Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Bikeridr sine memoarer - Om alt og ingenting

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 4 av 4]

Morsomt med det displayet i kamera. Artig sak. Men du verden så mye som det blir "behov" for å dokumentere... Rolling Eyes

Vis Medlemmets Profil
Palma skrev:Morsomt med det displayet i kamera. Artig sak. Men du verden så mye som det blir "behov" for å dokumentere... Rolling Eyes
Ja, du vet.. Med det udugelige politiet som regjerer på veiene (spesielt i Norge), så må man jo hjelpe dem med dokumentasjonen. alien

Vis Medlemmets Profil
Får vel blåse litt liv i denne "bloggen" min igjen.
Samme kamera, men nå er "dokumentasjonen" ikke med, eller prioritert.
Var meg på en liten 25 mils geobikingtur i går. Kjørte østover mot Gaizinkalns, Latvias høyeste hump på hele 311,6moh. Det var endel grus her og der, men den skal visst asfalteres med gode norske EU-midler iløpet av sommeren.
Men, den grusen var verdt de med tanke på den feiende flotte asfaltveien som åpenbarte seg etterpå. Her har veiingeniøren nettop vært på swing-kurs, kan man konstantere cheers

Ja og så har jeg investert i et nytt videoredigeringsprogram. Corel VideoStudio Pro X9 Ultimate (phhew). Et meget godt program, lettlært og ikke minst overkommelig i pris. Måtte blø rundt 800 norske pesetas for herligheten. Har så smått begynt å fikle med alle de artige mulighetene i programmet. I snutten under kan det spesielt legges merke til i intro'en og outro'en.
Ja, og dersom dere går lei av svinger i filmen, så er den sekvensen 3min 50sek og kan vel skippes forbi hvis dere ikke vil se hele herligheten.
4 timer, 16 minutter og 44 sekunder kokt ned til 7 minutter og 43 sekunder:

Vis Medlemmets Profil
Så ut som det var fine "høyhastighetssvinger" ja.
mulig en slipper billigere unna å benytte dem der i forhold til her i landet? scratch

personlig liker jeg krappere svinger for da trenger ikke farta å være så høy for litt nedlegg.. affraid

Ser nytten av litt beskyttelse av radiator og slikt på sånn grusvei du kjørte på.

Vis Medlemmets Profil
Nja, så veldig høy fart krevdes ikke. Lå vel rundt 90-120 (90-sone) og det var flere partier som ga "banefølelse". Aldeles nydelig vei og perfekt asfalt. Spesielt S-kurvene var himmelsk Very Happy

Vis Medlemmets Profil
Dæven, her er det lenge siden jeg har vært.
Nuvel, får vel oppdatere litt av kveldens lille mørkevandring i Rigas gamleby da..

Vis Medlemmets Profil
Du burde komme deg ut litt oftere, for dette var flotte bilder. Very Happy

Vis Medlemmets Profil
Hvor er all grafittien?? afro

Vis Medlemmets Profil
Flotte bilder, du cheers

Er vel ikke tatt med sånt simpelt utstyr som de fleste av oss har?

Takk. Ja, burde nok det, både for hobbyen og for helsa. Trenger nok å lette på ræva litt mer..

Trollerud skrev:Hvor er all grafittien??  afro
Den her mener du?

De har malt over den Sad

KliffArne skrev:Flotte bilder, du cheers

Er vel ikke tatt med sånt simpelt utstyr som de fleste av oss har?
Takk.
Tjaa, hva mener du med "simpelt utstyr"? Går fint å ta slike bilder om du har et kamera eller annet bildeopptaksmedium som har mulighet for manuell innstilling eller iallefall som kan holde lukkeren åpen i oppmot 30 sek.
Det er faktisk forunderlig lett å ta nattbilder, eneste er at en ofte må fokusere manuet. Jpg rett-fra-kamera er ofte helt greie, men det hjelper om man kan ta bildene i RAW og "fremkalle" de i dertilhørende software.
På bildene over har jeg stort sett brukt "de-haze" funksjonen i Lightroom samt øket bittelitt på kontrast og senket "whites" og "highlights" mest for at lysstolpene ikke skal "stjele" hele bildet. Hvis du legger merke til lysstolpene, så ser du de svarte spilene mellom glassene. Dette er noe en får frem ved å redusere "highlights". Rett-fra-kamera-jpg overeksponerer gjerne såpass mye i høylysene at de nevnte spilene forsvinner. Very Happy

Vis Medlemmets Profil
Skal man holde åpent oppimot 30 sekunder, så bør man kanskje ha stativ?

Satt og lekte meg litt med et digitalkamera og tok noen månebilder, men er nok ikke altfor stødig på hånda:

Hva syns du forresten om multi-kvotingen her på forumet clown

Nuvel, det månebildet ditt er et eksempel på hvor vanskelig det er å fotografere måne+landskap og få begge bra. Enten blir månen overeksponert eller så blir landskapet undereksponert eller helt svart. Eller som på ditt bilde, overeksponert måne *OG* undereksponert landskap. På slike bilder *MÅ* en skyte i RAW, eller iallefall i HDR.

Ser jo av exif'en at kameraet ditt begynner så smått å dra på årene (13 år and counting) og at du ikke har mulighet for mer enn 2 sek eksponering med det.
Til nattfoto kan det bli noe begrenset, men du kan kompensere med å gå opp til 400 ISO (Ser av spec'en at ISO 800 kun er mulig på redusert bildestørrelse). Da har du praktisk talt "faket" deg til 8 sekunders eksponering. Dette holder ofte i byopplyste parker etc. (2 sek på ISO 400 tilsvarer 8 sek på ISO 100 forutsatt at de andre parametrene er like).

Nå vet jeg jo ikke hvor bevandret (eller bemidlet) du er i fotoverden eller om interessen er der, men om du ikke eier et speilrefleks, men har lyst til å prøve uten å svi av et statsbudsjett, så er denne røveren helt grei å starte med. Har mulighet for RAW og også "point-and-shoot".

Jeg vil igjen tale til fordel for RAW og under er et eksempel på hvor mye informasjon som ligger i en RAW-fil kontra JPEG, jeg har ikke "jukset", jeg har selektivt hentet ut den infoen jeg ville ha av bildet for å fremskaffe hva øyet oppfattet den ettermiddagen dette bildet ble tatt Very Happy

Edit:
Ja, og multiquote'n her er suveren bounce cheers

Vis Medlemmets Profil
bikeridr skrev:
Ser jo av exif'en at kameraet ditt begynner så smått å dra på årene (13 år and counting) og at du ikke har mulighet for mer enn 2 sek eksponering med det.
Til nattfoto kan det bli noe begrenset, men du kan kompensere med å gå opp til 400 ISO (Ser av spec'en at ISO 800 kun er mulig på redusert bildestørrelse). Da har du praktisk talt "faket" deg til 8 sekunders eksponering. Dette holder ofte i byopplyste parker etc. (2 sek på ISO 400 tilsvarer 8 sek på ISO 100 forutsatt at de andre parametrene er like).

Nå vet jeg jo ikke hvor bevandret (eller bemidlet) du er i fotoverden eller om interessen er der, men om du ikke eier et speilrefleks, men har lyst til å prøve uten å svi av et statsbudsjett, så er denne røveren helt grei å starte med. Har mulighet for RAW og også "point-and-shoot".

Kameraet er sikkert 17-18 år gammelt, og jeg har ikke peiling på hvordan det virker. Setter det som regel på "auto", og lar det stå til.  Og så er det noen andre symboler på ene knappen, bl.a. en halvmåne, så den tenkte jeg måtte passe til å ta av månen rabbit  Og da hørte jeg det tok litt tid før det "gikk av", så måtte støtte meg mot husveggen.

Interessen er ikke større enn at jeg som regel glemmer apparatet hjemme, og bruker telefonen til å ta bilder Embarassed

Er det noen geocachere her? I siste bildet over her, er det en D4-cache (som jeg har plukket) What a Face

Vis Medlemmets Profil
Flotte bilder cheers

Finnes der en mulighet for at du kan legge på litt kommentarer om eksponeringstid, ISO og blenderåpning, samt en kort beskrivelse av eventuell etterbehandling?
Regner med at du har benyttet stativ?

Vis Medlemmets Profil
knutk skrev:Flotte bilder cheers

Finnes der en mulighet for at du kan legge på litt kommentarer om eksponeringstid, ISO og blenderåpning, samt en kort beskrivelse av eventuell etterbehandling?
And thou shalt be heared.

De fleste bildene (denne gangen) er stort sett tatt med 2,5 til 10 sek eksponering. Stativ, selvsagt. Blender 5,6 på alle bildene og jeg har brukt et 17/40 objektiv. Alle på ISO 100 og manuell fokus.

Fremkallingen i LightRoom er stort sett å tone ned høylysene og legge på bittelitt kontrast, vibrance og clarity. Noen bilder har også fått seg en liten touch med de-haze. Ingen bilder har fått pålagt støyreduksjon da ISO 100 ikke genererer støy. Dog har alle bildene blitt tatt med en in-camera dark-frame for hvert bilde.

Skal legge ut bilder med exif ved neste session bounce

Vis Medlemmets Profil
bikeridr skrev:
knutk skrev:Flotte bilder cheers

And thou shalt be heared.

De fleste bildene (denne gangen) er stort sett tatt med 2,5 til 10 sek eksponering. Stativ, selvsagt. Blender 5,6 på alle bildene og jeg har brukt et 17/40 objektiv. Alle på ISO 100 og manuell fokus.

Fremkallingen i LightRoom er stort sett å tone ned høylysene og legge på bittelitt kontrast, vibrance og clarity. Noen bilder har også fått seg en liten touch med de-haze. Ingen bilder har fått pålagt støyreduksjon da ISO 100 ikke genererer støy. Dog har alle bildene blitt tatt med en in-camera dark-frame for hvert bilde.

Skal legge ut bilder med exif ved neste session bounce

Takk for info.
Jentungen stakk av med stativet, men har bestandig vært fasinert av bilder tatt i mørket med lang eksponering. Bildene får en litt trolsk stemning som jeg liker veldig godt

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 4 av 4]

Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4