Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Tilbud på Miele vaskemaskin - feil spenning

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

Heppsann, gutta!

Har fått tilbud på en flott Miele hentet fra Danmark.
550 spenn - mao et røverkjøp.
Problemet er at den visstnok går på trefase 380/400 volt.
Noen som vet noe om konvertering til standard norsk énfase 220?

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/
1. å koble om en vanlig trefase asynkronmotor fra 380 til 220 volt er enkelt. De er vanligvis koblet i stjerne. Man flytter laskene i koblingsbrettet til trekantkobling.
Dersom dette er en nyere maskin er jeg redd Miele bruker en slags frekvensstyring. Så da er dette sannsynligvis ikke mulig.
Dessuten er det sannsynligvis en del elektronikk som har transformatorer. Det er vanskelig å si hvordan disse er koblet/laget.

2. å bygge om en vanlig trefase asynkronmotor fra trefaset til enfaset kan gjøres ved å sette inn en kondensator for å forskyve en fase.
Men igjen, dersom maskinen er moderne tipper jeg at det ikke er mulig. Dette er også "litt avansert" og så mener jeg å huske at effekten går ned med roten av tre.

Det er jo mulig å kjøpe en løs transformator.
Dette blir jo bare gjetninger, men det er mulig den er koblet til et nett med null-leder og da kan det se ut som om den er koblet til 380 volt trefase. Synes det høres litt rart ut at en vaskemaskin skal ha til trefase. Er det en industrimaskin?

Noe mer du lurer på?? study 

Vis Medlemmets Profil
Yup. Trefase 380 Volt industrimaskin.
Siden dagens standard er 400, tenkte jeg kanskje den var eldre og at det ville holde å koble om, men ville høre med noen som har mer peiling enn meg.
Ville være kjipt å kjøpe grevlingen i bagen, lizzm...

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/
Har du 3-fase inn i huset?
Men kanskje elektrikerkostnader med å føre en ny kurs til maskinen gjør prosjektet like dyrt som en ny 220V-maskin... Crying or Very sad 

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]