Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Kjøring i regn: Hva funker?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Kjøring i regn: Hva funker? on Man 16 Sep 2013 - 12:02

I mangel på en gruppe for utstyr legger jeg tråden her.

Nå er høsten kommet, med dertilhørende høstvær.
Skiftende vær gjør at selv om man starter hjemmefra i tørt vær vil man før eller senere oppleve at været slår om, og finværs-turen kan utvikle seg til en svært våt opplevelse.
Etter å ha kjørt en del år har jeg hatt anledning til å observere ulike løsninger for handtering av våte forhold.

For egen del begynte jeg å kjøre på -70 tallet.
Den gangen var det skinndress som var "tingen". Skinn er behaglig, men ikke forenlig med høstvær på Vestlandet. Løsningen ble regnbukse/jakke fra Hely Hansen, type "fisker" modell. Dvs jakke med hette og bukse med seler. Rød/Oransje Fluoriserende farge. Var ikke store kroppen (den gangen), så jeg kjøpte største røde gummierte arbeidshansker jeg kunne finne og dro de uten på tynne skinnhansker. På bena ble det gummistøvler (om jeg visste det skulle bli regn).
Med dette utstyret kunne jeg kjøre hele dagen i pissregn og forbli knusktørr. Ikke så elegant, og hetta på jakka inn i hjelmen gjorde det krøkkete å fri på hodet.
Men litt merkelig at enkelte 40 år senere kjører rundt og blir våt i regnvær.

For egen del har jeg senere år prøvd forskjellige løsninger (gamle skinndressen har krympa).
Pr i dag bruker jeg Rukka dress og hansker, TCX touring-støvler. Denne kombinasjonen holder meg tørr selv om jeg kjører hele dagen i kraftig regn.

Men der finnes helt sikkert andre måter å holde seg tørr på.

Hva funker for DEG?

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Kjøring i regn: Hva funker? on Man 16 Sep 2013 - 12:04

Vanlig regnbukse og jakke syns jeg funker som fjell

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Kjøring i regn: Hva funker? on Man 16 Sep 2013 - 12:13

Bil...

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Kjøring i regn: Hva funker? on Man 16 Sep 2013 - 12:28

Jeg bruker en Jofama regndress som funker utmerket ... føttene er det litt værre med.
Jeg har aldri hatt mc-sko som holder vannet ute, så da blir det brødposer ... det funker også helt utmerket.
Hanskene blir også alltid våte, men med handguards og varmeholker plager heller ikke det meg nevneverdig.
Regn er helt greit ... nesten. Har sin sjarm det også ... av og til ... trur æ Suspect 

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Kjøring i regn: Hva funker? on Man 16 Sep 2013 - 13:06

Har en tekstiljakke fra Lindstrands, med uttagbar Dryway+ (ellerhvadenåkallerdet) membran. Blir jo 200kg når den er våt, men er potte tett. Ikke like morsomt å ta på igjen mens den fremdeles er søkkvåt tho...

Neste "allværsjakke" blir nok en med et slikt GoreTex membran laminert i ytterlaget, slik at jakken ikke blir så forbanna våt og tung.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Kjøring i regn: Hva funker? on Man 16 Sep 2013 - 13:25

En hel regndress i størrelse 8XL som jeg bare kan spasere rett inn i med hansker hjelm støvler og det hele funker hvis regnet kommer når en er på tur.pig 

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Kjøring i regn: Hva funker? on Man 16 Sep 2013 - 14:33

KnutR

Admin
BMW Rallye kjørejakke - potte tett.
Halvarssons bukse med innvendig membran - også potte tett.
BMW touring støvler - ikke testa i vått vær enda, men skal i følge mchuset Nydal være gode greier..

Problemet er at det samler seg vann som renner rett ned i det aller helligste når jeg sitter og kjører. Vanntett membran i buksa er da plutselig ikke så kult lenger....
Hva slags regndress bruker dere evt?

På vinterstid er det grei skuring; varmedress og militærstøvler. Funker gull.

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

8 Re: Kjøring i regn: Hva funker? on Man 18 Nov 2013 - 7:28

Dette er billig, god kvalitet og er helt topp i regnvær:

Regnbukse

Regnjakke

MC - støvler

Vis Medlemmets Profil http://mcsidene.no/

9 Re: Kjøring i regn: Hva funker? on Man 18 Nov 2013 - 21:21

Er vel viktig å ha en moppe som er preppa for fuktig vær også  ?

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]