Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Bakbremsa på Rudolf(1150GS)

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Bakbremsa på Rudolf(1150GS) on Ons 21 Aug 2013 - 13:40

Igår var jeg på en liten dagstur,51 mil,inkludert en liten tur oppover en ganske bratt skogsvei. På den skogsveien var det grinder hver 4-500 meter,som måtte åpnes og stenges ved passering.

På vei ned igjen,etter å ha passert de 3 nederste grindene oppdaget jeg at bakbremse-pedalen var helt uten motstand,og heller ingen bremseeffekt på bakhjulet. Var akkurat som om det skulle vært hull i slangen,så brått kom det.Hadde brukt bremsen nedigjennom,så den virket bare minutter tidligere.
Gikk av moppen og forventet å se noe gale,men ingenting. Nivå på bremseveske var ok,ingen synlige lekkasjer. Pumpet 8-10 ganger på bremsepedalen,og så ble det iorden igjen og virker fremdeles. Ingen flekker under der den har stått parkert inatt.

Aldri opplevd noe sånt før, noen som har en forklaring? confused  Det eneste "unormale" i forkant av dette,var at jeg parkerte med fronten nedover den bratte bakken hver gang jeg skulle åpne/lukke grindene.

Sist endret av KliffArne den Tor 22 Aug 2013 - 8:04, endret 1 gang

2 Re: Bakbremsa på Rudolf(1150GS) on Ons 21 Aug 2013 - 14:31

Vann i bremsevæsken?

Har forøvrig ikke hørt om problemet ditt før...

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Bakbremsa på Rudolf(1150GS) on Ons 21 Aug 2013 - 14:46

Du kokte bremseveska.
Den er sikkert moden.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Bakbremsa på Rudolf(1150GS) on Ons 21 Aug 2013 - 15:07

KliffArne skrev:Igår var jeg på en liten dagstur,51 mil,inkludert en liten tur oppover en ganske bratt skogsvei. På den skogsveien var det grinder hver 4-500 meter,som måtte åpnes og stenges ved passering.

På vei ned igjen,etter å ha passert de 3 nederste grindene oppdaget jeg at bakbremse-pedalen var helt uten motstand,og heller ingen bremseeffekt på bakhjulet. Var akkurat som om det skulle vært hull i slangen,så brått kom det.Hadde brukt bremsen nedigjennom,så den virket bare minutter tidligere.
Gikk av moppen og forventet å se noe gale,men ingenting. Nivå på bremseveske var ok,ingen synlige lekkasjer. Pumpet 8-10 ganger på bremsepedalen,og så ble det iorden igjen og virker fremdeles. Ingen flekker under der den har stått parkert inatt.

Aldri opplevd noe sånt før, noen som har en forklaring? confused  Det eneste "unormale" i forkant av dette,var at jeg parkerte med fronten nedover den bratte bakken hver gang jeg skulle åpne/lukke grindene.
Aldri hatt bremser som koker før kliffy?
Det der er et vanlig problem på slagskip med dårlig vedlikehold, se til å få skifta bremsevæske så slipper du problemet senere.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Bakbremsa på Rudolf(1150GS) on Ons 21 Aug 2013 - 16:31

Voodoodoo skrev:Aldri hatt bremser som koker før kliffy?
Nei,aldri opplevd rabbit 

Voodoodoo skrev:Det der er et vanlig problem på slagskip med dårlig vedlikehold, se til å få skifta bremsevæske så slipper du problemet senere.
Han som jeg kjøpte den av,leverte den inn til BMW-verksted for den minste ting,fikk med en bunke med kvitteringer. Små-og storservicer er fulgt opp,så vil forundre meg om bremsevesken er så veldig gammel.Skal sjekke det opp.

Men uansett så vet jeg ikke helt om jeg kjøper at det var det som skjedde,jeg brukte ikke bremsen sååå mye. Vi snakker om en strekning på mindre enn 2 km,hvor jeg stoppet 3 ganger for å åpne/stenge grinden. Kan det koke så fort? scratch 

6 Re: Bakbremsa på Rudolf(1150GS) on Ons 21 Aug 2013 - 19:31

Har du slik en bremsekraftforsterker på den da?
Leste et sted om at de kan ta kvelden og at de koster en formue å bytte, er visst vanlig å bygge om til "vanlige" bremser isteden.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Bakbremsa på Rudolf(1150GS) on Ons 21 Aug 2013 - 21:06

Voodoodoo skrev:Har du slik en bremsekraftforsterker på den da?
Leste et sted om at de kan ta kvelden og at de koster en formue å bytte, er visst vanlig å bygge om til "vanlige" bremser isteden.
Nix, denne har befriende lite elektronikk,og ikke bremsekraftforsterker,helt vanlige bremser rabbit

8 Re: Bakbremsa på Rudolf(1150GS) on Ons 21 Aug 2013 - 23:06

Her må du spørre deg selv, hadde jeg disse problemene når stallen bestod av japanske kvalitetsprodukter? Om nei, er løsningen enkel .Selg panzervogna til Joo, ( han vet ikke bedere) og kjøp inn et skikkelig nippon produkt. Send meg gjerne en flaske konjakk som takk for godt tips.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Bakbremsa på Rudolf(1150GS) on Tor 22 Aug 2013 - 3:28

Servicerer panzervogna selv, da vet jeg at ting faktisk blir gjort.

Er strengt tatt ikke plass i stallen min til ei turvogn til lazyboy, klarer ikke forsvare det for meg selv i drømme engang. Selv ikke en BMW tongue 

Kan forrige eieren ha tippa og latt sykkelen ligge ei stund? Kan hende det må toppes opp i fordeleren/ABS-uniten under tanken? Eller slurvete service?

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Bakbremsa på Rudolf(1150GS) on Tor 22 Aug 2013 - 7:40

joo skrev:Servicerer panzervogna selv, da vet jeg at ting faktisk blir gjort.
Det er min filosofi også. Enten vet jeg at det er blitt gjort,eller så vet jeg at det ikke er blitt gjort pirat 

joo skrev:Kan forrige eieren ha tippa og latt sykkelen ligge ei stund? Kan hende det må toppes opp i fordeleren/ABS-uniten under tanken? Eller slurvete service?
Hann KliffArne har ikke sånne pingle-bremser.(abs)

Vet da fan,jeg får skifte bremseveske for sikkerhets skyld.Kan ikke se bortifra at den er gammel.
Før i tida var det ingen som skifta bremseveske,den holdt like lenge som bilen/moppen,alt var mye bedre da clown 

11 Re: Bakbremsa på Rudolf(1150GS) on Tor 22 Aug 2013 - 8:03

Før i tia var du ikke så shaky av deg at du logget deg på nett og fortalte hele verden at du hadde en nær døden opplevelse da bakbremsen sviktet i gangfart. Før i tiden hadde du gitt faen, og gasset videre, hamret deg nedover igjennom girkassa om du trenkte hjelp til å stoppe, og ikke lagd noe oppstyr av den grunn?

Og årsaken til at man ikke byttet bremsevæske var at bremsene stort sett bestod av noen fæle stag som var ihjelrustet og bøyd alle veier, som liksom skulle aktivere noen "bremsesko" inne i et nav som aldri hadde vært åpnet, hvor det nå var så romslig at linerla hadde slått seg til med hele familien, og bremsepedalen hadde du sikkert allerede demontert og brukt som dørstopper i vedskjulet, vel vitende om at hælene på cowboy-bootsa uansett bremset bedre enn det rakleverket av et bremsesystem moppen bar på?
-Tar jeg feil?

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Bakbremsa på Rudolf(1150GS) on Tor 22 Aug 2013 - 8:13

99Trollerud skrev:-Tar jeg feil?
Hehe Cool  Om du tar feil?? Måtte isåfall vært første gangen rabbit 

13 Re: Bakbremsa på Rudolf(1150GS) on Tor 22 Aug 2013 - 8:24

KliffArne skrev:
99Trollerud skrev:-Tar jeg feil?
Hehe Cool   Om du tar feil??  Måtte isåfall vært første gangen rabbit 

Litt viktig at Haya leser og forstår det som sies her...

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Bakbremsa på Rudolf(1150GS) on Lør 31 Aug 2013 - 9:51

Om man sammenligner mc mot bil må man tenke på at systemene på en MC er mere utsatt for vær og vind enn på en bil.
På nevnte MC sitter bremsevæske beholder i nærheten av bakhjulet, og hver gang man kjører på våt vei ligger hele systemet i en gedigen vannsky. Ja, det skal være lukket. Men der må være små luftehull for beholder, og man ungår ikke at fuktighet slipper til. I tillegg er beholderne små, så det blir relativt lett kontaminert.

Beskrivelsen av problemet høres ut som en typisk bremse-kok.

For egen del har undertegnede kjøpt inn en bremsevæske-suger fra Biltema og skifter bremsevæsken hvert år.

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Bakbremsa på Rudolf(1150GS) on Lør 31 Aug 2013 - 19:04

knutk skrev:Beskrivelsen av problemet høres ut som en typisk bremse-kok.

For egen del har undertegnede kjøpt inn en bremsevæske-suger fra Biltema og skifter bremsevæsken hvert år.
4.Juni 2012 gjennomgikk den "stor" service hos et anerkjent BMW-verksted v ca 80000km,fakturaen viser at de har tatt betalt for en halvliter bremsevæske.

Et godt år og 13-14tusen km senere skjer dette. Jeg syns det virker litt merkelig at det skal koke på såpass fersk bremsevæske, og det var heller ikke veldig mye jeg bremset. Suspect 

Men,men,nå er det skiftet bremsevæske. Investerte i en sånn Biltema-suger for anledningen,og så var jeg gærn nok til å bruke Biltema bremsevæske også. Dere får ha takk for laget clown

16 Re: Bakbremsa på Rudolf(1150GS) on Lør 31 Aug 2013 - 22:36

Er helt enig.
Etter 12 -14k burde ikke bremsevæsken koke så lett.
Når så alikevel skjer kan man jo spørre seg om hvordan den kan dra til seg så mye fuktighet i løpet av så kort tid.
Alternativene er:
- Noen har badet uten å ta av seg sykkelen.
- Sykkelen har vært kjørt med i et forrykende regnvær.
- Kan det hypotetisk sett tenkes at væsken ikke er blitt byttet som oppgitt?

Nå vel.
Siden det nå er fylt BT væske på og brukt en BT lufter øyner vi ikke mye håp.
Det var hyggelig at du dro i gang forumet. Vi får oppnevne noen til å ta seg av enka... Twisted Evil 
Eller.... kanskje det mot formodning går greit????? Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Bakbremsa på Rudolf(1150GS) on Søn 1 Sep 2013 - 6:27

Du får finne et passende sted og teste sakene da? Og rapportere tilbake hvis det går bra...

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]