Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Hvor handler man BMW-deler?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Hvor handler man BMW-deler? on Man 7 Okt 2013 - 22:08

Hvor får man mest for pengene når det gjelder reservedeler/slitedeler til BMW?

2 Re: Hvor handler man BMW-deler? on Tir 8 Okt 2013 - 2:58

Lang versjon:

Når det gjelder ordinære service deler bruker jeg å handle hos min ordinære BMW-pusher.
Deler utover det har jeg aldri hatt behov for, men skal man ha deler billigere enn orginalt må man i praksis gå for brukt/overhalt. Da snakker vi om feks generator, bakdrev, girkasse etc.
I England finnes der to seriøse aktører, MotoBins og Motorworks.

I Tyskland finnes der også noen få, men der har jeg kun erfaring ifm handel på deler til gammel bokser, dvs veteran-deler.
Enklere for de fleste av oss å kommunisere med England, men når det er sagt så har alle Tyske forhandlere jeg har kontaktet besvart mine henvendelser problemfritt på engelsk.

Ordinære nye deler koster bortimot det samme i utlandet, så der er lite å hente. Samme med service deler. De er riktig nok priset litt lavere (de fleste land har lavere moms enn Norge), men når man alle kostnader er lagt til har man ikke spart fem øre.

Kortversjon: Kontakt din nærmeste forhandler.

Vis Medlemmets Profil

3 Re: Hvor handler man BMW-deler? on Tir 8 Okt 2013 - 21:01

Ja,har mistanke om du har rett. Undersøkt litt priser hos Forhandler i Holland,og ser ut som om prisene ligger på samme nivå som hjemme på originaldeler.

4 Re: Hvor handler man BMW-deler? on Ons 9 Okt 2013 - 8:37

Koed.no om man har tid til å vente på delene. God pris, meget god service. GS lokalt her i Bergen om det haster. Har de det ikke inne, ordner de det på svært kort tid stort sett.. Men så koster det endel mer der.

Eller vent.. Bmw motorsykkel?

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Hvor handler man BMW-deler? on Ons 9 Okt 2013 - 9:12

Etter å ha eigd mange BMWer har jeg for egen del konkludert med at jeg kan like godt benytte forhandler. I tillegg benytter jeg også kun orginal-deler.

Rett nok kan man i enkelte tilfeller få rimligere deler fra 3dje parts leverandører, det gjelder sælig service deler som oljefilter, plugger, bremseklosser etc.
Men feks tennplugger koster oftest ikke mer hos merkeforhandler, (er man i Tyskland i alle fall får man rett nok identiske deler rimligere om man kan kjøpe dem over disk og slippe alt ekstra ved bestilling), mens BMW orginale bremseklosser koster mye mer enn pirat-klosser.

Men der er alltid en catch. En kompis har prøvd piratklosser på sin sykkel, og klossene kostet en tredjedel av orginaldeler. MEN. Skivene blir mye fortere slitt ned, så det han sparer på klossene kommer igjen på bytting av skiver..
Oljefilter er et annet produkt hvor man fristes til å spare en femtilapp.
Catchen her er at på enkelte av sine motorer bruker BMW en tilbakeslagsventil i oljefilteret. Denne har til hensikt å holde oppe oljetrykket på kamkjede strammeren slik at kjedet er stramt ved oppstart. I verste fall (litt søkt kanskje) kan man riskere at kjedet hopper over en tann eller to om det er slakt i starten. Man skal kjøpe mange oljefilter før dette er spart inn.

Vel, folk gjør som dem vil.
Men for egen del har jeg kommet frem til at for meg er den enkleste og på sikt rimligst å kjøpe orginal deler hos forhandler.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Hvor handler man BMW-deler? on Ons 9 Okt 2013 - 9:23

Siden vi er inne på deler.

De fleste vet det vel allerede, men til glede for de uopplyste kan nevnes at på denne siden [url=realoem.com]realoem.com[/url] finner man alle delenummer til BMWer, både bil og sykler.

Om man legger inn de site 7 tallene i chassisnummer får man også riktige deler til akkurat din årsmodell i de tilfeller hvor det finnes varianter i forhold til årsmodell.
Selv henter jeg alltid delenummer herifra om jeg trenger å bestille deler. Slipper masse forklaringer og misforståelser.

Edit: Får ikke hyperlink til å virke, men man kan klippe-lime.

Vis Medlemmets Profil

7 Re: Hvor handler man BMW-deler? on Ons 9 Okt 2013 - 19:10

Må innrømme at jeg kjøper 3-pakninger med hiflo oljefiltere til mine mopper,også Rudolf.
Hvilke BMW-motorer er det som er utstyrt med oljefilter med tilbakeslagsventil?

Er jo ikke nødvendig å utfordre skjebnen pale

8 Re: Hvor handler man BMW-deler? on Ons 9 Okt 2013 - 21:16

KliffArne skrev:Må innrømme at jeg kjøper 3-pakninger med hiflo oljefiltere til mine mopper,også Rudolf.
Hvilke BMW-motorer er det som er utstyrt med oljefilter med tilbakeslagsventil?

Er jo ikke nødvendig å utfordre skjebnen pale
Her må jeg innrømme hull i mitt kunskaps nivå.

Jeg vet at nyere K-modeller har det, men bokserne er jeg mere usikker på.

Når jeg ser på manualen for R1100/1150 kan det virke som om de ikke trenger oljetrykk for å holde kjedet stramt ved oppstart.

Det stemmer bra med at olje må renne tilbake til bunnkassa før en kan å sjekke oljenivået, noe som kanskje ville være et problem om oljefilteret blokkerte for retur.

Siden du allerede har kjøpt inn oljefilter ville jeg ha begynt der. Høyst sansynlig vil det vise seg problemfritt.

Vis Medlemmets Profil

9 Re: Hvor handler man BMW-deler? on Lør 12 Okt 2013 - 16:11

Gjest

Gjest
Brembo klosser og skive handler jeg hos nonstop.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]