Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

KliffArne sine moppe-turer

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 4 av 6]

76 Re: KliffArne sine moppe-turer on Lør 18 Okt 2014 - 12:34

KliffArne skrev:

Siste bildet her tok jeg med tanke på Haya og Hæggis...

Veien fra Sirdal og nedover mot siviliasjonen vil jeg hermed erklære for å høre til på topp-10 lista når det gjelder landskap og kjørbarhet i greit tempo.Hadde meg en prat med meg selv og Rudolf,og vi ble enige om at siden vi var helt alene og ingen som så oss,så skulle vi for en gangs skyld slippe oss litt løs nedover dalen.Dæææven korr hann tok ut,e varrt næssen nødtt tell å brems hann litt ijnnimella.

Glimrende, kjenner igjen det meste som kjørt i år, og alt kan og vil selvsagt gjentaes flere ganger.
Enig ang vegen ned fra Sirdal, men det kreves dyre/beslagsfarlige hastigheter for å ha det max moro... (der også). Og så er der mye sau deler av sommeren!

Vis Medlemmets Profil

77 Re: KliffArne sine moppe-turer on Søn 19 Okt 2014 - 11:35

joo skrev:

Enig ang vegen ned fra Sirdal, men det kreves dyre/beslagsfarlige hastigheter for å ha det max moro... (der også). Og så er der mye sau deler av sommeren!

Jepp, og enkelte av dem har ull på kroppen Very Happy

Vis Medlemmets Profil

78 Re: KliffArne sine moppe-turer on Søn 19 Okt 2014 - 15:25

knutk skrev:

Jepp, og enkelte av dem har ull på kroppen Very Happy

Du tenker kanskje mer på Sauland Knut?

Vis Medlemmets Profil

79 Re: KliffArne sine moppe-turer on Man 16 Mar 2015 - 13:41

15.03.2015,årets første dagstur.

Over 25 år siden jeg flyttet til Karmøy,og har lenge tenkt å ta en dagstur ut til Utsira,den lille øya Vestafor Karmøy. Kjærringa,som har bodd her hele livet,har heller ikke vært der ute. Problemet hennes er at hun er litt usikker på om bølgene er små nok til at det er forsvarlig å ta fergen ut. Ut av stuevinduet idag kan man vel si at det ser lovende ut,selv om dette er på innsiden av Karmøy.  

Vi tok sjansen,og satte av sted,etter å ha smurt oss litt niste og fyllt opp kaffekanna.Usikker på tilgjengeligheten av sånne ting der ute i havgapet på en Søndag.Fergeturen tar litt over en time,fra Haugesund.
Glemte å ta GPS'en med oss,så for sikkerhets skyld knipset jeg et bilde av et bilde som hang på ferga.Ville jo vært dumt hvis vi kjørte oss bort på de 3-4 kilometrene med vei der ute,ikke minst flaut.  Embarassed

Fergen legger normalt til i Nordevågen,såfremt været ikke er for dårlig.

Etter å ha krysset øya fra Nord til Sør,det tok ca 3 minutter,så parkerte vi i Sørevågen.

Det var der vi så den skøyta med dunk-dunk-motoren i. Der traff jeg også en kar jeg var i militæret med tilbake i -88. Dæven så gammel han hadde blitt.  Suspect
Fra han fikk jeg litt lokalhistorie og oppdatering på folketall der ute.205 fastboende var de visst for tiden,grovt sett en tredjedel barn,en tredjedel pensjonister og en tredjedel i mellom der.
Severdighetene på øya,tja,hva skal jeg si? Legger ut noen bilder,så kan dere se om det frister med en tur.

Var igrunn ikke så mye. Koselig plass i finværet en Søndag,men tror å være fastboende her må være for spesiellt interesserte. Kanskje plassen for en Frimann,var ihvertfall ikke mye Pollti å se der ute. Det som slo meg var at de kunne godt ryddet litt rundtomkring,samt stellt litt bedre med enkelte av bygningene sine.Var altfor mange hus/sjøhus som stod til forfall,og for mye uryddighet generellt.Dro ned inntrykket for en turist. Var en fin tur på en fin dag,som ingen av oss angret på at vi tok,men samtidig tror vi ikke vi må tilbake med det første.

Ble ikke mange kilometrene idag,tripptelleren stoppet på 52,5,snittfart på turen rundt om 10kmt. Haya kunne nok klart å holdt følge  clown

80 Re: KliffArne sine moppe-turer on Man 16 Mar 2015 - 14:53

Man har jo alltid "hørt" at Utsira er en forblåst plass, og det kan se ut som det stemmer. Selv om været var fint når du var der. Så ferga gikk så ofte at dere kom dere tilbake samme dag?

Vis Medlemmets Profil

81 Re: KliffArne sine moppe-turer on Man 16 Mar 2015 - 15:17

ArcticTiger skrev:Man har jo alltid "hørt" at Utsira er en forblåst plass, og det kan se ut som det stemmer. Selv om været var fint når du var der. Så ferga gikk så ofte at dere kom dere tilbake samme dag?

Det er så forblåst at de har vært nødt til å male fugla på berget for at de skal bli affraid

Han sa det østlendingen som hadde vært på Jæren: Landet var flatt og vindfullt, og såsom landet var også folket lol!

Vis Medlemmets Profil

82 Re: KliffArne sine moppe-turer on Tir 17 Mar 2015 - 1:10

Flotte bilder det - Utsira har litt swung... har ikke vært mye på de kanter av landet.

....og angående snittet - er vel ikke mer å vente med "ei dundre på over hundre" og en ge-ess - ser du har plassert en smiley med et relativt fårete uttrykk - der nåla aldri når....

Vis Medlemmets Profil

83 Re: KliffArne sine moppe-turer on Ons 27 Mai 2015 - 12:19

Satte meg ned nå for å fortelle om årets første tur, tenkte jeg. Men så ser jeg jo at den første er allerede gjennomført. Jaja, det er vel alderen som gjør seg gjeldende for meg også.

Har fulgt med på værmeldinger i det siste, for å ta over Suleskard så tidlig som mulig etter åpningen.Veldig ustabile meldinger, men igår Tirsdag så det brukanes ut, så jeg bestemte meg for å sette avgårde.

Etter at Karmøytunnelen åpnet, så tar det ikke særs mere enn halvtimen hjemmefra til Arsvågen,og ferga over Boknafjorden. 2 minutter over 8 trillet jeg ut av tunet og rakk halv-ni ferga med et par minutters margin.Timing, dagzzr, timing  rabbit

Litt overskyet og kjølig til å begynne med, men halvveis over Suleskard så skinte det opp, og kunne kjenne sola varmet selv oppe på snaufjellet.

Litt bilder fra snøfonna:

Etter Suleskard svingte jeg sørover Setesdalen, en vei jeg aldri har kjørt før.Første skikkelige kaffestoppen ble på Rysstad:

Der kom jeg i snakk med et skummelt gjeng, de kalte seg "Kjells Angels", 4 stykker på akkurat like mopper. Husker ikke hvilke sort det var, men baklykta liknet litt på Hayabusa. De var ikke så skumle, når jeg først kom i prat med dem, tror egentlig det var skikkelige ikke-kriminelle karer:

Legg merke til topp-lua som de brukte når hjelmen var av.Alle hadde like luer med dusk på toppen, alle hadde like scootere som var kjøpt samtidig og hadde fortløpende nummerplater. De var skikkelig organiserte,toppbokser hadde de òg.
Kun en av dem hadde hår på toppen av hodet, derfor hadde han barbert vekk alt nedenfor og rundt, slik at de andre 3 skulle se hvordan det kunne sett ut clown  Var en festlig gjeng.

Nedover dalen bar det, og jeg fant snart ut at Vår Herre må ha hatt en mening med å gjøre Sør-lendinger religiøse. For man skal jaggu være sterk i troa for å ta hensyn til disse runde skiltene med fartsgrenser på når veien åpner seg som den gjør:

Storestraumen sluser:

Svingte vestover 42 ved Hornnes, og fulgte den til E39 via Tonstad. Den veien var jo knall, spesiellt gjennom Kvinesdal kommune. Ikke mere batteri i Go-pro'en, så dere må tro meg på mitt ord.
Ved Vikeså svingte jeg av og turen over Gloppedalsura til Byrkjedal, og så opp til Ålgård igjen.Siden sola fremdeles varmet, så tok jeg meg en kopp kaffe v Byrkjedalstunet, Rudolf ble parkert sammen med de andre traktorene:

I Ålgård tok jeg en kort stopp for å kikke litt på en gammel skjønnhet:

Den var sminka, så ikke like bra ut på nært hold. Men helt klart et prosjekt som hadde passet inn hos meg rabbit

Klokka litt før åtte rullet jeg inn i garasjen min igjen, så det ble nesten 12 timer. Opphold hele turen, unntatt siste 2 kilometere, da begynte det å regne. Men sett under ett så var det en god dag sunny

84 Re: KliffArne sine moppe-turer on Ons 27 Mai 2015 - 13:24

GSen passer jo godt inn på det bildet...... gamle traktorer.

Vis Medlemmets Profil

85 Re: KliffArne sine moppe-turer on Ons 27 Mai 2015 - 22:51

Virker som du hadde en kjempefin tur Kliffarne, må nok finne plass til en Suleskard tur snart jeg også. Men det går vel noen uker for snøkantene er borte? Very Happy

Vis Medlemmets Profil

86 Re: KliffArne sine moppe-turer on Tor 28 Mai 2015 - 10:12

KJELLs ANGELS........................EIA VAR VI DER...

Men ta dere i vare....erè 1 % eller 99 % ?? confused confused

Vis Medlemmets Profil

87 Re: KliffArne sine moppe-turer on Tor 28 Mai 2015 - 12:54

MTS1200 skrev:Virker som du hadde en kjempefin tur Kliffarne, må nok finne plass til en Suleskard tur snart jeg også. Men det går vel noen uker for snøkantene er borte? Very Happy

Det var en kjempetur, ja. Rene sommeren nedover Setesdalen. Tripptelleren bikket 68 mil.

Tror nok snøkantene ligger et par uker til, sikkert lengre. Men var egentlig mindre snø enn forventet jevnt over.

@haya: vi kjenner vår plass. santa

@gubben : tror ikke de guttene der drev med promille en gang, slettes ikke prosenter. drunken

88 Re: KliffArne sine moppe-turer on Fre 11 Sep 2015 - 12:01

Har vært usedvanlig sløv med turer i år, og enda sløvere med referat. Embarassed  

Får ta meg selv i nakken,og i det minste legge inn litt bilder til dere som ikke er så gode til å lese.

Fikk beskjed om om å dra opp til Bergen på kurs,og siden været var som det var, så kjørte jeg litt tidlig hjemmefra for å lufte meg litt, samt kjøre delvis ukjente veier. Normalt så er det vel 13-14 mil hjemmefra til Flesland, men jeg klarte å drøye det til 48. Lurer på om sjefen reagerer når han ser reiseregningen  
pale

Tanken var å kjøre innover forbi Odda, men hadde et ærend på Osøyro, så det ble å ta den kjedelige førsteetappen over Stord.

Fra Os kjørte jeg mot Samnanger og Trengereid, og svingte opp mot Voss. Her et bilde fra Stanghelle:

Derfra bar det videre og ved Dale svingte jeg av og kjørte gamleveien over fjellet til Bulken, enda en vei som Haya bare kan innbille seg at han hadde hatt noen sjans. Til hans trøst, så var det plenty sauer der. Det var fint over der, men det ble ikke så mange bilder, av en eller annen grunn. Her er et fra der man kommer ned, i enden av Vossevang-vannet, tror jeg det heter:

Derfra bar det nedover mot Evanger, for så å svinge av mot Nesheim og Eksingedalen, inkludert avstikkere mot Gullbrå og Modalen. Sistnevnte var spesiellt flott.

Gullbrå:

Et par fosse-bilder fra Ekso/ Eksingedalen. Der var maaaange å velge mellom:

Nede ved Mo, her måtte jeg kjøre rundt:

I Knarrvik var det en samling av skumle motorsyklister, de hadde ukentlig samling på bensinstasjonen før de kjørte samlet til gratis kaffe og vafler på Lindås. Jeg ble invitert med, men tok ikke sjansen.

Derfra bar det i full fart mot Flesland og hotellet. (gratis, haya)  Tripptelleren rundet 48 mil, en helt grei dagstur.

Kvelden etter hadde jeg valget mellom å sitte på konferansehotellet hvor det blant annet var 140 sykepleiere på kurs, eller ta meg en kveldstur på moppen. Skal se om jeg lager referat om dette senere..

89 Re: KliffArne sine moppe-turer on Fre 11 Sep 2015 - 14:33

Det må da gå jævla sakte når du rekker å ta alle de bildene.....

Og du har samvittighet til å lure arb.giver for km-godtgjørelse i disse hårde tider .... krevde sikkert for bil og masse ekstra km..... jaja det blir vel NAV på deg snart....

Vis Medlemmets Profil

90 Re: KliffArne sine moppe-turer on Søn 13 Sep 2015 - 16:49

Haya99 skrev:Det må da gå jævla sakte når du rekker å ta alle de bildene.....  

Det går jævlig sakte, ja. Står faktisk i ro når bildene taes clown

91 Re: KliffArne sine moppe-turer on Søn 13 Sep 2015 - 19:13

Fine bilder og artige innlagte provokasjoner som blir slukt begjærlig Razz

Er du fornøyd med booster?

Vis Medlemmets Profil

92 Re: KliffArne sine moppe-turer on Søn 13 Sep 2015 - 22:31

Palma skrev:Fine bilder og artige innlagte provokasjoner som blir slukt begjærlig Razz

Er du fornøyd med booster?

Provokasjoner??

Boosteren, ja. Tenker egentlig ikke mye på den, men bruker over-drive'n mere nå, så den gjør nok nytten.

93 Re: KliffArne sine moppe-turer on Man 14 Sep 2015 - 12:27

Som Palma så riktig tippet i dagstur-tråden, så tok jeg meg en tur ut til Sotra og blant annet Telavåg istedet for å bli sittende å drikke øl på hotellet sammen med de andre kursdeltakerne og 140 sykepleiere. Man kunne jo risikert å blitt antastet  What a Face

Første stopp ble Telavåg, et historisk sted fra krigens dager. Alle har vel hørt om Shetlands-Larsen, det var utifra Telavåg han med flere opererte.

Var en fin kveld å ta turen på, jeg lar bildene tale for seg:

Fra Telavåg:

Glesvær, en annen liten plass uti havgapet. Og jaggu stod det to GS'er der:

Siden dette var på kvelden, så rakk jeg bare søre del av Sotra før mørket, men vet fra før at det er plenty fine plasser nordover øya også, oppetter Øygarden. Der har jeg imidlertid kjørt litt tidligere, så ble ikke prioritert ikveld.
Tok meg heller tid å besøke en tidligere kollega som bor der sør.

Tilbake på hotellet så fikk jeg mine mistanker bekreftet, der satt gutta i et hjørne for seg selv og bare såvidt vågde kikke bort mot andre siden av lokalet, der jentene satt. Jeg hadde ikke gått glipp av noe som helst Sleep

Når jeg tenker meg om, så var vi visst på dagstur både forrige helg og denne, så får se om det dukker opp noe mere her santa

94 Re: KliffArne sine moppe-turer on Tor 17 Sep 2015 - 16:25

Forrige helg tok vi årets trimtur, kjørte inn til Langfoss og parkerte for så å gå opp den bratte stien til stølen oppå platået som Langfoss kommer ut fra,Langfoss-stølen. Steikje så bratt det var, over en time blodslit for gamle folk. Kjærringa, som normalt kakler om allslags, sa ikke et ord.Hun hadde nok med å puste, heldigvis.For det hadde jeg også  clown  Tror vi angret oss litt begge to til å begynne med, men da vi kom til toppen fikk vi lønn for strevet. Skikkelig flott oppå der:

Fra Stølen:

Og utsikten fra toppen kan man vel heller ikke klage på?

Langt der nede ser vi Eljarvik gård, som seteren tilhører:

Eljarvik gård:

Fra toppen av Langfoss:

Mosnes-elva på andre siden av fjorden, en perle en kompis og jeg oppdaget ifjor.Hadde oss to døgn der borte for å fiske laks både ifjor og i år. Elva i seg selv kan man vel si er vanskelig å fiske i, og ikke noe førstevalg i så måte, men omgivelsene rundt er bare helt topp. Skikkelig idyllisk. Og fangst ble det også  pirat

Veien hjem gjorde vi lengre enn nødvendig, opp til Røldal utenfor tunnelene. Jeg mente i en annen tråd at veien var 134, og ikke 13, men nå er jeg ikke sikker lenger.Ser ut som en bit av 134 er 13 likevel  scratch

Et par bilder fra Røldal-Sauda. Måtte kjøre der for å trene litt, i tilfelle Haya møter opp...

Til helgen nå, så planlegges det ennå en dagstur, hvis været blir som meldt. Da skal jeg ta et bilde som ikke skal bli enkelt å stedsbestemme afro

95 Re: KliffArne sine moppe-turer on Tor 17 Sep 2015 - 16:44

KliffArne skrev:

Til helgen nå, så planlegges det ennå en dagstur, hvis været blir som meldt. Da skal jeg ta et bilde som ikke skal bli enkelt å stedsbestemme afro

Bra :)

Fine steder, den sløyfa til Telavåg må jeg få med meg.

Vis Medlemmets Profil

96 Re: KliffArne sine moppe-turer on Tor 17 Sep 2015 - 17:46

Gikk dere opp???? Har du ikke GS?

Vis Medlemmets Profil

97 Re: KliffArne sine moppe-turer on Tor 17 Sep 2015 - 23:14

Haya99 skrev:Gikk dere opp???? Har du ikke GS?

Du må ikke bare se på bildene, du må lese også. Jeg sa jo at det var årets trimtur alien

98 Re: KliffArne sine moppe-turer on Man 21 Sep 2015 - 13:08

Fra ei turistbrosjyre forrige helgen vi var på tur, så vi et bilde fra Li-tunet i Suldal. Dermed ble det bestemt at dit måtte vi ta oss en tur v neste godværs-anledning. Og den kom allerede denne helgen, sola skinte fra nesten skyfri himmel.Så mens mange av dere sleit med å holde følge med en lett-mc der borte i Telemark, så tok vi turen rundt Nedstrand-Jelsa-Suldal-Røldal-Hjem igjen.

Kjørte hjemmefra såpass tidlig at vi hadde tid å nyte utsikten oppi bakken overfor Nedstrand mens vi ventet på fergen som skulle ta oss over til Jelsa. Her et bilde av Nedstrand, tatt fra rasteplassen nesten på toppen:

Ikke så verst vær på fjorden idag. Fergeturen til Jelsa innebærer også en tur innom Hebnes og Foldøy, det er faktisk samme fergen som vi tok forrige helg fra Finnøy, bare at da hoppet vi av på Ombo. På en dag som i dag, så hadde det vært en flott tur å startet på Finnøy i sør og fått med seg hele "fjordcruiset" til Jelsa. Fått med seg det flotteste indre Ryfylke har å by på av øyer.Mener ferga er innom 8-10 plasser på turen :

Hebnes:

Foldøy, her har jeg gått forbi mange ganger ifm. kommersielle båtturer inn til Sauda/ Jelsa etc., men aldri vært innom. Dessverre var det litt skarpt motlys idag, så klarer ikke helt å få frem hvor flott det egentlig så ut idag. Ifølge Wikipedia så er det bare rundt om 20 innbyggere her, og de har bare anløp av ferga 2 ganger om dag. Men hva skal de vel vekk herifra for?

Her er det ihvertfall en som har fått seg en fin og skjermet havn, uten alt for mye betong-arbeid:

Fin rasteplass, rett ved der ferga legger til på Jelsa:

Fra Jelsa kjørte vi mot Erfjord, tanken var å kjøre over Gulingen og ned til Suldal. Men ombestemte oss og svingte babord da vi kom til RV 13, direkte mot Suldal. Hadde go-pro'en på og tok bilde hvert 30.sekund, men ble ikke de helt store blinkskuddene. Vi skulle tatt oss tid og stoppet heller, for der er noen fine motiver når man er kommet opp i høyden og kan se langt nedi fjorden. Det får bli en annen gang....

Noen kilometer oppi Suldalen svinger man av til babord, skiltet Valskår. Mener det var 13-14 km etter en smal stort sett asfaltert vei. Veien i seg selv og landskapet rundt var så som så, overgrodd langs kantene så mye utsikt gikk tapt. Var også nedom Torsvik, helt nede ved sjøen, før vi returnerte mot Li-tunet. Tok ingen bilder i Torsvik  Embarassed

Li-tunet i seg selv er verdt avstikkeren hvis dere kjører Suldal noen gang, og har en liten time til overs.Ser det drives en slags kafe-virksomhet her, men det er visst slutt når August er over.
Vi var der i 2-tiden på ettermiddagen, og da var akkurat sola på vei å komme over åsen, så det er en ettermiddagsplass, dette.

Ingeniør-kunst fra gamle dager, før betong og laser var kommet på moten:

Fra Li-tunet kjørte vi oppover Suldal, oppafor Nesflaten er en av de fineste rasteplassene jeg vet om her i området. Her var vi selvfølgelig en halvtime for sen, sola gikk akkurat over åsen ved fossen. Fint læll :

Derfra kjørte vi opp til Røldal, utenom tunnelene, Rullestadjuvet og hjem. Bilder derfra tok vi ikke, for spesiellt interesserte finnes de i tidligere turer her i denne tråden Arrow

99 Re: KliffArne sine moppe-turer on Man 21 Sep 2015 - 13:58

Fantastisk fine bilder og den turen ser ut til å være en drømmetur - i hvert fall etter bildene å dømme. Takk cheers

Vis Medlemmets Profil

100 Re: KliffArne sine moppe-turer on Man 21 Sep 2015 - 14:15

Fine bilder ja Very Happy
Da jeg bodde i Stavanger tok jeg en sånn ferge fra Stavanger til Nedstrand en gang, tror det var i '92, og det var den dagen det var fint vær.
Den fergeturen tok lang tid ja, men jeg fikk jo sett mange fine plasser man ellers aldri får se. Tror balja var innom alt som kunne ligne på en brygge. Very Happy

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 4 av 6]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next