Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Ombygging av Hayabusa for bedre bremser

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Ombygging av Hayabusa for bedre bremser on Tor 22 Aug 2013 - 16:56

Siden jeg har blitt så fæl til å bremse trenger jeg bedre bremser på Haya'n min.
Jeg tenkte derfor å skifte ut fjærbein mm. framme og sette på bein og radialbremser fra Gen. 2

Så da spør jeg ekspertisen, er detta en enkel greie eller krever det maskinering og masse penger?

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Ombygging av Hayabusa for bedre bremser on Tor 22 Aug 2013 - 18:10

Voodoodoo skrev:Siden jeg har blitt så fæl til å bremse trenger jeg bedre bremser på Haya'n min.
Jeg tenkte derfor å skifte ut fjærbein mm. framme og sette på bein og radialbremser fra Gen. 2

Så da spør jeg ekspertisen, er detta en enkel greie eller krever det maskinering og masse penger?

Eller Gixxerbein som du kan få Øhlins Cart til?

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Ombygging av Hayabusa for bedre bremser on Søn 25 Aug 2013 - 10:19

Gen II gaffelbein passer rett på. Slike kan du få for rundt 5-600 dollars på ebay men alle de vanlige advarslene gjelder. Har selv fått 2-3 som er bøyd ennå selger liksom beviste at de var rette med å ha et bilde av et måleur..... Derfor har æ nu et sett Gen2 gaffelbein dær det ene er helt nytt :)

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Ombygging av Hayabusa for bedre bremser on Søn 25 Aug 2013 - 10:22

Gen II har litt hårdere fjærer og sikkert litt stivere demping og litt annen geometri pga at styrekrona er annerledes men du må ikke ha Gen II styrekrone. Ang bremser så er de originale Gen I kaliperene utrolig bra hvis de er rengjorte , rette bremseklosser og stålomspunne bremseslanger. "Tester" viser at Radialkalipere er bedre å modulere på grensen men selv e æ ikke god nok til å kjenne forskjellen. Min 1,35 runde på ACR var satt med slike gamle 6 pot bremser.

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Ombygging av Hayabusa for bedre bremser on Søn 25 Aug 2013 - 15:26

Joda, bremsene er bra de men jeg blir jo litt lei av å demontere og vaske med zalo og børste hver 14dag. Hadde samma bremsene på zx9'n så jeg veit hvor mye gnikk de trenger.
Alternativt må jeg slutte å kjøre i drittvær...

Har sbs sinter på og stålslanger ligger å venter på montering i garasjen.

Må uansett ta en sjau på sykkel'n i vinter og overhale/skifte olje&fjærer i gaflene så derfor vurderer jeg å bytte til gen2.

En får jo kjøpt adaptere for å montere 4stempla brembo også...

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Ombygging av Hayabusa for bedre bremser on Søn 25 Aug 2013 - 16:14

Ville brukt gaffelbein fra GSX-R 2009-2011 ev fra 2012/2013 og hivd ut innmaten i dem og montert Øhlins 30mm cartridge.
Den originale innmaten er bare drit, så det er en forutsetning å bruke Øhlins.
Øhlins Cartrigde er greit å få tak i til en rimelig penge, tror jeg har liggende 2 nye sett også.
Da er det et gaske stort utvalg i bremser som passer også, kalipere fra 2003-2013 passer på.
Og med spacere så kan en bruke busa 320mm skiver også.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Ombygging av Hayabusa for bedre bremser on Lør 31 Aug 2013 - 8:52

Han steike...her får man jo skikkelige svar!
Er mest på MC-siden..der er det ingen slike svar...tydelig at ekspertisen i Norge, ikke vokser på trær.. Twisted Evil 

...der går det også mest i "Honda-ladeproblemer" og "kjedespray"...hehe

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Ombygging av Hayabusa for bedre bremser on Lør 31 Aug 2013 - 10:07

ZZR-Erling skrev:Han steike...her får man jo skikkelige svar!
Er mest på MC-siden..der er det ingen slike svar...tydelig at ekspertisen i Norge, ikke vokser på trær.. Twisted Evil 

Dette forumet er sterkt undervurdert,når det kommer til ekspertise. Det sitter mye kunnskap og erfaring rundt om her.

Mcsiden er ytterligere redusert idet siste. Der er det jo helst folk med ferske sertifikater som forteller hverandre hvordan det skal kjøres.
Og så har du jo de to turtelduene Supermorten og Carpa,da, som lurer på hvor de er hænne Twisted Evil 

9 Re: Ombygging av Hayabusa for bedre bremser on Lør 31 Aug 2013 - 11:15

KliffArne skrev:
ZZR-Erling skrev:Han steike...her får man jo skikkelige svar!

Dette forumet er sterkt undervurdert,når det kommer til ekspertise. Det sitter mye kunnskap og erfaring rundt om her.

Mcsiden er ytterligere redusert idet siste. Der er det jo helst folk med ferske sertifikater som forteller hverandre hvordan det skal kjøres.
Og så har du jo de to turtelduene Supermorten og Carpa,da, som lurer på hvor de er hænne Twisted Evil 
Hva, driver de å turtler?

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Ombygging av Hayabusa for bedre bremser on Lør 31 Aug 2013 - 20:25

Hvor d er henne tråden er jo den beste på hele forumet da....

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Ombygging av Hayabusa for bedre bremser on Søn 1 Sep 2013 - 12:57

Gikk selv for Moto-Master skiver på bussen min - ble anbefalt disse av en suzukimekaniker i Lübeck (som ikke ville montere OEM da han mente de tålte alt for lite). Moto-skivene har kortere avstand mellom lagrene (1 ekstra) som visstnok utgjør underverker her. Måtte stoppe innom et verksted å høre om det var forsvarlig å kjøre videre med mine i sommer. Var jo en 5mm flyt i alle retninger (sideveisen forundret meg mest) på ene skiva etter ringen Laughing 
De ligger dog på garasjegulvet enda, da jeg ikke hadde 24mm hex for å få av framhjulet og alle fornuftige butikker er stengt på lørdan ..

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]