Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Bakdemper, valg av merke.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Bakdemper, valg av merke. on Man 26 Aug 2013 - 12:08

Gjest

Gjest
Må nok begynne å tenke på ny bakdemper på min BMW f650gs/tvin. Men det er mye å velge i, original, Øhlins, Touratech eller Wilbers. Noen med erfaring når det gjelder dempere av noen av disse merkene?.

2 Re: Bakdemper, valg av merke. on Man 26 Aug 2013 - 12:39

Vet TageSK på et annet forum har veldig god erfaring med Wilbers.
Hans knakk rett av etter 200.000km, og da fikk han ny kostnadsfritt av Wilbers. Det er jo rimelig bra service i alle fall!

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Bakdemper, valg av merke. on Man 26 Aug 2013 - 12:51

Gjest

Gjest
Jeg har lest hva Tagesk har skrevet om Wilbers. Oppdaget nettopp at det er en forhandler i Oslo, tar en tur innom og hører litt nærmere om Wilbers.

4 Re: Bakdemper, valg av merke. on Man 26 Aug 2013 - 13:13

Nå skal jeg ikke påstå at jeg husker riktig, men jeg lurer på om ikke S1000RR her kjenner importør / agent for merket?

Kanskje du er tjent med å kontakte ham også?

Hva er årsaken til demperbytte? Kan ikke orginaldemper overhales??

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Bakdemper, valg av merke. on Man 26 Aug 2013 - 13:25

Alt dette er bra greier, viktigere enn merke er at du får tilpasset med rett fjærstivhet til din vekt og bruksområde. Vurder også om du skal investere i en med hydraulisk forspenning av fjæren, vet ikke om det finnes originalt på den modellen.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Bakdemper, valg av merke. on Man 26 Aug 2013 - 13:45

99Trollerud skrev:Nå skal jeg ikke påstå at jeg husker riktig, men jeg lurer på om ikke S1000RR her kjenner importør / agent for merket?

Kanskje du er tjent med å kontakte ham også?

Kjenner ikke importør, men vet hvem han er.
Har vært med å teste noen Wilbers støtdempere i en støtdemperdyno, og der holdt de ikke mål i forhold til Øhlins/WP, men som erstatningsstøtdemper for original er de sikkert greie...

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Bakdemper, valg av merke. on Man 26 Aug 2013 - 13:56

Har ettermontert Både Wilbers,Hyperpro,Nitro og Øhlins på diverse sykler jeg har hatt. Alle sammen har gjort sykkelen mye bedre. Kan ikke si jeg har merket di helt store forskjellene mellom nevnte merker.(jeg kjører ikke på bane) . Men i pris er det store forskjeller og jeg kjøper nok ikke Øhlins igjen pga pris i forhold til di andre.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Bakdemper, valg av merke. on Man 26 Aug 2013 - 15:56

Gjest

Gjest
99Trollerud skrev:

Begynnende lekkasje, vet ikke om den kan overhales. Når jeg først skal bytte så tenkte jeg at det kanskje var greit å oppgradere litt. Disse andre merkene leveres med fjær tilpasset førerens vekt. Og denne føreren har en vekt som hadde passet en person mellom 200 og 210 cm høyde.

9 Re: Bakdemper, valg av merke. on Man 26 Aug 2013 - 16:13

I Norge er det vel Maarten Mager som "importerer" Wilbers. Maartens import
Her kan man velge oppsett som passer alle slags BMI`er og øyehøyder What a Face 

Tenker jeg sender inn et gaffelpar til full service der, det eldste dyret skal få litt Tender Love and Care på understellet i vinter. Bakdemper må jeg vel for skams skyld klare å bytte og skru på plass sjøl Embarassed 
Kan hende blir det snart noe nytt til nydyret også, kilometrene ruller på... Tviler på at jeg spanderer på Øhlins, mellomlegget blir jo en del penger som heller brukes til noen dekkpar.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Bakdemper, valg av merke. on Man 26 Aug 2013 - 16:51

TheHaughom skrev:Vet TageSK på et annet forum har veldig god erfaring med Wilbers.
Hans knakk rett av etter 200.000km, og da fikk han ny kostnadsfritt av Wilbers. Det er jo rimelig bra service i alle fall!
Jeg sendte for skøy skyld mail til Wilbers hvor jeg linka til Tagesk's havarerte demper. De svarte iløpet av et par timer,og det imponerte ihvertfall meg.

11 Re: Bakdemper, valg av merke. on Man 26 Aug 2013 - 16:54

De Wilbers sakene er ikke så mye billigere enn Øhlins kjøpt på E-bay - da hadde jeg klart brukt Øhlins - det er blingfaktoren, de er best, lette å sørve og har best 2.handsverdi.

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Bakdemper, valg av merke. on Man 26 Aug 2013 - 17:29

joo skrev:Tenker jeg sender inn et gaffelpar til full service der, det eldste dyret skal få litt Tender Love and Care på understellet i vinter. Bakdemper må jeg vel for skams skyld klare å bytte og skru på plass sjøl Embarassed 
Gaflene på XT 600 fikser du glatt selv. Kjøp et sett med simmeringer, støvringer og foringer (bushings). Med gaffelolje og litt parafin til å rense med, så har du det du trenger. Skal du oppgradere gaflene ytterligere kjøper du et sett med gaffelemulatorer, f.eks. som det her fra RaceTech:

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Bakdemper, valg av merke. on Man 26 Aug 2013 - 20:13

Har handla simmeringer osv, kanskje jeg tar jobben sjøl i vinter...? Men får i alle fall handle litt tøffere fjærer.
Ser at de ikke har emulatorer til 600`n.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Bakdemper, valg av merke. on Tir 27 Aug 2013 - 12:50

Jeg er ganske sikker på at du får emulator til XT 600, det er diameter på gaffelbenet innvendig som bestemmer hvilken som passer. Er nok bare å måle, og så sende dem en e-post og spørre om hva som passer til gaffelen du har.

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Bakdemper, valg av merke. on Tir 27 Aug 2013 - 14:02

Gjest

Gjest
Har forhørt meg litt om priser i dag. Wilbers; oppunder kr 4900, Øhlins oppunder kr 5100, original litt over kr 8200.

Der jeg fikk pris på Wilbers og Øhlins anbefalte de Øhlins, og prisforskjellen er jo så liten at den ikke betyr noe.

16 Re: Bakdemper, valg av merke. on Tir 27 Aug 2013 - 14:10

Gjest

Gjest
Haya99 skrev:De Wilbers sakene er ikke så mye billigere enn Øhlins kjøpt på E-bay - da hadde jeg klart brukt Øhlins - det er blingfaktoren, de er best, lette å sørve og har best 2.handsverdi.
2.håndsverdi kan vel jeg bare glemme, det er vel ingen som vil kaste et blikk på min BMW når jeg er klar for bytte. Ny i mai 2011, har nu rundet 97000 km.

17 Re: Bakdemper, valg av merke. on Man 3 Feb 2014 - 11:46

Gjest

Gjest
Det ser ut til at den billigste Øhlinsdemperen er uten "ratt" fra i år, slik at en må bruke verktøy for å justere fjærspenningen. Så det blir nok en Wilbers på meg.

18 Re: Bakdemper, valg av merke. on Fre 14 Mar 2014 - 15:51

Gjest

Gjest
Nu er ny Wilbers bestilt, gleder meg. Very Happy 

19 Re: Bakdemper, valg av merke. on Tir 15 Apr 2014 - 13:38

Gjest

Gjest
Jula varer helt til påske, sies det. Her er det julekvelden i dag, pakke med ny Wilbers-demper mottatt i dag. Så om saksbehandlingstiden hos Gammelgutt ikke blir for lang så er jobben snart gjort. Og om det blir bra vær i påsken så blir det vel en og annen langdagstur.

20 Re: Bakdemper, valg av merke. on Tir 15 Apr 2014 - 13:41

Gratis ikke noe dårlig valg  Cool

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Bakdemper, valg av merke. on Tir 15 Apr 2014 - 13:49

Gjest

Gjest
Kostet på meg en demper med hydraulisk justering. Men må innrømme at jeg ikke var helt ærlig når jeg oppgav førers vekt. Om det skulle skje et under slik at jeg går ned i vekt så er det jo ikke bra om fjæren er for stiv. Om aktuell førervekt er noe høyere er jo bare å justere demperen.

22 Re: Bakdemper, valg av merke. on Tir 15 Apr 2014 - 18:50

Gammelgutt skrev:Kostet på meg en demper med hydraulisk justering. Men må innrømme at jeg ikke var helt ærlig når jeg oppgav førers vekt. Om det skulle skje et under slik at jeg går ned i vekt så er det jo ikke bra om fjæren er for stiv. Om aktuell førervekt er noe høyere er jo bare å justere demperen.
Du justerte vel fører vekten med konstant bagasje vekt  Shocked

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Bakdemper, valg av merke. on Tir 15 Apr 2014 - 19:16

Gammelgutt skrev:Kostet på meg en demper med hydraulisk justering. Men må innrømme at jeg ikke var helt ærlig når jeg oppgav førers vekt. Om det skulle skje et under slik at jeg går ned i vekt så er det jo ikke bra om fjæren er for stiv. Om aktuell førervekt er noe høyere er jo bare å justere demperen.

Det ble ny Gul-fjær-demper på Ny-Tigern også. Fullt justerbar. Men jeg var ikke særlig optimistisk når det gjaldt at Førerens vekt skulle gå nevneverdig ned, snarere tvert i mot  Rolling Eyes  , så jeg fikk den levert oppsatt med fjær etter aktuell vekt.
Og sykkern ble fast og fin i fisken med ny demper  Very Happy 

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]