Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Trenger hjelp til et skoleprosjekt.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Trenger hjelp til et skoleprosjekt. on Tir 24 Sep 2013 - 15:12

Hei! Jeg går i 5. klasse på linjen Industriell design på NTNU. Dette semesteret driver jeg med et prosjekt hvor jeg skal gjøre verkstedhåndbøker tilgjengelig på mobilen. Jeg ønsker derfor å finne ut mer om bruken av verkstedhåndbøker, samt hvordan folk ser på det å bruke mobil/nettbrett som verkstedhåndbok. Det vil være til stor hjelp om du gidder å ta denne spørreundersøkelsen for meg (tar ca. 5-10 minutter):

https://docs.google.com/forms/d/1IlZ2eGsJl6PKmPzu-KGx9JCb7U1Ka0iqajvFUPGiic4/viewform

Har du flere tips og kommentarer er det bare å skrive de her. Jeg kommer også senere til å stille flere spørsmål etter hvert som prosjektet går videre, og jeg finner ut hva jeg faktisk ønsker å få svar på :)

Mvh Randi Solli

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Trenger hjelp til et skoleprosjekt. on Tir 24 Sep 2013 - 16:03

Utført!

"Hvor kunnskapsrik føler du deg som mekaniker"?
-Mulig jeg føler meg mye mer kunnskapsrik enn det jeg er. Det svaret må du ikke legge så mye vekt på..

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Trenger hjelp til et skoleprosjekt. on Tir 24 Sep 2013 - 16:12

99Trollerud skrev:Utført!

"Hvor kunnskapsrik føler du deg som mekaniker"?
-Mulig jeg føler meg mye mer kunnskapsrik enn det jeg er. Det svaret må du ikke legge så mye vekt på..
Supert, takker og bukker :) Hehe, det blir interessant å se hvor kunnskapsrike folk føler seg. Men hva man føler og hva man faktisk er trenger ikke alltid å være synkronisert ;)Derfor jeg spurte hva man "føler" fremfor hvor kunnskapsrik man "er". Det er vanskeligere å svare på.

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Trenger hjelp til et skoleprosjekt. on Tir 24 Sep 2013 - 19:54

Skal vi liksom begynne å snakke om følelser også,nå pale 

Svarte på undersøkelsen,jeg. Antageligvis litt beskjeden ifht. Trollerud når det gjelder hvor kunnskapsfulll jeg føler meg. Veldig beskjeden,skjønner du. Embarassed 

Hva skal du forresten den 26.Oktober Cool

Sist endret av KliffArne den Tir 24 Sep 2013 - 23:37, endret 1 gang

5 Re: Trenger hjelp til et skoleprosjekt. on Tir 24 Sep 2013 - 19:59

KliffArne skrev:

Hva skal du forresten den 26.Oktober?
This is SO low....

-Helt i tråd med resten av forumet! alien 

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Trenger hjelp til et skoleprosjekt. on Tir 24 Sep 2013 - 20:25

KnutR

Admin
"Du greide det!" - bra kommentar på siste side.

I garasjen: Honda Shadow 1100, Honda CX500, Suzuki GS125, Yamaha RD350(den gamle, caferacer to be), relativt ombygd Moto Guzzi V50II med EML sidevogn (støttehjulsræseren), Suzuki CS50 (moppen til fruen), Garelli Eureka Flex (låvefunnet) + en container med deler til alle førnevnte. Har et bur til familiebruk, Peugeot 4007.
Vis Medlemmets Profil

7 Re: Trenger hjelp til et skoleprosjekt. on Tir 24 Sep 2013 - 21:09

Greide det jeg også, tilsynelatende.
Føler meg garantert bedre enn jeg er, men det gjelder det meste. God selvfølelse er viktig sier noen. Kan være fornøyd bare jeg blir skitten på lankene, om sakene starter igjen etterpå er det en bonus.

Det beste er at man stadig vekk snyter overprisa verksteder for mine surt ervervede pesetaser. Bruker dem heller på dekk og hotell.

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Trenger hjelp til et skoleprosjekt. on Tir 24 Sep 2013 - 23:07

Besvart forlengst.
Og JEG er god, jeg!

Så...kommer du på festen?

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

9 Re: Trenger hjelp til et skoleprosjekt. on Tir 24 Sep 2013 - 23:43

Burde vi kanskje ønske Randi velkommen til forumet? Ja,tror nesten det. Velkommen cheers

10 Re: Trenger hjelp til et skoleprosjekt. on Ons 25 Sep 2013 - 13:52

Takker og bukker for velkomsten Very Happy 

Jeg antar at 26. oktober er en eller annen form for fest for de på forumet her? Hehe, som det står i overskriften; dette er forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade :)

"Du greide det" kommentaren er Google sitt forsøk på å være ekstremt oppmuntrende (eller bare nedlatende?) til de som gidder å gjennomføre spørreundersøkelser. Og takk til alle som har giddet! Har fått hele 84 svar så langt Exclamation

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Trenger hjelp til et skoleprosjekt. on Ons 25 Sep 2013 - 14:29

Haida skrev:Takker og bukker for velkomsten Very Happy
Værsågod.

Haida skrev:Jeg antar at 26. oktober er en eller annen form for fest for de på forumet her?
Oppfølgeren til det famøse "Bikeparty":
http://ikkebike.norwegianforum.net/t688-hallisparty-2-the-ban-sessions

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

12 Re: Trenger hjelp til et skoleprosjekt. on Ons 25 Sep 2013 - 15:27

Done scratch  og vælkømmin hit

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Trenger hjelp til et skoleprosjekt. on Tor 26 Sep 2013 - 16:34

Jeg klarte det også gitt... Surprised
Og velkommen til Haida ja! Very Happy

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Trenger hjelp til et skoleprosjekt. on Tor 26 Sep 2013 - 20:27

har noen hørt om når vi får beskjed om vi har bestått Question

Vis Medlemmets Profil

15 Re: Trenger hjelp til et skoleprosjekt. on Man 30 Sep 2013 - 23:21

Da har jeg avsluttet denne spørreundersøkelsen slik at det ikke lenger er mulig å sende inn svar. Jeg takker for alle svar som har kommet inn, og det ble hele 100(!) personer som har hjulpet meg så langt. Veldig gøy å se at nesten 70% av de som har svart kunne tenkt seg å bruke verkstedhåndbøker dersom de var tilgjengelig på mobil/nettbrett, noe som igjen betyr at prosjektet mitt ikke er helt på jordet :p

Dette er en viktig del av forarbeidet til prosjektet mitt, og fremover vil jeg poste evt. nye spørreundersøkelser/avstemninger ol. dersom det trengs. Men jeg håper på å poste noe mer spennende etter hvert, nemlig tidlige prototyper som kan prøves i nettleseren på mobil eller nettbrett. To be continued... :)

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Trenger hjelp til et skoleprosjekt. on Tir 1 Okt 2013 - 6:11

Verkstedhåndbøker bør definitivt benytte seg av de fordelene IT-alderen drar med seg; Kontinuerlige oppdateringer, kryssreferanser mellom forskjellige sykler, videosnurter av "how to dos", det er en hel haug av saker man kan formidle bedre digitalt enn på papiret.

Enda ett tips jeg synes "noen" burde ta tak i; Mange (hvertfall noen) komponenter deles av flere forskjellige produsenter? Ting som tenningsanlegg og forgassere (ja, ja, "SO 1980's", jeg vet..), ventiler, råder, støtdempere, kulelager, etc, etc; Kunne vært fint med en database der man kan finne ut hvilke deler som går om hverandre på forskjellige sykler, ville gjort mulighetne til å holde kostnadene nede og gjenbruk (politisk korrekt, dog ikke så trendy) enklere?

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Trenger hjelp til et skoleprosjekt. on Ons 9 Okt 2013 - 11:16

99Trollerud skrev:Verkstedhåndbøker bør definitivt benytte seg av de fordelene IT-alderen drar med seg; Kontinuerlige oppdateringer, kryssreferanser mellom forskjellige sykler, videosnurter av "how to dos", det er en hel haug av saker man kan formidle bedre digitalt enn på papiret.

Enda ett tips jeg synes "noen" burde ta tak i; Mange (hvertfall noen) komponenter deles av flere forskjellige produsenter? Ting som tenningsanlegg og forgassere (ja, ja, "SO 1980's", jeg vet..), ventiler, råder, støtdempere, kulelager, etc, etc; Kunne vært fint med en database der man kan finne ut hvilke deler som går om hverandre på forskjellige sykler, ville gjort mulighetne til å holde kostnadene nede og gjenbruk (politisk korrekt, dog ikke så trendy) enklere?
Ja, det er mange fordeler med at informasjonen kan oppdateres raskt uten at man må kjøpe en ny bok. Enig, det er veldig slitsomt å lete rundt for å finne ut hvilke deler som er kompatible med hverandre. Har vært inne på tanken selv. Godt tips som tas med videre Very Happy

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Trenger hjelp til et skoleprosjekt. on Fre 6 Des 2013 - 17:45

Hei. Da har jeg endelig (!) fått laget ferdig en enkel prototype av en verkstedhåndbok på mobil. Bedre sent enn aldri. Som nevnt tidligere er dette en del av et større skoleprosjekt hvor jeg utforsker hvordan folk ser på det å bruke mobil/nettbrett som verkstedhåndbok. Denne prototypen er langt fra ferdig utarbeidet, men det er nettopp derfor jeg vil at du tester den og kommer med tilbakemeldinger som kan bli med i sluttrapporten min.

https://docs.google.com/forms/d/1DHTE0RPWvHueM6vYrmDh4iMYk_WR6lG-c4CYJRVLJVc/viewform

Vis Medlemmets Profil

19 Re: Trenger hjelp til et skoleprosjekt. on Fre 6 Des 2013 - 18:11

Når eg trykker på linken for desktop versjonen står det bare "desktop view" i fanen, og på smartphone-versjonen står det "choose app", ellers tomt. Dette er på ipad, safari.

Edit: helt til eg var ferdig å skrive, da dukka det opp vettu :) Skal prøve ut litt, og gi tilbakemelding :)

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Trenger hjelp til et skoleprosjekt. on Lør 7 Des 2013 - 0:28

Haida skrev:Hei. Da har jeg endelig (!) fått laget ferdig en enkel prototype av en verkstedhåndbok på mobil. Bedre sent enn aldri. Som nevnt tidligere er dette en del av et større skoleprosjekt hvor jeg utforsker hvordan folk ser på det å bruke mobil/nettbrett som verkstedhåndbok. Denne prototypen er langt fra ferdig utarbeidet, men det er nettopp derfor jeg vil at du tester den og kommer med tilbakemeldinger som kan bli med i sluttrapporten min.

https://docs.google.com/forms/d/1DHTE0RPWvHueM6vYrmDh4iMYk_WR6lG-c4CYJRVLJVc/viewform
Den så grei nok ut, etter en rask test lurer jeg hva som er hovedforskjellen på din applikasjon og Adobe reader med verkstedhåndbok i ordinær pdf-format?

Vis Medlemmets Profil http://mcsidene.no/

21 Re: Trenger hjelp til et skoleprosjekt. on Søn 8 Des 2013 - 2:14

har sett på demoen, det ser lovende ut Very Happy 
Jeg forventer jo ikke at manualen for min 62 modell Bonneville blir å finne på et slikt format, tror ikke det trenges. Jeg har kjøpt manualer på cd og har jo dekket alle de oppgraderinger som jeg har gjordt i manualer fra nyere årsmodeller. Cool 
Jeg har jo en nyere motorsykkel også, som jeg ikke skrur så mye på ennå. Den har en kontakt som det går an å koble til en computer. What a Face 

Over til bil - til golfen har jeg en Vag-com kabel så jeg kan kjøre diagnose på bilen, greit å lese hva som er galt, så jeg kan få et hint om hva som skal fikses. santa 

Manual på smart-telefon eller padde kombinert med interface mot ecu-en på sykkern, da snakker vi om brukbare løsninger king

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Trenger hjelp til et skoleprosjekt. on Søn 8 Des 2013 - 13:08

pelsen skrev:
Manual på smart-telefon eller padde kombinert med interface mot ecu-en på sykkern, da snakker vi om brukbare løsninger king
Da snakker vi om BWM og GS-911 drunken

Vis Medlemmets Profil

23 Re: Trenger hjelp til et skoleprosjekt. on Man 9 Des 2013 - 21:56

Godtvoksen skrev:Den så grei nok ut, etter en rask test lurer jeg hva som er hovedforskjellen på din applikasjon og Adobe reader med verkstedhåndbok i ordinær pdf-format?

Som jeg har fått tilbakemeldinger på gjennom spørreundersøkelsen så synes mange at PDF blir veldig klønete på mindre skjermer som mobil. Det fungerer bedre på nettbrett, men er ikke optimalt fordi informasjonen er slik som boken, altså statisk. En applikasjon gir hvertfall mange muligheter som PDF ikke kan gi (f.eks. video av fremgangsmåte), og som ville forbedret brukervennligheten på mobil/nettbrett :)

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Trenger hjelp til et skoleprosjekt. on Man 9 Des 2013 - 21:58

pelsen skrev:Manual på smart-telefon eller padde kombinert med interface mot ecu-en på sykkern, da snakker vi om brukbare løsninger king

Godt poeng. Slik sett vil nok applikasjoner få mer og si for denne typen manualer etter hvert. Det er hvertfall lov å håpe :)

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]