Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Book of joo; besteborgerlig bilde-holdig blogg

Gå til side : Previous  1 ... 8 ... 13, 14, 15, 16, 17  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 14 av 17]

Anderledesveia - kjempebra og moro å se annet enn stelvio på bilder Very Happy

Vis Medlemmets Profil
Ja, der er vel 300 pass i alpene. Man må ikke kjøre Stelvio og dra hjem.
Hint; Frankrike, du verden du verden Very Happy

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:

Steikje, tenk å breisladda gjennom de svingene der, du cheers

Europatur 2015

OK, et bilde av Stelvio da. Kaldeste på turen, 6 grader der oppe tidlig på morran. Deilig.

Rota meg opp i Østerrike igjen etter Stelvio. Er en lang veg der, Ofenpass, som er laget for høy fart med nydelig asfalt og svinger laget av gudene. Grønt og frodig. Herlig. Dura forbi Umbrailpass, hadde kjørt der før. Nå var det å entre Fluelapass, samme vegstandarden som man fort blir vant til i Østerrike.

Sørover igjen, ned forbi Davos og over Julierpass. Langt og flott.

Nede ved Silvaplana lå der et par store sjøer som tydeligvis var feriemål for mange.

Her begynte stigningen til Maloja-passet. Utsikt og fart, eventyrlig :)
Rampen til Maloja, et kunstverk i seg selv:

På tur vestover etter toppen så jeg denne "lille" demninga oppe i fjellsida litt før det bar inn i Italia igjen:

Vel inne i Italia igjen bikka jeg mot nord igjen og inn i Sveits nok en gang. Neste saken heter Splügen-pass! Bratt på sør-rampen  Shocked

Er ikke mange steder jeg har sett folk i en Golf måtte jukke fram og tilbake i svingene for å komme rundt...

Artig lell. Er jo sånt man må oppleve også. Etter toppen og ned på nordsida ble det annerledes. Frisk kjølig luft, og helt OK.

Denne delen kan kanskje minne om svinger man har sett før...? Men det er ikke det.

Ble en bra dagsetappe dette. Eller...

San Bernadino-passet var rett rundt hjørnet. Sjekka booking og fant hotell i Roveredo på andre sida av Bernadino. Så da kunne jeg rulle videre utover kvelden, sjekke inn sent og nyte mer normale temperaturer for en som ikke liker varmebølger. Måtte bare sikte riktig så man ikke havna feil og dura inn i tunnelen!

San Bernadino passhöhe rett bak:

Kjørte langt denne dagen, men ikke så gælie temperaturer og mye veger man kunne kjøre fort på gjorde at man ikke fikk lyst å stoppe klokka 4 på eftan.
Neste dag ble planlagt på hotellet. Der var lett å legge opp ny rute med det beste Sveits kan by på  bounce
Etter det var det planen å dra til Frankrike, det tøffeste alpeområdet. Og nå hadde brøtningan delt seg i to. Et par var bak meg i løypa og skulle ta det lugnt og ligge et par dager i Andermatt, og de andre som skulle samme veg som meg mot Frankrike og kjøre Col`er og Gorg`er var klare til å krysse Po-sletta. Da burde vi være i samme området neste kveld.

Vis Medlemmets Profil
Endel skikkelig flotte bilder og ruter her ja.

Vis Medlemmets Profil
Mye flotte veger der nede ja Haya. Har vel kjørt knapt en tredjedel av det som fins av veger/pass så langt. Og har bare såvidt begynt å studere blindveger...

Europatur 2015

Dag i Sveits med sviskepass før Frankrike inntas.

Hadde foran meg noen virkelig gode saker i Sveits.
Forrige gang var Süstenpass og Grimselpass stengt, var litt tidlig i sesongen da. Et lite forsøk opp Süstenpass bekrefet bare at det var å snu...

Lukmanierpass var først for dagen. Helt greit her.

Neste var Oberalppass. Åpent og fint, litt mindre varme her oppe enn enkelte dager før.
Så kom Süstenpass. Virkelig flott dette, mye fart, flott utsikt.

Så kom Grimselpass. En virkelig høydare dette drunken
Lang flott veg opp fra nord, natur, klar luft, isbreer, bresjøer osv osv. Meget god veg.

Utsikt:

Mer utsikt:

Ved en av sjøene lå dette hotellet ute på en halvøy. Fargene på vannet og berget var nesten surrealistisk, men du verden så flott!

Disse vegene kunne godt vart hele dagen, men til slutt kom man da opp.
Ned på andre siden er det helt annerledes, kort og brutal tur ned. Her er utsikten nedover mot Gletch. Opp til venstre går vegen opp på Furkapass. Det ble kjørt for et par år siden, finfint pass. I dag skulle jeg andre vegen og begynne å finne fram til Frankrike.

Vel nede kan man se seg tilbake, vegene opp til Grimsel fra Gletch:

Så rota jeg meg ut på møkkaveger (motorveger) for å forflytte meg over flatland mot Frankrike, med planlagt start på Col de Tende. Den delen av gjengen fra de dype skoger som skulle så langt sør hadde samme retning. Jeg booka meg hotell rett nord for Torini, sjekka inn, skylla klær og satt ute på den gedigne terrassen jeg fikk og senka anelsen øl og kunne se klærne hurtigtørke i varmebølgen. Koselig kveldsmat på det lokale torget. AC på rommet, hurra!
Det viste seg at brøtningan hadde holdt god fart over Po-sletta og nådde Cuneo før de kubba inn. Så de var noen mil foran meg. Men siden der er noen kroniske B-mennesker blant dem regna jeg med å kunne møte dem på grensa likevel. Aktiverte websida med trackeren til følget så jeg hadde en slags kontroll...

Col`er og Gorger neste bounce

Vis Medlemmets Profil
Hakeslepp... trollstigen blir litt tam ja.. Shocked

Vis Medlemmets Profil
Palma skrev:Hakeslepp... trollstigen blir litt tam ja.. Shocked

Men Trollstigen er nærmere Cool

Joda, Alpene er fantastisk, blir nok enda flere turer ned dit. Men jaggu har jeg hatt mange tusen flotte mil i Norge også. Og flere skal det vel bli håper jeg.
Og så var det Pyreneene, og Romania, og og og...

Vis Medlemmets Profil
Har ikke vært i Alpene med sykkel - men endel foto fra andre har vært rimelig overbefolkede - så en tenker at det er ei turistfelle - men her var det jo mange flotte pass uten for mye trafikk- virkelig flott.

Vis Medlemmets Profil
Utafor verste sort fellesferie er det ikke mye folk. Men i helgene kan det dukke opp en del i noen pass. Det opplevde jeg et par ganger, men ikke noe man ikke klarer å forholde seg til.

Vis Medlemmets Profil
Europatur 2015

Kuska mot grensa til Frankrike, hadde track på brøtningan og de var plutselig ved sørrampa til Col de Tende litt før jeg stilte meg i kø for å komme gjennom tunnelen. Begynte på en SMS da de plutselig stoppa ved siden av meg, på tur tilbake til Italia!

Planen var at de skulle kjøre den heftige delen av passet, opp fra sør, bratt og på grus. Fra Frankrike-siden. Så viste det seg at der var masse vegarbeider så det var ikke mulig å komme opp der nå.
Selv tok jeg den turen for to år siden, så jeg tenkte å bare vente på følget i Frankrike.
Men... Da fikk det i alle fall bli en tur opp på den langt enklere nordsida i Italia, og jeg kasta meg med brøtningan. For to år siden havna vi i tett tåke der oppe, så blant annet ble det ikke besøk på Fort Centrale! Det fikk jeg til denne gangen cheers

Her er vi parkert ved fortet, 3 av oss. Sistemann kjørte Ducati, dukka ikke opp her.

Utsikt vestover. Den smått legendariske Ligurische Grenzkammstrasse går helt hit om man vil. Videre østover er visstnok hoveddelen av disse småkrevende vegene. En liten tanke i bakhodet murrer om å ta noen dager i dette området og kjøre deler av Kammstrassen... Men da med bedre grusdekk og base et sted noen dager så man kan kjøre tom sykkel. Ferielasta og med mer asfaltorienterte dekk var det ikke tiden for å begynne å utforske dette enduro-eldoradoet i år.

Vegen ned til Frankrike, det ble ikke noe av denne gangen. Men den var en opplevelse, en av højdarene på forrige turen.

Da vi kuska ned kom vi inn en stikkveg ved lysreguleringa i tunnelen inn i Frankrike, og det ble akkurat grønt. Så vi kunne dure gjennom foran hele bilkøa og ned til Tende for pause. Så begynte vi å dra oss oppove i Frankrike, Col de Brouis, nydelige Col de Turini og Col st Martin.

Nå er det annerledes enn f.eks Sveits.

Her kommer brøtningen på Ducati opp Turini. Rene kunstverkene disse vegene.

Oppe ved Isola ble det funnet hotell for kvelden.
Karen på Ducati måtte se litt nøyere på sykkelen, noe var ikke helt bra. Og det stemte... Dette ble slutten av turen. På kvelden ble sykkelen henta av bergingsbil, og eieren tok buss til Nice og fly hjem...
Uflaks dette! For neste dag kom tre av de store krem-passene her nede. Og noen flere Shocked

Vis Medlemmets Profil
God lesing og mye godt for øyet en regnværsdag

Vis Medlemmets Profil
Palma skrev:God lesing og mye godt for øyet en regnværsdag

Takk Very Happy

Er godt å ferdes der nede også.

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:
Palma skrev:God lesing og mye godt for øyet en regnværsdag

Takk Very Happy

Er godt å ferdes der nede også.

Jeg tar bølgen i rein begeistring over skriveriene dine. Sitter offshore nord for Hammerfest, og det er sperret for bruk av sånne bildedelingstjenester, så gjett om jeg gleder meg til å komme på land og se bildene også. cheers

Vi har kjørt noen av de samme veiene ser jeg, men du har nok både bedre tid, og MYE mer lokalkunnskap enn undertegnede.
Planlegger neste tur nedover, og da ønsker jeg å ha noen dager med base i Dolomittene, og det samme i Annecy-området i Frankrike. Kunne kjøre noen fine dagsturer uten bagasje var bare gull, vi låg ett par dager i Annecy på denne turen. Men jeg har ikke kommet så langt i fortellingen enda, der borte "på den andre siden"

Men jeg gleder meg til fortsettelsen.
Fortsatt GOD tur sunny

Vis Medlemmets Profil
Hva skjedde med Ducatien. Er jo ikke noe feil på Multistradaen. Shocked

Vis Medlemmets Profil
Olav K: Ja, der er flere områder man kan ligge noen dager. Lenger SV for å ta Grand Canyon de Verdon som en dagsrunde f.eks.
Hadde løselige planer om Puy Mary, men plutselig hadde vi trekt for langt nordover og øst. Så der er enda en ting til gode Cool

Så at dere var på tur, litt foran meg i løypa. Ojda som førerhund da?
Nå håper jeg det blir litt tørt vær på vestlandet så man kan ta noen ovale helger der borte framover cheers

MTS1200: Ducati er Ducati vet du... Var ikke riktig festa bakhjul, så ting hadde rørt på seg. Både felg og pinbolter var helt defekte.

Europatur 2015

Opp og hoppe, eller opp og ta det med ro. Vi ventet ei stund til Ducatieieren hadde funnet ut av buss og fly videre før vi steamet mot en av høydarane: Col de Bonette!
Nydelig pass, men som Haya nevnte kan der være mange sykler i blant. Nå var det søndag, og det merka vi. I blant var det som å ligge i startfeltet på MotoGP tenker jeg med sykler foran og bak og i mot. Og ingen var nøye på hvor mange som kom i mot når det ble kjørt forbi på smale sykkelveger. Moro lell, men greit å ha et par øyne i speila, her er ikke noe som helst av sikringer av vegene på sidene. Men langt der nede hendte det at der stod et kratt som sikkert kunne dempe farta litt om det skar utafor clown

Nesten oppe på Bonette:

Litt motorsykler spredt ut, folk på tur og eventyrutsikt :)  Når man kommer opp over 2800 meter og været er bra ja så er det bra.

Selve passhöhe er litt lavere, men som på f.eks Grosglockner er der ei sløyfe rundt høyere på fjellet. Selv om det ikke het Edelweisspitze her da.
Etter hvert lunka vi videre , jeg rota rundt og fotograferte og etter hvert dunka brøtningan videre på tur mot Col de Vars. Bare å henge seg på.

Underveis kom der gorge`r å kjøre også. Skeptakulært i lavere strøk også.

En av de store overraskelsene var Col d`Izoard. Steike så tøff natur. Og over toppene så vi seilfly som må ha hatt en ubeskrivelig utsikt mens de sirklet og hadde det på g.

Vi dro over Col de Lautaret og Telegraphe også, men der ble det visst ikke tatt noen bilder. Men Col de Galibier var et flott pass igjen. Enda et av de store flotte.

Neste dag skulle vi nærme oss Mont Blanc. Kanskje skulle man få se dette fjellet denne gangen da?

Vis Medlemmets Profil
Europatur 2015

Nevnte vel Col d`Izoard...

Et litt bredere sammensatt bilde av vegen oppover. Nifst stilig, vakkert på sin måte men steike tøft cheers

Vis Medlemmets Profil
Steikje fine bilder, og utfyllende tekst. cheers

Er ikke sikker på om folk flest er klar over hvor mye arbeid som ligger i dette, stå på!

Heldigvis fører jeg litt dagbok når jeg kjører. Men bilder skal finnes, sorteres og dimensjoneres og lastes opp. Greit det så lenge noen syntes det er OK å lese om sakene .

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:Litt arbeide er det jo.
Heldigvis fører jeg litt dagbok når jeg kjører. Men bilder skal finnes, sorteres og dimensjoneres og lastes opp. Greit det så lenge noen syntes det er OK å lese om sakene .

Moro å lese og følge bilder og tekst. Kjenner lysta stiger for hver gang på en riktig ang tur. Må se på det etter hvert men det kan nok bi en stund til enda.

Kjenner forresten til det med å legge ut tekst og bilder uten at noen gidder mer enn å åpne og nyte uten å respondere - det er kjedelig. Det er egentlig alt for mange som ikke bidrar i det hele tatt.

Vis Medlemmets Profil
Flott turreportasje joo med fine bilder. Strålende vær, hvilket man ikke kan si om forholdene i gamlelandet.

Very Happy

Vis Medlemmets Profil
Får jo litt respons her da cheers

Europatur 2015

Ikke så mye alper igjen, men litt på tampen.
Vi rulla over Col de Madeleine. Har vært over noen Madeleiner før, men dette må vel være sjølvaste trur æ!

Og jaggu sa infotavlene at her skulle man kunne se sjølvaste Mont Blanc cheers

Og det gjorde vi jaggu. Litt skyer i fjellmassivet, men kommer bilder litt lenger ned her, tatt på kvelden!

Da vi satte kursen mot Beaufort rota vi (jeg) så vi havna ut på motorvei i feil retning. Etter noen kilometer fikk vi tatt av og fant en veg over fjellet tilbake, og kom over Col de Forclaz. Så lite at det ikke stod på kartet, men strødd så mye at det var litt vel spennende likevel. Så hadde vi rett kurs igjen og sikta på rute opp Col de Sausies, fint pass. Her oppe var det en fantastisk fin PG-start. Savner litt dette med flyging, ikke fløyet på ganske lenge nå. Hadde jeg hatt slike plasser å fly som her hadde det umiddelbart blitt ny skjerm og fornyelse av lappen.

Her oppe var det fin restaurant, med megautsikt. Og jaggu var det høyt nok til at jeg kunne spise crème brulèe What a Face

Videre rulling over collene Aravis og la Colombiere før vi begynte å lete etter hotell for kvelden. Booking i skyggen:

Vi endte helt tilfeldig opp i Cordon, og dette var nok desiderte flotteste overnattinga på hele ferien! Dette er litt av utsikten fra hagen ved hotellet der det ble tatt noen mørke øl og spist:

Ganske flott ja. Men når man snudde hodet 30 grader lengre mot høyre så så vi rett på... Mont Blanc ja Cool
Room with a view får ny betydning... Varmt, meeeget god mat og med over 50 alpepass-krysninger bak seg så kunne man lett sitte rolig ut over kvelden og bare se og se, og ta litt øl til.

Ble så fint da sola begynte å gå ned at jeg jaggu bestilte en crème brulèe til denne dagen, til tross for at vi var såvidt under minimumshøyden på 1000 meter. Svake sjel. Men kan man annet når fargene endrer seg på Mont Blanc og skyene blir borte fra sjølve toppen rett før sola er borte?

Da man krøyp i køya ble det et helsikes rabalder og fyrverkeri nede fra dalen. Det vi ikke visste var at neste dag var Frankrikes nasjonaldag, og det ble feira så det holdt selv her oppe i fjellene.

Vis Medlemmets Profil
bounce bounce bounce cheers cheers cheers cheers
Flott Joo, bare flott. Dere har virkelig hatt en fin tur, godt organisert og bra kjørt. Et par krembrylee var sannelig fortjent :)

Vis Medlemmets Profil
Hvis noen har lyst å fly, har jeg en gammel hangglider liggende her..

Penger i hånda før prøveflyging..

Vis Medlemmets Profil
Trollerud skrev:Hvis noen har lyst å fly, har jeg en gammel hangglider liggende her..

Penger i hånda før prøveflyging..
Den kan du sikkert selge mange ganger Very Happy
Flott med bilder og tekst Joo, å ja jeg vet hvilken jobb du har lagt i dette, sikkert en grunn til at jeg er så sløv, samtidig at jeg ikke er flink til å ta bilder når jeg er ute Embarassed

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 14 av 17]

Gå til side : Previous  1 ... 8 ... 13, 14, 15, 16, 17  Next