, andre må gjerne like sånne sykler.

Siden jeg har sikla på BMW sine boxere i svært mange år dro jeg til MC Oslo på Yahhamaen og skulle se på utvalget av GS`er. Men så ble jeg bråforelska i dette gule kulelynet. Måtte ha det, bare måtte ha det. Cruiseren stod igjen og jeg rulla hjem på min første boxer! Etter å ha hatt lyst på lenger enn jeg har hatt lappen.

Går fremdeles i boxer, etter et par år med GS er jeg hjemme når det gjelder sykkelvalg!

Har hatt noen ekstrasykler i det siste. En BMW650 og en Beta Alp:

Nu er Betaen solgt men har et "sjølsøkke" av en XT600 som jeg kjøpte i vinter. Den har hatt det ille noen år, småsteller med den og skal ha den for skog-leking i nærområdet. Tar det pø om pø, men plukker den ikke ned hvis jeg ikke må foreløpig.

Skal fylle på med turfortellinger etter hvert, men nå er det sesong så jeg kommer sikkert bare til å fylle med intetsigende fyll om vasking av MC og andre ting foreløpig...

Vis Medlemmets Profil
Rulla en tur i Telemark og Aust-Agder en dag. Nedenom Dalen og opp til Valle til å begynne med. Er mye skau oppe i innlandet i alle fall:

Mye stein også:

Men fikk lagt ei ny stavkirke til på lista mi denne gangen:

Oppe ved Bykle har de restaurert en del av den gamle ferdavegen, blant annet Byklestigen som gikk over knatter og knøs. her er den første delen:

På en rasteplass stod denne saken. Må være toppmoderne amerikanske saker, har jo bladfjærer og avansert drift!

Kjørte 9`ern opp til Haukelibygd, en liten veibete jeg aldri har funnet på å kjøre før. Helt greit. I krysset på Europaveien tok jeg fram nista mi, og som den rebellen jeg er tok jeg utfordringa og benka meg på dette bordet:

Hjemover ble det til Rauland og Rjukan og selvsagt svingene langs Gransherad og Bolkesjø!

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:I krysset på Europaveien tok jeg fram nista mi, og som den rebellen jeg er tok jeg utfordringa og benka meg på dette bordet:

Dette er helt i ånden til Bike Anarchy Norway, en gjeng med opprørske rebeller!

Vis Medlemmets Profil
mortal skrev:
Dette er helt i ånden til Bike Anarchy Norway, en gjeng med opprørske rebeller!
OK, så det var ikke altfor vågalt da Wink 

Fikk rulla en liten todagers nettopp.

Med DEN værmeldinga så dro jeg opp mot Valdresflya først. Nu måtte jeg snart få se hvor fint det liksom skulle være her oppe... Ikke bare se den fra innsiden av bygeskyer vel?

Jo forresten, fikk besøkt 4 stavkirker denne turen, her er Reinli:

Er ikke religiøs, bare "samler" spesielle ting som gjerne betyr at jeg MÅ ta noen omveier og finne ruter rundt i landet som ikke er altfor A4. Så derfor blant annet stavkirker.

Men Valdresflya ja. Det ble det været, ikke bare over flya men hele turen! Fikk se hvor Jotunheimsvegen tar av nedover mot Lillehammer. Ingen tvil, den skal jeg kjøre snarest, så helt nydelig ut cheers 
Værbeviset, her går ferga innover Gjende. Ja, dette er været sitt det i naturen sin bounce 

Mye ny asfalt over flya, og et par korte stopp der de jobbe med siste hand på noen korte strekker som fikk nytt dekke.

Var ikke stort verre da jeg kom ned til Vågåvatnet:

Besøkte Lom stavkirke.
Hadde løselige planer om å "dra vest" men ikke til Dalsnibba/Geiranger/Trollstigen denne gangen. Derimot skulle jeg ta gamle Strynefjellsvei! Godt valg, det var en flott veistubb med flott natur! Har jeg nevnt det gode været?

Løst underlag, kunne godt tenkt meg mer knastete dekk men de lå hjemme. Med så korte grusstrekker som jeg planla denne helga får on/off-dekka duge og forhjulet vandre:

I hin hårde dager, altså for rundt 60 år sida så ble denne vegen håndmåka! Var vel rundt 200 gubb som holdt den åpen... Sjøl så sliter man med en liten gårdsplass og Ariens og syntes det er en kamp clown 
Fint håndverk gjorde dem i gamle dager, var neppe 12 års prosjektering og laveste anbud den gangen?

Videre nedover mot Hjelle. Minner litt om franske alpeveger fra junituren. Men det scenarioet videre utover med fjorder og fjell som man bare finner det i Norge ja det finner man bare her!

Videre utover, her nede ved Strynevatnet:

Lang kaffepause i Stryn, blei snakkanes med en kar som hadde fått et par dager fri fra familieforpliktelser og skulle ut helt vest på sin Africa Twin. Fikk litt kjøretips og han fikk noen dekktips.
Rulla forbi Loen. Her har jeg vært så mye at jeg til og med hoppa over avstikkeren inn Lovatnet. Har sett det svære ras-stedet noen ganger før. Men de som ikke har vært innover bør ta en titt på stedet.
Videre utover mot Utvika fant jeg ut at den verste vegen her i landet faktisk fins. Så får man bare godta at de andre dårlige vegene ikke er dårligst. Men selv syntes jeg ikke vegen var så dårlig tongue 

Dro over Utvikfjellet. tenkte jeg skulle overnatte her oppe, men det straffer seg å starte så tidlig som jeg bruker. Det var rett og slett altfor tidlig å kubbe inn så jeg rulla bare videre. Tok vei 5 mot Fjærland/Sogndal. Og her kom jeg forbi Bøyabreen. Ligger helt inntil vegen.

Sjekka for overnatting i Sogndalområdet, men der var ganske fullt og det som var ledig var sinnssykt dyrt. Nei, da er det bedre å legge seg i lakenposen under jura på ei ku. Men sjekka hvordan det var om jeg dro til Årdalstangen, og der ble det napp. Så etter Kaupanger stavkirke  satte jeg kursen mot ferga til Fodnes. Selvsagt en fergetur på en vestlandstur:

Var et gjeng HD-kjørere fra Stavern på samme ferga. Noen med mer krom enn normalt:

Framme på Årdalstangen, etter 65 mil denne dagen var det OK med mat og øl. Klingenberg Hotell var greit, men ingen storopplevelse PCP. Men rimeligere enn Sogndal, og et fint utgangspunkt om man er på tur vestover. Kan godt hende jeg kubber inn her igjen.

Dagen etter kom jeg meg seint avgårde. Ble morrakaffe utafor hotellet der jeg kom i prat med en eldre kar som hadde noen år bak seg her inne. Fikk mye historier og turtips som var verdt å få med seg. Hyggelig!
Rulla opp til Øvre Årdal, telte på knappene og valgte å skippe Turtagrø/Tindevegen og satsa på Tyin og Filefjell.
Det ble mer og mer utsikt oppover mot Tyin. Her kommer morrasola til Øvre Årdal:

Men jeg likte ikke disse tunnelene oppover her. Alle lå i starten på venstresvingene, og det var peise mørkt der inne. Ante ikke hvor vegen på venstresida var, så det gikk rolig.

Langs Torolmen var det reine Route66-rettstrekker. Men den vakre himmelen er norsk.

Tok av vestover igjen i Tyinkrysset noen mil, Filefjell. Skar opp mot Hemsedal langs vei 52. En del vegarbeider på europavegen...
Her oppe ligger St.Tomaskyrkja. Den opprinnelige stavkirka var kjent for helbredende kraft, så her kom mye folk. Blei mye liv og røre og det gikk et gjetord om stedet: "Her vart mang ein god hest sprængt, mang ein spræk kar dængt og mang ei ven møy krænkt". Her skjedde altså mye, såpass mye at kirkas folk fikk stavkirka rivd. Minner litt om en ikkenevnelig regjeringsperson på et visst forum... Men i ettertid ble det reist det vi ser der i dag:

Grei skuring via Gol, Bromma og over Haglebu/Sigdal i samme gode været. Rakk F1 da jeg kom hjem.

Stoppa ved denne stova. Ser at det ikke bare er snømåking av tak om vinteren som kan være naudsynt. Her burde noen forstfolk ha gjort en jobb også:

Stort bedre kan man ikke ha det, i alle fall ikke når man attpåtil rir en snabelkamel cheers

Vis Medlemmets Profil
Flotte bilder og reiseskildringer,liker sånne Very Happy 

Sitter og teller på knappene om jeg skal nytte de 2 siste soldagene iår,og sette avgårde imorgen tidlig. Holsfjellet,Aurlandsfjellet,Tindeveien og hjem igjen.  Men vurderer også å fortsette nordover for så å ta over gamle Strynsfjellet.
Etter å sett disse bildene,så ble ikke lysten på Strynsfjellet noe mindre. bounce

Ja der er mye fint å velge mellom. Hoppa over Aurlandsvegen også på siste turen, men det var bare for å spare litt.
Der er en masse kraftverksveier mellom Aurland og Hol, og så tror jeg det kan være en finfin bit fra Hol til Hemsedal. Man må opp og utforske nærmere.

Men få tro det ikke er de siste to soldagene før man må sette inn vel???

Vis Medlemmets Profil
Du har mange bra bilder her, fortsett å legge ut! Very Happy

Jeg hadde også en tur over Gamle Strynefjellsvegen for noen år siden, var ikke like heldig med været som du var:

Ikke så mange meter med sikt, men det er jo fint med tåke også. Men det var vått ja...

Vis Medlemmets Profil
mortal skrev:
Jeg hadde også en tur over Gamle Strynefjellsvegen for noen år siden, var ikke like heldig med været som du var:
Nei, litt annet vær ser jeg.
Man må i alle fall pakke to truser og komme seg ut på tur når man har fri og værmeldingene er perfekt. Men litt ymse vær har man nødvendigvis her på berget, har jo litt sjarm det og hvis man ikke sitter inne i en bygesky dag etter dag.

På tirsdag var jeg en tur oppe på anlegget til NMK Lier bare for å ta litt bilder. De har fått det bra nå!

Litt stilstudie, her er en som har løftet blikket:

Slet med fokusen hele kvelden...:

Den som hadde våget slikt...

Vis Medlemmets Profil
Er vel ikke allverdens aktiv på skrivesida for tida, jeg heller.

Har hatt finfin grustur i Sverige, var godt å få repetere litt kunnskaper fra kurs, og kjenne at det man har lært fungerer i praksis fremdeles. Og ikke minst var det godt å få kjøre storsykkelen på ganske grove knastedekk der den hører hjemme i blant. Ganske fornøyd med å ha fått et felgsett til så man bytter veggrep på et kvarter rabbit 

Tok visst bare ett eneste bilde på Sverige-turen, kom nok av at turfølget holdt svært høyt tempo så det ble ikke tid å tenke på bilder...

En av de enkleste bompasseringene, noen var litt verre:

Rota litt rundt i høyfjellet også. Etter et par tusen km med grus, noen strekker med asfaltarbeider og mye bugs var det så gæli at jeg ikke så lys gjennom vindskjermen engang. Så det ble vasking i ettermiddag. Tok fram ei flaske med avfetting jeg hadde handla; Turtle Prewash Extreme. Må bare si at dette var flotte saker! Det meste ble borte etter spylinga, bare litt gnikking på de verste asfaltflekkene og blodet inni kjøleribbene så var saken ren. Lurer på hva som er medaljens bakside når man finner så gode saker? Kanskje lakken ligger på garasjegulvet i morra?

Vis Medlemmets Profil
Har ikke vært her før (i denne bloggen) - det var mange fine bilder på mange av veiene jeg kjenner meg igjen på. Exclamation Er fint å kjøre i gamlelandet når man kan holde seg borte fra hovedveiene...

Vis Medlemmets Profil
Ja vi har et eventyrland å kjøre i Okda cheers 

Lover å plage dere lenger ut på året når det hvite legger seg. Alperunden i år skal jeg vise dere, med bilder. Og fortelle om fine oppdagelser av lite omtalte steder.

Vis Medlemmets Profil
Vi lar oss så villig plage Joo. Very Happy 
Skal bli artig å se fra lenger vest en det jeg var. Basketball 

Vis Medlemmets Profil
ojda skrev:Vi lar oss så villig plage Joo. Very Happy 
Skal bli artig å se fra lenger vest en det jeg var. Basketball 
Så vidt jeg vet er det flere som kunne ha laget blogg, ja men feire nå 50 års dagen først .... Gratulerer med dagen igjen. Nå må du feire hardt og lenge - neste gang du skal feire noe, er du nok ikke i like god form som du er nå så kjør på What a Face 

Vis Medlemmets Profil
Ja jeg lar meg villig begeistre av slike skriverier-og bilder. cheers 

Vis Medlemmets Profil
Bare sånn for å vise hva som skjuler seg i de dype skoger i grannelandet.
Langs grusveger som ikke vises på alt av kart.
Men viser at naturen etter hvert tar alt tilbake.
Til og med gamle statussymboler, vår tids mest hellige objekter og det mange merkelig nok lever for.

Forgjengelig.

Vis Medlemmets Profil
Det var fint å se dine bilder igjen Joo!

Vis Medlemmets Profil
Takk AT, kommer nok flere.

Vis Medlemmets Profil

18 Novemberløp. on Lør 26 Okt 2013 - 18:48

Etter tips fra Mortal tok jeg med fotoapparatet og reiste under Oslofjorden forrige helg. Ville se hvordan godt voksne folk brukte veteranene sine i praksis. Det var Novemberløp, i oktober da. Men nå går jo oktoberfestivalen i september så da så...

Det var skarpt i lufta, rim på både gress og doninger men ellers flott høstdag.

Her er forresten en Monark der eieren ikke har klart å få tak i papirer nok, men i dag fikk den lufta seg litt i alle fall.

Gamle ærverdige merker.

Dekkvalgene kunne tyde på at det ikke skulle kjører mye asfalt. Så et par på speedway-dekk men tror ikke de startet i løpet.

Drevingen var også litt uvanlig for meg. Her er det neppe toppfarten som står sentralt kanskje.

Lufttrykk. Dette er mer kjent for meg. Er utrolig mye bedre grep med 16 i hjulet i stedet for 35 har jeg erfart på TKC og tung sykkel utafor allfarveg. Men man må ha med utstyr for å fylle opp igjen når man skal ut på asfalten over lengre strekker igjen.

Folket har etter hvert fått roadbookene matet inn i holderne og er klare i depot.

Denne løsninga for å holde henda varme har vi sett før. Rimelig men fungerer godt.

Litt uvanlig forstilling på denne Herculesen. Og den samla store mengder dyrka mark i løpet av løpet.

Vis Medlemmets Profil

19 Novemberløp del 2. on Lør 26 Okt 2013 - 19:27

Fra starten. De fleste kom i gang på tiden, men der var minst en som måtte stille sist pga startproblemer tror jeg. Her er det i alle fall start på sakene.

Here goes nothing?

De fleste forsvant som gutta i røyken.

Her fra S2, tror jeg.

Samme sted.

Samme sted igjen.

Da folk kom inn til S4 begynte de å bli lett smusset...

En BSA er ferdig med løpet. Nå blir det sikkert en kattevask.

Som en annen tidsepoke. Så bra at klenodiene får lufta seg av entusiaster!

Her var en som stilte med ganske gjennomført stil. Montert MC-holder bak på kula. Smart og stilig.

En Ducati som må være av det sjeldne slaget dukket opp ved siden av løypa. Mildt sagt strøken, og i følge eieren sjelden ute av låven. Smykke er vel rette ordet.

Og til sist; denne kan det ikke være mange av på norske skilt? Engelsk armysykkel.

Moro at folk både tar vare på gamle sykler og ikke minst at de bruker dem. Snittalderen på kjørerne var ganske høy, men tror de fleste var i usedvanlig god form. Når folk i 70-åra sier de har sluttet med maraton og nøyer seg med halvmaraton kan noen og enhver begynne å tenke på egen (mangel på) kondisjon.

Trur gutta kosa seg stort i alle fall cheers 

Vis Medlemmets Profil
Tenkte å få lagt ut litt bilder fra Sør-Europa i løpet av november, bare venta på snøen som skulle sette en stopper for utadørsaktiviteter. Men snøen uteblir og tempen er fin så det er bare å jobbe videre med prosjekt "Vestsida" utafor huset. 20kvm terrasse og gravemaskin i hagen.
Men blir det været dem melder i morra blir det snekrepause og ut for å slite vekk litt rust på bremseskivene på XT`en.

Trur her blir bra til 1 mai-pilsen...

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:Tenkte å få lagt ut litt bilder fra Sør-Europa i løpet av november, bare venta på snøen som skulle sette en stopper for utadørsaktiviteter. Men snøen uteblir og tempen er fin så det er bare å jobbe videre med prosjekt "Vestsida" utafor huset. 20kvm terrasse og gravemaskin i hagen.
Men blir det været dem melder i morra blir det snekrepause og ut for å slite vekk litt rust på bremseskivene på XT`en.

Trur her blir bra til 1 mai-pilsen...

Trur du skulle sliti vekk litt rust fra skuffen på maskina å  Sleep

Vis Medlemmets Profil
dag-zzr skrev:
Trur du skulle sliti vekk litt rust fra skuffen på maskina å  Sleep
Den kan ikke jeg kjøre, så da er jeg prisgitt graveren når det gjelder sliting av skuffa på den vet du. Men denne uka skal det visst skje noe igjen. Jeg trenger ikke ny plen på plass før jeg tar ut gressklipperen en gang i mai.

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:Den kan ikke jeg kjøre, så da er jeg prisgitt graveren når det gjelder sliting av skuffa på den vet du. Men denne uka skal det visst skje noe igjen. Jeg trenger ikke ny plen på plass før jeg tar ut gressklipperen en gang i mai.
Hæææ!! Har du et sånt leketøy stående i hagen,og så er du ikke oppi og prøver den engang? Du vet ikke hva du har gått glipp av bounce 

Men eieren er en venn av meg, tenkte vi skulle fortsette å være venner også.

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:Gjett om jeg har lyst å prøve da Sjefen What a Face 

Men eieren er en venn av meg, tenkte vi skulle fortsette å være venner også.
Det er en dårlig kompis du har da, som ikke lar deg prøve den Rolling Eyes 

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 17]

Gå til side : 1, 2, 3 ... 9 ... 17  Next