Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Politi, lover og sånt

Gå til side : 1, 2  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Politi, lover og sånt on Fre 13 Sep 2013 - 17:22

Skal sei da e stille her inne for tida.. Har rushet etter opprøret på den andre sida roa seg? Har kanskje noen søkt tilbake når uroen la seg? Ikkje veit eg. Men da eg veit, e at sesongen e på hell! E er på veg heim frå ein jobbtur, og sjølvsagt ser eg at været i bergen er jævlig dårlig i helga pale 

Men da va egentlig ikkje da eg ville ta opp.. Ville berre få unnagjort offtopic-praten før eg gjekk over til trådens kjerne, som var noe eg las i Bergens Tidende no nettopp..

http://www.bt.no/nyheter/trafikk/25-sjaforer-tatt-pa-en-time---ny-kontroll-i-kveld-2967286.html#.UjMriMsaySM

Eg bruker alltid setebelte når eg kjører bil, mykje fordi det er greit i tilfelle kollisjon, og litt fordi bilen min gir GREIT beskjed med verdens jævligste lyd om eg velger å dra over 5km/t uten beltet på.. Men korfor skal folk bøtelegges for ikkje å bruke belte? Folk i baksetet kan eg forstå, for dei kan fly framover og skade dei som sitter framme.. Men dei framme, utsette dei noen andre enn seg sjølv for fare? Korfor må staten gå inn og sei at me får ikkje lov å øke risikoen når det kun går ut over oss sjølve? Og det virker som det kun gjelder trafikken.. Det er lov å klatre uten sele (trur eg). Det er lov å sette utfor svart løype på ski uten ferdighetane til det. Det er lov å hoppe frå ei 20-30 meter høg klippe ut i sjøen. Og det er greit synst eg. Dei som ønsker den risikoen, oppsøker den, bør få lov til det, så lenge det ikkje går ut over andre.. Kan diskuteres det med å stå på ski uten ferdighetene, det går ofte ut over andre.. Korfor kan ikkje folk som liker spenning i kvardagen få sleppe å bruke belte?

Og så det med motorsykkelpoliti, kva tykkjar folket om det? Venn eller fiende? Eg har heldigvis aldri blitt stoppa av motorsykkelpoliti endå, og helser til og med når eg møter dei (om dei køyrer, står dei i ro gir eg nok faen..)

Ok, det var alt trur eg.. God helg!

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Politi, lover og sånt on Fre 13 Sep 2013 - 18:33

KnutR

Admin
Kort fasit: Folk trenger å beskyttes mot seg selv innimellom.
En ting er å kjøre uten sikkerhetsbelte, det skader "kun" den som kjører.

Hva om personen havner i rullestol, eller på pleiehjem resten av livet etter en ulykke?
Snakker du om andre skadelidende da? Familie og venner som får den byrden? Og ikke glem den økonomiske biten - hvor mye koster denne pleien samfunnet?

Sett i dette perspektivet er det kanskje greit at myndighetene bruker bøter som påminnelse om at det er greit å bruke sikkerhetsbeltet så lenge folk ikke klarer å tenke konsekvenser selv...?

Politi på mc har jeg egentlig bare positive opplevelser med. De hilser på samme måte som andre mc-førere, og har vel så langt ikke vært plagsomme for min del Wink

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

3 Re: Politi, lover og sånt on Fre 13 Sep 2013 - 19:58

Men hvorfor gjelder ikke dette andre felt, f.eks basehopping.. Tre stk omkommet i år, er det ikke? Sitter familie og venner igjen der også. Hvorfor går ikke staten inn og forbyr det?

Eg meine iallefall at me bør ha så mye personlig som overhode mulig, så lenge det ikke direkte påvirker andre. F.eks er det greit at vi har fartsgrenser, for om man kjører i 260 på en eller annen riksvei er det til stor fare for andre også.. Og ja, det påvirker etterlatte og samfunnet om noen blir invalid/dør av å ikke bruke belte, men på samme måte som man kan tenke "basehopping er jo en risikofull sport, trist at vedkommende omkommer, men hadde han ikke hoppa base hadde han vert i live.." kan man tenke "bilkjøring er risiko i seg selv, for sitt eget vedkommende burde han senke risikoen ved å begrensa konsekvensene ved uhell, ved å ta på seg beltet."
Eg meine berre at det bør være opp til kvar enkelt å ta den avgjørelsen. Alle med god porsjon sunn fornuft vil jo gjøre det. På samme måte som eg synst det skal være frivillig å bruke hjelm når man sykler. Spesielt sykle på sykkel med motor er en risiko, sannsynligheten for at noe skjer i løpet av noen år på sykkelen er passelig høy, da senker man risikoen ved å begrense konsekvensene. Personlig er det atgatt, med visse unntak som snartur 500meter til butikken for å handle noe smått til frokosten f.eks..

Og det med at det koster samfunnet om vedkommende blir varig skada, det gjør det vel allerede.. Sier folketrygda nei til støtte om det kommer fram at noen blir skada som følge av å ikke fulgt loven om bilbelte? Tror ikke det er sånn per i dag.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Politi, lover og sånt on Fre 13 Sep 2013 - 21:53

Berre sånn for å spesifisere:det er kun i prinsippet eg er imot regler som bilbeltepåbud og f.eks drikking på offentlig sted (den siste litt meir enn prinsippet, tre øl i parken i sommervarmen kan da ikke skade..).

No er eg heime i Bergen, og som vanlig viser det seg at værmeldinga var KRAFTIG overdrevet! Så her er det berre å få på seg utstyret og hive seg på mopeden for en liten kveldsrunde!

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Politi, lover og sånt on Lør 14 Sep 2013 - 23:23

flonoen skrev:Skal sei da e stille her inne for tida.. Har rushet etter opprøret på den andre sida roa seg? Har kanskje noen søkt tilbake når uroen la seg?
opprøret har nok lagt seg, men jeg ser ingen grunn til å søke tilbake...

forbud og påbud om ditt og datt: Så lenge vi har et system som sørger for sykehusopphold og rehabilitering, evnt. trygd så får vi vel finne oss i et påbud om bilbelte.
Basehopping er farlig, men det er vel heller ikke store utgifter knyttet til rehabilitering av de forulykkede. tongue 

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Politi, lover og sånt on Søn 15 Sep 2013 - 0:32

pelsen skrev:Basehopping er farlig, men det er vel heller ikke store utgifter knyttet til rehabilitering av de forulykkede. tongue 
Nei,de gutta ordner seg selv rabbit 

7 Re: Politi, lover og sånt on Søn 15 Sep 2013 - 0:35

pelsen skrev:.
Basehopping er farlig, men det er vel heller ikke store utgifter knyttet til rehabilitering av de forulykkede. tongue 
sånn prinsippielt er det greit bare dødligheten er høy nok?Suspect 
Laughing Laughing lol! 

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Politi, lover og sånt on Søn 15 Sep 2013 - 11:56

De fleste innser at bruk av bilbelte i bil er fornuftig. Samme gjelder bruk av hjelm ved kjøring av MC.
Men siden all fornuft tilsier bruk, trenger vi da et lovfestet påbud?

I den sammenheng blir det feil å kritisere politiet. Lovene er vedtatt av politikere, politiets oppgave er å påse at lovene blir fulgt. (og så har Veivesenet funnet ut at det er mere morro å ligge i buskene å følge med om vi bruker bilbelte enn å vedlikeholde veier).

Der er mange aktiviteter som kan få fatale konsekvenser ved uhell, uten at politikerene har fått fingeren ut for å lovfeste et forbud. Det går ikke så fort i svingene i departementene, så de har ikke hatt tid til å forme forslag til flere forbud, enda...

Personlig ser jeg fornuften i både bruk av hjelm og bilbelte, men mener det burde være unødvendig å lovfeste forbud.

Hvorfor skal vi menneskene bestandig tukle med Darvins lære?

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Politi, lover og sånt on Søn 15 Sep 2013 - 12:23

Har samme synet som Knutk ser det ut som.. Enig i at politiet ikke kan lastes direkte, men har litt inntrykk av at politiet i Norge kanskje håndhever lover litt strengere enn andre plasser.. Men det går nok mye på kultur også, at vi nordmenn skal gjøre alt etter boka alltid..

Var på scootertur på en øy i Malaysia med tre kollegaer i sommer, 125cc. Aner ikke hvordan det er med sertifikat og sånt der, men det var iallefall bare jeg som hadde det med meg. En av de andre hadde sertifikat men ikke med seg, ene hadde til moped, sistemann ikke i det hele tatt. På nøkkelen hang det registreringspapir til syklene, men han som ikke hadde sertifikat hadde ikke på sin. Ble stoppet i rutinekontroll der alle ble stoppet, og en alvorlig politimann kom og spurte om papirer.. Vi visste ikke at lappen på nøkkelen var "vognkortet", så viste fram leiepapirer.. Neinei, det var feil og til slutt så han det hang på nøkkelen.. Men altså, 1 av 4 hadde sertifikat, og ene uten sertifikat hadde heller ikke vognkort, han ble litt irritert, og sa "next time you bring okay?".. Gode holdninger :)

Forøvrig var trafikken veldig rolig der! Ja, de kjørte på veiskuldra og hadde en generell avslappa holdning til regler, men alle var passive og forsiktige.. Så det går altså an med tolerant politi og fungerende trafikk.

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Politi, lover og sånt on Søn 15 Sep 2013 - 12:36

flonoen skrev:Skal sei da e stille her inne for tida.. Har rushet etter opprøret på den andre sida roa seg? Har kanskje noen søkt tilbake når uroen la seg? Ikkje veit eg.
I utgangspunktet så varierte det ganske mye på aktiviteten her inne,det kunne gå dager mellom hvert innlegg. Etter at Høvdingen inne på det aktive forumet for aktive mc-folk foretok sin etniske rensning,så har det tatt seg bittelitt opp her. Men fremdeles så er vi ikke så veldig ivrige. De fleste av oss har kanskje andre ting som er viktigere i hverdagen?

"Uroen" der borte har ikke lagt seg,den er fjernet. Har fulgt med på dem med et halvt øye,og det kan se ut som om det er uvanlig stille der inne også.Freden har kanskje senket seg,eller kanskje er folk redd for å ha sine egne meninger? Og derfor engasjerer seg mindre?  Jeg tror det.

flonoen skrev:Og så det med motorsykkelpoliti, kva tykkjar folket om det? Venn eller fiende?
Har aldri møtt en motorsykkelpollti. Men anser dem som venn,ikke fiende. Samme gjelder andre uniformerte polltikjøretøy.

Men disse som farer rundt i sivile biler,og dem som ligger i kamuflasjedrakter rundt om i grøftene i ødemarka og sikter på oss ærlige landeveisfarere med laser o.l., dem liker jeg ikke noe særlig Suspect  Vet ikke helt hvorfor clown 

11 Re: Politi, lover og sånt on Søn 15 Sep 2013 - 13:17

KliffArne skrev:
flonoen skrev:Skal sei da e stille her inne for tida.. Har rushet etter opprøret på den andre sida roa seg? Har kanskje noen søkt tilbake når uroen la seg? Ikkje veit eg.
I utgangspunktet så varierte det ganske mye på aktiviteten her inne,det kunne gå dager mellom hvert innlegg. Etter at Høvdingen inne på det aktive forumet for aktive mc-folk foretok sin etniske rensning,så har det tatt seg bittelitt opp her. Men fremdeles så er vi ikke så veldig ivrige. De fleste av oss har kanskje andre ting som er viktigere i hverdagen?

"Uroen" der borte har ikke lagt seg,den er fjernet. Har fulgt med på dem med et halvt øye,og det kan se ut som om det er uvanlig stille der inne også.Freden har kanskje senket seg,eller kanskje er folk redd for å ha sine egne meninger? Og derfor engasjerer seg mindre?  Jeg tror det.
Jeg er enig i at uroen er fjernet, ikke lagt seg. Det er jo litt aktivitet der borte, mest blandt nye medlemmer kanskje, men det virker som om det er et eller annet som ikke blir sagt ... det er mange gamle som har blitt litt stille ... har jeg inntrykk av.
Ang. egen aktivitet, både her og der, varierer sterkt.
Forumene brukes jo som underholdning og mitt krav til kvaliteten på underholdningen varierer fra dag til dag ... (i dag er jeg ikke så kravstor:-)

KliffArne skrev:
flonoen skrev:Og så det med motorsykkelpoliti, kva tykkjar folket om det? Venn eller fiende?
Har aldri møtt en motorsykkelpollti. Men anser dem som venn,ikke fiende. Samme gjelder andre uniformerte polltikjøretøy.

Men disse som farer rundt i sivile biler,og dem som ligger i kamuflasjedrakter rundt om i grøftene i ødemarka og sikter på oss ærlige landeveisfarere med laser o.l., dem liker jeg ikke noe særlig Suspect  Vet ikke helt hvorfor clown 
Jeg har heller ikke møtt noen mc-politi, men har ikke noe i mot hverken mc-politi eller andre. Har blitt stoppet i noen kontroller, men alle politifolk har oppført seg eksemplariske ... mange har vist seg meget fornuftige og greie, og sluppet meg langt billigere enn jeg hadde "fortjent"
Jeg er fremdeles en "prikkfri" sjåfør:shock:  ... slå den

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Politi, lover og sånt on Søn 15 Sep 2013 - 13:31

jhn skrev:Jeg er fremdeles en "prikkfri" sjåfør Shocked  ... slå den
Blir vel vanskelig å slå,men jeg kan jo match'e deg Embarassed   Flaut men sant,har bare hørt snakk om sånne prikker. Men sånn blir det vel,når man kjører plettfritt Razz

13 Re: Politi, lover og sånt on Søn 15 Sep 2013 - 13:47

KliffArne skrev:
Blir vel vanskelig å slå,men jeg kan jo match'e deg Embarassed   Flaut men sant,har bare hørt snakk om sånne prikker. Men sånn blir det vel,når man kjører plettfritt Razz
Match'e e jo ikke så værst ...Suspect  mulig jeg husker feil, men trodde du hadde ei "mappe" hos trafikkpolitiet ... men det var kanskje før prikkenes tidsregning?

Flaut? .. tjaa, æ vet ikke ... kanskje, kanskje ikke? For de tøffeste av oss e det vel dët Cool 

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Politi, lover og sånt on Søn 15 Sep 2013 - 19:17

jhn skrev:
KliffArne skrev:
Match'e e jo ikke så værst ...Suspect  mulig jeg husker feil, men trodde du hadde ei "mappe" hos trafikkpolitiet ... men det var kanskje før prikkenes tidsregning?

Flaut? .. tjaa, æ vet ikke ... kanskje, kanskje ikke? For de tøffeste av oss e det vel dët Cool 
DET ER ABSOLUTT FLAUT å ikke ha noen prikker - bare spør hvem som helst :)

Ellers har jeg også fulgt med litt på begge sidene og det er lite aktivitet over there også. Tror nok en del av de mest aktive har gitt opp når de ser hvordan makten forvaltes. Ikke så mange som aksepterer sånt.

Ser for øvrig ut til at man må begynne å kvervulere litt men tror ikke det blir før til vinteren, tror jeg. Har du noen planer, Jhn? silent

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Politi, lover og sånt on Søn 15 Sep 2013 - 19:23

MHT setebelte så er det jo noe spesielt - har jo kommet en del sånne regler de siste årene, for eks for å pisse i gata så bøtelegges dette på linje med ca 20 km for fort og til dels nesten på linje med å miste sertifikatet.

klart det må koste litt ellers gidder jo ikke onklene å gjøre noe med det....

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Politi, lover og sånt on Søn 15 Sep 2013 - 20:54

Okda skrev:
... Ser for øvrig ut til at man må begynne å kvervulere litt men tror ikke det blir før til vinteren, tror jeg. Har du noen planer, Jhn? silent
Har ingen konkrete planer, men er hele tiden på utkikk etter gode anledninger ... det dukker vel opp et eller annet ... før eller siden ..... forhåpentligvis.

Utover høsten forandres jo også hva som sees på som "gode anledninger", kravene går ned i takt med lux'n

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Politi, lover og sånt on Søn 15 Sep 2013 - 21:51

Til dere 2 prikkløse, dere er jo tross alt halve året på havet Shocked ikke så lett og få prikker der.
Sjøl er jeg innehaver av 2 stk og synes det er godt gjort når jeg tilbakelegger over 100 000 km i året på veien.
skal innrømme at det er noen ganger jeg har gått glipp av skilting å ikke aner hva tilatt hastighet er, men føler meg ikke så kriminell av den grunn.
Men en annen artig sak, på jobben her om dagen ble 4 stk av oss 10 ble bøtelagt for manglende bruk av belte på samme dag alle var tatt i oslo sentrum. hadde man bare kjørt drosje så hadde man sluppet unna Neutral

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Politi, lover og sånt on Søn 15 Sep 2013 - 22:53

jhn skrev:Match'e e jo ikke så værst ...Suspect  mulig jeg husker feil, men trodde du hadde ei "mappe" hos trafikkpolitiet ... men det var kanskje før prikkenes tidsregning? 
Vet ikke nårtid disse prikkene kom,men det er år og dag siden jeg fikk siste fartsboten.Kjører så fint,så.

Sist jeg ble stoppet av dem var i sommer borti Telemark,da jeg dro forbi en sivil polltibil i en 60-sone.Midt på natta. Gikk bra den gangen også,pga at jeg måtte legge meg inn imellom den og neste bil,og redusere farten. Hadde de hatt tålmodighet,så hadde de sikkert fått måling på meg.Men de ville bare hilse på,og se om papirene var iorden rabbit 

19 Re: Politi, lover og sånt on Man 16 Sep 2013 - 8:51

pelsen skrev:
flonoen skrev:Skal sei da e stille her inne for tida.. Har rushet etter opprøret på den andre sida roa seg? Har kanskje noen søkt tilbake når uroen la seg?
opprøret har nok lagt seg, men jeg ser ingen grunn til å søke tilbake...

forbud og påbud om ditt og datt: Så lenge vi har et system som sørger for sykehusopphold og rehabilitering, evnt. trygd så får vi vel finne oss i et påbud om bilbelte.
Jeg er også fortsatt her, men er i ny jobb som krever mye, så har roet litt ned på forum-fronten. Wink 

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Politi, lover og sånt on Man 16 Sep 2013 - 9:47

custom 95 skrev:Til dere 2 prikkløse, dere er jo tross alt halve året på havet Shocked ikke så lett og få prikker der.
Tja, men æ synes vi flink likevel cheers 

Vis Medlemmets Profil

21 Re: Politi, lover og sånt on Man 16 Sep 2013 - 10:01

Har ikke en eneste prikk. Aldri fått en heller.
Ei heller aldri fått noen bøter. Eller, har kanskje 1-2 parkeringsbøter.... Rolling Eyes 

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Politi, lover og sånt on Man 16 Sep 2013 - 11:58

KnutR

Admin
Helt prikklaus jeg og. Utrolig nok!
Har i bunn og grunn forstått at det er et spørsmål om tid før jeg blir noen kroner blakkere, men hver dag uten bot er bonus!

Parkeringsbøter ble det slutt på da jeg fikk meg jobb uttafor europark-sonen.. Wink

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

23 Re: Politi, lover og sånt on Man 16 Sep 2013 - 12:03

Tror faktisk prikkene mine begynner å bli slettet nå. 2år er det ikke? skimter stadig dog stadig en kjempeprikk i horisonten..

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Politi, lover og sånt on Man 16 Sep 2013 - 12:12

TBI81 skrev:Tror faktisk prikkene mine begynner å bli slettet nå. 2år er det ikke? skimter stadig dog stadig en kjempeprikk i horisonten..
Du er sikker på at det ikke er tunnelsyn du opplever? Kan kanskje se litt likt ut ... ikke helt sikker på hvordan de prikkene ser ut ... store, små, sorte eller hvite?

Hvordan fungerer det egentlig? Får man en prikk i posten for å lime på sertifikatet elns?

Vis Medlemmets Profil

25 Re: Politi, lover og sånt on Man 16 Sep 2013 - 12:16

Vanligvis ser det bare ut som en blåkledd fyr som går ut i veien.. også viser det seg at det er en stor prick..

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next