Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Book of joo; besteborgerlig bilde-holdig blogg

Gå til side : Previous  1 ... 9 ... 14, 15, 16, 17  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 15 av 17]

Europatur 2015

The end...

Skal bare være sånne brulèer over 1000 meter på ferie...
Ikke HG, bare PG...

Siste dagen med pass, over Col de Montet, litt sveitsiske vinteridrettsbyer, Chamoniz osv. Col de la Forclaz og videre opp i Sveits. Etter hvert ble det slutt på pass, og de gjenværende brøtningan skulle østover og møte de siste to for felles togtur fra München. Så da skilte vi lag, og jeg fant et pass mot vest, Jaun-pass som ble siste jochet på turen.

Surra litt småveier vest for Bern før jeg ramla ut på større veger og kursa mot Basel. Derfra fortsatte det autobahn til jeg kubba inn i Frankfurt.
Dagen etterpå peisa jeg på opp til Østersjøen, retning Rostock. Men da jeg dro mot Rügen var det asfaltarbeider overalt. Etter noen omkjøringer bestemte jeg meg for at nu fikk det bli hjemover. Så jeg endte opp i Odense den kvelden. Siste dagen ble det ei fin bru og da var jeg hos broderfolket og kjente lukta av gamlelandet. Fin bru:

Ganske trøstesløst videre hjem, men den biten veg måtte bare kjøres.

Ble drøyt 7200km på årets første tur, greit det. Etterfylte 6-7dl olje på doningen.
Regn; ikke en jævla dråpe, men kjørte litt på våte veger en dag uten å treffe selve skurene.
Varmest: 38. Kaldest: 6 grader.
Kryssa landegrenser minst 17 ganger, og var oppe på mer enn 50 alpepass.

Da jeg parkerte hjemme og vel hadde tømt koffertene på sykkelen og kommet meg i hus kom det en ... regnskur Shocked

Atter en gang må jeg si at Frankrike er flott/tøft/moro/spennende. Der har jeg ennå mye til gode, kanskje med en kombitur til Pyrenèene?

I tillegg vil jeg gjerne kjøre mer i Slovenia en annen gang.

Nå kan det gjerne bli litt OK vær hjemme på berget så det kan bli noen ovale helger på Vestlandet bounce

Vis Medlemmets Profil
Takk for turen joo. Det har vært utrolig artig å lese og se. Blir fylt av litt ærefrykt og respekt for å dra ut på en slik tur. Meget imponerende og flott. Fint at du deler og er inspirasjon for andre som er jobbkjørere og garasjegriser :)
Ser deg gjerne her øst en gang og :) cheers

Vis Medlemmets Profil
Takk for turen joo, og en stooor takk for at du tar jobben med å dokumentere med fine bilder og fine kommentarer.
Som du vet så er det desverre noen av oss som ikke skjønner at selv om det er fine veier så går det an å stoppe for å ta noen bilder....

Vis Medlemmets Profil
Veldig, veldig moro å følge med på turen Very Happy Takker.

Vis Medlemmets Profil
Takk for feedback Very Happy

Palma; må vel bort på østsida også, de brøtningan har lurt meg ut på nydelige turer på løst dekke der borte før.

Xt`n; sjøl takk. Litt kluss at dere ble forsinka så jeg ikke traff de siste denne turen, men flotte dager vi hadde sammen ja. Jo, vet der er minst èn i følget som sliter med å dra av gassen Wink Beste kommentaren var da han stoppa og såg seg litt rundt og spør: "korrsn land e vi i nu...? " affraid

Okda; Takk, håper du får litt inspirasjon cheers Bare å skaffe seg litt gode kart og begynne å lese og tenke, så kommer plutselig turen håper jeg!

Vis Medlemmets Profil
Må bare få takke deg for at du delte turen med oss. Imponert at du husker alle disse stedsnavnene Very Happy

Vis Medlemmets Profil
Bromm skrev:Må bare få takke deg for at du delte turen med oss. Imponert at du husker alle disse stedsnavnene Very Happy

Takk Very Happy
Kjøredagbok og kart hjelper på.

Vis Medlemmets Profil
Very Happy Takk for at du deler turen og alle de innmari flotte bildene med oss Joo cheers

Vis Medlemmets Profil
Nok en gang må jeg si at dette er et gedigent flott turreferat. cheers

Dette er meg til inspirasjon når neste års tur planlegges-forhåpentligvis uten repeat på årets nedtur. Sad

Vis Medlemmets Profil
AT; takker og bukker! Har ikke du vært med Ojda og flere på avkristningstur nordover til Laila? Er dere hjemme alt?

Mekkern; takk for skryt! Men hva slags nedtur ble det i år?

Anbefaler atter en gang de gode kartene fra Louis, mine begynner å få en del notater nå. Og de notatene mine er gull verdt når man sitter med en øl på kvelden og tenker på neste dag. Da ramler bare de gode vegene på plass cheers
PS; været kan visst kartene også bidra med...

Essensielle kart, hos Louis.

Vis Medlemmets Profil
Jeg var påmeldt og på vei til Biarritz:

https://vimeo.com/132093313
når jeg ble sjuk og måtte snu.. Sad

Men det årdnær seg nok til neste år -skal også en tur til ost og vin folket i september. sunny

Vis Medlemmets Profil
Så ut som et flott arrangement der der Mekkern cheers
Synd du måtte kaste inn håndkleet...

Vis Medlemmets Profil
@Joo; Joa, har nettopp vært på en ukes tur med Ojda, Gielas og delvis Jhn, så langt nord og aust i landet som man stort sett kan kjøre. 280 mil ble det på meg. Får vel skrive litt om det etterhvert.

Vis Medlemmets Profil
ArcticTiger skrev: Får vel skrive litt om det etterhvert.

Gjør det!
Har litt lyst på en tur helt øst, får se hva sensommeren bringer. Har dyrisk mye ferie til gode ennå. Noen må vel brukes på beemern...

Vis Medlemmets Profil
joo skrev:
ArcticTiger skrev: Får vel skrive litt om det etterhvert.

Gjør det!
Har litt lyst på en tur helt øst, får se hva sensommeren bringer. Har dyrisk mye ferie til gode ennå. Noen må vel brukes på beemern...

Er du på tur nordover så er det rom i hærberget vet du! Moltesessongen er akkurat i startfasen her nå, så er du heldig blir det litt oransje på brødskiva og. Og så kan du jo kikke litt nøyere på Sprinten med det samme.

Vis Medlemmets Profil
Jeg må bare bekjenne at jeg også har lest turreferat og har drømt meg bort i de fine bildene sunny  Takk!

Vis Medlemmets Profil
AT; fristelser langs vegen om jeg drar i nordalei skjønner jeg cheers

pelsen; glad for å høre det Very Happy

Vis Medlemmets Profil
Mye godt lesestoff og fine bilder her, men det dukker jo opp et par spørsmål ... hvem skal avkristne hvem? .... som jeg ser det, blir det uansett et forholdsvis kortvarig og enkelt prosjekt.
Og hvem skal plukke den bæra? Question

Vis Medlemmets Profil
Læstadius fant jo bra gehøs for sine meninger øverst i nord, regner med der fremdeles er noen troende sjeler enkelte steder som kunne omvendes av farende fant på romlende maskiner med ildvann i koffertene?

Har opplevd at moltebæra i det Arctictigerske hjem finnes ferdigplukka og rørt... Men kan hende er det fruen i huset som har slitt seg opp bakkene mot Hammarvatnet og sanka sakene.

Vis Medlemmets Profil
Destination Vestkapp:

Endelig fine værmeldinger på begge sidene av Kjølen. Var innstilt på å ta en tur til Vestkapp, noe jeg gjorde etter å ha gitt beskjed på jobben at her må det brukes av den svære feriekontoen min.

Gørtidlig avgårde, sikta på Fagernes for å dreie mot Lærdalsøyra og skjerpe meg med stavkirkevisittene mine. Lista er ikke fylt ennå.

Sen sommer? Nja, det var mildt sagt hustrig oppover dalene, 6-8 grader og en del tåke. Måtte hive på fleecevesten og ta varmehandtaka i bruk fram til Fagernes. Der begynte det å bli 2-sifra temperaturer og jeg tok snart mitt første kirkebesøk. Så tidlig er det gjerne ikke åpent, men hadde flaks og fant dørene åpne og hørte håndverkere på loftet. Så da guida jeg meg selv!

Fikk sett tre stavkirker før lunch. Øye var noe spesiell siden den forsvant for noen hundre år siden da ny kirke ble bygd. Under renovering av grunnmuren i nyere tid fant dem mye av den gamle stavkirka og heiv seg til og gjenreiste den.

Så tippa det nedover mot det fagre vestlandet, men der var mye veiarbeider nedover Tyin. Noen trafikklys, men ble i alle fall en del gruskjøring på anleggsveger cheers

Så ble det til at jeg dro innom den jeg skulle sette igjen til slutt, men nå var jeg tross alt der. Innom Borgund stavkirke.

Flott var den, men turister i hopetall. Spanske kjerringer som kakla som flere valgkampdebatter samtidig...

Putla meg gjennom Lærdalsøyra og hadde veien for meg selv opp til Øvre Årdal. Her bar det opp på Tindevegen, artig å kjøre den fra sør. Var grei nok fra nord også for all del. Sist jeg var over her var det veldig tidlig i sesongen og snødekt, men nå var det nesten full sommer her oppe.
Alle kraftlinjene forteller historien om kraftkrevende industri i Årdal.

Der er bare fint å være over tregrensa  cheers

Etter Turtagrø bar det ned mot norske fjorder. Her er jeg i Skjolden, og en engelsk balje ligger og skjemmer ut norsk nasjonalromantisk natur.

Neste mål var Gloppen og Sandane. På turen møtte jeg igjen Bøyabreen. Tok bilde siden jeg likevel stoppet.

Den obligatoriske fergeturen ble over fjorden fra Sandane. Så var det bare noen minutter før jeg ankom hotellet jeg hadde booka i Nordfjordeid. 60 mil hit, grei dagsetappe.

Sjekka inn, så på været og på klokka og kartet. Bare litt over fem, og 9 mil ut til Vestkapp (og 9 tilbake...) Kjøresugen så jeg bestemte meg for å bare låse rommet og dra i vesterled nuh.

Rulla lugnt utover fjorden, kryssa inn på Stadlandet og endelig bar det oppover. Her var det smale veger! Og jeg var ikke klar over at det var nesten 500 meter høyt oppe på Vestkapp.

På tur opp, vegen nede i bildet svinger inn til Honningsvåg (Ytre Honningsvåg) på Stad.

Vestkapp; ble anelsen imponert ja. Gedigent, nydelig og sikkert et helvete når her er orkan. Noe det ikke var denne kvelden  cheers

Vegen tilbake var like fin som den utover, og sola i ryggen.
Men så stoppa jeg for å handle litt, og kom i prat med folk. De sa jeg måtte bortom St. Jetmund kyrkje som lå rett borti gata. Steinkirke, og denne hadde også i sin tid blitt tatt ned og "forsvunnet". Men etter siste krig var det noen som bestemte seg for å finne igjen steinene og prøve å gjenreise den. Noe de jaggu fikk til. En av de jeg snakka med sa faren hadde vært med på arbeidet. De fant igjen steinen både i murer og trapper rundt i bygda, og her står den i dag:

Imponerende!

NU hadde jeg somla så ille at det var rimelig seint før jeg kom tilbake på hotellet. Mat var ikke å få, men øl klarte dem å tappe. Fikk avtalt tidlig frokost også, og neste morra fikk jeg en god start på dagen i god tid. Man kan ikke ligge å porke og dra seg til langt over klokka sju!

Palma skulle samme ruta, jeg meldte at jeg skulle være på Stryn rundt 11, men der bomma jeg gitt.

Sikta på Stigedalen som er så varmt omtalt av andre, og jaggu var den bra  cheers
Høyfartsvinger og god asfalt, fin måte å riste liv i kroppen før hanen galer bounce

Her har jeg en stopp for å vise naturen. Knallhardt lys og mye kontraster, men likevel:

Forbi Hornindal og E-veg. Men fant veger utenom noen tunneler. Og da dukka blant annet dette nasjonalromantiske motivet opp:

På Stryn ferdig med kaffen klokka halv ni... Sendte melding til Palma at jeg lunka innover og tok det med ro og tok bilder. Opp mot Strynefjell og inn på Gamle Strynefjellsvei.

På tur opp:

Noen biler var her også, utlendinger i store engelske firehjulstrekkere. Men mest tyskere og de slapp forbi så snart man nådde dem igjen.

Natur, veger, vær!

Her er jeg oppe, videre er der et par mil med fin grusveg, hadde det ikke vært for mye blinde skarpe svinger kunne man kuska på. Men her må man ta hensyn til burister som svimer rundt overalt...

Rulla til Lom og tok meg en lang middag, kaffe og generell avslapping og så etter Palma. Men til slutt sendte jeg melding om at jeg sikta på Valdresflya. Flya ble kjørt rimelig hardt, fantastiske veger og ingen bilder!

Ved krysset der gamle Jotumheimvegen tar av tok jeg en rast, og da hørte jeg en schnellpanzer som dura forbi. Mistenkte det var Palma, pakka sammen og dro etter. Nede ved Beitostølen så jeg at han hadde stoppa ved bensinstasjonen, måtte ha fuel. Så da klarte vi å møtes til slutt.
Vi kjørte ned til fagernes der det ble middag på han som ikke hadde spist på Lom, og kaffe på meg.
Siden man skal unngå å kjøre hjem på samme vegen man dro ut på tur på ble vi enige om å sikte på Dokka før vi kjørte vestsiden av Randsfjorden til Jevnaker. Vi var litt nervøse siden vi beveget oss rundt i Kalifatet, men vi kom oss velberga til Jevnaker til slutt.
Her skilte vi lag, jeg dro over til Hønefoss og straka vegen hjem. Palma skulle i vesterled.

Meget fine dager!
Hyggelig med selskap på deler av siste dagen også  cheers

Det ER bedre med godt vær.

Vis Medlemmets Profil
Veldig bra Joo, du gjør bra jobb med bilder. Tror jeg skal satse litt bedre kamera neste tur.
Men skjønner det ble langt og slitsomt nok, men jeg dro i Østerled lol!

Steike bra.

Vis Medlemmets Profil
Palma skrev:
Men skjønner det ble langt og slitsomt nok, men jeg dro i Østerled lol!
.

Akkurat ja, mista helt retninga jeg tydeligvis affraid

Vis Medlemmets Profil
Alltid hyggelig å lese innleggene dine, og så fine bilder da gitt Very Happy

Vis Medlemmets Profil
Takk Bromm Very Happy

Vis Medlemmets Profil
Fantastisk tråd for oss sofaeventyrere clown

Takk for deling :)

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 15 av 17]

Gå til side : Previous  1 ... 9 ... 14, 15, 16, 17  Next