Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Book of joo; besteborgerlig bilde-holdig blogg

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11 ... 17  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 5 av 17]

Flotte bilder,det må jeg si. Men hva er det greiene nede til høyre på noen av dem  Suspect 

Så Ulvik-fjellet er noe oppskrytt,er det sånn å forstå? Tenkte å ha det med i ruta på Norgestreffet.

Nede til høyre; jeg skal ikke ta kreditt for bilder jeg ikke har tatt, de er lånt av BO40. Men tillatelse osv. I motsetning til visse andre føler jeg ikke automatisk at jeg eier sakene bare jeg tilfeldigvis får kloa i dem  geek 
Så da får rette personer hedres.

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:Nei ta med Ulvikfjellet du! Men der var noen som kåret den vegen til en av topp tre. Der er jeg mer i tvil  Wink 

Topp 3??  lol!  Måtte bare innover idag og finne ut om det stemte.Tja,den som kåret den til å være blant topp 3 kan ikke ha vært på særlig mange plasser. Var jo greit nok,men syns det var mye skog. Fin utsikt ned mot Ulvik.

joo skrev:Nei ta med Ulvikfjellet du! Men der var noen som kåret den vegen til en av topp tre. Der er jeg mer i tvil  Wink 

Topp 3??   lol!   Måtte bare innover idag og finne ut om det stemte.Tja,den som kåret den til å være blant topp 3 kan ikke ha vært på særlig mange plasser. Var jo greit nok,men syns det var mye skog. Fin utsikt ned mot Ulvik.
Møte du en blå Tiger der oppe.
Så en Bmw lik din når jeg kjørte over der på søndag.

Vis Medlemmets Profil
busa trond skrev:Møte du en blå Tiger der oppe.
Så en Bmw lik din når jeg kjørte over der på søndag.

Kan godt hende,husker ikke hva jeg møtte.

Men tror du stod og rota med telefonen din på siden av Tiger'n da jeg passerte Odda utpå sen ettermiddag/tidlig kveld? Hilste på da jeg rullet forbi,og syntes det var noe kjent.Men kobla ikke helt før senere utpå kvelden,at jeg hadde sett bilde av deg på mc-siden.

Vi stoppa 2-hundre meter borte i gata,og hadde oss pizza  rabbit 

Vi stoppa 2-hundre meter borte i gata,og hadde oss...  rabbit 

Det var da som faen!  tongue 

Vis Medlemmets Profil
åsså med pizza a gitt... seksuell omgang med mat er jo... tja... Suspect 

lol! 

Vis Medlemmets Profil
mekkern skrev:åsså med pizza a gitt... seksuell omgang med mat er jo... tja... Suspect 

lol! 
Tja!

Vis Medlemmets Profil
Liten pinsetur i sørvesterled.

Det var uforskammet fine værprognoser på begge sider av langfjella så vi bestemte oss for å ta en 2- eller 3-dagers på slutten av pinsen. Bestilte rom på koselige Byrkjedalstunet som jeg har gode erfaringer med, og som ligger ypperlig til for vegen videre etter Lysebotn om man vil ut mot Tysnes, Hardanger eller nedover kysten dag to.

For litt avveksling fra vegen mot Kongeberg dro vi Hanekleiva og så Skien og Gautefall til Treungen og så nordover Fyresvatn og inn på RV 9. Her er mye svinger og moro.

Den faste rasteplassen over Fyresvatn med fin utsikt ligger i fjellsida som er glattskurt så det holder. Passe sted for lunch-matpakka.

Var gyselige fint og grønt og frodig. Her har vi stopp på Rysstad med nødtørftig fueling før vi skjærer over mot Suleskar. Langt til neste bensinstasjon herfra.

Denne årstida med full sommervarme mens det fremdeles ligger en del snø igjen langs fjellovergangene som har vært vinterstengt er ei spesiell tid. Den må man passe på å bruke. Neste spesielle tid er når høstfargene har kommet for fullt og sesongen nesten er over, da må man kjenne sin besøkelsestid og ta seg en tur igjen. Magisk.
Her med 16 grader over 1000 meter og vær og landskap og veger som man bare må glise av inni hjelmen!

En liten fottur opp på demninga ved Fosseknuten.

Vei 986 utover mot nedstigninga til Lysebotn er himmelsk. I alle fall når der er bortimot fritt for biler. Tidlig morra er bra. Var litt trafikk da vi rulla her denne gangen, og noen steder er det lovlig trangt. Var et par tilfeller der jeg regna med at speil skulle møtes, spesielt på bobilene. Var å legge hjula på asfaltkanten og lene sykkelen utover og kroppen inn så man fikk den nødvendige centimeteren med klaring så det ikke smalt.

Her er vi på tur nedover. Eventyr-terreng. Kjerag restaurant nedi svingan.

Et bilde utover Lysefjorden fra Lysebotn får være med selv om det er noe alle har sett mange ganger.
OlavK og BusaTrond var visst her nede samme dagen, men husker ikke at vi møtte to tripler i følge.

Opp igjen. Det er mer moro med tette svinger og oppoverbakker.
Hadde satt på en boosterplugg for noen dager siden. Folk får gjerne diskutere effekten av disse, men jeg var storfornøyd med hvor mye renere jeg dro gjennom svingene på 2-gir selv om turtallet lå på 2000RPM bare. Her har jeg slitt mye før med uren gange og i blant måtte ned i 1 gir. Kjempeforbedring til alpesvingkjøring!

Videre ned Hunnedalen og fram til Byrkjedalstunet var det bare kosecruising i flott natur. Selv om vi fikk sola i mot den siste timen.
Vel framme på Byrkjedalstunet fikk vi sjekka inn på de koselige romma og rusla gjennom dusjen før det ble en bedre middag og et par kjølige CB.
Disse holdt til rett utafor vinduet.

Her var det både bacon og eggerøre til frokost, sånn det skal være. Fikk fylt termosen med kaffe og vi var klar for ny dag. Men en sjekk av værmeldingene gjorde at vi valgte å bare ta en 2-dagers. Det kom inn regn som skulle legge seg oppover vestkysten, så da ble valget å kjøre 503 og inn på 42 mot Tonstad etter det. Passa meg fint siden dette var veg jeg ikke hadde kjørt før, og ikke minst skulle vi gjennom Gloppedalsura.
Og Gloppedalsura var severdighet så det holdt. Masse ras-stein som hadde kommet ned på en gammel stor morene. Det sies at der er opptil 100 meter dypt med stein på det meste. Må ha buldra mye når dette kom ned, for dette var ikke småsaker! Imponerende landskap, synd morralyset ga så heftige kontraster at det ikke ble særlig bra bilder.
Ta en tur selv og se heller  tongue 

Her bør selv de mest kresne kunne finne noe til steinsamlinga si!
Var ei trefning her under starten på WW2. Ei tysk framrykning ble stoppa, noen sier at et 40-talls tyskere falt men dette tallet er diskutert. En nordmann falt.

Videre var det koselig rulling, frodig og fint. Så koselig at tempoet var reint så bedagelig, ro i sjelen.
Jeg har det med å smette av når jeg ser odde ting. Mest når jeg kjører alene da. Men denne kunne jeg ikke motstå, så jeg dro over med BO40 på slep...

Bomtur denne gangen, havna på "Utslag 9" på en golfbane... Men det kunne man ikke vite, kunne jo ligge noe mer spennende å lure.

Nedover langs Sirdalsvannet passerer man dette stedet. Lurer på hvorfor The Haughom ikke er på noen fora lenger, nye jobben som tar all tiden?

Oppover langs Sirdalsvegen kom vi til en severdighet jeg visste fantes, men var ikke klar over at den lå langs ruta vår. Dårlig research av meg før turen... Her må det skjerpes! Artig å endelig få gå over denne i alle fall. Vitnesbyrd om gammelt godt håndverk fra tida før man hadde Brøyt og sånne saker.
Her har jeg bedrevet ekstremsport og tatt meg ut i elveleiet for å få laget et godt bilde til dere av denne.

Og resultatet, panorama av Terland klopp! BO40 poserer gang på gang...

Bare godveger videre mot Evje. Vi hadde en kafferast ved Lygnevannet og da kjente vi godt at fronten på regent som kom inn var svært så nær. Vi kuska videre til Evje for fuel og is, regna med at derfra burde vi holde oss foran regnet hvis det ikke nådde oss før avreise derfra. Det viste seg å stemme svært så bra, godt kalkulert.

Etter Evje hadde jeg plotta en vegstubb jeg ikke hadde kjørt før (413). Det ble full pott det! Tempoet ble noe høyt, sving på sving på sving, mye nedlegg og praktisk talt ingen trafikk. Glising og horna ute. Selvsagt ingen fotostopp, man kom i flyten og da blir man der ganske lenge.
Til slutt en røykestopp, jeg oppsøker skygge på varme dager som denne. Over 19 grader syntes jeg det er ubehagelig...

Hjemover på kjente gode veger, middag i Drangedal og til slutt ned Hanekleiva. Men denne gangen sveiva vi rundt til Svelvik. Ble ingen fergetur vestpå, så vi kompenserte med korteste fergeruta i landet over Drammensfjorden og var plutselig på Hurumhalvøya igjen.

En liten halvtime etter hjemkomst regna det...

To deilige dager i et fantastisk motorsykkelland  cheers 

Vis Medlemmets Profil
På nytt gode bilder og tekst fra en fin tur.
Hva var det du sa, som geita syntes var så morsomt? Hadde dere ikke kledd på dere ennå??
Beklager min uvitenhet,  Embarassed  men hva er en boosterplugg? Kan jeg sette på en på kawan? Eller må det en på hver sylinder  Laughing 

Vis Medlemmets Profil
Joda, vi hadde kledd på oss. Nevnte bare at der var noen som mente de kunne eie andre sine bilder, da kom latteren  Razz 

Var forresten en gang jeg ikke hadde kledd meg noe særlig etter dusjen da vi hadde sjekka inn på et koselig vertshus midt i en sving i fjella i Frankrike. Slo opp vinduet for å lufte, og der passerte en minibuss med bare damer utafor... Ble applaus og mere til, uforglemmelig  clown 

Boosterplugg er en dings som lurer elektronikken så motoren går feitere under aksellerasjon. På store twiner kagger det litt når man skal gi på med belastning under 2500, og da hjelper denne dingsen godt. Ikkeno problem på en rekkefirer.

Vis Medlemmets Profil
Jeg trodde geita lo på grunn av kommentaren "fått pels på knaggen"
Du har vel et bilde av det også  Laughing

Jeg bør vel ikke komme med noe videre utbrodering av den posseringen din i Frankrike  Very Happy 

Vis Medlemmets Profil
What happens in France, stays in France  lol! 

Vis Medlemmets Profil
Som alltid er det god underholdning å lese reise/kjørebeskrivelsene dine, Joo.
Kom deg ut på tur snart, jeg er offshore igjen og trenger noe bra lesestoff på lange nattskift  Very Happy 

Vis Medlemmets Profil
Takker OlavK :)

Stikker sannsynligvis over Valdresflya søndagen  bounce 
Blir nok ned mot Luster, Tindevegen, sove i Årdal. Gamlevegen til Lærdal, stavkirke i Undrumdal, Tysnes og nedover før vi tar 520 fra Sauda og suser opp på Haukeli, via Dalen og hjem sånn omtrent ser det ut. Sove i nærheten av Sauda også tenker jeg, finner vel noe.
Viktig å bruke dagene når man har fri og været er såpass?

Vis Medlemmets Profil
Virkelig flotte klare bilder du tar joo. Mye bra på Vestlandet i forhold til her nære Oslo.
Har snakket litt rundt det med kona den siste tiden at jeg burde få kjøpt meg et ordentlig kamera.
Har du noen anbefalinger  Question

Vis Medlemmets Profil
Nei, har et gammelt Canon G9, og BO40 bruker G10 tror jeg. De tar generelt gode bilder ja, men syntes de sliter litt når der er mye kontraster i bildet.
Som litt Canon-preget ser jeg på ny Canon-compakt, men det er kanskje dumt å ikke se på andre...?
Ser at gutta med Fulifilm X20 og Sony RX100 f.eks tar fine bilder.

Lurer på å putte speilrefleksen i tankveska på neste tur, må se om det blir noe bedre bilder av det. Men litt mye penger og vekt å la riste rundt.

Aner meg at vi var nede i Lysebotn mandagen "alle sammen". Men jeg la ikke merke til deg og OlavK langs vegen.

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:
Viktig å bruke dagene når man har fri og været er såpass?

Helt klart riktig å kjøre når man kan, i slikt vær vi har om dagen :)
Bare håper det er litt sommer igjen til meg i juli måned :)

Vis Medlemmets Profil
Olav K skrev:

Bare håper det er litt sommer igjen til meg i juli måned :)

Det får vi krysse fingra for  cheers 

Vis Medlemmets Profil
Litt Eyecandy til Guzzi-folka her inne.
Parkerte ved siden av denne i fjor i de franske alper.
Mener det er en 175. Gjennomført sak.

Vis Medlemmets Profil
Fine bilder,ja.

Gloppedalsura var ukjent for meg helt til for et par år siden,var ikke klar over at det fantes sånt terreng der sør,trodde det var flatt.
Anbefaler alle som kommer sørfra mot Stavanger å svinge av i Vikeså og ta den lille omveien dette er.

En tredagers, dag 1.

Med fine værprognoser for begge sider av Kjølen ble det igjen pakket lett for litt rulling.
Ruta ble over Valdresflya, så Lom for å kjøre Sognefjellet. Men ikke helt til havs, Tindevegen skulle prøves.
Aurlandsvegen var uprøvd, stod på planen.
Så ut via Vossevangen og se hva Tysnesøy kunne by på før den flotte 520 mellom Sauda og Røldal igjen skulle nytes.

Opp til Fagernes er det ikke veldig spennende, ikke langs hovedvegene i alle fall. Men så er det Valdresflya, flott høyfjell.
Langs Bygdin, Bygdinbåten lå langt oppe på land.

Rett etter Bygdin stikker Jotunheimvegen ned til høyre. Grus, og ender nede i Vinstra om man kobler seg på Espedalsvegen. Den står på kjørelista i sommer, helst i kombinasjon med en grusvegtur i Sverige, Friisvegen, grustur fra Flya til Lom og så Aursjøvegen. Tur på knastedekk, ikke med PR3.
Slik ser det ut fra Flya der den går østover.

Videre på fine veger mot Gjendesjøen.

Noen av villreinstammen her oppe.

Passe sted å stoppe inne ved Gjendesheim...

Panorama utover Gjende. Oppe til høyre går Besseggen der Peer Gynt påsto han hadde sitt famøse bukkeritt.
Man burde vel få til å gå denne Besseggen en dag...?

Videre mot nord dukket det opp flotte lenticulariser på himmelen, bølgeskyer som seilflygerne vet å sette pris på hvis dem vil fly distanse.

Så inn i skogkledt terreng og nedover mot Vågåvannet. Grønt av brevann og det som følger med. Flott var det.

Inn mot Lom fikk vi se en lentic som utvikla seg til det rene kunstverket. Dramatisk naturmaleri servert på et sølvfat for dem som var der akkurat da, og det var vi!

Etter varm mat i Lom dro vi inn på 55 i retning Lustrafjorden. Med andre ord kom Sognefjellet mot oss.
Sognefjellet er noe så fint som den høyeste fjellovergangen i Nord-Europa. Gjennom hjertet av Jotunheimen.
Men litt innpå vegen kommer man til Flåklypa. Usikker på hvor "selve" Flåklypa er men jeg tror det er et sted her på elva.

Oppover passerer man en del av de mest kjente toppene.
Og som seg hør og bør inne i Jotunheimen er der jotner og troll. En ulempe med disse trollene er jo at de blir til stein når sola treffer dem. Men heldigvis har vi TST som sørger for å sprenge dem ned og rydde opp så naturen holdes ryddig. Her kom vi uforvarende over en midlertidig oppsamlingsplass for trollrester...

Et stykke inn på fjellet så vi et flott fossestryk og dro over dalen på fin grusveg for å se nærmere på sakene.

Vegen videre var stengt med bom, ellers kunne vi kanskje tatt denne grusvegen videre vestover og kobla oss inn lenger framme på ruta...

På det høyeste, som er ikke mindre enn 1430 meter over havet ligger sommerskisenteret der landslagseliten bruker å ligge i trening tidlig på sommeren. Syntes noen av fjesene som staka seg forbi så kjent ut, men ikke sikker.

Siste biten før det bærer nedover mot bunnen av Sognefjorden fikk vi nydelig lys med spennende lysninger mot vest.

Så nedover mot Turtagrø. til dels bratt, mye svinger og slik man vil ha det på tur til fjells. Lite bugs. Lite trafikk. Pure fun.

Ved Turtagrø bærer det opp til venstre, Tindevegen here we come. Aldri kjørt her før, jaggu på tide!
På bildet ser vi Turtagrø midt i bildet, bak sees vegen ned fra Sognefjellet og i forgrunnen starten på Tindevegen.

Og Tindevegen ble ingen skuffelse. Nydelig.
Høyeste punkt er 1315 meter over havet.

Ved bommen (tar kun kort) dukker dette snøfylte skuet opp videre sørover, med blant annet Skagastølstindane og Fanaråken ruvende til venstre.

Siste biten ned til Øvre Årdal er skikkelige hårnåler, en trøst når det ikke ser ut til å bli alpetur i sommer (eller kanskje...?)
Vel nede siger vi inn til Årdalstangen og sjekker inn på hotellet, får et par øl og en middag før legemet parkeres horisontalt for å forberede seg til flere kraftige naturopplevelser neste dag

Vis Medlemmets Profil
Hør hør..... mer, meeeer  Very Happy 
Du skriver knallbra og bildene er som balsam for såre øyne, du klarer briljant å formidle go'følelsen av å være på tur  Very Happy 

Vis Medlemmets Profil
Det var særs mange flotte inntrykk og opplevelser på første dagen. Vi var vel enige om at rosinveger var en fin beskrivelse  Very Happy 
Og været var jo så dårlig  lol!

Vis Medlemmets Profil
Nydelig, reiser vesterled sjæl til tirsdag, bildene dine gir inspirasjon  Cool

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 5 av 17]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11 ... 17  Next