Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Book of joo; besteborgerlig bilde-holdig blogg

Gå til side : Previous  1 ... 5, 6, 7 ... 11 ... 17  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 6 av 17]

Fine bilder,av kjente veier.

Selv ble jeg litt skuffet av Tindeveien,da jeg kjørte den ifjor. Den var grei nok,men jeg hadde nok høyere forventninger etter å ha lest og hørt så masse fantastisk om den.

Hvordan likte du Aurlandsveien?

KliffArne; i neste bolk kommer Aurlandsvegen, kanskje i morra  What a Face 
Likte Tindevegen godt, men at der var en del snø og så flott himmel den kvelden løfta nok sakene litt ekstra. Dessuten elsker jeg å komme meg over tregrensa uansett hvor det er.

Vis Medlemmets Profil
det blir lest, fine bilder.
Besseggen har jeg labbet, men Tindevegen står på listen for sykkelturer. Antar at det er utsikten og ikke veien som er best der.

Vis Medlemmets Profil
Nå tror jeg vi er flere som venter i spenning på siste del  bounce 
Jeg var jo der, men liker å se bildene med dine ord til Joo

Vis Medlemmets Profil
pelsen skrev:det blir lest, fine bilder.
Besseggen har jeg labbet, men Tindevegen står på listen for sykkelturer. Antar at det er utsikten og ikke veien som er best der.

Siden du sannsynligvis er gangfør bør en sykkeltur på Tindevegen bli bra. Vegen er fin, men den fineste utsikten må du labbe litt for å se. Evt sykle hvis du ikke har sånn sykkel med supersmale dekk.

Jada, nu kommer del 2.

Vis Medlemmets Profil
Er så bra blogg, at man nesten kunne betalt en slant eller to for å lese.. Vurderer snart å kjøpe meg motorsykkel...  What a Face 

Vis Medlemmets Profil
Høge fjell og djupe Vestlandsfjorder.

En tredagers, dag 2.

Bildet over viser fjellet på sørsida av fjorden ved Årdalstangen. Tatt fra hotelltrappa. Sist det gikk ras av størrelse der var i 1983, og da kom det ei bølge som la igjen småbåter oppe på kaia og fylte en del kjellere med sjøvann. Mektig natur, vi blir små oppi her.

Etter god frokost, med egg og mye bacon rulla vi nedover til Lærdalsøyri. Været var så bra som man kan drømme om en morra i Norge.

5 måneder etter den tragiske storbrannen der er de nå akkurat ferdige med oppryddingen. Vi så ingen spor etter det som skjedde, men for dem som ble ramma er de nok knapt i gang med prosessen med å få sakene i orden...
Mange fine og gamle hus her, og noen som bare er gamle. Sjarmerende i alle fall.

De kan "skryte" av verdens lengste bilveitunnel på 24,5km. Lærdalstunnelen... Men å se norsk grunnfjell fra innsida er ikke noe å trakte etter. Blir absolutt ikke bedre av at den er himla lang! Det som var delmålet for formiddagen var den langt mer spennende vegen OVER fjellet. Aurlandsvegen er sommeråpen, og høyeste punkt er på 1306moh.
Igjen en fin veg opp på snaufjellet. Noen flotte rasteplasser å stoppe på. Samme var det med Sognefjellsvegen, uvanlig fine stoppesteder til Gnore å være.
Vegen kalles også "snøvegen" sida man ser snø her hele året. Her er BO40 ute og sjekker at det ikke er kunstsnø.

Flotte farger.

Mange klager på veistandard, men når man kjører rundt og ser hvor mye bra vei dette landet er oppsatt med tror jeg vi skal innrømme at her er mye bra. Her er det bare reinspikka luksus å rulle!

På tur nedover på sørvestsida, mot Stegastein og Aurland. Mektig. Null trafikk. Max vær.

Stegastein, nydelig utsiktspunkt.

Utsikten nordover ut Aurlandsfjorden.

Jeg foreviger Aurlandsvangen, holdt meg på innsida av sperringene her...

Videre nedover, til ei avveksling var det litt fritt for den skauen som gror opp og gjør at det ikke er mye å se mange plasser. Deilig å få fritt utsyn!

Fuel og is på Aurlandsvangen før vi rulla kjapt forbi Flåm. Som et moltekart dro vi raskt forbi. Da står Flåm og vegen opp der og kanskje en tur med Flåmsbanen igjen og kan være et delmål på en annet tur! Kanskje overnatte der, oppleve litt på formiddagen og rulle samme ruta motsatt veg med sola i ryggen en fin ettermiddag en annen gang. Viktig.

Men før Gudvangtunnelen smatt vi ut den lille avstikkeren til Undredal. Fint der, og en del geit i vegen. Her skulle jeg se på stavkirka, for å fylle på stavkirkesamlinga mi som ikke er komplett ennå. Ikke særlig fin, men så lenge den ligger på lista så ble det en kjapp visitt. Har en mistanke om at guiden låste døra da vi kom kunne skyldes at vi kjørte inn mot skilt nummer 302...?

Vegen videre var ikke så spennende. Ikke at man skal klage, men etter så mange rosiner ble det litt mer billig pølse utover forbi Vossevange og med en del E16. Et par sveipinger ut på småveier parallelt med E-vegen ble det, noe fornøyelig med svinger og bakketopper men litt gardstun også fikk vi til. FV317 f.eks.

Men... en liten saftig rosin lå og ventet: Stalheimskleiva.
Ikke den store vegsnutten, men skal være Nord-Europas bratteste veistrekning.

Sida den er enveiskjørt fra toppen og ned ble det ei lita sløyfe tilbake, men det gjør ikke noe. Moro å få med seg.

Da BO40 runda en sving foran meg hørte jeg noe kauking om at det var bratt! Ja, skulle jo være det. Bratt altså. Nesten så man ikke våger kaste blikk på de flotte fossene langs vegen ned. Det fine er at man slipper å bekymre seg om bobiler i mot i alle fall!

Utover mot Tysnes var det "bare" fint. Tidlig middag ble det, og hyggelig prat med en HD-kjører vi hadde følge med et stykke.

SKAL ha med alt av cappuccinoen, også det siste skummet...

Nedover ble det 48 og FV121. Innimellom kom det brukbare svinger så det ble litt mer aktiv kjøring enn tidligere på turen.

Så 49 på Tysnesøy, og her var det også fint å rulle.
Bilde fra Eikelandsosen, ble lite fotostopp.

En del omkjøring her nede.

Men spesielt siste mila fram til fergeleiet på Hodnanes var et av de fineste svingeldoradoene jeg har vært borti! Griseflott asfalt, god oversikt og svinger i særklasse som gikk unna svært så aktivt. Reinhekla nytelse, vi rulla ned og var først i fergekøa med glis om ikke bare var å tørke av sånn uten videre. Nesten så vi dro tilbake og tok alt en gang til...

Ingen bilder selvsagt. Men de som ikke tror meg kan gjerne ta turen hvis dem liker gørgode svinger  tongue 

Den obligatoriske fergeturen, til Jektavik.

E-veg et stykke nedover mot kveldens mål som var overnatting i Saudasjøen. Laber rulling til vi tok av 513 - 736 og kobla oss inn på 48 og deretter 520. Spesielt 520 ble mye aktiv kjøring, med mye oppmerksomhet på farta og grensa for tap av lappen klart for seg. Perfekt avslutning på dagen, dekka ble varme nok og at man ikke er voksen ble nok en gang bevist...

Som om man noen gang skulle ha trodd noe annet  What a Face 

Rett før hotellet passerte vi Svandalsfossen, nu med så mye vannføring at det lå tett tåke over vegen. Så mye trykk at det presses OPP en egen liten foss. Ikke rart det er frodig og grønt der.

Sauda Fjordhotell er et prektig bygg fra starten på forrige århundre.
Ikke mye liv, men rolig og flott. Rent herskapelig.Holdt i massevis med noen øl og avslapping på terrassen etter denne dagen.

Binge og god natts søvn. Neste dag skulle vi 520 videre til Røldal og så Haukelifjell. Mer å se fram til. Enda mer. Rosineska var ikke tom ennå!

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev:Er så bra blogg, at man nesten kunne betalt en slant eller to for å lese.. Vurderer snart å kjøpe meg motorsykkel...   What a Face 

Hyggelig, da er hensikten med å skrive oppnådd Trollis  cheers 

Vis Medlemmets Profil
Den siste mila til fergekaia skulle man vel egentlig hatt på film, men bare for privat visning   Rolling Eyes  Laughing

Vis Medlemmets Profil
B040 skrev:Den siste mila til fergekaia skulle man vel egentlig hatt på film, men bare for privat visning   Rolling Eyes  Laughing

Ja, ikkeno for DuRør det nei...  Embarassed 

Vis Medlemmets Profil
Flott blogg og fantastiske bilder Joo  Very Happy 
Kjiipt at Stalheimskleivene bare kan kjøres ovenfra nå da. I gamle dager var jo dette hovedveien, også vinterstid. Husker godt da jeg kjørte de både ned og opp igjen en vinterkveld med heftig snøvær i 1975, med VW 1500 boble med slitte diagonal-vinterdakk  bounce 
Og joa, vi kom oss helskinnet både ned og opp igjen, men jeg er fortsatt glad for at vi ikke så så mye av terrenget omkring  Shocked 

Vis Medlemmets Profil
ArcticTiger skrev:Husker godt da jeg kjørte de både ned og opp igjen en vinterkveld med heftig snøvær i 1975, med  VW 1500 boble med slitte diagonal-vinterdakk  bounce 

Søkke steike, det kan ikke ha vært tur for pingler det AT  affraid 

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:
ArcticTiger skrev:Husker godt da jeg kjørte de både ned og opp igjen en vinterkveld med heftig snøvær i 1975, med  VW 1500 boble med slitte diagonal-vinterdakk  bounce 

Søkke steike, det kan ikke ha vært tur for pingler det AT  affraid 

Velvell, pingler og pingler  Rolling Eyes  , det var min første vinter med billappen, og det var mørkt og snødde tett og lysa på bobla var jo 6-volt og rakk ikke så langt.
Vi var på tur nordover til Jølster og skulle over Sognefjorden, Vikafjellet var stengt på grunn av uværet, så da tok vi sikte på ferga fra Gudvangen istedet. Dette var jo leeeeenge før at Opsethen hadde hula ut halve Vestlandet.

Så vi var uerfarne, vi visste ikke hvordan veien var for vi hadde aldri kjørt der før, og vi så jo nesten ingenting av terrenget pga. det tette snøværet og de dårlige lysa, så man kan vel heller si at "Løkka var bedre enn forstanden" hehe  Very Happy 
Vi skulle ta ferga den kvelden tenkte vi, men på denne tida var det ingen som hadde hørt om disse æppene som skulle vise seg å bli så populære 40 år seinere, så vi viste jo ikke at siste ferga var gått for lenge sida,  før vi kom ned til kaia. Den ferga hadde visst ikke så mange avganger i døgnet heller....
Så da var det bare å snu og kjøre tilbake opp kleivene igjen, for vi fant ikke noe overnatting der nede på Gudvangen.

De sa det bodde en gubbe nedunder Stalheimskleivene som hadde traktor m/kjettinger, han kunne hjelpe oss og kjøre foran og taue oss opp bakkene. Jeg husker ikke nå hva det skulle koste, men vi syns det var for dyrt, og la bekymringsløst avgårde.....
Og kom oss med et nødskrik opp, den bobla var rå på vinterføre, og så videre til Voss hvor vi fant sengeplass utpå mårrasida  Very Happy

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:Men spesielt siste mila fram til fergeleiet på Hodnanes var et av de fineste svingeldoradoene jeg har vært borti! Griseflott asfalt, god oversikt og svinger i særklasse som gikk unna svært så aktivt. Reinhekla nytelse, vi rulla ned og var først i fergekøa med glis om ikke bare var å tørke av sånn uten videre. Nesten så vi dro tilbake og tok alt en gang til...

Ingen bilder selvsagt. Men de som ikke tror meg kan gjerne ta turen hvis dem liker gørgode svinger  

Jeg ikke bare tror deg,jeg er helt enig.De svingene der går nesten ikke an å la være å strekke strikken "litt".Mister jeg noen gang lappen pga. fart,så håper jeg det blir der  clown 

Ellers mange fine bilder igjen,fint at du gidder skrive også.Det ligger faktisk litt innsats bak en sånn tråd som dette  cheers

Ja, er jo litt jobb å sortere ut bilder og prøve å huske så teksten passer. I alle fall når turene går over flere dager. Takk for skryt.

Vis Medlemmets Profil
noe av det brattere er vel Roksetskaret på Averøy-25% og grus...stilig hvis en må rygge pga møter en med tilhenger... lol! 
var over der på torsdag(dog i bil)

http://no.geoview.info/roksetskaret,69730962w

Vis Medlemmets Profil
mekkern skrev:noe av det brattere er vel Roksetskaret på Averøy-25% og grus...stilig hvis en må rygge pga møter en med tilhenger... lol! 
var over der på torsdag(dog i bil)

http://no.geoview.info/roksetskaret,69730962w

Får prøve det når jeg stikker innom stavkirka på østsida der da :)

Vis Medlemmets Profil
Høge fjell og djupe Vestlandsfjorder.

En tredagers, dag 3.

Frokosten var bra på Saudafjord. Bacon og eggerøre, da kan dagen starte.
Kaffe på terrassen med utsikt over Saudafjorden. Der kom stor båt sigende innover med følge av to små "hjelpere". Vi pakka på syklene og dro inn til Sauda for å sjekke når apoteket åpna. Jeg var tom for Cyrtex og det var mye pollen i lufta. Men siden vi måtte vente ei stund på at de åpna dro vi ned og så på bukseringen av båten til kai. Artig å se folk som kan det de gjør.

Opp 520 mot Røldal er det flott syntes jeg. Her et bilde fra Allmannajuvet. Her starta industrien i Sauda med sinkgruvene på slutten av 1800-tallet. Hva som ble av kraftutbygging og videre industri vet de fleste.

Videre oppover 520, tror vi kommer opp over 900 meter øverst her. Morsomme blomsterdekorasjoner langs vegen mellom Hellandsbygd og Botnavatnet.

Her tror jeg vi er oppe ved Svartvatnet. Som sagt nydelige veger. Men nå er det ikke sikkert vi alle er enige om hva som er fine MC-veger...? I alle fall trives jeg over tregrensa og trenger ikke ha fotpinneskraping hele tiden.

Hva som er historien bak denne Gjertrudhidleren har jeg ikke klart å finne noe sted. Men er vel ei eller anna gammel kjerring som har bodd her i hin hårde dager?

Over toppen og Røldalsvannet dukker opp.

Har en rast i selskap med noen som sikkert er fra "andre siden". Så lenge de holder kjeft er det greit, og de kan ligge unna brødskivene med hvitost!

Vegene videre til Røldal gir litt assosiasjoner til franske alper, har vel nevnt det før. Men mye sau noen plasser.

Så over Haukelifjell. Gamle vegen rundt Austmannlitunnelen har vi kjørt før i år, åpner tidlig. Så slipper man den tunnelen.
Nå kom vi også rundt Svandalsflonatunnelen.
Men den flotte vegen utenom selve Haukelitunnelen var enda full av skispor, så da ble det å lide seg gjennom indre strøk av norsk grunnfjell. Kjipt!
Siste tunnelen, Vågslidtunnelen da? Nei, gikk nesten. Men med gatedekk og 20-30 cm med sny orka vi ikke prøve oss. Hadde sikkert bare blitt et slit. Men det var like før det var fullt farbart!

Fine disse "omvegene" her oppe.

Videre hjem tok vi inn en veg som skulle føre oss ned til Dalen. FV806, ikke 38 som var planen. Greit nok, men ikke mer. Men fant i alle fall noe ukjent og det er bra!

Dalen og så ganske straight cruising på hovedveger hjem.

Fin tur, men tror jeg la inn for mange rosiner i pølsa denne gangen. Man skal ikke fråtse for mye i gode veger og fin natur på en tur, ellers forspiser man seg...

Hjemme var det tid for grundig vask og skifte av olje og filter på Røder. Så inn i garasjen, klar til å slippe ut når det blir litt lengre tur igjen.
Lurer på at neste tur blir på andre dekk med grove knaster...

Og været var bra.

Vis Medlemmets Profil
Flotte bilder og tekst  cheers ellers ser det ut til å ha vært en flott tur.
synes sjøl pollen plagen var bedre på vestsiden

Vis Medlemmets Profil
Takk Custom  Very Happy 

Kan hende var det sein bjørk i høyden som ble pollenproblemet på turen?

Vis Medlemmets Profil
Snodig lita flue, knapt 3mm lang, men den tunga... Gene Simmons?
Piggsveis og tynn i håret.

Vis Medlemmets Profil
Fine bilder og historie,igjen.Kjekt at noen gidder.

Angående første bildet fra Sauda,der har jeg vært i eskorte-businissen.Har hjulpet mange bulkbåter til og fra den kaia der,samt eskortert gjennom svingene lenger ut i fjorden.  pirat 

Gjettrudhidleren har gått meg hus forbi,flere ganger.Hvor fant du den?

Ja vi så eskorten svinsa rundt på tur innover fjorden. Sikkert lite rorvirkning på de sakene i sakte fart.

Gjertrudhidleren lå på sørsida et sted de siste par kilometrene før du kommer fram og får utsikten mot Røldal.

Vis Medlemmets Profil
Nok en MASTERpiece av Joo! Takk for at du deler med oss andre, og bilder og tekst gjør at det napper i høyrehånda. Jeg synes du burde innstilles for statlig kunstnerlønn! Laughing Laughing 

Vis Medlemmets Profil

KnutR

Admin
joo skrev:Snodig lita flue, knapt 3mm lang, men den tunga... Gene Simmons?
Piggsveis og tynn i håret.

WOAH!
Hva har du brukt her?
Har lyst til å prøve meg på macro, men har ikke helt peil på hva slags objektiv jeg skal teste. Har en Nikon D7000 i "mottakerenden" Wink

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 6 av 17]

Gå til side : Previous  1 ... 5, 6, 7 ... 11 ... 17  Next